Spricka i ramen R6-02:a

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Enligt rubrik...
Va i färd med andra ändra till "raceväxlat" på min banhoj då jag såg en spricka ovanför växelaxeln i ramen... Nån mer som har erfarenhet av det?
(ovanför axeln till vxl på motorn, VÄ sida alltså)
 
Last edited:
Lite konstigt ställe att spricka på? Men visst går det att svetsa. Du behöver troligen ta ur motorn för det dock. En utbytesram kostar runt 3500:-. Lite bökigt att föra över identiteten bara.
 
Lite konstigt ställe att spricka på? Men visst går det att svetsa. Du behöver troligen ta ur motorn för det dock. En utbytesram kostar runt 3500:-. Lite bökigt att föra över identiteten bara.
Jag har svetsat några ramar med sprickor, och aldrig behövt ta ur motorn. Dock har all elektronik kopplats loss, dvs CDI/ECU, men det är ju bara några kontaktdon.
 
Vad har du svetsat med.? Mig, tig, pinne? Jag är svetsare, men har inte så stor erfarenhet av aluminium dock..
 
Den "Tysta" metoden brukar vara det alugökarna använder.


plastic_steel_5_mins_epoxy.jpg


:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi :3freak

------OnT-------


Nä men ta den till en svetsfirma som kan alu, så vet de exakt vad de ska göra.

Se bara till och koppla ur allt elektriskt. För du vill inte bränna din CDI etc.


Här är en spricka i en Ducce 848 sving som blir lagad.

Det goda börjar vid 04:10 :D




 
Nice! Tänkte pröva själv.. Har tillgång till AC/DC tig... Får pröva i nån bit först =)
 
Nice! Tänkte pröva själv.. Har tillgång till AC/DC tig... Får pröva i nån bit först =)

Jag hade skippat och pröva själv.

Eftersom det är ramen, en bärande konstruktion, så är det viktigt att hållfastigheten blir korrekt.
 
Nice! Tänkte pröva själv.. Har tillgång till AC/DC tig... Får pröva i nån bit först =)
Skulle nog testa ganska många bitar själv innan jag gav mig på ramen.
Gäller ju att få till penetrationen bra och att inte fucka upp. Man har ju inte så många chanser när man börjar på ramen.

Hur är det, brukar det vara några konstiga legeringar i gjutalu i ramar..?
 
Skulle nog testa ganska många bitar själv innan jag gav mig på ramen.
Gäller ju att få till penetrationen bra och att inte fucka upp. Man har ju inte så många chanser när man börjar på ramen.

Hur är det, brukar det vara några konstiga legeringar i gjutalu i ramar..?

Håller med, verkar besvärligt. Vad kan det kosta att lämna bort, liksom...? Och är det sen som Hoztic säger, att motorn kan hänga kvar i ramen, borde det vara snabbt fixat.
 
Jo,eftersom jag är svetsare själv så vet jag att det krävs både den ena och det tredje för att få till en bra svets.. Har haft diverse licenser, dock ej på tig och aluminium..
Måste kolla hur djup in den går först,är ju omöjligt att se på bilden om motorn ska bort eller ej. Letar sig sprickan in bakom och uppåt igen måste jag bort med motorn.. Tur jag är bilmekaniker i grund o botten.. :tummenupp
 
Ramen är rimligtvis magnesiumlegerad, lite för och eftervärme, spänningsavlastning i materialet runt fogen, slipa ur sprickan från båda sidor med en roterande stålfil (x-fog) och stoppborra sprickan. sen ska godset åldras minst några veckor innan det belastas.
 
Jo,eftersom jag är svetsare själv så vet jag att det krävs både den ena och det tredje för att få till en bra svets.. Har haft diverse licenser, dock ej på tig och aluminium..
:tummenupp

Okej, jag är med dig.

Tänkte mer att det verkar besvärligt att sätta sig in i hur man får till en vettig alusvets, om det kanske bara kostar en femhundring att lämna bort det till nån som vet som kan göra det "efter arbetstid." :hej
 
Okej, jag är med dig.
Tänkte mer att det verkar besvärligt att sätta sig in i hur man får till en vettig alusvets, om det kanske bara kostar en femhundring att lämna bort det till nån som vet som kan göra det "efter arbetstid." :hej

Jo, förstår hur du menar =)
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top