Ställa om insprutningen vid Slip on?

2ono skrev:
Nedladdnignen av mjukvaran fr nätet är ju gratis och man kan testa med en sån där lambda sond som mäter bränsle luft blandningen om det är OK.

Det gamla hederliga att läsa stiften gäller inte numera eller ......................

Problemet med att läsa stiften är att det inte är tillräcktigt exakt du kommer att kunna avgöra om det går toksnålt men var optimalläget är kommer att bli svårt. Du kommer troligen inte att klara av att se skillnaden mellan omappad med slipon och mappad. Bredbandslambda is the shit för att få ut max effekt.
 
2ono skrev:
Nedladdnignen av mjukvaran fr nätet är ju gratis och man kan testa med en sån där lambda sond som mäter bränsle luft blandningen om det är OK.

Det gamla hederliga att läsa stiften gäller inte numera eller ......................
Hinner du få av ett stift ca 10sec efter du kört en repa med full gas och
stannat motorn direkt efter du släppt gasen :va

kör man typ en fullgas repa och sen hem till garaget, och tar av stiften
så fort motorn svalnat lite, då är den bedömningen av färg inte mycket
att lita på.
Modernare motorer som är nerbantade pga spara vikt och grymma
effektuttag så ökar nog risken för att dom rasar om dom är fel mappade,

Moderna motorer kräver moderna insjusterings metoder för dom ska lira bra :tummenupp
 
Boris JR skrev:
Bredbandslambda is the shit för att få ut max effekt.

Faktiskt så dissas även bredbandslambda ganska rejält bland många. Det funkar relativt väl och självklart enormt mycket bättre än stift-läsning. Men, the shit är EGA eftersom mäta CO ger ett direkt svar på fet-heten av förbränningen. Problemet är att de är så långsamma, runt 10-20 sekunder tror jag. Lambdasensor mäter syrehalt och inget annat. Var det syret kommer ifrån förtäller inte historien. Syre finns ju även i de oförbrända gaserna. Det innebär att instrumenten visar för magert. Och storlek, var och när de gör det för olika hojar, trottel, rpm etc är ganska okänt annat än i grova drag.

edit:

Motorcycle fuel injection handbook (Adam Wade):

I cannot say this enough: Using residual oxygen alone as an end-stage tuning tool does not work. It cannot work, because you cannot seperate the cause from the data you're getting.
 
Last edited:
Att den visar lite för magert gör ju inget, effektminskningen vid lite för fett är väldigt mycket mindre än om man går över toppen mot klent, där faller effekten väldigt brant. Att mäta O2 är iaf enklast, billigast och tillgängligt för alla för en relativt billig penning. Mäter man felaktigt, dvs mäter på fel sak dvs på fel ställe, spelar det ingen hur dyra instrument man har. Sen är det ju i slutänden operatören av mätning som tar det yttersta beslutet, t.ex. svartrykande avgaser och mattsvart avgaspipa och en mätning som säger "för klent".

CO tar inte 10 sekunder att mäta om man tullar lite på mätnoggrannheten (som i det här fallet inte är så där jätteviktigt att man får med decimaler i protokollet).

Bäst är om Dynobänken kan mäta både O2 och CO, då får man reda på om någon cylle går fett och någon annan går klent på samma gång.

#Olsson# skrev:
Faktiskt så dissas även bredbandslambda ganska rejält bland många. Det funkar relativt väl och självklart enormt mycket bättre än stift-läsning. Men, the shit är EGA eftersom mäta CO ger ett direkt svar på fet-heten av förbränningen. Problemet är att de är så långsamma, runt 10-20 sekunder tror jag. Lambdasensor mäter syrehalt och inget annat. Var det syret kommer ifrån förtäller inte historien. Syre finns ju även i de oförbrända gaserna. Det innebär att instrumenten visar för magert. Och storlek, var och när de gör det för olika hojar, trottel, rpm etc är ganska okänt annat än i grova drag.
 
Hörrö din posör! Jag har en bredbandslamba! Fast då måste du nog svetsa lite i ditt nya fina slip-on!
 
andersbrink skrev:
Att den visar lite för magert gör ju inget, effektminskningen vid lite för fett är väldigt mycket mindre än om man går över toppen mot klent, där faller effekten väldigt brant....


Absolut, visst är det precis så.

Jag använder själv bredbandssensor och har stor nytta av den. Speciellt om man känner till att trots enorm precision hos instrumenten så avviker det av andra skäl. Bara så att man inte stirrar sig blind på tekniken utan även känna till begränsningarna.

Det är väl främst vid små trottelöppningar tillsammans med höga varv som det avviker en del tror jag.
 
Superbike Roger skrev:
Är ju bara en liten gängad rörbit som ska svetsas fast.
Aha, smartit! Sticker det inte upp i avgasröret? Blir det tätt? Om röret är gängat så måste man väl gänga typ i avgasröret? Är det inte svårt?

#Olsson# skrev:
...

Det är väl främst vid små trottelöppningar tillsammans med höga varv som det avviker en del tror jag.

Använd bromsarna istället! :)
 
Sitter monterad standard på Sato / Akra m.fl race helsystem.

Själva bulten är jäms med insidan av röret när man inte kör med lamban.




HanneZ skrev:
Aha, smartit! Sticker det inte upp i avgasröret? Blir det tätt? Om röret är gängat så måste man väl gänga typ i avgasröret? Är det inte svårt?



Använd bromsarna istället! :)
 
HanneZ skrev:
Använd bromsarna istället! :)

Ja, det gjorde jag faktiskt. Jordens tabbe vid en mätning. Bromsade med frambromsen (bakbromsen var på svalkning) samtidigt som jag gasade i 100 eller så. Självklart låser jag framhjulet. Smart? Nä :D
 
Superbike Roger skrev:
Sitter monterad standard på Sato / Akra m.fl race helsystem.

Själva bulten är jäms med insidan av röret när man inte kör med lamban.
Haha, jag läste helt fel. Jo precis en liten mutter är det enda som behövs. Fingängad M18 i mitt fall, jätte bökigt att hitta i byn. Dock är Showtime en "sån där" som köper kolfiberfejkat nyckelskydd så jag tror inte han vill svetsa i hans nya slip-on iallafall :hihi

#Olsson# skrev:
Ja, det gjorde jag faktiskt. Jordens tabbe vid en mätning. Bromsade med frambromsen (bakbromsen var på svalkning) samtidigt som jag gasade i 100 eller så. Självklart låser jag framhjulet. Smart? Nä :D
Ja det är fan livsfarligt o mäta. Jag hittade mig en bra raka att ge fullt på men samtidigt var jag tvungen att kolla så alla sladdar satt fast etc. så det höll på att gå rakt in i bil som typ stod still! Jävla tokar som håller 90 på 90-väg!! :mad: Än värre va det o mäta smalbandslamba med sån där diodvisare. Då kollade man mer på mätaren än på vägen.
 
HanneZ skrev:
Haha, jag läste helt fel. Jo precis en liten mutter är det enda som behövs. Fingängad M18 i mitt fall, jätte bökigt att hitta i byn. Dock är Showtime en "sån där" som köper kolfiberfejkat nyckelskydd så jag tror inte han vill svetsa i hans nya slip-on iallafall :hihi
Du nu ska vi inte vara sånna! Inte gå på person angrepp här :rofl
 
Gurra Gixxer skrev:
Suzuki har ett eget instrument som du kan mappa justera insprutet med så har du nån suzuki handlare med dyno bänk och det instrumentet så kan du komma undan utan pc3.. du kan köra utan att justera den men du får typ ingen effekt höjning av det, men är du bara ute efter ljudet så.. men låt bli att byta luftfilter om du inte ska mappa den..

:tummenupp
jag har precis samma problem.
är jäkla sugen på 2 bolt on/slip on dämpare till hayan. (är bara ute efter ljudet)
måste jag mappa om?????
vill inte ha mer effekt, bara ljud.

eller finns det risk för skador på avgasventiler om jag inte mappar?
 
Last edited:
h01hmt skrev:
jag har precis samma problem.
är jäkla sugen på 2 bolt on/slip on dämpare till hayan. (är bara ute efter ljudet)
mäste jag mappa om?????
vill inte ha mer effekt, bara ljud.

eller finns det risk för skador på avgasventiler om jag inte mappar?
En risk finns. Den kanske går lite magert redan nu? Eller så går den för fett och kommer att gå bättre om du sätter på öppnare blås. Det vet du inte men risken för att skada ventilerna kommer att öka, sen hur mycket risken ökar skall jag låta vara osagt.
 
Måste och måste, finns många som åker med slipon/helsys utan att mappa, tror inte många råkar ut för nån motorskada bara för ett byte av dämparen.

Vill man vara på säkra sidan kan man ju prova blandningförhållandet i en bromsbänk med lambda.


h01hmt skrev:
jag har precis samma problem.
är jäkla sugen på 2 bolt on/slip on dämpare till hayan. (är bara ute efter ljudet)
mäste jag mappa om?????
vill inte ha mer effekt, bara ljud.

eller finns det risk för skador på avgasventiler om jag inte mappar?
 
h01hmt skrev:
eller finns det risk för skador på avgasventiler om jag inte mappar?

Ja, fast då lär du hålla stumt rätt länge, typ 30 sekunder eller mer. Kör du inspirerat på en krokig väg finns det inte en chans att du kan smälta några ventiler, däremot att löda miltals på E4'an...
 
andersbrink skrev:
Ja, fast då lär du hålla stumt rätt länge, typ 30 sekunder eller mer. Kör du inspirerat på en krokig väg finns det inte en chans att du kan smälta några ventiler, däremot att löda miltals på E4'an...
tack Brink mfl.
kommer du att börja trimma busa motorer någon gång Brink?
eller är det oljekylt tills döden skiljer er åt?
 
h01hmt skrev:
tack Brink mfl.
kommer du att börja trimma busa motorer någon gång Brink?
eller är det oljekylt tills döden skiljer er åt?
en irriterande fråga han vägrar att svara på :)
 
Så med andra ord så borde varenda hoj med insprutning och slipon ha en Pc3 på..?! Jag tycker då inte det verkar vara så...
 
Showtime skrev:
Så med andra ord så borde varenda hoj med insprutning och slipon ha en Pc3 på..?! Jag tycker då inte det verkar vara så...


Det är ju ditt eget val om du vill optimera hojen, oftast märker man en stor skillnad på mellanregisteret mär man har gjort en riktig bänkning.
Ska man ändå slänga ut pengar på ljuddämpare/avgassystem tycker jag att man ska gå hela vägen....
 
Back
Top