Spricka motorblock

kemisk metall kör till vintern sen rensa blocket å få det svetsat.att svetsa i ett block med lager i är väldigt dum!
-peter

kemisk metall kör till vintern sen rensa blocket å få det svetsat.att svetsa i ett block med lager i är väldigt dum!
-peter

Jass det är det, men kan du berätta vad du menar.
Själv har jag svetsat ett VTR block där kedjan slagit av fästena till kopplingscylindern, packboxar olja och allt kvar när det svetsades.
Det var 2 år seran och inget läckage ännu.
Ska nu ut och montera en CBR 600 motor där bitar slagits bort innanför generatorkåpan.
Inget demonterades förutom kåpan och svänghjulet samt vattenpump för att komma åt bättre.
Ser fin fint ut och kommer nog funka kalas.

Jag kan gissa vad det blir för väder i morgon men håller det för mig själv.

-peter

I teorin ja......

I verkligheten brukar det inte vara nagra problem om svetsaren har koll pa vad denne gor....

spricka motorblock

det beror lite grann var sprickan sitter. man kanske kan laga de provisorisk. men i förlängningen får du nog riva motorn.

det jag menar är att att det finns ingen garanti att strömmen inte går genom ett lager och förstör lagerytan.sen kan du förvärma blocket mer innan du svetsar

det jag menar är att att det finns ingen garanti att strömmen inte går genom ett lager och förstör lagerytan.sen kan du förvärma blocket mer innan du svetsar

Om du jordar svetsen i utgående axel och svetsar så förstår jag ditt resonemang.
Men så gör man inte.

Den nu svetsade 600an for iväg för 40 minuter sedan.
Funkade fin fint.

det beror lite grann var sprickan sitter. man kanske kan laga de provisorisk. men i förlängningen får du nog riva motorn.

Varför?

Last edited:
Jb weld är bättre än kemiskmetall och vet du vad du gör så blir lagningen permanent.

Rengör noga och överdrivet me tsprit,slipa med grovt papper.
Du kommer inte täta sprickan me limmet utan bygga upp en lapp över den - så gör en grovslipad zon runt.
och rengör ännu mera.

Har du möjlighet att täta sprickan skall du göra det också men tänk på att godset kan vara poröst och därmed innehålla lite olja och det kan vara svårt att rengöra.

Gör detta separat innan lappen.

Så jb weld funkar fint. sprickan är ca 1,5cm lång och syns knappt men det läcker lite, någon som använt Techno-weld?? eller rekomenderar ni JB weld??

Glöm tecnoweldet - det blir omöjligt att värma upp området du skall få lodet och smälta i då värmespridningen i alu är så snabb.

Det duger till objekt som du kan ta loss, inte är för stora och du kan förvärma och sedan packa in i gullfiber och endast blotta lödstället.

Eller mindre objekt som du kan hålla varma.

Gör det med Jbweld - arbeta med samma renhet som vid lackering - du kan inte torka rent blocket me en strumpa och sen peta dit limmet bara.

Blir perfekt - har lagat kylare och topplock,block

Så jb weld funkar fint. sprickan är ca 1,5cm lång och syns knappt men det läcker lite, någon som använt Techno-weld?? eller rekomenderar ni JB weld??

kan bara hålla med klockmannen,,Jb weld är nog det bästa som finns på marknaden så vitt jag vet , jag kör det i insugen vid portning och har inte hafft ett släpp på flera år!! Även lagat crossar som hela tiden har hagelskott genom sig. Fördelen med Jb är att den är finkornigare än alla andra limmspackel så den släpper inte igenom olja eller annat söl. Som sagt grov slipning och bygg på lite extra , Jo Det måste vara 24 min vers Finns ju på clasohlssons JB Weld Auto marine Tål 300 grad konstant med pikar på mer!! 278kg cm2 !!

Det ska vara tuberna som är svart o röd..Det finns 5 min ver också men den är inte fullt lika bra..

Om du jordar svetsen i utgående axel och svetsar så förstår jag ditt resonemang.
Men så gör man inte.
strömen går som sagt lättaste vägen så sätter du jorden på vettigt ställe så är det oftast inga problem.jag svetsar ofta i växellåda inom industrin ofta när saker bara ska gå kortare tid,och även fast du satt jorden precis brevid så kan man ibland se att strömen gått dom mest besynerliga vägar.chansen är såklart liten men den finns där..även jag har svetsat block utan att riva utan problem.
-peter

Finns bara en sak att göra om du ska vara riktigt seriös o det är att dela motorn, ta ur lagren gå till ett måleri som har möjlighet att trikoka för att få bort all olja, sen fräser man ur för en fog, inte köra med slipskiva då förorenar du bara materialet sen tar man fram tig-svetsen och hoppas på att det är en svetsbar legering..:tungan

Finns bara en sak att göra om du ska vara riktigt seriös o det är att dela motorn, ta ur lagren gå till ett måleri som har möjlighet att trikoka för att få bort all olja, sen fräser man ur för en fog, inte köra med slipskiva då förorenar du bara materialet sen tar man fram tig-svetsen och hoppas på att det är en svetsbar legering..:tungan

Känns som en sådär lösning mitt i säsongen! :D
Men visst, ska det va så ska det.

Fixade spricka i motorblocket på min gamla xt 350 med jb weld, funkade hur bra som helst.

Men å andra sidan var det ett provisorium du efterlyste så tvätta med T-sprit o klipp till en lagom lapp av silvertejp att sätta över sprickan, håller väl typ några dagar men det går snabbt o är billigt. :tungan

nu har jag fått samma problem. kedjan gick av igår och slog ett litet jack i blocket.. hur löste du ditt problem? hur blev resultatet? vad har du för hoj me jack i motorn?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman