Ställa om insprutningen vid Slip on?

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Undrar om man måste lämna in hojen för att dom ska ställa om insprutingen när man byter från orginal till slip-on?
 
Showtime skrev:
Undrar om man måste lämna in hojen för att dom ska ställa om insprutingen när man byter från orginal till slip-on?

Beror nog på vilken hoj och slipon det gäller.
på min gamla hoj en gixxer 1000-03 iofs halvsystem gick riktigt magert
med det systemet(yushimura) slängde på en PcIII usb och mappa den i
bänk vips 8 hk till samt bättre vrid och en riktgt jämn o fin effektkurva :tummenupp
 
Sniper skrev:
Beror nog på vilken hoj och slipon det gäller.
på min gamla hoj en gixxer 1000-03 iofs halvsystem gick riktigt magert
med det systemet(yushimura) slängde på en PcIII usb och mappa den i
bänk vips 8 hk till samt bättre vrid och en riktgt jämn o fin effektkurva :tummenupp
Jo jag har hört detta att man kan behöva köpa en Pc3 o mappa om den, o då helt plötsligt e vi uppe i det dubbla priset för att ha slip-on...
 
Showtime skrev:
Jo jag har hört detta att man kan behöva köpa en Pc3 o mappa om den, o då helt plötsligt e vi uppe i det dubbla priset för att ha slip-on...

Ja ca 3500:- för pcIII,an och 3000:- för mappningen, mycket pengar :(
 
Hoztic skrev:
3000 för mappning? :jisses Låter våldsamt dyrt iom att dom bara knappar lite med en laptop, dom behöver ju inte direkt riva halva hojen bara för att byta munstycken direkt...

Bara knappa lite på en laptop du e ju rolig :) krävs lite mer än så orkar
inte gå i detalj på hur det går till, jag menar inte dom generella mapparna
man laddar ner från nätet, min hoj rullade 12 mil vid mappning så det görs
många mätningar och justeringar......
 
Sniper skrev:
Bara knappa lite på en laptop du e ju rolig :) krävs lite mer än så orkar
inte gå i detalj på hur det går till, jag menar inte dom generella mapparna
man laddar ner från nätet, min hoj rullade 12 mil vid mappning så det görs
många mätningar och justeringar......

Om man tar och slänger in en av dessa generella mapparna som finns på PC hemsida hur stor skillnad skulle det ge gentemot en mappning som görs speciellt för din hoj. Skulle det vara värt dessa 3000:-

Kan det tom. bli sämre än vad man hade innan PC3 om man kör en generell mapp?
 
Sniper skrev:
Bara knappa lite på en laptop du e ju rolig :) krävs lite mer än så orkar
inte gå i detalj på hur det går till, jag menar inte dom generella mapparna
man laddar ner från nätet, min hoj rullade 12 mil vid mappning så det görs
många mätningar och justeringar......
Men för att sätta på ett slip on e man tvungen att köpa en pc3 för att kunna mappa den? eller går det att lämna in den o göra det ändå?
(risk för att verka korkad) :3freak
 
Showtime skrev:
Undrar om man måste lämna in hojen för att dom ska ställa om insprutingen när man byter från orginal till slip-on?


Suzuki har ett eget instrument som du kan mappa justera insprutet med så har du nån suzuki handlare med dyno bänk och det instrumentet så kan du komma undan utan pc3.. du kan köra utan att justera den men du får typ ingen effekt höjning av det, men är du bara ute efter ljudet så.. men låt bli att byta luftfilter om du inte ska mappa den..

:tummenupp
 
Gurra Gixxer skrev:
Suzuki har ett eget instrument som du kan mappa justera insprutet med så har du nån suzuki handlare med dyno bänk och det instrumentet så kan du komma undan utan pc3.. du kan köra utan att justera den men du får typ ingen effekt höjning av det, men är du bara ute efter ljudet så.. men låt bli att byta luftfilter om du inte ska mappa den..

:tummenupp
Så är det någon skillnad på att låta en suzuki handlade justera den och köpa en pc3? blir det någon skillnad i effekt osv? (Antar att Bike i trollhättan borde kunna göra det utan pc3 isf)
 
Sniper skrev:
Bara knappa lite på en laptop du e ju rolig :) krävs lite mer än så orkar
inte gå i detalj på hur det går till, jag menar inte dom generella mapparna
man laddar ner från nätet, min hoj rullade 12 mil vid mappning så det görs
många mätningar och justeringar......

Jo, jag vet mycket väl att det är lite mer pyssel för att få fram indatat för mappningen, men själva justeringen är ju vansinnigt mycket enklare med sprut än med fuggar. Egentligen borde bänken kunna göra det där helt själv, gasa igenom hela registret och sedan justera automatiskt.
 
Showtime skrev:
Så är det någon skillnad på att låta en suzuki handlade justera den och köpa en pc3? blir det någon skillnad i effekt osv? (Antar att Bike i trollhättan borde kunna göra det utan pc3 isf)

grejen med pc3an är att du kan justera den lite hela tiden men i regel så är den opptimerad så varför ska man justera om den..
det kan skilja effekt men det handlar typ om 1 hk på din.. men du ska nog ha på ett Kn filter också om du ska bänka den kanske ger 2hk till..
sen brors det på vad dem vill ha för att justera den utan pc3 om dem gör det helt enkelt..
Jag har bänkat alla mina suzuki hos Sölle racing i Ystad och han tar bara ett par hundra för justering och 600kr repan i bänken brukar kräva typ 3..
men kanske lite drygt att köra ända till ystad för en bänkning...
 
snakerider skrev:
Om man tar och slänger in en av dessa generella mapparna som finns på PC hemsida hur stor skillnad skulle det ge gentemot en mappning som görs speciellt för din hoj. Skulle det vara värt dessa 3000:-

Kan det tom. bli sämre än vad man hade innan PC3 om man kör en generell mapp?
Har själv inte provat någon nerladdningsmapp, men jag vet att när den
blivit mappad i bänk så går den som den ska samt att alla hästarna är där dom ska va.

Om jag nu tar och sätter mitt avgassystem och pc,III,an som är mappad
på min hoj på en annan likadan hoj, så finns det inga garantier för att den
går optimalt, samma gäller med dom generella mapparna det skiljer mycket
frå hoj till hoj...
 
Sniper skrev:
Har själv inte provat någon nerladdningsmapp, men jag vet att när den
blivit mappad i bänk så går den som den ska samt att alla hästarna är där dom ska va.

Om jag nu tar och sätter mitt avgassystem och pc,III,an som är mappad
på min hoj på en annan likadan hoj, så finns det inga garantier för att den
går optimalt, samma gäller med dom generella mapparna det skiljer mycket
frå hoj till hoj...

Okej så då kan man dra slutsatsen att det blir inte optimalt med en generell mapp men fortfarande mycket bättre än en hoj som helt saknar en PC3
:tummenupp
 
Gurra Gixxer skrev:
grejen med pc3an är att du kan justera den lite hela tiden men i regel så är den opptimerad så varför ska man justera om den..
det kan skilja effekt men det handlar typ om 1 hk på din.. men du ska nog ha på ett Kn filter också om du ska bänka den kanske ger 2hk till..
sen brors det på vad dem vill ha för att justera den utan pc3 om dem gör det helt enkelt..
Jag har bänkat alla mina suzuki hos Sölle racing i Ystad och han tar bara ett par hundra för justering och 600kr repan i bänken brukar kräva typ 3..
men kanske lite drygt att köra ända till ystad för en bänkning...
Okej men det verkar ju som att man tjänar en del på att bara låta dom justera den utan en pc3. Eller det verkar ju inte helt nödvändigt att ha en pc3. Så ja får ringa runt o kolla lite vad dom tar för att mappa utan. :tummenupp
 
snakerider skrev:
Okej så då kan man dra slutsatsen att det blir inte optimalt med en generell mapp men fortfarande mycket bättre än en hoj som helt saknar en PC3
:tummenupp


Läste på powercommanders hemsida, där stod det att en hoj är optimerad till ca: 65%(orginal). Efter slip on och PCIII ca: 90-95%(med nedladdad map från powercommander), vill man ha ut dom sista % bör man bänka.
 
min hoj vart det stor skillnad på med en pc3a.
tyckte att det vart lika stor skillnad som att kugga ett kugg fram.
fast r1 tydligen ska vara ställda fett som fan på spruter orginal.
 
Du behöver inte mappa eller bestycka om efter montering av slip-on.
Den tilltänkta effektökningen kan däremot utebli.

Monterar du ett flödesfilter också ska/bör du mappa den.
 
Dirkmeister skrev:
Läste på powercommanders hemsida, där stod det att en hoj är optimerad till ca: 65%(orginal). Efter slip on och PCIII ca: 90-95%(med nedladdad map från powercommander), vill man ha ut dom sista % bör man bänka.

Och allt man läser på internet framförallt reklam på hemsidan från producenten skall man absolut lita på........

Om cykeln bara är 65% optimerad från fabrik varför får vi då inte ut 40% mer mos när vi monterar en powercommander........

PC grundmapp är ungefär lika bra som de färdiga mapparna som återfinns på hemsidan skippa dem totalt de fungerar på USA modellerna men knappast i europa.
 
Nedladdnignen av mjukvaran fr nätet är ju gratis och man kan testa med en sån där lambda sond som mäter bränsle luft blandningen om det är OK.

Det gamla hederliga att läsa stiften gäller inte numera eller ......................
 
Back
Top