Sporthojskurser vs olyckor.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Sporthojsprojektet SMC,VV och Folksam driver.

Projektet startade aktivt förra året genom att det gjordes en uttagning och utbildning av ca 100 st sporthojsförare förra året. De blev de första "sporthojsinstruktörerna" kan man väll säga....

Dessa instruktörer är idag ca 150 st. +SMC stockholms och skånes instruktörer, Bedriver idag kurser i Broms & Kurvteknik.
Målet med projektet är att minska antalet döda motorcyklister i trafiken.. En del av den omtalade nollvisionen.

Kurserna har hittills hållits på olika banor runt om i Sverige.... och mig veterligt så har ingen av deltagarna klagat på upplägget.
På Kurserna går vi igenom teoretiskt och praktiskt hur motorcyklen beter sig om man gör si... eller så...
Du får lära dig korrekt körställning.. Korrekt bromsteknik...
Hur du tar en kurva med olika spårval...
Vad som händer om du slår av på gas i kurvan... eller gasar...
Hur du använder blicken... och mycket mycket mer..

Vi kör dessa kurser på vår egen fritid.. Tar ledigt från jobb mm för att på så sätt kunna ge till Er större kunskaper och större nöje och säkrare hojåkande...
Vi vill dela med oss av vår stora passion.

Tyvärr så har vi haft många olyckor med allvarliga följder redan tidigt i år,
Tyvärr visar statistik från tidigare år att olyckorna inte är över... De kommer troligt vis att öka fram tom Augusti... som år efter år varit den mörkaste månaden...

Skulle många av dessa olyckor kunna förhindrats genom ett bättre kunnande?
Jag tror så.. Jag tror att vi med hjälp av sporthojsprojketet och kurserna tillsammans ska kunna bli bätte och säkrare.. Mer riskmedvetna förare...

Ni som varit på någon av våra kurser.. Vad säger ni?
Ni som inte varit.. Varför inte.. Vad är det som felar?` Varför lockas ni inte?

Ingen av oss tycker om att se motorcyklister skadas i trafiken. Vi kan inte springa runt med skygglappar och skylla på andra trafikanter... Vi måste ta ansvar själva...
Lämnar ordet fritt:

Jag tänker absolut gå en broms- och kurvteknikskurs sen när jag tagit kortet.
- Finns det många lediga i typ agusti september?
- Vad kostar kurserna?

Tyvärr kan man ju inte förhindra olycker, men som du säger går det säkert att minska antalet, så jag hoppas folk följer ditt råd :Bugar

Jonthe skrev:
2255983 Jag tänker absolut gå en broms- och kurvteknikskurs sen när jag tagit kortet.
- Finns det många lediga i typ agusti september?
- Vad kostar kurserna?

Tyvärr kan man ju inte förhindra olycker, men som du säger går det säkert att minska antalet, så jag hoppas folk följer ditt råd :Bugar

Gör det!
Alla som är "gröna" borde absolut gå o lära sig "rätt" innan man skaffar sig en massa konstiga ovanor.

Först vill jag säga att jag tycker dessa kurser är en utmärkt idé, och tycker att alla borde gå dom.

Men samtidigt så tror jag faktiskt att dom flesta olyckorna beror på andra orsaker än bristande kontroll på fordonet.
Nämligen bristande omdöme.

Alltför många kör som dårar, och räknar med att alla andra trafikanter ska se en, och respektera trafikreglerna, samtidigt som man själv inte kör speciellt laglydigt.

Attityden : "j-a bilistsvin som svängde ut framför mig." brukar ofta bara berätta halva sanningen.
Ofta har hojåkaren hållt för hög fart, och kallt räknat med att bilisten ska se honom, och göra en korrekt bedömning.

Nu håller jag med om att många olyckor orsakas p.g.a. andra trafikanter, men som MC-förare måste man ta med sånt i beräkningarna, och anpassa sig därefter.

En hojkurs är väldigt bra att ha i ryggen vid dom tillfällen man behöver göra en undanmanöver, men en bra MC-förare försöker att se till att sådana undanmanövrar inte behövs.

Så hojkurserna gör stor nytta.
Men vi måste samtidigt få folk att förändra sin "våghalsiga" attityd i trafiken.
Borde ingå lite sånt i dessa kurser (vet ej hur mycket det görs idag.)

Hoppas ingen missuppfattar budskapet i inlägget nu. :)

War-psycho skrev:
2256004 Först vill jag säga att jag tycker dessa kurser är en utmärkt idé, och tycker att alla borde gå dom.

Men samtidigt så tror jag faktiskt att dom flesta olyckorna beror på andra orsaker än bristande kontroll på fordonet.

Alltför många kör som dårar, och räknar med att alla andra trafikanter ska se en, och respektera trafikreglerna, samtidigt som man själv inte kör speciellt laglydigt.

Attityden : "j-a bilistsvin som svängde ut framför mig." brukar ofta bara berätta halva sanningen.
Ofta har hojåkaren hållt för hög fart, och kallt räknat med att bilisten ska se honom, och göra en korrekt bedömning.

Nu håller jag med om att många olyckor orsakas p.g.a. andra trafikanter, men som MC-förare måste man ta med sånt i beräkningarna, och anpassa sig därefter.

En hojkurs är väldigt bra att ha i ryggen vid dom tillfällen man behöver göra en undanmanöver, men en bra MC-förare försöker att se till att sådana undanmanövrar inte behövs.

Men vi måste samtidigt få folk att förändra sin "våghalsiga" attityd i trafiken.

Fick nyligen höra av en bekant som åkt r-hoj i ca 25 år. Han är nog en av de få, som kört som ett svin, men aldrig, inte en enda gång gått omkull, inte ens vält en hoj stillastående *peppar peppar* iaf

Han berättade för mig att det var hur bra som helst att gå kursen...att jag skulle kryssa i 10 på skalan från 1-10 hur offensivt man kör. Sen sade han att "trodde jag var duktig..man har ju härjat en del bla bla bla, men jag lärde mig massor", då är han ändå väldigt erfaren och snabb gatåkare..Kör zx10r, ingen touringhoj direkt.

Och som referens kunde man visserligen efter kursen köra fortare - MEN säkrare oavsett om det var bana eller gata ifråga, sen får omdömet som förr avgöra, var gränsen går.

War-psycho skrev:
2256004 Först vill jag säga att jag tycker dessa kurser är en utmärkt idé, och tycker att alla borde gå dom.

Delar av kursen handlar om riskmedvetenhet.. eller hmm Delar.. riskmedvetenheten ska finnas med i hela kursen.
Som instruktör är detta en av de svåraste delarna att jobba med..
Hur får man smeti och kleti att ändra sin inställning till hur man faktist kör... Allvarligt talat så är det inget man kan göra på en dag,,, Men vi kankse kan ändra deras tankebanor 1% i rätt rikting idag.. Sen kanske en del av det kommer av sig själv... Men det är ett steg i rätt riktning... det vart iaf 1% ändring...

Det är ju Vi/ Ni som är mc-förare.... Det är vi som måste ta vårt eget ansvar.. Vi kan inte göra som i sandlåndan när vi var barn och slogs med Kalle.. peka och säga det var han som började...

IronMike skrev:
2256008 Fick nyligen höra av en bekant som åkt r-hoj i ca 25 år. Han är nog en av de få, som kört som ett svin, men aldrig, inte en enda gång gått omkull, inte ens vält en hoj stillastående *peppar peppar* iaf

Han berättade för mig att det var hur bra som helst att gå kursen...att jag skulle kryssa i 10 på skalan från 1-10 hur offensivt man kör. Sen sade han att "trodde jag var duktig..man har ju härjat en del bla bla bla, men jag lärde mig massor", då är han ändå väldigt erfaren och snabb gatåkare..Kör zx10r, ingen touringhoj direkt.

Och som referens kunde man visserligen efter kursen köra fortare - MEN säkrare oavsett om det var bana eller gata ifråga, sen får omdömet som förr avgöra, var gränsen går.
Ehm... Intressant, men det är ju inget som egentligen motsäger mitt inlägg ? :)

Även jag kör som svin ibland, och klarat mig utan olyckor (hittills).
Och självklart så skulle en sådan kurs knappast göra mitt omdöme sämre, det har jag ju inte sagt heller.

Det jag säger är att kurserna är skitbra, men man måste jobba med många (yngre) förares attityd också, om vi ska förhindra olyckorna.

Alla blir bättre förare av dessa kurser, men så länge man har fel attityd & omdöme så lever man fortfarande väldigt farligt på hoj idag.
Så en integrerad utbildning i detta, tillsammans med broms & kurv-kurserna borde vara önskvärt ?
(Om det redan görs, kanske den biten borde utökas lite ?)

Funtar starkt på att gå kursen! En annan fördel med den är att man får ner försäkringspremien några tusenlappar med folksam!

Skulle vilja ha svar på samma frågor som Jonthe!

SENSEI skrev:
2256013 Delar av kursen handlar om riskmedvetenhet.. eller hmm Delar.. riskmedvetenheten ska finnas med i hela kursen.
Som instruktör är detta en av de svåraste delarna att jobba med..
Hur får man smeti och kleti att ändra sin inställning till hur man faktist kör... Allvarligt talat så är det inget man kan göra på en dag,,, Men vi kankse kan ändra deras tankebanor 1% i rätt rikting idag.. Sen kanske en del av det kommer av sig själv... Men det är ett steg i rätt riktning... det vart iaf 1% ändring...

Det är ju Vi/ Ni som är mc-förare.... Det är vi som måste ta vårt eget ansvar.. Vi kan inte göra som i sandlåndan när vi var barn och slogs med Kalle.. peka och säga det var han som började...
Just det, vi talar om samma saker iallafall.

Har kört i många år, men tänker faktiskt gå en sån där kurs själv snart.
Omdömet anser jag att jag har under hyfsad kontroll, men träna fordonskontrollen kan man alltid bli bättre på. :tummenupp

Som jag sagt tidigare, så är detta forum ett bra sätt att försöka påverka yngre förares attityd till det bättre i trafiken.
Lite mindre peka finger på bilister, och lite mer ansvarstagande för sina egna handlingar borde premieras i trådarna.

Många bäckar små... :)

Last edited:
War-psycho skrev:
2256014 Ehm... Intressant, men det är ju inget som egentligen motsäger mitt inlägg ? :)

Och självklart så skulle en sådan kurs knappast göra mitt omdöme sämre, det har jag ju inte sagt heller.

Det jag säger är att kurserna är skitbra, men man måste jobba med många (yngre) förares attityd också, om vi ska förhindra olyckorna.

Alla blir bättre förare av dessa kurser, men så länge man har fel attityd & omdöme så lever man fortfarande väldigt farligt på hoj idag.
Så en integrerad utbildning i detta, tillsammans med broms & kurv-kurserna borde vara önskvärt ?

Måste man motsäga nåns inlägg...Ville bara flika in lite :)

Kurserna verkar påverka många till det bättre. Allt kring omdömme, personlig mognad är ju omöjligt att ta kontrollen över som jag ser det - varför inte erbjuda dessa kurser till ALLA som tar körkort, eller varför inte göra dom obligatoriska?? så får många lära sig att köra trafiksäkrare även fast de kommer köra alldeles för fort många gånger.

Personer med bristande omdömme kommer man aldrig åt.

Jag har bristande omdömme, men gled igenom alla mina förarprov med stjärna i kanten, en timme senare växte hornen ut, och man blev djävulen själv! Även yrkespsykologer etc, om det nu fanns en sådan del av förarprov. Som jag påpekade i en annan tråd -borde finnas.

Precis som med uttagningar till stridsflyg, där man lägger stor vikt på psykologiska tester.. Mer personlighetsprövningar etc, så finns det personer som alltid glider igenom. Hade jag inte haft ett brytningsfel på ena ögat, så hade jag varit på g att bli pilot, och jag hade gått igenom tester med stjärna i kanten, för att sedan vid första bästa tillfälle göra ett "flyby förbi närmsta kontrolltorn"

:)

War-psycho skrev:
2256014 Ehm... Intressant, men det är ju inget som egentligen motsäger mitt inlägg ? :)

Vet ju inte hur det är nu, men jag tror många kommer lyssna ännu mindre på "attitydbiten" om den utökas för mycket. De flesta går väl till kursen för att bli bättre på att hantera hojen inte för att höra att man bör ta det lugnt i trafiken. :rolleyes:

Mr Magsnus skrev:
2256024 Vet ju inte hur det är nu, men jag tror många kommer lyssna ännu mindre på "attitydbiten" om den utökas för mycket. De flesta går väl till kursen för att bli bättre på att hantera hojen inte för att höra att man bör ta det lugnt i trafiken. :rolleyes:
Det handlar iofs mer om att gasa på rätt plats och att inte chansa på andra trafikanters agerande, än att enbart köra lugnt.

Tänker på alla olyckstrådar där MC-åkarna spyr galla på bilister som kör ut framför dom.

Visst det är ett stort problem, men hur många olyckor måste man uppleva innan man slutar bli överraskad över att sånt inträffar ?

Bättre att försöka lära sig det tidigt (än senare med hjälp av dåliga erfarenheter).

Det är samma sak med bilister och första vinterhalkan.
Vintern kommer varje år till Sverige, men ändå blir folk lika överraskade varje gång.
:3freak

Last edited:
War-psycho skrev:
2256025 Det handlar iofs mer om att gasa på rätt plats och att inte chansa på andra trafikanters agerande, än att enbart köra lugnt.

Tänker på alla olyckstrådar där MC-åkarna spyr galla på bilister som kör ut framför dom.
Visst det är ett stort problem, men hur många olyckor ska man behöva uppleva innan man inser att man själv kan försöka undvika att utsätta sig för dessa situationer ?
(Alltså nu, och inte senare när man blivit äldre och vis av dåliga erfarenheter.)
Bättre att ta dom på väggrenen... Eller att istället för att köra 30 för fort, köra 130 för fort, så ter sig billisternas rörelser i slowmotion. Precis som på discovery när det handlar om flugor som rör sig så mkt kvickare än människans rörelser - samma sak.

:)

Mr Magsnus skrev:
2256015 Funtar starkt på att gå kursen! En annan fördel med den är att man får ner försäkringspremien några tusenlappar med folksam!

Skulle vilja ha svar på samma frågor som Jonthe!
Denna försäkring är ju till för oss som gått kurserna... De är billigare nu...
Sen är det upp till oss att behålla den så..

Som det är nu Så tror Folksam på oss...
De tror på projektet... De tror på att genom utbildning kan vi påverka.. Genom utbildning blir vi bättre förare.. och att de ska ge dem mindre kostnader och i slutändan minska våra kostnader...
Går projektet åt det ´håll vi alla önskar.. så kan vi till och med skapa en billigare försäkring.

Andra stora bolag tillfrågades men de vågade inte satsa i detta projekt... Folksam vågade..
De andra bolagen sitter nu och tittar.. de följer utvecklingen mycket noggrant..
Vore det inte kanon om vi kunde visa att genom utbildning så kan vi sänka våra kostnader ... Genom utbildning så tjänar vi inte bara liv,, utan även pengar....

Gör detta till vår försäkringsform...

SENSEI skrev:
2256030 Denna försäkring är ju till för oss som gått kurserna... De är billigare nu...
Sen är det upp till oss att behålla den så..

Som det är nu Så tror Folksam på oss...
De tror på projektet... De tror på att genom utbildning kan vi påverka.. Genom utbildning blir vi bättre förare.. och att de ska ge dem mindre kostnader och i slutändan minska våra kostnader...
Skönt att nåt försäkringsbolag äntligen fått upp ögonen för detta iallafall.

Själv påverkas inte min premie av dessa kurser (har redan billig specialförsäkring), men att mer utbildning räddar liv råder det inget tvivel om hos mig.

Ett steg i rätt riktning. :tummenupp

Jag skulle väldigt gärna gå på broms och kurvteknikkursen men kan inte pga. följande anledningar.

1. Det är fullbokat på ring Knutstorp hela sommaren 2006 :(
2. Jag är inte med i SMC = inget subventionerat pris.

Alla som kör sporthoj borde få det subventionerade priset på 800kr, oavsett om man är medlem i SMC eller ej.

Tycker även att ni som håller i kurserna borde få bättre ersättning för ert utomordentliga arbete med att skapa fler säkrare mc-förare.

Tycker vidare att mer tid på banan borde avsättas till kursen, är en viktig prioritering att fler ska kunna ha chans till att bättra på sina kunskaper. Försäkringsbolagen borde kunna ställa upp med finansieringen. Det är trots allt bättre än att ersätta en massa onödiga mc-olyckor

Har bara hört positiva saker om kursen hittils.
Min bror genomgick den ganska nyligen och han tyckte att han lärde sig så pass mycket att den borde vara obligatoriskt när man ska ta mc-kort.

Last edited:
War-psycho skrev:

Håller med dig fullt ut. Jag ska själv gå en sån här kurs. Det verkar vara en utmärkt ide, speciellt nu när jag inte ens har haft kortet i en vecka, men som sagt. Dom flesta olyckor sker p.g.a. av att MC-föraren har haft alldeles för hög fart. Det är väldigt lätt att skylla på billister, men kör man MC så måste man köra med insidan av skallen.

Fahrer skrev:
2256036 Jag skulle väldigt gärna gå på broms och kurvteknikkursen men kan inte pga. följande anledningar.

1. Det är fullbokat på ring Knutstorp hela sommaren 2006 :(
2. Jag är inte med i SMC = inget subventionerat pris.

Alla som kör sporthoj borde få det subventionerade priset på 800kr, oavsett om man är medlem i SMC eller ej.

2an där var den sämsta ursäkt jag har hört nånsin.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show