Ställ eller inte under kanon varma dgr

Jag för min del har då skinnställ för att skydda mig mot plåt, träd & asfalt inte mot värme,,
Asfalt är nästan lika hård fast det är varmt, sen om vissa vill köra utan så är det deras problem när/om det häder en olycka det drabbar ju bara dom om dom har ställ eller inte,,, men man kan bara skaka på huvet.
Jag skulle INTE använda tyg kläder har sett 2 olyckor med dessa (en hade dianese & en rukka) som kanade 5 meter på asfalt å käderna var sönderslitna (och det är ju pok för som fungerade ju den gången å det är ju bara engångs skydd) men tänk om dom hade kanat 15-eller 30 meter ?
en kompis slog över med sin hoj i 160 (kanske fortare hur snabbt går en zx-9 på 2an?),, kanade 70 (ungefär)meter på asfalten klarade sig med lätt brännskada på underarmen (finns nån typ av strech tyg där). + ett klämt knä då mc landade på det innan dom separedes
undera om han hade klarat sig så bra med tyg ställ..? (jag tor inte det).

spiff skrev:
Jag för min del har då skinnställ för att skydda mig mot plåt, träd & asfalt inte mot värme,,
Asfalt är nästan lika hård fast det är varmt, sen om vissa vill köra utan så är det deras problem när/om det häder en olycka det drabbar ju bara dom om dom har ställ eller inte,,, men man kan bara skaka på huvet.
Jag skulle INTE använda tyg kläder har sett 2 olyckor med dessa (en hade dianese & en rukka) som kanade 5 meter på asfalt å käderna var sönderslitna (och det är ju pok för som fungerade ju den gången å det är ju bara engångs skydd) men tänk om dom hade kanat 15-eller 30 meter ?
en kompis slog över med sin hoj i 160 (kanske fortare hur snabbt går en zx-9 på 2an?),, kanade 70 (ungefär)meter på asfalten klarade sig med lätt brännskada på underarmen (finns nån typ av strech tyg där). + ett klämt knä då mc landade på det innan dom separedes
undera om han hade klarat sig så bra med tyg ställ..? (jag tor inte det).

Jo, precis. Om man wheelar i 160 och slår runt. Eller syslar med allt annat tjafs som många försöker sig på, utan att klara av det(jag kan inte heller) så måste man ju skydda sig väl. Alla med hoj kör inte på sån't sätt dock.

ambulans skrev:

Hurvida Gortex kontra skinn håller när man klotar .... ja det vet jag faktist inte , jag har inte hämtat nån som haft gortex på sig, av den enkla anledningen att Touringtomtarna brukar inte vurpa faktist.

Hmpf.. :p

Brukade köra utan halsduk i bara shorts och ställ förut under extremt varma dagar, så det virvlade till ordentligt innanför stället. Slutade med det när det small nån stor insekt av oidentifierbar art mot bröstkorgen :crash

Annars tycker jag problemen med ställ under sommaren är överdrivna. Man får väl låta bli att köra omkring för mycket fram och tillbaka i stan och undvika långpromenader.

Fick in en humla innanför goretex-brallorna förra veckan - faan va ont det gjorde... var tvungen att stå ut med den tills jag kunde stanna och gräva upp den (men då hade den redan avlidit)

Den hade aldrig hamnat där om det inte vore för att jag pga värmen hade skippat jackan :)

håkanolsson skrev:
På något sätt, bör man kanske ha alla skydd man kan ha. Men det är en jäkla hets mot folkgruppen som kör utan. Man borde gå-på de klantarslen som vurpar istället. Jag har aldrig vurpat (på 20 år) och kommer aldrig göra det heller.(Det är bara min inställning och mitt mål) Jag kör lungt med enorma marginaler. Jag har aldrig incidenter heller. Skyll inte på bilar. Det är alltid "pilot error" Man kör så att man inte vurpar helt enkelt. Det finns inte på kartan att jag skulle vurpa. Vurpar man på hoj, då är man en klant. :D

Du måste skämta :confused:

Jag vill inte heller vurpa men det är inte alltid upp till mig..... Ibland spelar det ingen roll vilka marginaler man har (skulle vara att ha hojen stå i garaget möjligen) för idioter finns det överallt. Sen har vi ju vilt och blinda bilister som får för sig att blanda sig i leken......

//B

Bear skrev:
Du måste skämta :confused:

Jag vill inte heller vurpa men det är inte alltid upp till mig..... Ibland spelar det ingen roll vilka marginaler man har (skulle vara att ha hojen stå i garaget möjligen) för idioter finns det överallt. Sen har vi ju vilt och blinda bilister som får för sig att blanda sig i leken......

//B

Faktiskt inte. Visserligen hårddrar jag + är rätt naiv :D . Men vurpar man eller krachar - har man ju misslyckats. Det kan ju ingen förneka. Det är ju inte en(1) faktor som gör att man ligger ned. Det måste ju vara en kombination av flera. I flygsammanhang brukar man snacka om att 80-90% av alla haverier är rena pilotfel. Resten är mest mekaniska problem etc. Hojvurpor måste ju vara närmare 99% förarmissar?

Jovist, om man t ex kör 60 på fin rak 70-väg, huvudled och en bil i en korsning missade dig o gasar ut 5m före och det smäller. Det vore lite väl hårt, att kalla det "klantigt" av MC-föraren. Det är väl en risk de flesta tydligen tar. Jag med. Jag får backa där. Men eftersom vi lever med så stora hot varje dag, måste man ju anpassa körningen. Eller, så lever man lite på gränsen och med dåliga ods. Då är det kanske inte "klantigt" utan ett medvetet risktagande.

Många olyckor verkar ju vara halka omkull i regn med spill, sand och missad kurva. Vad ska man skylla på?

/h

jag kan bara hålla med.... men oftast när jag kommer och ska hämta nån, då har det inte gått 60 på den där 70-vägen, utan det gick 160... eller till och med 260 blås...
att sen skylla på bilister som bara kör ut utan att se sig för ... hmmm.......

är det bara jag som tycker det är okey med värme? jag tycker det är mysigt när det är varmt. är jag helt ensam? visst, det är farligt det är det ju...

jag har alltid fullt ställ + tröja över. jag tycker det är helt okey. fluppen får fota nästa gång vi åker så ska ni få se på svett grabbar...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman