Ställa på/av många gånger

det som är fördelen med av och på ställning är ju om man tex vet att man inte ska använda hojen på 1,2,3 veckor,,

men ställa av och på varje dag,, nja,,

Så hade förmodligen jag också resonerat om jag kört en blade från '98 som antagligen kostar som en dosa snus i veckan.

Inget illa menat men ni som säger att det är löjligt osv måste ju förstå om ni tänker efter. :va
 
det som är fördelen med av och på ställning är ju om man tex vet att man inte ska använda hojen på 1,2,3 veckor,,

men ställa av och på varje dag,, nja,,

Se det så här: En kille som ligger borta i veckorna och jobbar behöver ju bara ha påställt under helgen:tummenupp

T.ex: 10000*(3/7)=4286:- om han vill köra fre,lör,sön :)
 
VV har lite underliga regler.

* Jag åkte för att hämta hojen hos morsan som bor 30 mil härifrån. Ska köra den hem. Väl framme kommer jag på att jag måste ju ställa på också, annars är den bara garageförsäkrad. Regbeviset har jag såklart inte med mej. Ringer vv och får svaret att det inte finns något sätt att ställa på utan koden på regbeviset. "Men jag ska ju köra den 30 mil idag, något sätt måste väl finnas?", svaret blir "NEJ!". Det blev till att köra garageförsäkrat den dagen, trist om det skulle hänt något.

* Jag åkte till brorsan för att lämna hojen i hans varmgarage över vintern. Han bor också 30 mil från mej. Någon dag senare kommer jag på att jag måste ju ställa av också. Går in på vv's hemsida men måste ha skrapkoden oavsett hur jag vill ställa av. Nu var det inte svårare än att ringa brorsan och be han skrapa märket åt mej. Men man kan ju hamna i en situation när man är långt borta från sitt fordon och inte kan be någon skrapa åt en...

VV behöver smidigare av/påställningsfunktion.
 
VV har lite underliga regler.

* Jag åkte för att hämta hojen hos morsan som bor 30 mil härifrån. Ska köra den hem. Väl framme kommer jag på att jag måste ju ställa på också, annars är den bara garageförsäkrad. Regbeviset har jag såklart inte med mej. Ringer vv och får svaret att det inte finns något sätt att ställa på utan koden på regbeviset. "Men jag ska ju köra den 30 mil idag, något sätt måste väl finnas?", svaret blir "NEJ!". Det blev till att köra garageförsäkrat den dagen, trist om det skulle hänt något.

* Jag åkte till brorsan för att lämna hojen i hans varmgarage över vintern. Han bor också 30 mil från mej. Någon dag senare kommer jag på att jag måste ju ställa av också. Går in på vv's hemsida men måste ha skrapkoden oavsett hur jag vill ställa av. Nu var det inte svårare än att ringa brorsan och be han skrapa märket åt mej. Men man kan ju hamna i en situation när man är långt borta från sitt fordon och inte kan be någon skrapa åt en...

VV behöver smidigare av/påställningsfunktion.

Ja och nej, blir det för enkelt så skulle det ju bli barnsligt enkelt för någon obehörig att ställa av och på ditt fordon efter eget tycke.
Jag tycker det är bra som det är, men man får ju ta reda på vad man behöver först!
 
VV har lite underliga regler.

* Jag åkte för att hämta hojen hos morsan som bor 30 mil härifrån. Ska köra den hem. Väl framme kommer jag på att jag måste ju ställa på också, annars är den bara garageförsäkrad. Regbeviset har jag såklart inte med mej. Ringer vv och får svaret att det inte finns något sätt att ställa på utan koden på regbeviset. "Men jag ska ju köra den 30 mil idag, något sätt måste väl finnas?", svaret blir "NEJ!". Det blev till att köra garageförsäkrat den dagen, trist om det skulle hänt något.

* Jag åkte till brorsan för att lämna hojen i hans varmgarage över vintern. Han bor också 30 mil från mej. Någon dag senare kommer jag på att jag måste ju ställa av också. Går in på vv's hemsida men måste ha skrapkoden oavsett hur jag vill ställa av. Nu var det inte svårare än att ringa brorsan och be han skrapa märket åt mej. Men man kan ju hamna i en situation när man är långt borta från sitt fordon och inte kan be någon skrapa åt en...

VV behöver smidigare av/påställningsfunktion.

Prova E-legitimation:tummenupp
 
Precis samma sak som att skenförsäkra.:mad:
Vi andra får altså bekosta det du håller på med

Jaha, och på vilket sätt då menar du?

Jag tänker i alla fall fortsätta ställa av och på så länge jag spar pengar på det, jävla dumt att betala försäkring för de, i bästa fall, 5/7 av veckan man inte hinner köra så här års bara för att man arbetar eller pga vädret.
 
Eehh är väl upp till var och en att ställa av/på..... Det är inte att jämnställa med "skenförsäkring"

J-vligt dumt att betala dyra pengar för nåt som bara står.. När det är så pass dyrt så har jag full förståelse för de som gör så här.. Jag kommer också göra det när jag väl byter upp mig till nyare hoj !
 
Ja och nej, blir det för enkelt så skulle det ju bli barnsligt enkelt för någon obehörig att ställa av och på ditt fordon efter eget tycke.
Jag tycker det är bra som det är, men man får ju ta reda på vad man behöver först!

Håller med!

Det är ju ett tag sen det här med skrapkod infördes så det kan ju inte vara helt nytt................förövrigt tycker jag att det är VÄLDIGT enkelt att ställa av/på via servicetelefon, tar ca 2min:)
 
Ingen som kan ge svar på frågan om hur man ska betala in skatten, när man fått flera inbetalningskort. Borde ju kunna fungera att låte skatten man en gång betalat in, låta ligga kvar. Skatten skiter jag i det handlar om 200 spänn, men skönt att kunna ha bara garage försäkring då man inte kör.
 
Har du fått ett inbetalningskort måste du betala. Skattemärket skickas inte ut förrän du betalt skatten. Och så fort skattemärket skickats ut måste du ha skrapkod för att ställa av. Innan dess kan du alltså ställa av och på hur du vill.

För att alla system och betalningar m.m. ska hänga med i svängarna bör man inte ställa av/på för mindre perioder än 3-4 dagar åt gången. Ställa på för helgerna funkar ju men för t.ex. varannan dag är det nog mer besvär än det är värt.

På återbetalningen av skatten du får när du ställer av kan du ange om du vill ha återbetalningarna insatta på ditt konto i fortsättningen. Då slipper du springa in på banken och lösa in åter betalningarna hela tiden.



Lite info från vägverkets hemsida:

"Fordonsskatt vid påställning:
Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad."

"Om du inte har betalat:
Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet inte användas om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Använder du fordonet ändå har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar. Om skatten betalas för sent påförs dessutom dröjsmålsavgift på minst 100 kronor."

"Dröjsmålsavgift
Om en skatt inte betalas i tid, påförs alltid dröjsmålsavgift på minst 100 kronor. Dröjsmålsavgiften beräknas efter en procentsats utifrån det ursprungliga beloppet men är alltid minst 100 kronor. Undantag gäller om det obetalda beloppet är mindre än 100 kronor: då blir dröjsmålsavgiften samma belopp som den obetalda skulden. Så länge skatten inte betalats ökar procentsatsen vid varje månadsskifte.

Systemet med dröjsmålsavgift är lagstadgat och ska

- främja intresset av att betalningen sker i rätt tid
- verka för en snabb betalning även efter förfallodagen
- ge staten rimlig ersättning för de extra kostnaderna
- täcka statens ränteförlust och kostnader för faktisk utnyttjad kredit."

Precis samma sak som att skenförsäkra.:mad:
Vi andra får altså bekosta det du håller på med

Har du bilen på tomgång i garaget så du kan betala bensin även när du inte använder bilen?

Trafikförsäkring och skatt är avgifter du är skyldig att betala när du ANVÄNDER hojen. Jag tycker det är dumt att betala saker man inte behöver.
 
Last edited:
När det gäller återbetalning av skatten, så kan man anmäla sitt personkonto på Nordea hos vägverket. Pengarna återbetalas då till kontot automatiskt. Man slipper därmed gå in på banken med postgiroutbetalningarna.

Som jag ser det betalar jag en riskpremie för de dagar jag har motorcykeln påställd. När man tecknar motorcykelförsäkringen uppger man till skillnad från en bilförsäkring inte hur många mil man planerar att köra under året. Man ugör ingen risk när man inte använder motorcykeln. Motorcykeln för mig är inget transportmedel. Jag kör någon enstaka runda på landsväg per säsong och transporterar mig till och från banan i samband med bankörningar (där försäkringen inte alltid uppges gälla). Försäkringsbolaget har aldrig haft några synpunkter på av/påställning. Inte ens om man väsentligt sänkt premien hade jag valt en försäkring där motorcykeln stod påställd året runt. Jag gillar valfriheten med av/påställning helt enkelt.
 
Hoppa in i matchen nu killen.
Om fem minuters knapptryckande per månad ger mig 5000:- är det väl ren idioti att inte ta den möjligheten?

ok, men säg att du ställer av 3 gånger på en säsong då.

men grejen är det att jag tycker det är ingen frihet i att hålla på å ställa av å på, man vill kunna köra när som helst ju.

sen angående det tillfälliga kontrollmärket, får man köra innan man har fått det? det fick man inte förut. men det kanske var på 70 talet,hehe
 
ok, men säg att du ställer av 3 gånger på en säsong då.

men grejen är det att jag tycker det är ingen frihet i att hålla på å ställa av å på, man vill kunna köra när som helst ju.

sen angående det tillfälliga kontrollmärket, får man köra innan man har fått det? det fick man inte förut. men det kanske var på 70 talet,hehe

Du får köra direkt då du ställt på hojjen, bara att skriva ut påställningsbeviset och ta med sig, om man ställer på via internet. Tror säkert att farbror blå ser det i trafikregistret ganska direkt om hojjen är av/påställd också.

Vad det gäller frihet att köra när man vill, visst, tycker jag också är bättre. Har man låg försäkring och/eller tycker att det är värt pengarna för att slippa strulet med av/påställning so go for it, jag tänker inte tracka dig för det :).

Jag kommer att gå över till SMC försäkringen så fort jag gått SH-kursen och säsongen dragit igång ordentligt, då kommer jag ner i så pass låg försäkring att jag kan tänka mig att betala det lilla extra att bli tvungen att helårsförsäkra för att få friheten att köra när andan faller på.
 
Last edited:
Vad glad jag blir att ett gäng förnuftiga männsikor hittat tråden och svarat på mina frågor.


Tack!
 
Hoppas, för er skull, att man snart kan ställa av och på flera ggr om dan med. Varför betala premie när man tar en tjock grillad med bröd eller står och pissar etc.

Jag vill inte direkt jämföra det med skenförsäkring som ett tidigare inlägg ville, men frågan e vad som händer med premierna på medellåg- till lång sikt om hela kollektivet gör på dette vis. Jag tror att grundpremien går upp och jag resonerar så här:

Färre inbetalda kronor ska täcka oförändrat antal skador.
För att dra resonemanget till sin yttersta spets, så att alla förstår.

En olycka händer på en 1/100 sekund men kostar givetvis ganska mycket pengar( kan ) Om jag bara har min cykel försäkrad just under själva olyckstillfället dvs 1/100 sekund innebär det följande

Månadspremie genomsnitt per 12 mån: 2000 kr
En månad: 30 dgr
En dag: 24 h
En timme 3600 sek
En månad har då 2592000 sek
Multiplicerar vi det med100 blir produkten 259200000, tvåhundrafemtioniomiljoner tvåhundratusen.

2000/259200000=7.71x10upphöjt till minus 6, vilket blir premien.

Skadan kostar 15000 spänn. Minus självrisk på 3000 kr.

Ytterst draget till sin spets.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top