Ställa på/av många gånger

Jag vill bara säga att ställ av och på hur mycket ni vil...men med mopeder går det inte att ställa av och på, det är bara en tidsfråga tills dom gör samma med hojar.......

vad ska ni göra då???

fattar inte att ni orkar hålla på ställ på skiten en gång om året å ställ av skiten en gång om året så är de biff.

Krångligt

Denna fråga är svår och antagligen kommer regelverket att ändras skulle jag tro. Personligen förstår jag inte varför försäkringsbolagen godkänner av/påställningar på detta sätt. Men själv betalar jag bara ca 2.500kr helår med helförsäkring och tom assistance med hotell och hyrbil om hojen lägger av. Helt sjukt att det skall skilja så mycket mellan hojar. Men däremot så får jag inte ställa av hojen med det priset...
(haft kort i ca 5år, 35år gammal i umeå)

Min slutsats:
De som ställer av och på hojen hela tiden drar upp premierna för alla andra. Men de har antagligen inget val...

Min fråga:
Varför är bedömningarna mellan försäkringsbolagen så olika mellan olika förare och fordon, finns det fog för denna "diskriminering"?

De som ställer av och på hojen hela tiden drar upp premierna för alla andra. Men de har antagligen inget val...

?

??? Hur då? E´väl bättre att bara försäkra för den tid man behöver?? MYCKET bättre/smartare/ mm. än folk som Skenförsäkrar!
Hade alla ställt hojarna på sig själv istället för på farmor Berit i Långtbortistan, & kört mer m. huvudet. hade kanske premierna rentav sjunkit istället...

Konstigt mönster det här, många av dom som inte förstår varför man ställer av när man inte kör har hojjar som är äldre än 5år. :va

Jag kommer att ha min hoj påställd varje dag när det är väder och jag har tid att köra varje dag, tills dess så ställer jag på den dom strödagarna jag kan köra.

//Tobbe

If försäkringsbolag försökte ställa av tjejens vespa...gick ej du sade hon detta till mig...

Det är ju inte ALLA försäkringar som är av-och-på-ställningsbara. Det har ju inte att göra med om man kör hoj eller moppe. Sånt kollar man självklart upp INNAN man tecknar en försäkring.
Kommer antagligen köra med av-och-på-ställningbar försäkring om den nya hojen blir en gixxer 1000, och blir det en 1000rr så blir det märkesförsäkring. Kommer kosta mej ung. samma pengar....

/Carin

??? Hur då? E´väl bättre att bara försäkra för den tid man behöver?? MYCKET bättre/smartare/ mm. än folk som Skenförsäkrar!
Hade alla ställt hojarna på sig själv istället för på farmor Berit i Långtbortistan, & kört mer m. huvudet. hade kanske premierna rentav sjunkit istället...

Eller så är det så att försäkringsbolagen/premierna har fria händer från staten... Själva systemet är helt åt skogen! Hade de vart billigare hade fler varit ärliga och betalat för sitt bröd. Enkel matte en bil har fyra hjul o inte ens e likt en hoj men systemet ser inte detta... eller?

Om ni frågar mig så ligger problemet på bolagen och inte oss, alla kommer att tabba sig mer eller mindre någån gång vara sig det är med en hoj, bil, cykel eller övergångstället...

svar

Biohazard@:
Genom att skademängden troligtvis ligger på samma nivå för den klassen hojar. Om hojen teoretisk skulle stå 50% av tiden så borde mängden skador begränsas till 50%. Men eftersom de flesta andra betalar även för dagar då hojen står stilla så ligger troligtvis skadorna på samma omfattning. Så alla som driver på utvecklingen ställa av/på efter dag och väder trissar upp försäkringspremierna till att gälla dagspriser. Om alla vägrade att ställa av/på skulle fenomenet försvinna och dom kanske skulle tvinga sig att ge vettiga sansade premier från försäkringsbolagen.

Men eftersom f-bolagen har ingen eller dålig styrning i lagar och regler funkar inte detta. Det borde finnas en maxtaxa på hur mycket en försäkring får kosta per år i lag. Och det borde då vara förbjudet att ställa av på hela tiden. Man kan snegla på hälsoförsäkringar där det är styrt hur mycket försäkringsbolagen får hålla på. De kan inte bara plocka "russinen ur kakan", genom att ignorera högriskförare och mestadels försäkra lågriskförare...

jag jobbar som försäkringsmäklare så jag har lite koll på sånt här. det är mer och mer försäkringsbolag som gör om sina mcförsäkringar nu så att man måste betala hela helårspremien. om man ställer av eller på hojen spelar ingen roll. man får betala fullpris i alla fall. detta beror till rätt stor del på att många ställer av och på så jäkla mycket.

detta beror till rätt stor del på att många ställer av och på så jäkla mycket.

Ja, naturligtvis. Likaså förslaget med ägaransvar och regskylt fram. Det är ju inte helt utan anledning regler ändras.
Man får hålla tillgodo så länge det går.

Jag fattar inte ????

Ja, naturligtvis. Likaså förslaget med ägaransvar och regskylt fram. Det är ju inte helt utan anledning regler ändras.
Man får hålla tillgodo så länge det går.

Jag ställer själv ej av och på under säsong men jag ska banne mig börja! Det är juh fan inte klokt att pröjsa för nåt som man inte använder:arsele ! Hur många är det som köper biostolar 7 dar i veckan men bara går 1 kväll i veckan ?

Samma sak med trafik-skatten som kommer, den ska sitta på person och inte fordon! Hur ofta kör du bil och hoj tex på samma gång:rolleyes: ?

Bmw Johan! Det bolag som gör ovanstående lätt att tillämpa kommer få grymt mkt kunder, så sätt igång att visa framfötterna på din arbetesplats:) !

jag jobbar som försäkringsmäklare så jag har lite koll på sånt här. det är mer och mer försäkringsbolag som gör om sina mcförsäkringar nu så att man måste betala hela helårspremien. om man ställer av eller på hojen spelar ingen roll. man får betala fullpris i alla fall. detta beror till rätt stor del på att många ställer av och på så jäkla mycket.

Då får man väll gjöra ägarbyte och byta bolag varenda gång i stället då, lite drygt kanske:rolleyes:

Det är ju inte ALLA försäkringar som är av-och-på-ställningsbara. Det har ju inte att göra med om man kör hoj eller moppe. Sånt kollar man självklart upp INNAN man tecknar en försäkring.
Kommer antagligen köra med av-och-på-ställningbar försäkring om den nya hojen blir en gixxer 1000, och blir det en 1000rr så blir det märkesförsäkring. Kommer kosta mej ung. samma pengar....

/Carin

Köper jag en gixxer 1000 eller en r1 el r6 som det nog blir så kommer den stå på varje dag iallafall eftersom att jag kör varje dag då det är över 3 grader...har jag inte råd att betala det dom vill ha för påställd sporthoj varje dag april-nov nej då har jag inte heller råd att ha en sporthoj!!!

Men om vi skippar allt skitsnack om folk som tycker det är fel m.m.

Fungerar det bra att ställa av och på den annars? Skall själv ev ställa av och på den ca 1-2ggr i veckan nu i vår tänkte jag.

Köper jag en gixxer 1000 eller en r1 el r6 som det nog blir så kommer den stå på varje dag iallafall eftersom att jag kör varje dag då det är över 3 grader...har jag inte råd att betala det dom vill ha för påställd sporthoj varje dag april-nov nej då har jag inte heller råd att ha en sporthoj!!!

Slipp då. :) Det är ditt val.

jag förstås inte meningen med att ha en mc man inte har råd att köra med varje dag...när det är sommar vill iallafall jag vara ute och köra varje dag....enda lösningen på problemet e att ha en sporthoj och köra 2 dagar i veckan med och sen en gammal bruks hoj från sent 80-tal och köra resten av tiden med....men jag vill inte ha en ful hoj.....????:confused:

jag förstås inte meningen med att ha en mc man inte har råd att köra med varje dag...när det är sommar vill iallafall jag vara ute och köra varje dag....enda lösningen på problemet e att ha en sporthoj och köra 2 dagar i veckan med och sen en gammal bruks hoj från sent 80-tal och köra resten av tiden med....men jag vill inte ha en ful hoj.....????:confused:

Men jag vill inte köra min gixxer 1000 när det regnar, och då tänker jag inte betala när det regnar. Däremot kan jag köra min andra hoj då (inte ful och inte 80-tal, sporthoj=ja), om jag skulle vilja, men det vill jag nog inte... :arsele
Gör som du vill. Jag skiter i dina pengar.

Jag har råd att ha den påställd hela året om jag skulle vilja, men varför betala för något man inte använder?? Jag tycker att det är trevligare att lägga undan de pengarna och lägga på nått skojj istället...

/Carin

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back