SR500 Caféracer "resurrection"

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Sådär ja! Tap-a-talk har bara bråkat med mig på senaste men nu så funkar det igen. Jag har faktiskt inte bara druckit pilsner och legat på soffan den senaste tiden! Här kommer lite bilder på vad som hänt sen sist! De är en vecka gamla dock, jag har varit i Värnamo på TED15 hela veckan så. Jag vet att svetsarna ser ut som fan, men de får ses som temporära för att se hur saker lirade. ImageUploadedByTapatalk1425052552.991690.jpgImageUploadedByTapatalk1425052566.711454.jpgImageUploadedByTapatalk1425052578.091353.jpgImageUploadedByTapatalk1425052597.095371.jpgImageUploadedByTapatalk1425052612.725750.jpgImageUploadedByTapatalk1425052624.215313.jpgImageUploadedByTapatalk1425052644.231946.jpgImageUploadedByTapatalk1425052656.883473.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Wow...den sitter på plats !! Har inte vant mig vid att du postar byggbilder än :D

Hur fan fick du in svigen då ? För det var inga bilder på det va ?

Infästningen finns lite att slipa på....skulle jag gjort om min skulle jag punktat och bett någon annan att svetsa skiten. :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är ju tur att vi svetsare ligger där aspackade å kacklande i dikena redo att lägga gräddstekar!
Men respekt att du får till det såpass med den kladdande migpistolen iaf! Ett tips är att köra varmare men bara korta punkter. Bränner in bättre, finare övergångar men mindre rinningar i smältan. Typ. ? Go for it!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tackar för de värmande orden. Svingen sitter verkligen inte på plats. Kommer med 99% sannolikhet köpa en ny sving och sätta kapen i, på rätt sätt denna gången. Är dock orolig över att den kanske tar i en skruv på motorblocket.:gnissla Bilder finns det tydligen inga, Tapatalk har inte fungerat för mig alls på jättelänge. Vad gäller svetsningen så är ja ju inte direkt en mästare så atck för tipset. Kanske får det TIG:at av vår verkstadstekniker men min prio är att få han till att svetsa ihop min sving.:D Blir antagligen så att sving måste inhandlas och modifieras innan jag kan riva bort allt det där fulsvetsade och göra om det.

Hur har du gjort med dina svingar Kawa?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Pratar man svets är orden alltid värmande, höhö! :D
Öva lite svets på lediga stunder istället vet jag! Alltid skönt att slippa be om hjälp, sjukt belönande att kunna, och inte är det så värst svårt heller (om det inte ska röntgas..) :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Snackade med vår verkstadstekniker och han skulle se om han hade bussningsbrons och brotsch så vi kan göra bussningar istället för att hålla på och svetsa och skit. nu har jag gjort nya fästen för mätarna. Många bäckar små...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
inser att jag varit dålig på att ta bilder på saker och ting. Avslutade gårdagen med att kasta in lite saker i blästerskåpet och få bort krom, rost och originalfärg. Får se om jag lackar det själv eller lämnar bort grejerna. Hur som haver så blev det trevligare att slippa se den gamla skiten.:D I dag har jag och fästmön varit på Böda Sand och kikat runt, hon ska göra sitt ex-jobb med inriktning på offentlig förvaring. Kallt, blåsigt och öde men väldigt trevligt. Får se om jag finner tid i helgen för lite verkstadsarbete, annars får ni snällt vänta. SKa också snacka med en gammal klasskompis till fästmön om hon kan klä min sadel. Gött att känna en tapetserare!:tungan
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nu börjar det ta sig igen! Fick tag på en rejäl bit POM till att svarva svingbussningar av idag. 150:- spänn kändes helt okej om man säger så. Har fixat det mesta på sadeln nu. Ska lägga ett lager färg på undersidan av den tänkte jag. Sen blir det till att försöka få den klädd också.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tapatalk är helt fuckat så det går inte att ladda upp mina bilder. Men idag fick jag svarvat bussningar till svingen i POM. kommer antagligen att göra om dem så passningen blir ännu bättre. Fräste av ytterligare några mm på svingen också. Dessvärre får jag inte in svingen i ramen i och med att det är flänsar på bussningarna. Nu är frågan om jag på frihandel ska slipa ner några mm på ramen eller hur jag ska lösa det. Vill inte fräsa mer i svingen då det är nere på svetsarna redan.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Svingen på plats! Slipade av lite på insidan av ramen och fick dit den. Blir nog dock till att tillverka en ny uppsättning bussningar då dessa blev några 100-delar för stora där axeln går igenom.

Nu grunnar jag på hur jag så få dreven att linjera med varandra. Jag funderar på att använda mig av Kawasaki drevet som infästning för originaldrevet. ImageUploadedByTapatalk1426803767.959518.jpg drevet ska då sitta på baksidan av kawadrevet. Har kollat och det passar. Då slipper jag förhoppningsvis dyra offsetdrev. Bara att köpa ett nytt originaldrev när detta blir slitet.
Dubblade även lite med ljuddämpare och placering och rensade bort resterna från passagerarfotpinnarna. ImageUploadedByTapatalk1426803939.377427.jpg. ImageUploadedByTapatalk1426803901.509333.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Idag har jag kortat av en ljuddämpare jag hade liggandes och tillverkat ett provisoriskt fäste. Suttit och mätt på min lösning för offset-bakdrev och börjat prova på. ImageUploadedByTapatalk1426885076.026701.jpgImageUploadedByTapatalk1426885087.843574.jpgImageUploadedByTapatalk1426885100.212578.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
SR500 Caféracer "resurrection"

View attachment 417802https://vimeo.com/123641039 ImageUploadedByTapatalk1427739480.457749.jpg

Fortsatt bygge av offset-drev. Bak är det fixat för att använda den gamla kawadrevet som mock-up hållare. Fram har jag svarvat ur, breddat och punktat ihop ett originaldrev.
Till min stora förskräckelse upptäckte jag att hela drevaxeln glappar som satan! Vet inte varför, den gjorde inte så här om dagen när jag var på och pillade med distansen som sticker in i packboxen. Det är alltså den drevet ligger dikt an mot på axeln.

Vad kan ha hänt? Detta kan knappast vara normal va? Tänker om drevaxeln ska stoppas av den yttre kåpan för att inte glappa? Men det känns fett osannolikt. Jag har inte varit och pillat rundor i växellådan och den funkade klockrent innan jag renoverade resten av motorn.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Då är det ju inte så noga med offseten! Självjusterande ju!

Om det bara vore så väl... Funderar på om det funkar om jag lägger en distans bakom drevet så att axeln inte kan glida in. Får se hur växellådan reagerar när jag installerat den nya kammen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Glappet är konstaterat återfjädrande så antagligen ska det vara så. Håller på och förstärker stötdämparinfästningen nu. Fan va mycket enklare det vore med motorn ur ramen!

Får hem ny kedja, nitverktyg och ett nytt framdrev efter påsk så då blir det till att bygga ett nytt offset-drev till, det nuvarande blev skräp när det slog sig i svarven.

Glad påsk!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jepp! Det rycker lite i hojåkartarmen så det är väll lila bra att lägga på ett kol eller tre. Hoppas att jag ska ha hojen färdig så jag kan köra lite i år i alla fall.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top