Squishfråga

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
När jag satte squish senast siktade jag på 0,75 mm eftersom det var det jag fått lära mig då, men Nordgrens Racingakut rekommenderar för en Honda RS250R 0,65 mm squish.

Nu har jag:
Vänster cylinder med 0,6 mm cylinderfotspackning 0,81 mm squish.
Höger cylinder med 0,6 mm cylinderfotspackning 0,78 mm squish.

Nu är jag alltså långt från 0,65 mm och problemet är vilken tjocklek på cylinderfotspackningen jag bör välja, 0,4 mm eller 0,5 mm?

Pålle? Henrik? Anders? Någon?

Vi kör den metoden att vi mäter upp varje packning hur tjocka dom är. En 0,6 packning kan vara tex 0,57 när man mäter den och en 0,4 kan vara 0,44 osv. Använder ett vanligt digitalt skjutmått. Mät på 3-4 ställen på packningen.

Nu när du vet hur mycket tunnare du vill ha så mät dina packningar som sitter på och ta då en 0,16mm tunnare packning till vänster och en 0,13mm tunnare till höger. Om det är en 0,5mm packning som är tunnare än märkningen eller en 0,4mm som är lite tjockare får du mäta dig fram till.

När du satt ihop allt så kolla att mäta squishen igen så att allt blev rätt. Lycka till!

Aha, samma som med 2t-oljornas 1-liters flaskor så som inte alls innehåller exakt 1 liter. På samma sätt som den nya packningen kan ha en annan verklig storlek så kan alltså de 0,6 mm packningar som sitter i nu i verkligheten vara både 0,55 coh 0,65. Bäst att först mäta dem ordentligt så att jag kan ta med den kompensationen i beräkningen. Tack för info, Anders!

Kan man få en förklaring på mätningen? Squish, squishband? Jag trodde man mätte vinkel och bred :confused:

Man mäter i ytterkant med tex lödtenn in genom tändstiftshålet. Funkar helt ok.

Last edited:
farmerlip skrev:
I ytter eller innerkant? Hur fan mäter man rent fysiskt? Modellera?

Squishen har iaf på alla hojar jag kollat på varit densamma över hela squishbandet. Är kolven flat är squishen flat, är kolven domad så är squishen vinklad på samma sätt.

Goodstuff skrev:

Enligt de "riktigt" lärde ska man mäta kolvhöjden istället. Lödtenns-metoden kan lura en genom att kolven tippar lite åt ena eller andra hållet samt att man kanske presser ihop de små toleranser i vevlager/kolvbultslager.

Klämskalt

Goodstuff skrev:

Hrmmm
Det där är ingen bra metod alls...
När man gör så där kantrar kolven och visar fel mått.

Gör så här.
Ta två lödtennsbitar på 1 mm i tjocklek
Gör dom på 54 mm längd i det här fallet, och tejpa fast dom i kors på kolven.
Korset skall vara rakt över kolvbulten och från baksidan mot avgasporten.
Skruva ihop toppen och vrid runt.
Skruva bort toppen igen och mät alla fyra trådändar.
Nu kan vi verkligen se klämspaltens riktiga värde.
Med vänlig hälsning
Roffe

VRM Roffe skrev:
Hrmmm
Det där är ingen bra metod alls...
När man gör så där kantrar kolven och visar fel mått.

Gör så här.
Ta två lödtennsbitar på 1 mm i tjocklek
Gör dom på 54 mm längd i det här fallet, och tejpa fast dom i kors på kolven.
Korset skall vara rakt över kolvbulten och från baksidan mot avgasporten.
Skruva ihop toppen och vrid runt.
Skruva bort toppen igen och mät alla fyra trådändar.
Nu kan vi verkligen se klämspaltens riktiga värde.
Med vänlig hälsning
Roffe
Jo, om man placerar lödtennstumpen framåt-bakåt så förstår jag att kolven kan tippa, men om man mäter i kolvbultens längdrikting? Alltså åt sidorna. Kan kolven tippa åt sidorna också?

Teddy skrev:
Jo, om man placerar lödtennstumpen framåt-bakåt så förstår jag att kolven kan tippa, men om man mäter i kolvbultens längdrikting? Alltså åt sidorna. Kan kolven tippa åt sidorna också?

Well,,, jo det kan den för vevstaken glider på vevtappen sidledes.
Men om det nu är så jäkla noga med att mäta en cylinderfotpackning på en fyra fem olika ställen så varför ska man fuska upp vid förbränningsrummet..

Anledningen varför jag gör så här är att då vet jag att alla ytor har samma mått.
MVH
Roffe :tummenupp

Last edited:
VRM Roffe skrev:
...Men om det nu är så jäkla noga med att mäta en cylinderfotpackning på en fyra fem olika ställen så varför ska man fuska upp vid förbränningsrummet...
Så sant, så sant.

Enklast är ju dock att skaffa/låna ett verktyg och mäta kolvhöjden med, eftersom man slipper en hel del problem. Lödtenn är en nödlösning, som man dessutom inte ska lita på fullt ut.

Neutral skrev:
Jag kollade länken men som jag förstod det så sker hela mätningen utan toppen. Hur kan man då veta squishen? Den beror väl på hur tjock topplockspackning man har också? :va

O-ringar i toppen numer som tätning, så det påverkar inte squishen.
Sen mäter man bara squishbandets djup på toppen.

Har labbat en del med olika squish på topparna i år, och 0.1-0.2 gör rätt stor skillnad

oFFkeFF skrev:
O-ringar i toppen numer som tätning, så det påverkar inte squishen.
Sen mäter man bara squishbandets djup på toppen.

Har labbat en del med olika squish på topparna i år, och 0.1-0.2 gör rätt stor skillnad
Ok, så det blir metall mot metall då. Man mäter toppens squish en gång och sedan lägger man till kolvmåttet då. Solklart. :tummenupp

Lödtennsmetoden ger en indikation om man mäter runt om på fyra olika ställen. Inte lika exakt som VRM-Roffes metod eller mäta som oFFkeFF säger men snabbt om man ska felsöka. Har man ändå isär delarna så kan man ju göra det ordentligt.

Last edited:
VHM säljer en bra kolvhörjdsmätare där själva mätaren är gjord av Mitutoyo. Jag köpte en via Starol!

Läs mer HÄR!

*/ ?>
Back