Ställ eller inte under kanon varma dgr

Kollade lite på Tour de France, inte mycket mer än huvudskydd där inte.

Jag slarvar ibland med skydden, har inget bra försvar för det.

Ni som inte åker en meter utan full skyddsutrustning, har ni hjälm när ni kör bil?
 
supernaut skrev:
Kollade lite på Tour de France, inte mycket mer än huvudskydd där inte.

Jag slarvar ibland med skydden, har inget bra försvar för det.

Ni som inte åker en meter utan full skyddsutrustning, har ni hjälm när ni kör bil?


Klart som fan att man har hjälm när man kör bil en stor jävel gjord i plåt :tummenupp
 
När jag stannar vid rödjlusen funderar jag ibland vadfan jag håller på med när det är så här varmt... Fullt Goretexställ med mattsvart hjälm! Varmt som F*n och jag känner svetten komma direkt när jag lägger i neutralen... Samtidigt kan det stå en pajsare med en hoj med t-shirt, badbrallor o sandaler i andra filen! :mad:
Skall jag igentligen bli förbannad på puckot, eller bara hoppas att han inte klotar i sin oskyddade framfart?! :3freak
Jag kommer troligtvis göra illa mig när jag krashar, men det kommer puckot oxo göra. Vem har ondast?

Varför bryr jag mig om andra igentligen?! :confused:
 
Efter att ha ramlat i asfalten i runt 100kmh med full utrustning och ställ, så tvekar jag inte att ta på mig stället hur varmt det än är klarade mig med ett rejält blåmärke och ett brännsår. :skrämd

Hade jag inte haft full mundering i den situationen hade jag haft kött sår på väldigt många ställen antagligen ända in till benet.


Så på med grejorna det lönar sig :tummenupp
Även om det inte skyddar mot allt och gör dig odödlig :fakta
 
Kan någon med säkerhet/fakta berätta hur uselt ett Goretexställ är i en olycka. Jag vill inte ha en spekulation, bara fakta.

Ambulans, är du närvarande?

Är ett ställ som jag har (Dainese) dåligt vill jag naturligtvis skaffa nytt!
Detta gäller inte bara mitt märke utan alla så kallade säkerhetsställ. Är det skit gentemot skinn i en olycka?
 
Last edited:
ja klotade i typ 90km/h med bara gortex jacka på mig..
hjälm oxå då..

hände inte så mycket med mig... byxorna pajade och jag fick lite skrapsår på ena knät.
så egentligen så ska man nog som minst alltid ha på sig jackan i alla fall.


Farten är inte allt.. jag skulle vända med min 125cc en gång i typ 20km/h och då var de lite rullgrus där så framdäcket skenade iväg då slog jag mig värre än i 90km/h. Stort sår rakt in i knät. Har aldrig hänt nått med hjälmen dock.. knappt en repa!
 
Det finns ju ett skäl till att rr-förare använder skinnställ och inte goretex.

Skinn är bäst när det gäller asfalts åka :fakta

Men allt är ju relativt, att puttra till stranden är ju inte samma sak som att gasa på bana.

Det är ju upp till var och en att bedömma hur mycket skydd man behöver vid olika tillfällen.


Edit: Dock så tycker jag inte att värmen ute är ett skäl att plocka av sig skydd, som svar på frågan i tråden.
 
Last edited:
Lasker : Det är just det där med skälet till att rr-förare använder skinnställ som jag oxo vill höra. Dom håller dock betydligt högre hastigheter än oss vanliga dödliga?

Goretex går sönder, men hur/när?
 
Jag känner en dödgrävare dock. Han medger att skinkläder håller ihop kroppen efter en krash. :(

Fy f*n, ta hand om er allihopa! Spä inte på någon dum statistik! :o
 
Last edited:
Tror jag sagt det tidigare, i trafiken är det väl större risk att det tar stopp mot något, lykstolpe, stubbe annat fordon etc ?

Då är väl de hårda skydden mer avgörande oavsett om man har Goretex eller skinn på sig kan man tycka.
 
Öppna sår kan vara ett stort problem. Vad jag har fattat det som så finns det fall då folk har kommit in till akuten utan några skallskador, brutna ben eller inre skador men med såpass mkt skrapad hud att dom har förblödit. Lär väl inte krävas allt för mkt fart för att hyvla av all hud på kroppen precis. Skinnställ skyddar.
 
Har läst hela tråden och ser ju att moralen ang skinnställsanvändande är rätt så hög , det är ju bra..
Ni har säkert sett filmerna från USA där dom åker i badbralla o tischa... konsekvenserna blir ju vid en klotning rätt så fula skrubbsår.. som om det går väldigt fort kan ta sig ända in till benen. Man kommer åxå att få den tröjja man har på sig att sitta fast i såren, DET svider när man sen på akuten ska skrubba bort den, + asfalten.
Det är inte skinnstället som är livräddande, det är farten och hastigheten på kroppen samt en massa tur , som avgör om man överlever att braka in i ett träd, skylt, bil .. osv...


Några har faktist en poäng med att då ska man ha skinnställ på sig om man åker moped åxå, ... det blir ju exakt likadana skador, så där finns ingen skillnad att klota på en moppe eller motorcykel.
Men jag som arbetar i akutvården vill ju inte rekommendera nån att åka utan full skyddutrustning :fakta

Hurvida Gortex kontra skinn håller när man klotar .... ja det vet jag faktist inte , jag har inte hämtat nån som haft gortex på sig, av den enkla anledningen att Touringtomtarna brukar inte vurpa faktist. Har inte heller sett nån test av gortexställ, men dom är väl godkända va jag vet ?? Kan inte tänka mig annat allafall.
Nån sa här att skinnstället håller i hop kroppen åxå, hmmm.. ja de är ju faktist sant även om det låter rått :D Det blir enkelt för oss då att få med oss alla delar hem, så vi inte behöver leta efter ett ben i skogen nån halvtimme :)

Men jag kan ju berätta hur jag själv gör, inget att ta efter dock :)
Är det 30 grader varmt ute och jag ska ner på stan eller åka till en polare. Då får skinnet va hemma, skinnjackan brukar jag dra på mig.. shorts har jag inte åkt i nån gång, men tror inte det har nån betydelse faktist om man har långbralla eller sitter naken.
Men jag kör ju därefter åxå... tar det försiktigt. När kvällen kommer o solen lägger sig lite, så åker jag hem o drar på mig stället.
Fast jag sitter ju mest o fikar, så va ska jag med skinnställ till :p

Jag tycker väl att det måste vara upp till var o en hur man vill göra, Det finns ingen lag på det. och man måste ju få bestämma själv hur mycket skrubbsår man vill ha.. Hade det vart livsavgörande och kostat sjukvården en massa pengar om man inte hade de på sig ,, ja då skulle det ha vart lag att ha full ställ.
Skallskadorna gör ju det, och är direkt avgörande om du lever eller inte, därav hjälmkravet.

Men igen, ni som har stället på er, ni kommer ju att tjäna på det den dagen det händer nåt.. rätt så mkt åxå, i form av lidande.. för skrubbsår sviiiiiiider... och lämnar fula ärr efter sig :fakta

koncentrera er på att sänka farten i stället....DET har en enorm betydelse i skadesammanhanget.......... puss =)
 
På något sätt, bör man kanske ha alla skydd man kan ha. Men det är en jäkla hets mot folkgruppen som kör utan. Man borde gå-på de klantarslen som vurpar istället. Jag har aldrig vurpat (på 20 år) och kommer aldrig göra det heller.(Det är bara min inställning och mitt mål) Jag kör lungt med enorma marginaler. Jag har aldrig incidenter heller. Skyll inte på bilar. Det är alltid "pilot error" Man kör så att man inte vurpar helt enkelt. Det finns inte på kartan att jag skulle vurpa. Vurpar man på hoj, då är man en klant. :D
 
håkanolsson skrev:
På något sätt, bör man kanske ha alla skydd man kan ha. Men det är en jäkla hets mot folkgruppen som kör utan. Man borde gå-på de klantarslen som vurpar istället. Jag har aldrig vurpat (på 20 år) och kommer aldrig göra det heller.(Det är bara min inställning och mitt mål) Jag kör lungt med enorma marginaler. Jag har aldrig incidenter heller. Skyll inte på bilar. Det är alltid "pilot error" Man kör så att man inte vurpar helt enkelt. Det finns inte på kartan att jag skulle vurpa. Vurpar man på hoj, då är man en klant. :D


Då får du alldrig uppleva hur det är att åka på gränsen :D

Har du inte vurpat på 20 år du måste skoja :confused:

Ut på bana med dig och testa :rock :rock

Men glöm inte att man kan slå sig på bana med :fakta

Ärligt talat gillar jag att ha lite marginal ja med blir så med åren :hej
 
Last edited:
håkanolsson skrev:
På något sätt, bör man kanske ha alla skydd man kan ha. Men det är en jäkla hets mot folkgruppen som kör utan. Man borde gå-på de klantarslen som vurpar istället. Jag har aldrig vurpat (på 20 år) och kommer aldrig göra det heller.(Det är bara min inställning och mitt mål) Jag kör lungt med enorma marginaler. Jag har aldrig incidenter heller. Skyll inte på bilar. Det är alltid "pilot error" Man kör så att man inte vurpar helt enkelt. Det finns inte på kartan att jag skulle vurpa. Vurpar man på hoj, då är man en klant. :D

ja jag har inte heller vurpat nån gång ... Den enda gång som hojen har vickat , då har jag inte suttit på den.
Beror på samma faktor som dig, marginaler.. sen har jag sett alldeles för mkt. Jag törs helt enkelt inte att lägga ned som en del gör. eller ta en massa andra chanser.. Men så har jag klarat mig åxå.. Skulle gärna testa banåka dock, där man kan ta riskerna.
jag skiter fullständigt i om jag kommer sist.. jag vill åka motorcykel för att JAG tycker att det är roligt, inte för att impa på nån annan genom att vara först osv... Jag har en dotter varannan vecka på 11 år . Som gärna vill att jag kommer hem varje dag. Det är inte värt det helt enkelt. livet består av så mkt mera.
 
ambulans skrev:
ja jag har inte heller vurpat nån gång ... Den enda gång som hojen har vickat , då har jag inte suttit på den.
Beror på samma faktor som dig, marginaler.. sen har jag sett alldeles för mkt. Jag törs helt enkelt inte att lägga ned som en del gör. eller ta en massa andra chanser.. Men så har jag klarat mig åxå.. Skulle gärna testa banåka dock, där man kan ta riskerna.
jag skiter fullständigt i om jag kommer sist.. jag vill åka motorcykel för att JAG tycker att det är roligt, inte för att impa på nån annan genom att vara först osv... Jag har en dotter varannan vecka på 11 år . Som gärna vill att jag kommer hem varje dag. Det är inte värt det helt enkelt. livet består av så mkt mera.

:bow
 
håkanolsson skrev:
Gränsen till vad? Till att vurpa? I trafik? Nej, vid den gränsen vill jag inte vara.

Hmm.. jag har redigerat mitt inlägg lite under tiden du svara.

Självklart är det våga vägra vurpa som gäller i trafiken :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top