SR500 Caféracer "resurrection"

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fick lite gjort idag också. Svetsade fast en förlängning på ramens styrstopp så tanken inte går åt fanders i första svängen... Gav mig på att tillverka ett par fästen för framlampan men där räknade jag ordentligt fel. Surt att ha lagt tid på dem men nu har jag lärt mig något nytt i alla fall! Vill någon ha ett par hemsnidade fästen för en 46mm gaffel eller så så kostar det enbart portot. har även köpt ett par dörrstoppar som ska bli vibrationsdämpare för sadeln. ImageUploadedByTapatalk1421280639.367699.jpgImageUploadedByTapatalk1421280648.766779.jpgImageUploadedByTapatalk1421280672.704293.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Dagens uppdatering är inte heller så omvälvande. Svetsade på en kant till sadeln och trimmade till den. Ska på en bit skum på sidorna också. Eventuellt får jag ta några millimeter till på kanten så att sadelöverdraget inte kläms mellan ramen och kanten. Självklart blir där en någon form av skydd så att metallen inte skär igenom. Fäste också dit ett par vibrationsdämpare/stöd i mitten av sadeln. Dörrstoppar är det egentligen. Tänker att jag antingen limmar eller nitar fast en bit trä på insidan av metallkanten så att jag kan häfta dit sadelöverdraget. Blästrade huset till hastighetsmätare, det var repat och jävligt så det var lila bra. Labbade lite med framlampan och mätarna. Tänker att jag vill behålla dem för att man ska kunna se mer av originalet. Placeringen är jag däremot osäker på. Feedback mottages tacksamt! ImageUploadedByTapatalk1421367747.405282.jpgImageUploadedByTapatalk1421367756.101664.jpgImageUploadedByTapatalk1421367764.789384.jpgImageUploadedByTapatalk1421367774.118794.jpgImageUploadedByTapatalk1421367781.254329.jpgImageUploadedByTapatalk1421367797.089281.jpgImageUploadedByTapatalk1421367806.558613.jpgImageUploadedByTapatalk1421367817.609924.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Idag har jag hämtat hem en massa delar från zxr:en. Upptäckte att bakhjulet inte är 5,5 tum utan 4,5! Kanske kan få plats med det om jag svarvar ner drevhubben lite och byter till ett smalare däck, sitter 160 på nu. Alternativt blir det offset drev och moddning av ramen. Får se hur det ser ut när jag har grejerna vid hojen.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Va fan har du ätit för julmat ?

Gaffeln blev ju hur jävla bra som helst och slänger du på svingen från ZXR:en så får du en apgrym hoj !
Kul som fan att du kommit igång igen grabben. Nu är det ombytta roller...jag hittar mest ursäkter för att inte bli klar :D

Rock on bro ! :rock
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ska börja läsa interaktionsdesign i morgon och kommer ha häcken full med det ett tag framöver. VÄLDIGT ambitiösa lärare jag ska ha i den kursen också...fick högsta betyg för min trehjuling i alla fall, det var ett rätt bra avslut på 3:e terminen. jag vet att svingen är alldeles för bred för att passa i ramen. Antingen får jag fräsa av svinginfästningen eller så får jag bygga nya fästen på ramen. Borde gå att lösa relativt enkelt.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Grattis till betyget !

Känns gott att min chefsdesigner sköter sig i skolan. :tungan

Jo, det kan vara enklare att modda ramen är att fräsa ner svingen. Det ger sig med tiden..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tackar för tipset. Får se hur jag gör. Funderar på att köpa några "biffigare" med piggyback. Men det är antagligen samma skit som jänkarna sätter på sina CB360:s som ser lika dana ut allihopa. Vill lite komma ifrån det men jag kanske halka in i den där jävla follan jag med...Deras definition av "built not bought" är skrattretande...:hihi "nu ska jag bygga om min motorcykel så jag beställde en massa delar från den här siten www.lookslikewhatevereverybodyelseisdoing.com...
Menar du flöjtarna på 'gör ett ton'? :)
Inte så impad av dom nej, men dina grejer blir sketfina!
Vår stolta svenska tradition av industri, hantverk och teknik är ju det som gjort att det byggs så mycket fantastiska hojar här. Keep it up!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Grattis till betyget !

Känns gott att min chefsdesigner sköter sig i skolan. :tungan

Jo, det kan vara enklare att modda ramen är att fräsa ner svingen. Det ger sig med tiden..

Det är definitivt enklare att skära ut och svetsa fast ett par rejäla stålbitar på ramen än att fräsa ner svingen, svetsa upp och fräsa till nya lagerlägen och sen ändå behöva dona med specialgjorda svingaxlar, distanser och annat mög. Det svåra är väl att få stålbitarna och hålen i dem att bli helt horisontella. Har inte tillgång till någon jigg så då måste det mätas och donas. Men jag kanske kan få hjälp att vår verkstadstekniker med att TIG-svetsa ett par fästen. Litar inte på min egen svetsning när det kommer till en så pass viktig sak. Surt att tappa ett fäste i 90 knyck...:huvet:brinnerup
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Monstermycket att göra denna veckan och säkert för en måndag framöver. Men idag fick jag mina nya styrlager så jag ska se om de åker på till helgen eller om det blir familjebesök. Tog och skruvade dit framskärmen idag dock. Den ser ut som fan men får funka så länge. Kolfiberskärmar tycks inte riktigt gå att få tag på till dessa för vettiga summor. 2000 känns overkill i nuläget. Vad gäller bakhjul, sving och allt det där ser det fan mörkt ut. Det är grymt mycket som ska moddas för att det ska funka. Största problemet är att det inte tycks finnas offsetdrev för sr/xt 500/400. Inte så sugen på att lägga 100$ på ett specialdrev heller. ImageUploadedByTapatalk1421684007.108924.jpgImageUploadedByTapatalk1421684015.212275.jpgImageUploadedByTapatalk1421684022.962135.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Du behöver ingen jigg...mät in bäst du kan, ta hjälp med svetsen så det inte drar sig apmycket.
Du kan sedan planslipa något om de blir för snea. Anläggningsytan är minimal mellan sving o ram.
Dock är parallelliteten viktigare man bör nesta upp det med en axel genom båda fästena. Kul :)

tjoff
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tittat lite snabbt på det igår. Hela bakdelen är ju från samma hoj så där är det inga problem. Problemet blir att svingen och hjulen är ordentligt mycket bredare än original. Vetefan om jag reder ut dem ombyggnaden själv med offsetdrev, svingbyte, stötdämparinfästning och ramombyggnad. Frågan är också om hjulet sitter centrerat i svingen i förhållande till originalramen. Högst troligt är det men jag har inte ramen här att mäta på. Vare sig vad gäller infästning eller centrum. Får kika närmare på det till helgen, har fullt upp i skolan denna veckan.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jo, glömde att man får ha koll på det nämner oxå... :hihi
Ta svingen till nästa säsong istället.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Blev nytt styrlager idag. Dock bara det undre lagret då jag fan inte får ur de gammal lagerbanorna! Men nu sitter det i alla fall ihop ordentligt( hoppas jag). Plockade bort originalsvingen, hjulet och stötdämparna och monterade ihop kawasakisvingen med hjul och allt annat. Nu är frågan hur svinginfästningen och allt annat ska lösas. ImageUploadedByTapatalk1422218272.125929.jpgImageUploadedByTapatalk1422218304.643064.jpgImageUploadedByTapatalk1422218318.960252.jpgImageUploadedByTapatalk1422218329.629158.jpgImageUploadedByTapatalk1422218341.842229.jpgImageUploadedByTapatalk1422218351.726311.jpgImageUploadedByTapatalk1422218368.175852.jpg
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1422218251.592602.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1422218251.592602.jpg
    248.2 KB · Visningar: 122

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan....har du fått upp hojen till skolan ?
Nu har du ju all tid i världen o meka :)

Hur mycket diffar det mellan original svingen och zxr ?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jepp! Fick hit den i julas. Hahaha, all tid i världen, om det bara vore så väl. Har sjukt mycket att stå i med plugget. Det diffar drygt 40 mm behöver antagligen kapa bort originalfästena till passagerarfotpinnarna och konstruera fästen till svingen att svetsa fast. Sen blir det till att fixa någon form av offset drev, antagligen både fram och bak samt införskaffa ett smalare bakdäck. Sitter 160 på nu och det ser mörkt ut med den saken. Ska konsultera en av mina lärare, som med stor sannolikhet kommer säga åt mig att göra grejerna i CAD och få det fräst. Dyrt med andra ord...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Du kan inte plocka 20 mm på svingen och lägga ut orginalinfästningen till svingen 20 mm ?

Går inte däcket in i bakramen ? Eller varför ser det mörkt ut ?
Har svingen klarat 160 däck så är det ju ingen skillnad nu. Ett annat alternativ är att bredda hela ramen...kan vara smidigare är att fibbla med allt annat.

Go Rally :crash
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Att ta 40 mm på svingen är fysiskt möjligt men då krävs det precis kapning, svetsning och allt annat som kommer där i mellan. Allt passar i svingen men ramen var aldrig tänkt att husera ett 160 däck. Alltså blir den avsevärt längre, någonstans mellan 100-200 mm. rent estetiskt så gillar jag det men en hjulbas på 1650mm känns liiite långt. Typ som att köra en yamaha DT50 som bara är höjd fram...(min första moppe). Bredda ramen ger jag mig inte på. Har läst en tråd om någon brasse som gjorde så med sin RD350 för att få in en R1 bakdel. Men den ombyggnaden känns svår att få igenom av flera anledningar. Vill behålla ramen så pass original som möjligt av besiktningsskäl.

Jag tänker därför tillverka nya svinginfästningar i tjock (10mm) plåt och svetsa fast dem på ramens baksida så nära inpå original infästning som möjligt. Den kommer bli sjukt mycket längre om jag inte kortar svingen etc. Men det har jag räknat med.

Efter det gäller det att lösa hur stötdämparen och underdelen av länkaget ska fästas på plats. Borde tagit med ZXR-ramen så jag kunde mätt avstånden.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Nu när du har tillgång till Solid kan du skissa upp geometrin i 3D och se exakt hur det kommer lira !
Man behöver dock ta i beaktning hur mycket fjädern komprimerar med hojens vikt mm.
Ingen har sagt att det skall vara lätt :va
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jo visst kan jag göra det. Ett annat alternativ är att jag faktiskt mäter upp hur det sitter på originalramen. Jag har ju den liggandes i mors sommarstuga men måste i så fall hämta skiten. Annars kan jag ju göra som Mtin och använda en dämpare utan utväxling.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top