SR500 Caféracer "resurrection"

Idag fick jag mitt nya framdrev och i morgon får jag förhoppningsvis en ny kedja. Så i veckan ska jag ge mig på att tillverka ett nytt offset-drev.
 
Idag har jag tagit mig i kragen och börjat med ett nytt offset-drev. Ska ta och lägga lite svetsfog på det och sen blir det till att svarva ur den yttre delen så att jag får dit muttern. Min kedja hade tydligen blitt restad så jag får vänta med att få den på plats. Dock ingen brådska då jag inte fått hem nitverktyget än.
ImageUploadedByTapatalk1428607981.404623.jpg

Funderar också på att tillverka en till sadel då denna blir väldigt hög. Blir nog till att göra en till men i glasfiber och med en liten puckel bak. Fästmön vill också kunna åka så denna får ses som "komfortsadeln". ImageUploadedByTapatalk1428608072.624466.jpgImageUploadedByTapatalk1428608082.545290.jpgImageUploadedByTapatalk1428608095.988916.jpg
 
Jahapp, då har man besökt sjukhuset idag på grund av hojen. Fick en metallflisa i ögat igår som jag fick utplockad i kväll. Lagom obehagligt. Han inte med mycket idag då det blev el-fel i verkstan. Får se hur jag känner mig i morgon, kanske blir lite skruvat trots allt! ImageUploadedByTapatalk1428697142.973950.jpg
 
Fy fasen. Tur det inte blev värre. Och bygg på, detta ser lovande ut (har själv haft en zxr400 och en SR i garaget, med planer att göra ngt kul av:tummenupp
 
Ja, jag hade en jävla tur som snacka med en av mina lärare vilken insisterade på att jag var tvungen att plocka ut flisan. Inte första gången jag har skit i ögonen men tidigare har det kommit ut av sig själv efter en dag typ.

Har du en H eller L modell? Jag är fasligt sugen på en lite sporthoj att glida runt på så om du går i säljtankar får du gärna höra av dig!

Just nu känns det bra surt att inte kunna jobba vidare ordentligt men jag har insett att jag lär få fortsätta bygga i sommar, kommer ha tok-mycket att göra i plugget framöver.
 
ImageUploadedByTapatalk1429208125.634914.jpgImageUploadedByTapatalk1429208140.739338.jpgImageUploadedByTapatalk1429208155.303881.jpg

"Plockade ihop" hojen idag och städade undan mina prylar ur verkstan. Folk behöver tydligen plats till sina skolarbeten i veckan. passade på att ta lite "helhetsbilder" på skrället. Mycket kvar att göra innan den är redo för vägen. Men det tar sig! I helgen blir det veteranmarknad i Degeberga och lite fylle med bästa polaren.

Påbörjade även en adapter till offset-drevet så jag kan spänna upp det i svarven. Blev dock ingen bild på den då telefonen dog.

Nästa veckan får jag förhoppningsvis lite mer tid över så jag kan jobba med hojen. Har haft fullt upp med att designa ett atterfallshus denna veckan.

Tjoflöjt!
 
View attachment 418402View attachment 418403View attachment 418404

"Plockade ihop" hojen idag och städade undan mina prylar ur verkstan. Folk behöver tydligen plats till sina skolarbeten i veckan. passade på att ta lite "helhetsbilder" på skrället. Mycket kvar att göra innan den är redo för vägen. Men det tar sig! I helgen blir det veteranmarknad i Degeberga och lite fylle med bästa polaren.

Påbörjade även en adapter till offset-drevet så jag kan spänna upp det i svarven. Blev dock ingen bild på den då telefonen dog.

Nästa veckan får jag förhoppningsvis lite mer tid över så jag kan jobba med hojen. Har haft fullt upp med att designa ett atterfallshus denna veckan.

Tjoflöjt!

Ser ju skitbra ut! Vad är det som saknas? Typ sadel, el, lyse/instrumentering, drev (om jag läser rätt)? Blir du klar till i sommar, tror du?

Just det, utan att vara mekanikingenjör så hade jag velat se ett stödstag från ovankant av ditt stöddämparfäst till "krysset" i ramen under tanken, eller något ditåt. Annars kommer du få en rätt brutal vridande last på det ursprungliga tvärstaget du svetsat ditt fäste på.
 
Ja, det är el, sadel, undre infästning till stötdämparen, fixa ett glapp i framgaffel, instrument, avgassystemet måste mätas in och svetsas samt en massa annat små-pill. Kammen ska bytas och kopplingen justeras.

Vad gäller stötdämparen så tror jag inte att den behöver förstärkas ytterligare men jag ska konsultera en av mina lärare ändå. Kanske lika bra att göra det överdimensionerat. Siktar på att i alla fall ha allt mekaniskt klart till i sommar.
 
ImageUploadedByTapatalk1429638022.539349.jpgImageUploadedByTapatalk1429638032.339408.jpgImageUploadedByTapatalk1429638040.909459.jpg

Tog och fixade klart med framdrevet. Behöver bara fila av lite kanter sen ska det sitta som en smäck! Krafthylsan passar med någon millimeter till godo. många bäckar små!
 
Plopp! Över två månader sen jag uppdaterade här visst. Haft tokigt mycket att stå i denna terminen men nu gick jag några dagar ledigt. Bestämde mig för att gå på det systematiskt denna gången. stötdämparinfästningen är nu helt klar bak! Framgaffeln måste av igen och fixas med då något gör att den glappar. Hoppas lagerna är helaImageUploadedByTapatalk1435260902.199964.jpgImageUploadedByTapatalk1435260914.452387.jpg
 
Idag blev det till att tillverka en distans för framgaffeln. Nu verkar allt lira utan glapp. Lite trögstyrd är den dock. Tog 4 försök att få det rätt då indikatorn på svarven bråkade en massa. ImageUploadedByTapatalk1435336052.804745.jpgImageUploadedByTapatalk1435336062.502818.jpgImageUploadedByTapatalk1435336071.054617.jpg
 
ImageUploadedByTapatalk1435948235.056641.jpgImageUploadedByTapatalk1435948246.372269.jpgImageUploadedByTapatalk1435948257.338985.jpg

Så här roligt kan man också ha det på sin lediga fredag. Såg misstänkta spån i oljefilmen här om dagen och tömde därför hojen på olja. Såg inget speciellt men skruvade ändå bort kopplingskåpan och fick då se en hel del skit i olja. Trodde och hoppades att det var gammal packningsmassa men det ser dessvärre mörkt ut. Verkar som att det blir till att dela motorn och se vad som är kasst.

RÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖV!
 
SR500 Caféracer "resurrection"

TACK!!! Jag får kolla hur det ser ut. Tänkte börja riva i motorn i morgon. Är dock rädd att cylindern har skurit blir troligtvis inget åka av i år utan motorrenovering ( bra anledning att köra på ett bigbore kit på 90mm!) och finlir och sikta på att vara klar till nästa sommar.
 
Last edited:
Rev ner motorn igår. Hittar metalspån som både är magnetiska och icke magnetiska. Troligtvis från tidigare haveri. Kan inte se några tecken på att något gått sönder i motorn dock växellådan ser bra ut men jag har inte demonterat den än för att kolla alla shims. Blir till att försöka få ut veven så jag kan rengöra ordentligt där med. Verkar som att jag måste ha dit den andra blockhalvan för att kunna dra loss muttern på kopplingssidan dock. ImageUploadedByTapatalk1436269651.055528.jpgImageUploadedByTapatalk1436269663.768660.jpgImageUploadedByTapatalk1436269674.867794.jpgImageUploadedByTapatalk1436269690.400206.jpgImageUploadedByTapatalk1436269700.817544.jpgImageUploadedByTapatalk1436269727.250668.jpg
 
ImageUploadedByTapatalk1436882452.090458.jpgImageUploadedByTapatalk1436882460.939799.jpgImageUploadedByTapatalk1436882469.523511.jpg

Tog och renoverade gashandtaget här om dagen. Har blästrat styrkronan och en motorkåpa också. Svetsat lite mer på ramen och återigen fått pressa ut styrstammen! Nu glappar skiten på något annat ställe!! ska se om jag kan få lite hjälp med det i morgon.
 
Back
Top