Sporthoj's mc bok

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Ett litet projekt jag tänkte på här om dagen. Detta forum sitter på mängder och åter mängder med kunskap i varierandeform. Vare sig det är racingrelaterat, hur man stuntar, de bästa reserutterna, fakta om vad man ska ha med sig eller helt enkelt kunskap i hur en motor fungerar och allt däromkring.

Kunskap är värt pengar eller är i alla fall värdefullt. Så min tanke är att sammanställa allt man vet om motorcyklar här på forumet i så bra utsträckning som möjligt under jultiden-nyår.

Folk som är intresserade får jätte gärna bidra (då jag inte vet speciellt mycket själv) och jag letar då efter folk som är grymt duktiga på specifika områden.

Arbetet skrivs sedan ihop för att bilda någon form av bok eller pdf på förhoppningsvis 100-200 sidor. Som sedan kan spridas fritt via internet till alla som vill lära sig motorcyklar.

Nu får ni gärna komma med lite feedback, säga om ni vore intresserade att bidra med information etc.

Dokumentet kan ju bestå av följande rubriker och skrivas som en rapport:

1. Motorcykel (generellt, vad är det!)
2. Historia
2.1. Första motorcykel
2.2. Motorcykel idag
2.3. Framtidens motorcyklar
2.4. Olika typer av motorcyklar
3. Motorer i motorcyklar.
3.1. Olika typer av motorer (v-twin, parallel-twin, 4takt, 2takt etc)
3.2. Olika bränsletyper
4. Fysiken bakom motorcykel
4.1. Kurvteknik
4.2. Bromsteknik
4.3. Gyrokrafterna (etc. etc. etc.)
4.xx (....)
5. Racing historia
5.1. Olika racing klasser
5.2. Racing regler
5.3. Bandagar (bakgrundsinfo, fakta etc.)
6. Motorcykel touring
6.1. Att tänka på
6.2. Packa rätt
6.xx (...)
7. Självservice guide till din mc
7.1. Byta olja
7.2. Byta däck
7.3. Smörja kedja
7.4. Justera ventilspel
8. Stuntguider
8.1. Att göra en burnout
8.2. Att göra en wheelie
8.xx (....)

Jo, som ni ser kan man skriva rätt mycket. Jag har kikat runt på detta forum i flera år och sett inlägg med information om historia, motorteknik, reseguider och allt annat möjligt däromkring.

Nu letar jag folk som kan tänka sig att ställa upp med text och information angående de olika kategorierna. Jag kan ta på mig ansvaret att sammanställa hela boken (pdf:en) under de kommande två månaderna.

Vad säger folk? Är detta en bra idé eller bara rubbish?

Sist idén diskuterades så skapade Swedie wiki-avdelningen. Till dags datum så det Boris som har varit duktigast och skrivit några bra wiki-artiklar.
http://www.sporthoj.com/wiki/

Last edited:
Varför inte skapa en Wiki istället för ett dokument?
På det sättet kan man enkelt ändra i felaktiga uppgifter och fylla på med ny och fräsch info utan att behöva publicera om pdf:en efter varje liten ändring.

Inte säkert du orkar hålla det uppdaterat heller, en Wiki lever väl lite mer ett eget liv om fler kan gå in och lägga till info.

Bara en idé (skjut mig inte :p )

EDIT: Sen som vanligt :(

Sist idén diskuterades så skapade Swedie wiki-avdelningen. Till dags datum så det Boris som har varit duktigast och skrivit i den.

Jag visste inte ens sporthoj hade en wiki. Men ja, det krävs ju egentligen bara 10-20 riktigt duktiga människor som är villiga att bidra med deras kunskap.

Vi får se om det "blir" någon take-off för detta projekt. Men jag sitter hellre 5 timmar om dagen och skriver på den PDF:en och lär mig något än att spela datorspel. :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla