SR-71 vs Viggen

Det har inte hängts skarpa robotar på incidentplanen sedan U137 gick på grund. Det är inte politiskt gångbart och ger fel signaler.

Det behöver inte hänga robot för att kunna "låsa" på ett mål.
Det hela går att simulera med radar och beväpningssystemet.
Man kan "låsa" med AKAN så siktar planet självt på målet.
Detta gäller Viggen/Gripen.

Last edited:
sitter å glor på ett program om stealthbåtar på national geographics .. mkt intressant att sverige å norge e de enda länderna som har sånna båtar i sin flotta

heimdal skrev:
sitter å glor på ett program om stealthbåtar på national geographics .. mkt intressant att sverige å norge e de enda länderna som har sånna båtar i sin flotta

Jag håller med dig. En ryss skulle hävda att vi har dåliga vapen med för kort räckvidd.
Ett återkommande misstag FM/FMV gör och då särskilt i Marinen och Flygvapnet är att de bygger väldigt fräcka/snabba/tuffa fartyg och flygplan så när vapnen skall köpas finns inga pengar kvar.

McB skrev:
Vi som ville men inte fick då?
Ni är självklart ursäktade.

General E skrev:
Spekulationer: Sv har varit inriktat på försvars/gerillakrig. Sold är då motiverade på ett helt annat sätt än sold som ska bedriva anfallskrig, som resten av nato gör. Därför har resten hårdare disciplin och ofta fysiskt tyngre.
Hårdare kadaverdisciplin ja, men skulle det krävas hårdare fysik att sitta i ett mysigt amerikanskt/brittiskt pansarskyttefordon understött av allsköns militärteknik i luft och på land samtidigt som man har världens jättetross i ryggen som kan servera Burger King-burgare i fält än att vara en svensk soldat i en tänkt invasionssituation där det egna flyget är utraderat, fientligt attackflyg nöter bort förband efter förband, du har snabbomgrupperat sextio gånger på ett dygn och snart är det dags att gå ut i fria kriget med två påsar frystorkat och tre magasin till AK5:an? :)

sgtpepper skrev:
Hårdare kadaverdisciplin ja, men skulle det krävas hårdare fysik att sitta i ett mysigt amerikanskt/brittiskt pansarskyttefordon understött av allsköns militärteknik i luft och på land samtidigt som man har världens jättetross i ryggen som kan servera Burger King-burgare i fält än att vara en svensk soldat i en tänkt invasionssituation där det egna flyget är utraderat, fientligt attackflyg nöter bort förband efter förband, du har snabbomgrupperat sextio gånger på ett dygn och snart är det dags att gå ut i fria kriget med två påsar frystorkat och tre magasin till AK5:an? :)

Herregud, var gjorde du lumpen?!?

Vi hade TV med oss på slutövningen och använde duschen för kem-sanering när vi började bli unkna. Givetvis fanns det även snus och godis att tillgå till självkostnadspris...
När vi var på Rinkaby skjutfält (Skåne) så caterade vi maten och på kvällen tog vi bilen till byn och duschade och köpte pizza.

Vi som var PB alltså, resten gjorde väl vapenvård eller OVIK, eller nåt... :hihi

Edit: Klarade 11 månader i lumpen utan att tillaga en guldburk en enda gång. Och då hade vi 7-8 fältveckor... Åt en burk nån gång (givetvis med plastpåse i snuskburken) och det smakade faktiskt inte så illa.

Första gången jag tände mitt fältkök var när vi skulle värma glögg under muckarveckan. Eldade upp packningen så lite träning hade nog inte skadat... :rofl Givetvis inomhus... :rolleyes:

Last edited:
har inte stenkoll på utlänska plan :confused: hur står sig en Mig-31 mot SR-71an??
Migen är väll ganska snabb? Vad finns det mer för plan som kan tänkas "plocka" SR-71an??

Lugn skrev:
Sambandsbefäl på ett haubitskompani i artilleriet. Vi låg ute i fält nästan halva vår tjänstgöringstid. Snabbgrupperingar, skydd av grupperingsplatser, eldöverfall, mycket skarp verkanseld (jag gjorde lumpen precis innan försvaret fick börja snåla, på slutövningen sköt vår bataljon upp åtskilliga kronor i 15.5cm-granater).

Jag säger inte att det var jättehårt, men vi hade ju inte alls samma bekvämligheter som motsvarande amerikanska och brittiska styrkor, deras artilleri består till stor del av självgående haubitsar och raketartilleri monterat på bepansrade fordon, bara att brumma ut i skogen, skjuta och sen dra vidare. Vi hade besök av en amerikansk löjtnant från ett grk-förband och han verkade uppriktigt förvånad att vi sov i tält och inte i våra terrängbilar.

Sen var ju Sveriges invasionsförsvar inriktat på att stå emot de första attackerna för att sedan gå ut i gerillakrigföring, det s.k fria kriget, när man inte längre hade kontakt med högre chef och kunde lösa sina normala uppgifter, vilket måste anses vara mer fysiskt krävande än att ingå i ett amerikanskt offensivt förband som aldrig i helvetet kommer behöva gå ut i fria kriget.

Vi hade TV med oss på slutövningen och använde duschen för kem-sanering när vi började bli unkna. Givetvis fanns det även snus och godis att tillgå till självkostnadspris...
När vi var på Rinkaby skjutfält (Skåne) så caterade vi maten och på kvällen tog vi bilen till byn och duschade och köpte pizza.
Jag gissar att du gjorde lumpen i flygvapnet i så fall?

Last edited:
Roberth skrev:
Jag håller med dig. En ryss skulle hävda att vi har dåliga vapen med för kort räckvidd.
Ett återkommande misstag FM/FMV gör och då särskilt i Marinen och Flygvapnet är att de bygger väldigt fräcka/snabba/tuffa fartyg och flygplan så när vapnen skall köpas finns inga pengar kvar.

Håller med dig till del, men vad avser korvettsystemet typ Visby har du fel då i princip alla vapensystem redan finns, och ingen anskaffning behövs.

Bertborge skrev:
har inte stenkoll på utlänska plan :confused: hur står sig en Mig-31 mot SR-71an??
Migen är väll ganska snabb? Vad finns det mer för plan som kan tänkas "plocka" SR-71an??
MIG-25 och MIG-31 är gjorda för att plocka ner fiender från hög höjd, typ sr71. Det är en rätt stor åldersskillnad mellan planen, 31:an fanns i förband från mitten/slutet av 80-talet. Blackbirden gick i tjänst -66!!! MIG-25:an är mer ur samma årskull som Blackbirden dvs slutet av 60-talet. Jag tippar att dessa gick upp en hel del gånger mot inkommande Blackbirds.

Förövrigt tror jag att en hel del missiler skickats upp mot dem från marken. U2 sköts t ex ner från marken på en betydligt högre höjd, men den flög långsammare. Standard procedure med en Blackbird var ju att gasa på om någon sköt. Precis som med hojen. :hihi

Last edited:
Lugn skrev:

Vi som var PB alltså, resten gjorde väl vapenvård eller OVIK, eller nåt... :hihi

Edit: Klarade 11 månader i lumpen utan att tillaga en guldburk en enda gång. Och då hade vi 7-8 fältveckor... Åt en burk nån gång (givetvis med plastpåse i snuskburken) och det smakade faktiskt inte så illa.

Första gången jag tände mitt fältkök var när vi skulle värma glögg under muckarveckan. Eldade upp packningen så lite träning hade nog inte skadat... :rofl Givetvis inomhus... :rolleyes:

hehe. jag känner igen dedär.. gött å sitta vid ett bord å käka frukost i ett varmt 50tält :)

Dr.Bike skrev:
ja tacka vet jag att kräla med ksp58 i leran, käka guldburk och dra en jägarbajj mot ett träd.. :)

aint she pretty

Bifogat

• JA-37 Viggen 05.jpg
    JA-37 Viggen 05.jpg
    20.7 KB · Visningar: 119
  • JA-37 Viggen 13.JPG
    JA-37 Viggen 13.JPG
    88.1 KB · Visningar: 153
  • 37 Viggen 2.jpg
    37 Viggen 2.jpg
    38.9 KB · Visningar: 157
R2 skrev:
ja tacka vet jag att kräla med ksp58 i leran, käka guldburk och dra en jägarbajj mot ett träd.. :)

aint she pretty

De är det jag säger viggen är ett monster bara kolla på det!!
MB-viggen.jpg

Last edited:
Alex.J skrev:
De är det jag säger viggen är ett monster bara kolla på det!!
MB-viggen.jpg
ja så är det helt klart
jag växte mer eller mindre upp med viggen, mitt föräldrahem ligger rakt under inflygningen till då aktiva F6.
det kom ett viggen varje kvart ungefär, och en dag i veckan så tränade dom dogfight rakt ovanför, cyklade hem från skolan och la mig på gräsmattan och kollade, snacka om att man trivdes..

R2 skrev:
ja så är det helt klart
jag växte mer eller mindre upp med viggen, mitt föräldrahem ligger rakt under inflygningen till då aktiva F6.
det kom ett viggen varje kvart ungefär, och en dag i veckan så tränade dom dogfight rakt ovanför, cyklade hem från skolan och la mig på gräsmattan och kollade, snacka om att man trivdes..

Var på 2 flyguppvisningar förra året och man jämförde viggen med Gripen eller Mig-25 så trodde man f*n att marken skulle dela sig när Viggen kom med EBK på, det ger en gåshud!!!

Är det någon som kan förklara vad EBK är för något ? Eller är det så enkelt att det står för Efterbrännkammare? Isåfall, vad är syftet med den ?

Loy skrev:
Är det någon som kan förklara vad EBK är för något ? Eller är det så enkelt att det står för Efterbrännkammare? Isåfall, vad är syftet med den ?

Yes, det står för efterbrännkammare. Enkelt förklarat så sprutar man in ytterliggare bränsle i den varma förbränningsluften (efter brännkammaren :rolleyes:) , där bränslet då tänds och ger extra dragkraft.

Lugn skrev:
På övningar använde vi skarp last emellanåt. Då flög vi iofs upp till Östersund och utgick därifrån, sen sköts det mot mål långt upp i Norrland nånstans (Insel?).

Vidsel, övnings bas i övre norrland. Även för utprovning av utländska flygförband. Ofta dessa är där ocjh övar vinterstridsföring.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman