Squishfråga

För den som är intresserad kommer här lite uppföljning av min upptäktsfärd i blåbärsskogen.

Anders har rätt, en packning med angiven tjocklek om 0,6 är inte 0,6 och inte någon annan packning heller. Av De nio packningar jag mätte hade ingen samma verklig tjocklek som angiven. Den minsta differensen va 0,01 och den största 0,05.

De packningar som satt i och var angivna till 0,6 mm var i verkligheten 0,63 mm båda två. Jag vaskade fram den tjockaste 0,4 mm packning jag kunde hitta till vänster cylinder. Den var på 0,45 mm och snabb huvudräkning gav en ny squish på 0,63 mm vilket visade sig stämma exakt vid mätningen. Till höger cylinder tog jag den tunnaste 0,5 mm packning jag kunde hitta. Den var på 0,51 mm och snabb huvudräkning gav en ny squish på 0,66 mm vilket också visade sig stämma exakt vid mätningen.

Och angående mätning så har VRM-Roffe rätt. Att bara sticka ner 1 stump lödtenn får kolven att tilta oavsett var man placerar stumpen. Skillnaden mellan enkelstumpsmetoden och multistumpsmetoden var stor, mellan 0,12 och 0,15 mm. Jag provade detta i den vänstra cylindern där jag mätte upp squish på mellan 0,75 - 0,78 beroende på var stumpen placerades. När jag sedan körde multistumpsmetoden mätte jag upp 0,63.

VHM-mätaren som Oscar länkar till väcker stort habegär. En sån vill jag ha. Inte för att jag egentligen behöver den utan för att, ja ni vet, bara för att, liksom. Och som vanligt, tack för all hjälp!

Teddy skrev:
För den som är intresserad kommer här lite uppföljning av min upptäktsfärd i blåbärsskogen.

Anders har rätt, en packning med angiven tjocklek om 0,6 är inte 0,6 och inte någon annan packning heller. Av De nio packningar jag mätte hade ingen samma verklig tjocklek som angiven. Den minsta differensen va 0,01 och den största 0,05.
Jag har fått med oerhört bra metallpackningar, kitdelar, till min Yamaha och de är exakta och går dessutom att använda hur många gånger som helst om man sköter dem. Riktigt bra grej.
Teddy skrev:
Och angående mätning så har VRM-Roffe rätt.....upp 0,63.

VHM-mätaren som Oscar länkar till väcker stort habegär. En sån vill jag ha. Inte för att jag egentligen behöver den utan för att, ja ni vet, bara för att, liksom. Och som vanligt, tack för all hjälp!

Trodde inte diferensen var så stor. Ska se om jag hinner mäta min squish mer exakt, alltid intressant. Vem vill inte ha fina mekaniska saker?

Teddy skrev:

De packningar som satt i och var angivna till 0,6 mm var i verkligheten 0,63 mm båda två. Jag vaskade fram den tjockaste 0,4 mm packning jag kunde hitta till vänster cylinder. Den var på 0,45 mm och snabb huvudräkning gav en ny squish på 0,63 mm vilket visade sig stämma exakt vid mätningen. Till höger cylinder tog jag den tunnaste 0,5 mm packning jag kunde hitta. Den var på 0,51 mm och snabb huvudräkning gav en ny squish på 0,66 mm vilket också visade sig stämma exakt vid mätningen.

Och angående mätning så har VRM-Roffe rätt. Att bara sticka ner 1 stump lödtenn får kolven att tilta oavsett var man placerar stumpen. Skillnaden mellan enkelstumpsmetoden och multistumpsmetoden var stor, mellan 0,12 och 0,15 mm. Jag provade detta i den vänstra cylindern där jag mätte upp squish på mellan 0,75 - 0,78 beroende på var stumpen placerades. När jag sedan körde multistumpsmetoden mätte jag upp 0,63.

en mätare att mäta cylinderhöjden den gör man själv det som behövs är en
gammal topp eller insats och en indikator klocka
jag försår inte varför ni stirrar er blinda på squis bandet
börja med att mät in cylinder höjden till 2.0mm sen ett squis på 0.8mm
sen hur mycket du vågar att komprimera varje culinder
man skall andvända toppar med olika kompresionsvolym till hondan för att få
fart i den original ligger på 12.2cc på båda cylindrana
och ettan skall man komprimera mera på grund av ojämn volym i vevhuset än
vad man gör med tvåan ett ex ettan 11.5cc tvån 11.9cc och ett squis på 08
och cyl höjd 2.0 bestykat med på ettan 198 tvåan 195 spå kan det se ut

Last edited by a moderator:
mr.nowhow skrev:
och ettan skall man komprimera mera på grund av ojämn volym i vevhuset ut

Är det inte klokt att rätta till detta, och göra vevhusvolymerna lika?

Vet ej hu kolvarna går i denna Hondamaskin du relaterar till, men i kompisens Rotax 250 så har han tagit upp en utjämningskanal mellan vevhusen, då kolvarna går ner samtidigt som på en parallelltwin.

Håller inte riktigt med i att squishbandet är oviktigt, här finns ju mycket av motorns karaktär. Bredd och vinkel i kombination med pottans utformning.

Dr.Bike skrev:
Är det inte klokt att rätta till detta, och göra vevhusvolymerna lika?

Vet ej hu kolvarna går i denna Hondamaskin du relaterar till, men i kompisens Rotax 250 så har han tagit upp en utjämningskanal mellan vevhusen, då kolvarna går ner samtidigt som på en parallelltwin.

Håller inte riktigt med i att squishbandet är oviktigt, här finns ju mycket av motorns karaktär. Bredd och vinkel i kombination med pottans utformning.
kolvarna går inte parallet som den gör i rotaxen sen har rotax slidmatning
medan hondan är kolvstyrt
det kan finnas lite av motorns karaktär men man har så mycket mer effekt vid volymändrin av förbränings utrymmena
det går att göra dom nästan lika stora i volym men då är det 1an som skall sänkas i volym

mr.nowhow skrev:
kolvarna går inte parallet som den gör i rotaxen sen har rotax slidmatning
medan hondan är kolvstyrt
det kan finnas lite av motorns karaktär men man har så mycket mer effekt vid volymändrin av förbränings utrymmena
det går att göra dom nästan lika stora i volym men då är det 1an som skall sänkas i volym

Ajdå. Men... HUR kan Honda ha gjort en sån här miss? *ofattbart*

Dr.Bike skrev:
vid känt sen den första twinen men det komm en ändring 01 då var det tvåan som var för stor volym på så dom gjorde en ändring i alla fall
det kunde man se på datorkurvorna att tvån gick kallare än 1an
och man vill ha att dom skall ligga lika vilket gör att en cylinder inte släpar efter

Dr.Bike skrev:

Insugen (reedmatade) till varje cylinder sitter bredvid varandra på blocket. Vägen som bränsle/luftblandningen ska ta är av olika längd och utformning då.

Den ena cylindern går lite kallare pga motorns utformning vilket gör att man då kan gå på med mindre volym på den ena cylindern.

mr.nowhow skrev:
...börja med att mät in cylinder höjden till 2.0mm...
Cylinderhöjd har jag hört talas om tidigare men inte fått förklarat för mig och inte heller förstått vad det innebär. Jag är ganska säker på att det inte står ett ord om det i manualen till min hoj. Har någon lust att förklara vad det är och hur man mäter?
mr.nowhow skrev:
...sen ett squis på 0.8mm...
Honda skriver bara manualen att man inte ska understiga 0,55 mm squish för då finns risken att kolven slår i toppen.

Teddy skrev:
Cylinderhöjd har jag hört talas om tidigare men inte fått förklarat för mig och inte heller förstått vad det innebär. Jag är ganska säker på att det inte står ett ord om det i manualen till min hoj. Har någon lust att förklara vad det är och hur man mäter?

Honda skriver bara manualen att man inte ska understiga 0,55 mm squish för då finns risken att kolven slår i toppen.
2.0 eller så nära det måttet det är för att motorn skall varva mer i och med att man hjer cylindern till 2mm så höjer man portarna och då måste man komprimera
mera för att kompensera det man förlorar på mellan registret
och det är här man andvänder vhms mätverktyg .

mr.nowhow skrev:
2.0 eller så nära det måttet det är för att motorn skall varva mer i och med att man hjer cylindern till 2mm så höjer man portarna och då måste man komprimera
mera för att kompensera det man förlorar på mellan registret
och det är här man andvänder vhms mätverktyg .
Jag förstår inte riktigt. 2,0 mm i relation till vadå? Vad jag förståd av informationen på VHM's hemsida använde man verktyget till att mätasquish. Hur höjer man cylindern? Genom cylinderfotspackningen antar jag men då påverkar man ju också sqish och cylindervolym. Om man då sedan vill ändra sqish och cylindervolym måste man bearbeta toppen eftersom förhållandet mellan cylinder och topp inte går att ändra med olika packningar. Tänker jag rätt nu?

Nja, du ändrar väl inte både squish och cylindervolym med cylinderfotspackningen. Cylindervolymen bestäms ju alltid av diameter och slaglängd. Däremot ändras väl portning, squish och förbränningsrummets volym.

Neutral skrev:
Nja, du ändrar väl inte både squish och cylindervolym med cylinderfotspackningen. Cylindervolymen bestäms ju alltid av diameter och slaglängd. Däremot ändras väl portning, squish och förbränningsrummets volym.
Öh, nej just det. Jag menar förbränningsrummets volym. Tack för påpekandet. Fel ordval skapar förvirring.

Teddy skrev:
Jag förstår inte riktigt. 2,0 mm i relation till vadå? Vad jag förståd av informationen på VHM's hemsida använde man verktyget till att mätasquish. Hur höjer man cylindern? Genom cylinderfotspackningen antar jag men då påverkar man ju också sqish och cylindervolym. Om man då sedan vill ändra sqish och cylindervolym måste man bearbeta toppen eftersom förhållandet mellan cylinder och topp inte går att ändra med olika packningar. Tänker jag rätt nu?
nä kolvhöjden är det. om man har positiv eller negativ kolvhöjd
det verktyget är igentligen fram taget till vhm topparna som har utbyttbara förbränings rum sen kan man beställa insatser med olika squish efter vilken kolv höjd som andvänds till olika banor .
det är inte generelt att andvända samma squish hela tiden utan den varierar från bana till bana och det är det samma med volymen på topparna men där styr det merta av luft tryck värme fuktighet .
om man skall höja cylindrarna till 2.0 mm så knacka av vanligt kopierings papper .
så en 0.6 plus kopierings pappers packningen ger runt 1.98mm i cyl höjd
sen se om du kan få tag i beganade vhm toppar med en drös med insatser
tror att nr 46 en knall gul honda som härjade för några år sen på banorrna
har lite grejor som ligger och skrotar

mr.nowhow skrev:
en mätare att mäta cylinderhöjden den gör man själv det som behövs är en
gammal topp eller insats och en indikator klocka
jag försår inte varför ni stirrar er blinda på squis bandet
börja med att mät in cylinder höjden till 2.0mm sen ett squis på 0.8mm
sen hur mycket du vågar att komprimera varje culinder
och ettan skall man komprimera mera på grund av ojämn volym i vevhuset än
vad man gör med tvåan ett ex ettan 11.5cc tvån 11.9cc och ett squis på 08
och cyl höjd 2.0 bestykat med på ettan 198 tvåan 195 spå kan det se ut

Cylinder 1 enligt Honda manualen är den vänstra främre cylindern när man tittar ovanifrån i hojens färdriktning.
Och skulla man köra tex "ettan 11.5cc tvån 11.9cc och ett squis på 08
och cyl höjd 2.0 bestykat med på ettan 198 tvåan 195 spå kan det se ut" skulle inte bara hojen gå skit utan dessutom få väldigt stora problem med detonationer på ettan.

Prova istället vhm-toppar med kolvhöjd 2.1mm & ettan 12.0cc 0.65squis tvåan 11.8 0.65squis och tre steg större munstycke i ettan än tvåan.
Så vet jag att ni är på rätt spår. Sen är det bara att starta och lyssna hur den svarar på gas och känna hur mycket COV det är.

Nordgren skrev:
Cylinder 1 enligt Honda manualen är den vänstra främre cylindern när man tittar ovanifrån i hojens färdriktning.
Och skulla man köra tex "ettan 11.5cc tvån 11.9cc och ett squis på 08
och cyl höjd 2.0 bestykat med på ettan 198 tvåan 195 spå kan det se ut" skulle inte bara hojen gå skit utan dessutom få väldigt stora problem med detonationer på ettan.

Prova istället vhm-toppar med kolvhöjd 2.1mm & ettan 12.0cc 0.65squis tvåan 11.8 0.65squis och tre steg större munstycke i ettan än tvåan.
Så vet jag att ni är på rätt spår. Sen är det bara att starta och lyssna hur den svarar på gas och känna hur mycket COV det är.
Så mycket för "nowhow"... :tungan

Teddy skrev:

...

Hur högt upp kolven går. Man mäter mitt på kolven och får då högsta punkten som kolven sticker upp vid TDC. Har man kolvhöjd 0,0mm så går kolvtoppen jämnt med cylinderns övre kant. Går kolven högre upp så har man positiv kolvhöjd.

Vilken kolvhöjd man ska ha beror på vilken typ av kolvar man använder och hur topparna är utformade.

Vhm:s kolvhöjdsmätare går alltså att använda till att mäta kolvhöjden oavsett vilka kolvar eller toppar man använder. Dock så följer det med en lista på att omvandla kolvhöjden man mätt fram till att kunna se vilken squishhöjd/klämspalt man då fått om man anväder Vhm:s egna toppar med insatser.

Last edited:
*/ ?>
Back