Ställa in/Justera Fram&bak-stötdämpare, lämna in? göra själv?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har också funderat på detta. Vissa hojar är riktigt usla i original. Ducati 996/999 och 1098 i synnerhet har alla stenhård bakfjädring och mjuuuuk framdel. Detta klagas det på i alla tester inkl. Masterbike som ändå har en viss cred i de här kretsarna, ändå så gör de ingenting åt det?!?!?
Det är gathojar så fjädringen bör ju vara på den komfortabla sidan som standard, det är ju helt ok men det borde åtminstone vara hygglig balans?

Lyfter den här tråden lite för att jag idag hjälpt tre kompisar att ställa in deras originalfjädringar med ganska gott resultat.

Det jag inte förstår är hur tillverkarna kan ha så omatchad fjädring i vissa fall. Man kan ju tycka att en bas-setup borde vara för en förare på ca 85 kg inkl utrustning och sen med justermån på 10-15 kg upp och ner. Därefter kanske man får köpa eftermarknadsfjädrar, men vissa nyare hojar går ju knappt att få balans i....

Det här med fjädring kan ju inte vara några nyheter, framförallt inte för en koncern som äger Öhlins :rolleyes:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror delvis det har att göra med att cyklarna byggs för att acceptera passagerare. Det är ju genomgående att nästan alla moderna sportmoppar har väldigt styv bakfjäder i förhållande till framfjäder.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tack för ytterligare svar, har mailat både racerepairs och effektbolaget om prisuppgifter :)

Laddaner keith code twist of the wrist finns på piratebay! Där lär han dig i början hur du ställer in hojjen och ALLT annat som angår hojjar hantering osv lärorikt och gratis:p, inte prövat att ställa in min men ska man behöver vara 2st bara
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tror delvis det har att göra med att cyklarna byggs för att acceptera passagerare. Det är ju genomgående att nästan alla moderna sportmoppar har väldigt styv bakfjäder i förhållande till framfjäder.

Det går oftast att via förspänningen komma hyggligt nära rätt häng bak men fram är det i regel mycket svårare så bakfjädern är nog i rätt kvarter, oftare iallafall, dessutom har man utväxlingen på bakdämparen för att kompensera för passagerare/packning. Problemet ligger oftare i att framfjädern är för mjuk, även för soloåkning så en hårdare framfjäder skulle skapa en bättre balans...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tror delvis det har att göra med att cyklarna byggs för att acceptera passagerare. Det är ju genomgående att nästan alla moderna sportmoppar har väldigt styv bakfjäder i förhållande till framfjäder.
På de R1'or (årsmod 05-06) jag justerat nu var det tvärt om. Har fått ställa fjäderjusteraren på stötdämparen på max på båda men förarhänget är ändå bortåt 34 mm trots att föraren inte är speciellt tung. Det har ju lett till att man fått släppa på gaffeln för att kunna få balans på hojen. Allt blir ju rätt mjukt då :(

Min egen gixxer är mer som angetts ovan. På den har jag gaffelförspänningen i botten. Borde byta fjädrarna...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
På de R1'or (årsmod 05-06) jag justerat nu var det tvärt om. Har fått ställa fjäderjusteraren på stötdämparen på max på båda men förarhänget är ändå bortåt 34 mm trots att föraren inte är speciellt tung. Det har ju lett till att man fått släppa på gaffeln för att kunna få balans på hojen. Allt blir ju rätt mjukt då :(

Mmmm, R1:eek:rna har alltid varit lite speciella. Min -99 var som en soffa i fjädringen...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Laddaner keith code twist of the wrist finns på piratebay! Där lär han dig i början hur du ställer in hojjen och ALLT annat som angår hojjar hantering osv lärorikt och gratis:p, inte prövat att ställa in min men ska man behöver vara 2st bara

Om man inte vill piratkopiera Keith Codes grejer så kan jag rekommendera YouTube och Dave Moss. Hans program On the Throttle är grymt bra och pedagogiskt...

http://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag känner att jag har en "bra" grundinställning på fjädringen. Hojen uppför sig som jag förväntar, inga gung eller liknande.

Men det bör väl finnas en hel del att läsa om att justera in chassiet i övrigt oxå?
Att ställa in attityden på chassiet, eller vad det kallas.

Att det blir mer kvickstyrt/ostabilare om man sänker den fram i kronan vet man ju. Men visst bör det finnas lite mer teori kring det hela?

Jag vet ju att Niklas o Roffe har en hel del kunskaper i det här, så jag tänkte att du kanske vill dela med dig nåt Niklas. ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag känner att jag har en "bra" grundinställning på fjädringen. Hojen uppför sig som jag förväntar, inga gung eller liknande.

Men det bör väl finnas en hel del att läsa om att justera in chassiet i övrigt oxå?
Att ställa in attityden på chassiet, eller vad det kallas.

Att det blir mer kvickstyrt/ostabilare om man sänker den fram i kronan vet man ju. Men visst bör det finnas lite mer teori kring det hela?

Jag vet ju att Niklas o Roffe har en hel del kunskaper i det här, så jag tänkte att du kanske vill dela med dig nåt Niklas. ;)


Husan är ju i grunden en tävlingshoj så den har ju seriös fjädring från fabrik så den behöver ofta bara en liten tweakning :)
Japanska gatsoffor är ju lite mindre bemedlade på den fronten och har man testat en fullkittad racehoj med rätt inställd fjädring så är allt annat bara skit...

Fjädringen har två jobb, dels ska den hålla kvar däcken i backen men framförallt skall den ge föraren feedback och känsla av stabilitet och kontroll för då vågar föraren slappna av och sluta störa hojen så förbaskat... detta brukar ju hänga ihop.
Allting handlar om tycke och smak men oftast är det förarens felaktiga input som skapar problemen, hojarna går alltid bäst helt utan förare...:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Husan är ju i grunden en tävlingshoj så den har ju seriös fjädring från fabrik så den behöver ofta bara en liten tweakning :)
Japanska gatsoffor är ju lite mindre bemedlade på den fronten och har man testat en fullkittad racehoj med rätt inställd fjädring så är allt annat bara skit...

Fjädringen har två jobb, dels ska den hålla kvar däcken i backen men framförallt skall den ge föraren feedback och känsla av stabilitet och kontroll för då vågar föraren slappna av och sluta störa hojen så förbaskat... detta brukar ju hänga ihop.
Allting handlar om tycke och smak men oftast är det förarens felaktiga input som skapar problemen, hojarna går alltid bäst helt utan förare...:)

Äh, du vet ju att jag inte tycker om när du ger mig luddiga Feng shui svar. ;)

Jag får väl helt enkelt ta en dag o prova chassieinställningar då.
Det är ju jättejobbigt när man måste göra jobbet själv... :rolleyes:
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Laddaner keith code twist of the wrist finns på piratebay! Där lär han dig i början hur du ställer in hojjen och ALLT annat som angår hojjar hantering osv lärorikt och gratis:p, inte prövat att ställa in min men ska man behöver vara 2st bara

Eller så kan man ju faktiskt betala för det så det kanske kommer en Twist of The Wrist Volume 3.
Kanske även med trovärdiga skådisar tills nästa gång. :rolleyes:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Äh, du vet ju att jag inte tycker om när du ger mig luddiga Feng shui svar. ;)

Jag får väl helt enkelt ta en dag o prova chassieinställningar då.
Det är ju jättejobbigt när man måste göra jobbet själv... :rolleyes:

Du vet ju hur djup och filosofisk jag är Ricken....:crash:)

Problemet med fjädring är just att för att få ett bra resultat så måste man kunna tala om vad som är galet och ju mer man kan säga exakt vad som är galet desto lättare är det ju för någon att ställa in det rätt.

Hade en snubbe på en bankörning som kom och pratade med mig och ville ha hjälp med fjädringen.
-Vad är det som är fel då? Frågade jag.
-Den känns konstig! var svaret...

Jamen då skruvar vi in "Konstigt" knappen några klick så löser vi det :)
Om någon kommer och säger att "-Hojen ormar sig när jag går på gas ut ur en sväng" eller "Den studsar vid inbromsning" eller "Mitt bakdäck är söndertrasat efter två pass" Då finns det ju något konkret att börja jobba med och då kan man nå goda resultat även med originalfjädringen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Eller så kan man ju faktiskt betala för det så det kanske kommer en Twist of The Wrist Volume 3.
Kanske även med trovärdiga skådisar tills nästa gång. :rolleyes:

Vaaa?!?! Det var ju oscarsklass på de där killarna...:rolleyes::)
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Eller så kan man ju faktiskt betala för det så det kanske kommer en Twist of The Wrist Volume 3.
Kanske även med trovärdiga skådisar tills nästa gång. :rolleyes:

Ja, skulle ju vara kul å se typ Steven Seagal och Sylvester Stallone glida runt på hojar och snack kurvtagning, bromsteknik m.m.

Sorry för OT
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag ställer alltid in mina dämpare själv.
Originalinställningarna är justerade efter en förare på 69kg. :näsblod
Förstår inte hur Kawasaki tänkte när de kom fram till den standardföraren.

Det finns massor med Youtubevideos med kompletta guider av proffs som går igenom allt för den som vill lära sig.

Det blir en markant skillnad att bara göra en grundinställning av Sag(häng) och jag skulle tro att kör du bara gata så kommer det räcka för många.

Se bara till att justera efter en god tur så att olja och dämparna värmt upp sig.

Kolla videon ovan med Dave Moss
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du vet ju hur djup och filosofisk jag är Ricken....:crash:)

Problemet med fjädring är just att för att få ett bra resultat så måste man kunna tala om vad som är galet och ju mer man kan säga exakt vad som är galet desto lättare är det ju för någon att ställa in det rätt.

Hade en snubbe på en bankörning som kom och pratade med mig och ville ha hjälp med fjädringen.
-Vad är det som är fel då? Frågade jag.
-Den känns konstig! var svaret...

Jamen då skruvar vi in "Konstigt" knappen några klick så löser vi det :)
Om någon kommer och säger att "-Hojen ormar sig när jag går på gas ut ur en sväng" eller "Den studsar vid inbromsning" eller "Mitt bakdäck är söndertrasat efter två pass" Då finns det ju något konkret att börja jobba med och då kan man nå goda resultat även med originalfjädringen.

Jo, jag vet... :)

Problemet med husan är ju att det är inga problem. Eller så går det för sakta... :död

Men jag ska se hur den känns med lite annan inställning.
Tack, tror jag... ;)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nu när här är lite kunnigt folk. På nya hojjen jag köpte sitter en sådan här:

http://www.vfrdiscussion.com/uploads/shock/shock05.jpg

Öhlins med hyraulisk förspänning. Men hur gör man om man vill justera fjädern mer än vad den hydrauliska justeringen tillåter? Ska man snurra den guldiga biten och den lilla silvriga samtidigt eller måste man mecka sönder halva dämparen? Idiotfråga kanske, men jag vill inte förstöra..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
m någon kommer och säger att "-Hojen ormar sig när jag går på gas ut ur en sväng" eller "Den studsar vid inbromsning" eller "Mitt bakdäck är söndertrasat efter två pass" Då finns det ju något konkret att börja jobba med och då kan man nå goda resultat även med originalfjädringen.


Du som inte bara är duktig på fjädring, utan även dokumentation...


Jag har insett att jag har hela jobbet från scratch framför mig. Hojen var säkert kalasfint inställd när jag köpte den, men inte för mig. Jag har nu ställt hänget, och misstänker att det är alldeles för mjukt i fram som ni sa ovan. Bakdämparen är bytt (WP 4618) och jag har en extra fjäder i en låda så den är säkert också bytt. Enl. WP borde jag förmodligen ha 100 eller 105Nm fjäder.. vad som sitter på har jag ingen aning om.

Men det är mindre viktigt, jag förstår det, tycker bara att det är jobbigt att "hålla på".

När det gäller komp/retur däremot.. Jag har fått spec. på fabriksinställningarna (default). Jag har ju de settings som var när jag köpte den (referens). Frågan är nu i vilken ände jag börjar för att anpassa den till mig. jag upplevde den som alldeles för hård, stutsig både fram och bak (tuggade fram/bak beroende på grad av påslag om vartannat) och framförallt fick jag väldigt dålig feedback. Hojen kändes lite "död" helt enkelt. Jag önskar med "liv" och rörelse så jag får berättelsen från däcken med högre volym.

Jag utgår ifrån att jag måste mjuka upp allt, men jag är väldigt osäker på balansen mellan komp/retur. Om jag defaultar den, i vilken ände ska jag börja styva upp den? Om jag bara backar från status quo, vilka parametrar ska jag fokusera på?

Det här går ju inte att ta över ett par inlägg här, men du som är världsklass på att dokumentera saker. Finns det nån skön manual som man förstår som man kan utgå ifrån lite? Vilka beteenden man ska leta efter, vilka följdjusteringar man ska göra om man t.ex skruvar på compen.. Borde man ta lite retur och duplicera samma förändring bak/fram då också osv?

Hur märker jag att returen är för mjuk t.ex? Vad händer när front/röv är för hård/mjuk (obalans)?

Frågorna är tusen....
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top