SRW - "Hur kör DU" - tråden

Tjaa,,Jag har aldrig kört på bana någon gång, :rodnar har haft hojen i typ två veckor nu :Rockbanan
Men jag tror nog att jag hade försökt köra på detta viset? :confused:
Detta var en bra tråd,,,, lite fingervisning, :fakta :Bugar

Bifogat

• trorjag.JPG
    trorjag.JPG
    123.7 KB · Visningar: 76
Last edited:
tros-kaffe skrev:
Tjaa,,Jag har aldrig kört på bana någon gång, :rodnar har haft hojen i typ två veckor nu :Rockbanan

Inte så lätt att se hur banan ser ut när du inte kört där. Sturupsbanan är lite speciell iom att den är liten och har väldigt snäva kurvor och en del höjdskillnad som inte syns på banskissen.
En fråga bara, hur har du ritat dina snygga linjer? Klart mkt snyggare än på frihand! :tummenupp

Robz skrev:
Det var intressant att flagga senast o studera olika spårval... Corbens val in i "nya" delen anser jag själv vara optimalt då man kan bromsa senare, men nästan ingen kör så :va De flesta ligger mitt i banan o följer radien mot kurbsen under bromsning - även de snabbaste!
Ett annat spårval som var nytt för mig var uppenbarligen snabbaste sättet att forcera "vurpnålen" vid läktaren; hålla brett i ingången för att sedan få högre utgångshastighet (kunna ge mer gas, där bakdäcket brukar släppa, efter knycken) istället för det vanliga (Corbens, mitt o de flestas) - endast ett fåtal såg jag köra så, men det verkade bra tidsmässigt... skall testa det nästa gång :tummenupp

Att flagga innebär inte bara en massa jobb. Det är även lärorikt. :tummenupp

Vad gäller den nya kurvan så kör jag inte riktigt som Corben. Där håller jag ut mer i första vänsterkurvan för att få ett bredare spår och därmed högre kurvhastighet som i sin tur leder till högre utgångshastighet på start- och målrakan.

Din s.k "vurpnål" som jag brukar kalla "uppförshårnålen" eller "Fixx kurva" tar jag ganska brett i ingången då det ger en större valmöjlighet vad gäller spår UT ur kurvan (inner eller ytter) samt återigen en högre utgångshastighet.

Generellt är det så vid körning i hårnålar att man skall få ett så gynnsamt spår som möjligt ut ur kurvan med högsta möjliga hastighet. Detta alstrar man genom att köra som beskrivet ovan.

tros-kaffe skrev:

Kom ner och prova banan. Du är välkommen i mån av plats. :tummenupp

anol skrev:
Vad är detta för desperat sätt för att du ska bli snabbare Kurvis? :7peta

Skulle jag ritat hade det nog blivit lika hackigt som Corbens, fast med två spår ur kurvorna, ett för framhjulet och ett för bakhjulet :näsblod

Ha! Nu kom jag allt på dig....

Jag har läst mellan raderna vad du egentligen menar :
1. feg-bromsa-in-i-böjen-spåret (klassiskt anol-spår)
2. De bakomvarandes bromsspår orsakat av snigeln på en polkagris-retta framför sig...

:arsele

Last edited:
Jag väljer nya spår varje varv, mest pga att tjorven ballas ligger ivägen vart tredje varv

GSXR1100R skrev:
Jag väljer nya spår varje varv, mest pga att tjorven ballas ligger ivägen vart tredje varv

GSXR1100R :7peta Corben

Seså....inte bråka nu...

Detta är en seriös tråd. :tungan

Och här ser ni GSXR1100R:s körspår en normal söndagkväll...

Bifogat

• GSXR1100_rollover.JPG
    GSXR1100_rollover.JPG
    127.8 KB · Visningar: 80
Last edited:
GSXR1100R skrev:
Hur vet du det? Du orkar ju inte tre varv ens... o ändå kör du bara var tredje pass...

CorbenDallas skrev:
...Men har du en snabb rackare bakom, kan denne mkt väl sno ditt spår till nästa kurva genom att ta innern...
Japp - gäller att vara snabbast juh :rolleyes ...eller köra brett, som en del behärskar...

CorbenDallas skrev:
Inte så lätt att se hur banan ser ut när du inte kört där. Sturupsbanan är lite speciell iom att den är liten och har väldigt snäva kurvor och en del höjdskillnad som inte syns på banskissen.
En fråga bara, hur har du ritat dina snygga linjer? Klart mkt snyggare än på frihand! :tummenupp

Det e på frihand,,jag zoomade in med paint å ritade.
så så som jag ritade går inte att köra den banan då eller? :rodnar
det hade variot jävligt skoj att prova på att köra lite bana. :näsblod

Kurvmakaren skrev:
Är du laddad nu inför den 1/8 ? Nya däck och tonvis med nya spår att testa?
:hihi
Nya spår ja - däcken vet jag inte om jag får bytt :( Min vanlige krängare har semester... skall höra med GT däck, men jag ger ej mer än en hundring per däck.
Tips på krängare??

Robz skrev:
:hihi
Nya spår ja - däcken vet jag inte om jag får bytt :( Min vanlige krängare har semester... skall höra med GT däck, men jag ger ej mer än en hundring per däck.
Tips på krängare??
hjulhuset i s-torp
du kan mecka hos mig

CorbenDallas skrev:
Hur vet du det? Du orkar ju inte tre varv ens... o ändå kör du bara var tredje pass...
Jaha då får man sätta bolltuta på Gammelgixxer på söndag igen

Pratade med banägaren igår och fick veta att danska DTCC-teamet hade varit på besök i veckan. De hade lagt 53-tider under träningen...

Jag förstod varför de körde så långsamt då han senare berättade att de ville utöka curbsen i den nya kurvan på följande ställe....

Bifogat

• nya curbs.jpg
    nya curbs.jpg
    111.1 KB · Visningar: 54
Kurvmakaren skrev:
Pratade med banägaren igår och fick veta att danska DTCC-teamet hade varit på besök i veckan. De hade lagt 53-tider under träningen...

Jag förstod varför de körde så långsamt då han senare berättade att de ville utöka curbsen i den nya kurvan på följande ställe....
Moahahaha :D
Vilket Ap-Ex

GSXR1100R skrev:
Moahahaha :D
Vilket Ap-Ex

Börjar inse att det där körspåret de ritat upp på kartan i depån är seriöst menat... :3freak. Finns det någon som vill åta sig att köra det där spåret nu på söndag och se hur det fungerar? Anol, kanske?

Kurvmakaren skrev:
Börjar inse att det där körspåret de ritat upp på kartan i depån är seriöst menat... :3freak. Finns det någon som vill åta sig att köra det där spåret nu på söndag och se hur det fungerar? Anol, kanske?

Haha, var på Samos och provade andra spår då.

...får bli den 15:e istället :näsblod

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...