Ställa in/Justera Fram&bak-stötdämpare, lämna in? göra själv?

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Hej!

Undrar om det finns något ställe man kan lämna in hojen och "sig själv" för att få dämparna, både fram och bak, inställda efter ens egna vikt osv. Vad kostar det, ca?

Eller

Är det så lätt att man kan göra själv med hjälp av en kompis, hur?

Hojen är en Kawasaki ZX6-RR 2004 och ja väger ca 76 kg och är ca 180 lång. Har bara kört gata hittils och kommer fortfarande göra det men planerar några smc/fiver/actionpics-bandagar/kurser nästa säsong.

Hälsning

Erik
 
På öhlins hemsida finns guide på hur du ställer in fjädringen.
Börja med att serva den för ett bra resultat.
 
Min åsikt är att det är totalt meninglöst att lägga pengar på att lämna in för att ha någon annan att skruva på rattarna i en originalfjädring.

Skall man göra något så är det i denna ordning:
1. Mäta in häng belastat och obelastat (gratis)
2. Fräsch gaffelolja till korrekt nivå (200kr i material)
3. Fjädrar för att matcha din vikt. Bakfjädern på moderna sportmoppar brukar vara för hård då man skall kunna skjutsa på dem. Framfjädern däremot oftast väl mjuk= dålig matchning (1000kr/ände)

Utan stegen ovan finns där ingen anledning att börja skruva på rattarna alls. När du väl börjar skruva på rattarna kommer du att finna att de gör väldigt liten nytta då tillverkaren valt att göra justermånen väldigt snäv för att undvika att folk skruvar bort sig. Detta löser man genom att ta fram plånboken och börja kitta.

Bak: Byte av stötdämpare till bättre märke med riktiga inställningsmöjligheter och setting för annat än korvkioskposerande. Ex Öhlins Wilbers Ktech WP osv.

Fram: Första anhalt är att montera ett kolvkit från någon av aftermarkettillverkarna. Ex: öhlins, Ktech, Racetech osv.
Har du mer pengar i plånboken är det ett komplett cartidgekit som gäller men då börjar det springa iväg en hel del pengar.
 
Dom hade en väldigt bra artikel om just detta i förra numret av Performance bikes. Enligt dom är det väldigt sällan man behöver börja byta ut moderna fjädringskomponenter för körning på gata. Finns mycket att hämta med endast byten av Olja, och fjädrar och justering av någon kunnig.
Jag är själv ingen expert men märkte stor skillnad efter att ha ställt in hänget på min hoj och justerat lite efteråt.
Alla föredrar ju olika fjädring med så det går inte riktigt säga att den ska stå si och så utan man får ofta prova sig fram.
 
Sen så beror det kanske på vad man ska ha hojen till!
Konbana, racing....

Ett fullt Öhlinskit glänser fint men vad ska an med det till om man skall åka till korvkiosken?

Racerepairs i Uppsala gör sådant men du kan säkert göra det själv med lite pluggande.
 
Dom hade en väldigt bra artikel om just detta i förra numret av Performance bikes. Enligt dom är det väldigt sällan man behöver börja byta ut moderna fjädringskomponenter för körning på gata. Finns mycket att hämta med endast byten av Olja, och fjädrar och justering av någon kunnig.
Jag är själv ingen expert men märkte stor skillnad efter att ha ställt in hänget på min hoj och justerat lite efteråt.
Alla föredrar ju olika fjädring med så det går inte riktigt säga att den ska stå si och så utan man får ofta prova sig fram.

För att köra gata så räcker en modern hojfjädring alldeles utmärkt. Speciellt från -08 och framåt så tycker jag att standardfjädringen har utvecklats ganska markant och räcker för hygglig bankörning också.

Är man ett banfreak eller rejsar så skall man definitivt göra som Boris säger, finns inga genvägar.
Men, det viktigaste är att försöka identifiera vad som skall ändras, vad känns konstigt eller fel. Att börja skruva utan konkreta mål är inte heller rätt.
Om Rossi kommer in till sin fjädringstekniker och säger att "hojen känns konstig" så blir det inte bra. Han måste säga att "hojen gungar när jag accar ut ur långsamma kurvor..."
Då kan teknikern och Rossi diskutera en lösning:)

Så, kör MASSOR av hoj och lär er identifiera ett problem så att det finns konkreta krav att ställa, If it aint broken, don´t fix it...:)
 
Glömde säga att det inte är originalfjädring, Öhlinsbak och Öhlins"moddade"framgafflar, tack för era svar :)

Börja med att mäta hänget då och
sen kolla att fram och bak går upp
lika fort typ, då har du en hyfsad grundinställning.

Inte skruva för mycket dock, kolla
manual vad som är grundinställning tex.


Not sent from an iProduct...
 
Glömde säga att det inte är originalfjädring, Öhlinsbak och Öhlins"moddade"framgafflar, tack för era svar :)

Ok en fd racehoj?
Då fins det ju riktiga möjligheter att få den så den passar dig.
Ska du åka lite bana och vill få det bra så rekommenderar jag starkt att lära dig hur och varför för att kunna justera den.
Och om det sitter så avancerade prylar på bör ju någon veta vad det sitter för fjädrar i gaffeln och bak (den som rejsade hojen om det var en sån)
 
Ok en fd racehoj?
Då fins det ju riktiga möjligheter att få den så den passar dig.
Ska du åka lite bana och vill få det bra så rekommenderar jag starkt att lära dig hur och varför för att kunna justera den.
Och om det sitter så avancerade prylar på bör ju någon veta vad det sitter för fjädrar i gaffeln och bak (den som rejsade hojen om det var en sån)

Exakt, en fd racehoj, körd av bla. papunen men det är historia.

Köpte den utav en här på forumet, han kanske vet, men måste man veta exakt vad det är för fjädrar osv. i gaffeln och vilken modell av bakdämpare det är för att ställa in den? Går man inte via vissa mått hur som helst?
 
Exakt, en fd racehoj, körd av bla. papunen men det är historia.

Köpte den utav en här på forumet, han kanske vet, men måste man veta exakt vad det är för fjädrar osv. i gaffeln och vilken modell av bakdämpare det är för att ställa in den? Går man inte via vissa mått hur som helst?

Mät hänget så ser du ju om fjädrarna är rätt. Det är ju åtminstone halva nöjet att få rätt häng:)
 
Exakt, en fd racehoj, körd av bla. papunen men det är historia.

Köpte den utav en här på forumet, han kanske vet, men måste man veta exakt vad det är för fjädrar osv. i gaffeln och vilken modell av bakdämpare det är för att ställa in den? Går man inte via vissa mått hur som helst?

Enkelt sätt så kan du ju kolla vad Papunen väger och vad du själv väger.
Stämmer det något sådär?

Och som min fjädringsguru Niklasinorr skriver så kan du mäta dig fram till resultatet.
 
Dra till effektbolaget och få inställningarna justerade för dig. Bästa uppgraderingen jag gjort på mina cyklar.
 
Det finns fina tabeller från Öhlins (ej publika).

Där får du exakt mått på förspänning i mm på bakfjädern, mer exakt än att mäta häng. Fjädern på Öhlinaren har en märkning som berättar vilken fjäderkonstant du har (N/mm).

Om du väger 76 kg är det nog inte helt åt pipan mot Papunens idealfjädrar (tror han väger lite mindre), fast ägaren efter kan ju ha bytt.

Rejält seriös approach:
1. Serva gaffeln med ny olja (byt packboxar när grejorna ändå är isär).
Kan göras själv (specialverktyg krävs) eller lämnas in. Gissar på 1500:- inkl material (har aldrig lämnat in själv). Byt samtidigt fjädrar om nödvändigt.

2. Serva bakdämparen (lämna in, mkt specialverktyg krävs).
Kostar ca 1500:-. Byt fjäder om nödvändigt.

Om firman som hjälper dig är seriöst Öhlins-kunniga får du färdiga värden av dem.

Ta reda på vad det är för modd i gaffeln. Öhlins kolv/shims-kit räcker lååångt.

Med ovanstående utfört har du en mycket kompetent cykel med tiptop-chassi till en rimlig peng.

/Stefan
 
Instruktionsvideo

http://www.youtube.com/watch?v=CArBc2FJkao

Det är inte så krångligt att göra det själv tillsammans med två medhjälpare. Jag har gjort det på min egen och flera av polarnas hojar och alla upplever stor skillnad till det bättre även om orginalfjädringen i många fall lämnat en del att önska.

:mattias Skriv protokoll på alla justeringar! Hur det stod inställt innan och hur mycket du ändrat.

Inte fel att läsa boken eller se filmen Twist of the Wrist II som omnämns i filmen ovan heller.
Finns i bukten
 
Last edited:
Lyfter den här tråden lite för att jag idag hjälpt tre kompisar att ställa in deras originalfjädringar med ganska gott resultat.

Det jag inte förstår är hur tillverkarna kan ha så omatchad fjädring i vissa fall. Man kan ju tycka att en bas-setup borde vara för en förare på ca 85 kg inkl utrustning och sen med justermån på 10-15 kg upp och ner. Därefter kanske man får köpa eftermarknadsfjädrar, men vissa nyare hojar går ju knappt att få balans i....

Det här med fjädring kan ju inte vara några nyheter, framförallt inte för en koncern som äger Öhlins :rolleyes:
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top