Ställ eller inte under kanon varma dgr

Om man tar det till ytterligheterna så... antingen har man helställ, jämt med stödkrage och dubbla skinn, samt kevlar puckar överallt för att inte skada sig. då skulle det knappt gå att åka, man skulle säkerligen rammla men kanske klara sig.

Eller så kör man naken med full rörlighet och möjlighet att se sig om, men skulle man rasa om det så vore i 30...ajajaj!

Jag tror var och en får känna efter vad som känna rätt där emellan. Jag kör helskinnat till 80% men nbär det är som varmast kör Jag utan i bland men då lungt.

När jag hade hoj körde jag alltid med fullt ställ. Skulle även göra så om jag köpte en ny idag. Har vart med 2ggr då bilar har svängt ut framför mig i låga hastigheter. Är ganska säker på att det hade slutat betydligt mer smärtsamt utan ställ o.s.v. Sista gången var i runt 40km/h. Utan ryggskena o skinställ hade det troligtvis slutat med b.l.a. krossade knän o en skadad rygg. Dock klarade jag mig med en fraktur i foten. Så farten är en dålig ursäkt till att inte använda stället. Konstigt att jag inte litar på andra trafikanter nu va? Man kan köra hur bra som helst och ha järnkoll... MEN det finns ALLTID andra ägg i trafiken som inte har koll/tar hänsyn. Jag VET vad som händer då. Givetvis är det upp till var och en att bestämma vad dom tar på sig men i mina ögon är det djävligt pantat att inte använda sin utrustning även om det är 40grader utomhus.

Jag är ganska säker på att jag slår och skrapar mig lika mycket oavsett om det är +10 eller +30 grader ute, så jag har alltid stället på.

Perforerat ställ.. alltid på hajpern..

Fast jag måste erkänna att jag fuskar som faan med Scramblern (en enstånka från 72..) där gäller med tidstypisk utstyrsel med moppehjälm å flottans (eller är det flygvapnets) skinnpaj..

/B

Last edited:
Jag kör alltid utan skinnställ .. och jag kör som faaan hela tiden.. fast MED tröja :crash

edit: ironi?

Last edited:
Skulle köra om en bil på motorvägen idag när jag hör hur det smäller till i bilens bakdäck... stenskottet (modell större) träffar rakt i höger knä. Det gjorde ONT, och jag tänkte på hur nära det var imorse att jag tog på mig jeans istället för helställ.

det e inte bara vid major malfunctions som klotningar det e bra o ha ställ...

Jag är hellre lite svettig i full mundering än ligger på sjukan och svettas & tittar ut bara för att man "inte orkade dra på sig munderingen". :hej

Vid varma dagar har jag ryggskydd, jacka (Goretex), hjälm, handskar och stövlar men nöjer mig med jeans.

Re: Ask Yourself

duc916 skrev:
OK - ni har fattat! KÖR INTE UTAN STÄLL........!!!!!!!!

Jag kör aldrig med ställ, jag tycker man ligger för nära gränsen då.

eus skrev:
jag wheelade ifrån snuten i 250 km/h MINST
samtidigt som jag moonade
ok du måste va svingrym.
hoppas vi möts en dag.
känn fislukten på kurvigaste vägen.
mycke snack liten v

Ställ tycker jag är en självklarhet, frågan borde istället vara: köra eller inte köra när det är skitvarmt ute! Jag väljer oftast att köra (med komplett ställ), svettas o dricka mycket.

Ibland med t-shirt och jeans om det är ruskigt varmt.

När jag hade min olycka så skulle det inte spelat någon roll om jag hade shorts eller ställ många här tror att man inte kan gör sig illa med stället på, men ibland är det bara mer för doktorn att klippa. :fakta

Jag kör ALLTID med ställ, klotade i 50 med goretex och är glad att fodret satt i ......så nu mera är skinnställ självklart !

Om man kör utan ställ kan man lika gärna skita i att ha hjälm så blir det självsanering på mc-åkare.

//B

Håller inte riktigt med Bear här. Det ligger faktiskt något i det en MC tidning sa om att skinnställ räddar skinn men hjälm och ryggskydd/safetyvest räddar liv.

Skador med dödlig utgång är ju ofta trauma mot huvud och vitala organ, inte skrapsår hur otäcka dom än är.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT