Sporttouringhoj?

Vad är Suzukis och Yamahas motsvarighet till Blackbirden och ZZR1200?

Yamaha hade väl YZF Thunderace 1000 som kan jämföras med dessa. Enligt Bikez.com fanns den från årsmodell 96 - 01.
 

Bifogat

  • yzfthunderace.jpg
    yzfthunderace.jpg
    35.1 KB · Visningar: 103
Njaä, inte YZF som touring ivf, död i armarna efter 10 mil då man bokstavligen ligger över tanken och håller upp fläsket med armarna, sök någon hoj med mer upprätt sittställning om du frågar mig.....
 
Jag är väl lite partisk men jag har en Fazer 1000 som är en perfekt allround-hoj som är perfekt att köra fort, toura, skjutsa och busa på bakhjulet med. Otroligt lättkörd med bra styrka i motorn, det är bara när farten närmar sig 250 km/h som de snabba kåphojarna kör ifrån mig!! :tummenupp
 

Bifogat

  • fazer.jpg
    fazer.jpg
    10.1 KB · Visningar: 109
en tråd om sport-touring och ingen nämner honda VFR ? :va konstigt ;)
 
en tråd om sport-touring och ingen nämner honda VFR ? :va konstigt ;)

+1 på den och Triumph Sprint kanske.

Men är det tunga klassen som gäller så är Blackbirden och ZZR1200 inga dåliga val alls. Grymt fina hojar och hänger på det mesta effektmässigt.

Kawan kanske tom fanns med ABS?
 
På en skala mellan 1-10 där 1 är ren touringhoj och 10 är supersporthoj.

Du glömmer bort en fordonsklass på den skalan. Supersporttourers.

I den gruppen återfinner du de effektstarkare och lite roligare långfärdsmaskinerna. T.ex. blackbirds, hayabusor, Thunderacear m.fl.

När Thunderacens kom -96 så var den Yamahas svar på Firebladen så den var tänkt/konstruerad för "inspirerad körning". Fr.o.m. 1998 när R1:an körde in på banan så övergick dock T-acen till att klassas in i Supersporttourerklassen. Jämfört med koltrastar och pilgrimsfalkar så är den lite enklare men samtidigt smidigare/busigare. Det märks framförallt i kurvorna att den väger 30 kg mindre än fåglarna.

Njaä, inte YZF som touring ivf, död i armarna efter 10 mil då man bokstavligen ligger över tanken och håller upp fläsket med armarna, sök någon hoj med mer upprätt sittställning om du frågar mig.....

Håller inte riktigt med där... > 50 mil i sadeln är inga problem för mig som är genomsnittligt byggt och därtill är allergisk mot motorväg så jag kör sällan över 100 i snitt. Snittar man 70 så känner man dock förståss av att man lutar framåt. Men självklart så är en mer touringinspirerad hoj som Fazer 1000 mer lämpad för direkt touring. Fazern efterträdde ju i princip Thunderacens i dess nya nisch samtidigt som dess ursprungliga nisch blev nerlusad av R1:or.

T-acen byggdes inte för touring, men den skämmer inte ut sig i den klassen om föraren vill åka på längre dagsutflykter i ett lite mer sportigt koncept. Vad som dock är negativt i sammanhanget, och viktigt att veta för den som verkligen tänkt sig mycket T-ace-touring, är att det aldrig har sålts väskrack för tre hårda väskor till T-acen. (Bara Top-box). Vill man ha tre hårda väskor så får man, precis som undertecknad gjort, bygga själv.

Utvecklingen på motorcyklar är ju helt klart att ju nyare sporthoj ju mer framåtlutad/obekvämt sitter man. Min gamla Fz 750 var en närmast extrem sporthoj när kom -85, men dess körstållning kan ju idag snarare jämföras med en hornet. Så den, precis som så många andra hojar, ändrar fordonklass, ju längre tiden går.

Ett gott råd är att TS tar och kollar upp försäkringspremierna för de olika maskinerna. Det kan vara hiskeliga prisskillnader och klassningen på hojarna är förståss direkt avgörande. Går man direkt från custom till dessa maskiner så bör man vara beredd på att det sannolikt kommer att svida till lite i pluskan. En T-ace kan man, om ålder, boende, m.m. är rätt, försäkra från 2-4000 kr hel/hel. Jag tror inte att många andra nyare/dyrare supersporttourers kommer i närheten av de priserna.

Men numera är det ju svårt att hitta Thunderacear som kostar mer än 40 000 kr så TS kanske inte är intresserad överhuvudtaget. :D
 
Last edited:
Vill du ha en "sport"touring som både är billig och inte kostar skjortan att försäkra så kolla även på Suzuki GSX750F. Behaglig körställning för både förare och passagerare, lätt att touringkitta. Motorn är en lite snällare variant av den till Gixxer 750, men den jag hade gav 93 hästar på bakhjulet så det räcker säkert till.
 
Slår ett slag för Kawasaki ZX12R. Kul maskin med gott om kraft och bra komfort.
 

Bifogat

  • 4592981958_b01d53b1a0_o.jpg
    4592981958_b01d53b1a0_o.jpg
    82.9 KB · Visningar: 115
För ca 60'kr så får man en riktigt schysst Honda VFR800, BMW K1200RS eller BMW R1100S t.ex.
 
Performance Bikes May 2011 testar begagnade Hayabusa, Blackbird och Kawasaki ZZR 1400.
Eftre läst testet som jag ser det är Kawasakin bästa valet. Om Blackbird: För användare som tycker om att bromsa intill apex i kurvorna och använda bakbromsen för att styra med är de ihopkopplade bromsarna ett problem. För mjuk fjädring. Om Hayabusa: Dåliga bromsar, Dålig fjädring, Fotpinnar för långt fram. Om Kawasaki: Kanske köpa nya packväskor? Montera centralstöd?
Jag tycker det verkar som Kawasakin är bästa valet.
Och gissar att det gäller den äldre 1100an också.
Såvida du bara bromsar när du kör rakt fram. Inte med nedlägg. Då blir ju Blackbird också ett alternativ.

...precis det jag sagt i så många trådar ;)
Oslagbar hoj den där ZZR1400:an...av alla hojar jag testat slår den alla på fingrarna =) Så det så! :D
 
Nu blev det ju lite drag i tråden :banana ! Jag la den nog i fel forum från början! Tack för alla tips och länkar!

Jag vet inte riktigt varför men jag har helt snöat in på ZZR 1200. Men, men jag har ingen brådska att hitta rätt hoj. Så fortsätt gärna tipsa eller skriva för/emot på de hojar som det tipsats om.

Det finns ju modellspecifika trådar om i stort sett varenda mc-modell här på sporthoj, men inte just ZZR 1200. Blev denna ingen hit här i Sverige? Jag har svårt att hitta info om den på nätet också, tester och sånt. SMC hade dock ett ganska bra reportage om den.
 
Tror att du kan ha en nyckelfaktor i det där du sade om att frugan också vill sitta bekvämt.
Jag har letat en del sådant och jag får nog säga att nöjesfaktor och passagerarbekvämlighet på touring många gånger inte riktigt går hand i hand. Skulle nog provköra tillsammans med frugan för i hennes välbefinnande ligger inte osannolikt ditt köra eller inte köra.


Nu blev det ju lite drag i tråden :banana ! Jag la den nog i fel forum från början! Tack för alla tips och länkar!

Jag vet inte riktigt varför men jag har helt snöat in på ZZR 1200. Men, men jag har ingen brådska att hitta rätt hoj. Så fortsätt gärna tipsa eller skriva för/emot på de hojar som det tipsats om.

Det finns ju modellspecifika trådar om i stort sett varenda mc-modell här på sporthoj, men inte just ZZR 1200. Blev denna ingen hit här i Sverige? Jag har svårt att hitta info om den på nätet också, tester och sånt. SMC hade dock ett ganska bra reportage om den.
 
Far hade en ZZR1200 ett tag. Härlig maskin. Tillräckligt med vrid för att man knappt ska behöva växla med den (har själv bara 650 och 750, så det är klart det är skillnad). Något mer upprätt körställning hade varit bekvämare i stadstrafik, men i 100+ fungerar det utmärkt. Tyckte man satt bra bakpå också de gånger jag åkte med innan jag själv hade kortet.

Lite lustigt att du säger att du hade Intruder, för far hade också en Intruder 1500 ett tag innan ZZR:en som jag också provade. Det var som natt och dag mellan de två hojarna. ZZR:en kändes mycket smidigare och lättare att få den att göra vad man vill i jämförelse.

Men hans fru var lite knusslig och berättade för honom att han ville ha en hoj som var mer touring...
 
Kan intyga att :tuttar i alla fall sitter alldeles utmärkt på en Blackbird. Helt annat ljud i skällan jämfört med min tidigare ZX9-R.
 
Tror att du kan ha en nyckelfaktor i det där du sade om att frugan också vill sitta bekvämt.
Jag har letat en del sådant och jag får nog säga att nöjesfaktor och passagerarbekvämlighet på touring många gånger inte riktigt går hand i hand. Skulle nog provköra tillsammans med frugan för i hennes välbefinnande ligger inte osannolikt ditt köra eller inte köra.

Japp, får göra det!

Far hade en ZZR1200 ett tag. Härlig maskin. Tillräckligt med vrid för att man knappt ska behöva växla med den (har själv bara 650 och 750, så det är klart det är skillnad). Något mer upprätt körställning hade varit bekvämare i stadstrafik, men i 100+ fungerar det utmärkt. Tyckte man satt bra bakpå också de gånger jag åkte med innan jag själv hade kortet.

Lite lustigt att du säger att du hade Intruder, för far hade också en Intruder 1500 ett tag innan ZZR:en som jag också provade. Det var som natt och dag mellan de två hojarna. ZZR:en kändes mycket smidigare och lättare att få den att göra vad man vill i jämförelse.

Men hans fru var lite knusslig och berättade för honom att han ville ha en hoj som var mer touring...

Haha, vi är lika din far och jag :)! Kul att höra från nån som verkligen testat zzr1200!

Kan intyga att :tuttar i alla fall sitter alldeles utmärkt på en Blackbird. Helt annat ljud i skällan jämfört med min tidigare ZX9-R.

Blackbirden är definitivt fortfarande en av de hetare kandidaterna!
 
Last edited:
Måste det vara över 1000 cc? Om inte, varför inte en Honda VFR 800? T.ex. -02 till -04.



Såg just att fler hade tipsat om VFR:en.

Ärligt talat vill jag helst ha 1000+ cc. Men många verkar gilla VFR800 som sporttourer. Jag läste en annan liknande tråd här på SH.com och där var det många många som lovordade just VFR:en. Såhelt ute ur disskusionen är den inte!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top