Squishfråga

Goodstuff skrev:
Billigast är nog att göra som VRM Roffe skriver. Bra digitalt skjutmått och lödtenn.

Bara för att skjutmåttet är digitalt blir det inte mer exakt än ett "analogt".
Använd bara ett skjutmått till att mäta tiondelar.
Använd en micrometer istället, den visar mindre fel. Även om toleransen i detta fallet bara ligger inom tiondelen(?) blir flera små feltoleranser en stor sammanlagd feltolerans.

Metallpackningar är också tillverkade efter vissa toleranser som beror av vissa produktionstekniska faktorer. Allt från materialkvalitet till verktygsslitage till operatörer. Exakt är ett mycket missvisande ord, väldigt lite fel eller inom tolerans är mer relevanta uttryck.
I övrigt mycket intressant läsning. Kanske blir till att se över min CR500 till nästa års motarddrabbningar på Sviestad.

Axxexs skrev:
...bla bla bla...
Tack för en utmärkt förklaring, du skulle kunna arbeta som lärare.

Så hur är det nu med squish, kolvhöjd och toppvolym? I Hondamanualen står inget om vare sig kolvhöjd eller toppvolym utan det står bara att man ska sätta ett visst squish för att förhindra att kolvarna slår i toppen. Beror detta på att kolvhöjd och toppvolym är av sekundärt intresse och squish av primärt intresse, eller beror det på att Honda bara har en originaltopp á 11,6 cc och inte orkar, vill, finner det lönsamt att tillhandahålla samma typ av toppar som VHM har med ett soritment av utbytbara insataser? Jag antar att det är det senare och då undrar jag om det för en hobbyåkare som mig verkligen är lönt att bry sig om att sätta kolvhöjd och sedan skicka iväg topparna till en mekanisk verkstad och be dem bearbeta topparna för att få rätt höjd på sqishbandet och rätt toppvolym, eller kan jag nöja mig med att använda standardtoppar och sätta rätt squish utan att ta hänsyn till kolvhöjden?

Edit.
Toppvolymen på 11,6 cc avser min hoj av årgång 1996, nyare Honda RS250R fr o m årgång 1999 har en standard toppvolym på 12,1 cc.

Last edited:
Jag heter Lasse skrev:
Bara för att skjutmåttet är digitalt blir det inte mer exakt än ett "analogt".

Viktigaste parametern är dock personen som mäter. Vet man inte vad man mäter, hur man mäter, varför man mäter, var man mäter och med vad man mäter kan man lika gärna ta siffrorna ur luften. Många prylar på ett spett! :hihi

Teddy skrev:
kan jag nöja mig med att använda standardtoppar och sätta rätt squish utan att ta hänsyn till kolvhöjden?

Allt sånt här tar ju tid och möda att få 100 rätt. Jag nöjer mig med att veta om att jag ligger på den säkra sidan vad gällande spel mellan kolv och topp. Effektskillnad? Det rör sig om promille när man ger sig på att skava en tiondels millimeter. Ligger man inte och krigar i absoluta elit-toppen är det bara slöseri med tid att få det "100 rätt". Det är roligare att köra än att mecka.

Nordgren skrev:
Cylinder 1 enligt Honda manualen är den vänstra främre cylindern när man tittar ovanifrån i hojens färdriktning.
Och skulla man köra tex "ettan 11.5cc tvån 11.9cc och ett squis på 08
och cyl höjd 2.0 bestykat med på ettan 198 tvåan 195 spå kan det se ut" skulle inte bara hojen gå skit utan dessutom få väldigt stora problem med detonationer på ettan.

Prova istället vhm-toppar med kolvhöjd 2.1mm & ettan 12.0cc 0.65squis tvåan 11.8 0.65squis och tre steg större munstycke i ettan än tvåan.
Så vet jag att ni är på rätt spår. Sen är det bara att starta och lyssna hur den svarar på gas och känna hur mycket COV det är.
att du kör på den setupen det kan jag förstå när man kör på aspen
då den soppan inte tål högre kompression fören kolvar och topp har sakt upp sig
så med andra ord så har finnar och danskar fel då dom komprimerar mera på 1an
än 2an och det är väl för att få balance mellan cylindrarna om jag inte minns fel

mr.nowhow skrev:
än 2an och det är väl för att få balance mellan cylindrarna om jag inte minns fel
Du verkar vara grymt insatt i RS250, vem är du?

mr.nowhow skrev:

Aspen är ett utmärkt racing bränsle. Jag kan aldrig klaga på att mina hojar inte är snabba och driftsäkra. Men man måste veta vad man pusslar med, det underlättar.
Du har en trade-off mellan högt komp och hur bra motorn varvar. Lågt squis är bra för turbulensen och därmed flamfronten och ger snabb värmefrigörelse. Och om någon på en Honda RS250 93 eller nyare komprimerar mer på ettan än på tvåan gör de fel. Om nu någon inte tror mig så kolla med tex VHM.

Du ska se Hondas motor som två separata 125 or där komprission och bestyckning gör olika.

Nu tar jag resten av teknikupplysningen efter torsdag, då jag licar (hade varit disputerar om det inte varit för all racing och idealla Svemo-jobb, men va fan ska man vara doktor för)

Slightly off topic...

Nordgren skrev:
Nu tar jag resten av teknikupplysningen efter torsdag, då jag licar (hade varit disputerar om det inte varit för all racing och idealla Svemo-jobb, men va fan ska man vara doktor för)

Licar inom vad?

/J

mr.nowhow skrev:

Om du kör med en squishhöjd på 0,8mm så som du säger så kommer ditt förbränningsrum i cylinder 2 vara större i cc än vad Nordgren med sitt exempel rekomenderar! Dessutom med ett sämre squish.

Så tror du att du har en ball kompression med ett fräckt bränsle så har du nog räknat fel eller blivit lurad..

andersbrink skrev:
Allt sånt här tar ju tid och möda att få 100 rätt. Jag nöjer mig med att veta om att jag ligger på den säkra sidan vad gällande spel mellan kolv och topp. Effektskillnad? Det rör sig om promille när man ger sig på att skava en tiondels millimeter. Ligger man inte och krigar i absoluta elit-toppen är det bara slöseri med tid att få det "100 rätt". Det är roligare att köra än att mecka.
Jag håller med dig om allt, problemet är jag var en iller i ett tidigare liv, jag kan inte låta bli att sticka in huvudet i något som intresserar mig och att undersöka (efter bästa förmåga) det som går att undersöka, dessutom tycker jag att det här är lite kul och om skillnaden mellan rätt och fel inte handlar om att köpa dyra prylar utan bara är lite kunskap så tar jag mig gärna den tiden att lära mig något. Jag frågar så mycket eftersom allt det här med mekanik och kemi är helt nya områden för mig och jag själv inte kan bedöma vad som är rätt och fel, vad som gör vilken skillnad och vilken skillnad som är att anse som väsentlig. Det behöver inte vara rätt-rätt-rätt, jag nöjer mig med rätt. Däremot har jag lärt mig att skillnaden mellan rätt och fel kan vara ganska liten, ibland hårfin, ungefär 0,1 mm, lika mycket som jag korrigerade min squish med. Nu vågar jag inte lova att det blir en värld av skillnad med mitt byte av cylinderfotspackning men skinkdynon registrerade i alla fall en skillnad till det sämre när jag senast bytte toppar och fick en större squish och toppvolym. Så när man får veta att man kört på för stort squish tänker man "Åh nej, och här har jag sölat runt på feliställda prylar helt i onödan" och när någon senare säger att kolvhöjden är en viktig sak hajjar man direkt till och undrar "Vad är den nu jag missat?".

Last edited:
Teddy skrev:
Tack för en utmärkt förklaring, du skulle kunna arbeta som lärare.

Så hur är det nu med squish, kolvhöjd och toppvolym? I Hondamanualen står inget om vare sig kolvhöjd eller toppvolym utan det står bara att man ska sätta ett visst squish för att förhindra att kolvarna slår i toppen. Beror detta på att kolvhöjd och toppvolym är av sekundärt intresse och squish av primärt intresse, eller beror det på att Honda bara har en originaltopp á 11,6 cc och inte orkar, vill, finner det lönsamt att tillhandahålla samma typ av toppar som VHM har med ett soritment av utbytbara insataser? Jag antar att det är det senare och då undrar jag om det för en hobbyåkare som mig verkligen är lönt att bry sig om att sätta kolvhöjd och sedan skicka iväg topparna till en mekanisk verkstad och be dem bearbeta topparna för att få rätt höjd på sqishbandet och rätt toppvolym, eller kan jag nöja mig med att använda standardtoppar och sätta rätt squish utan att ta hänsyn till kolvhöjden?

Edit.
Toppvolymen på 11,6 cc avser min hoj av årgång 1996, nyare Honda RS250R fr o m årgång 1999 har en standard toppvolym på 12,1 cc.

Anledningen till att Honda bytte volymen fr.o.m 1999 var pga att det då blev otillåtet att använda blyad bensin. Det som ändrades för att kunna köra på oblyad bensin var utformingen och volymen på topparna, tändningen och nålarna. Dom gamla nålarna som användes till blyad bensin börjar på R, Tex R1170. Dom nyare för oblyat heter bara tex 1170.

Att mäta kolvhöjd är bara ett annat sätt att mäta upp vad man har i klämspallt.

Man kör med mindre volym på banor där man inte kör så länge på 5-6:an och då man vill ha bra axeleration från lägre varv. Knutstorp är en sån bana. Anderstorp är motsatsen där man belastar motorn på högre varv på högre växlar mer och då vill ha större förbränningsrum. Detta är nog mest för dom som vill optimera maximalt och inte något som dom flesta "hobbyförare" kanske får ut något av.

Axxexs skrev:
Om du kör med en squishhöjd på 0,8mm så som du säger så kommer ditt förbränningsrum i cylinder 2 vara större i cc än vad Nordgren med sitt exempel rekomenderar! Dessutom med ett sämre squish.

Så tror du att du har en ball kompression med ett fräckt bränsle så har du nog räknat fel eller blivit lurad..
och vad jag förstår så har ni mätt upp vevhus volymen med vätska gör det så kommer ni att se något roligt .

RG500-Johannes skrev:
Licar inom vad?

/J

Titel "Direct injection HCCI – the Effects of Fuel Spray Shape and Injection Timing"

Körningar i en Scania-encylindermotor, både vanliga motorkörningar och optiska mätningar. Allt kört mot låga emissioner och dessvärre inte mot hög effekt samt diesel och dessvärre inte 2-takt.

Axxexs skrev:
Anledningen till att Honda bytte volymen fr.o.m 1999 var pga att det då blev otillåtet att använda blyad bensin. Det som ändrades för att kunna köra på oblyad bensin var utformingen och volymen på topparna, tändningen och nålarna. Dom gamla nålarna som användes till blyad bensin börjar på R, Tex R1170. Dom nyare för oblyat heter bara tex 1170.

vill inte vara petig men nog ändrade de till blyfri soppa redan 1997 iallafal på cyklar som gick här hemma i svedala
samt så ändrades det i tändboxen också

Last edited by a moderator:
Precis Teddy, du lägger under fler eller färre cylinderfotspacningar/distanser och ändrar porttiderna därigenom.
Men... om du då höjer cyllen, kommer ju kolven inte gå ända upp, och du tappar komp.
Detta kan du möta på 2 sätt.
Antingen fräsa av cylinderns ovansida (förstör cylindern)
Eller svarva ner pacningsytan på toppen så att förbränningsrummet (som nu är orört) når ner djupare, med bibehållen eller ny uträknad önskad kompression.

Vet inte vad RR 2-taktare har för porttider, men tittar man på avgasportens öppningstid som kan vara en god indikator, så skulle jag tro att de flesta hamnar runt 200 graders duration på den. rätta mig ni andra om jag har fel.

Men till slut kanske man iaf vill ändra spolkanalernas och avgasportarnas inbördes förhållanden, eller area/utformning, och då återstår endast det vinklade lilla slipstiftet.
För att inte chansa sönder cyllen är det då BRA om man får tag i en portmapp (en avbildning av portarna på ett plant papper) Den är konfigureerad så, att om du tänker dig cylinderväggarna som ett ark papper, med portarna utstansade. Ok?. Nu drar du ut det rörformade papperet och breder ut det framför dig, och snut snopp och snapp, så har vi gjort oss en portmapp!

*/ ?>
Back