Sporthojjars forsatta existens-berättigande...?

Bingo skrev:
Vilka är problemen med sporthojar menar du? Min fråga gäller inte vad svenska eller Eu-myndigheter ser som problem utan vad du och SMC uppfattar vara problemet.

Kör vi för fort (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=5401&highlight=h%F6gsta+hastighet)?


Ehhh, är det inte du som hävdar att man inte behöver (nåja....) följa hastighetsbegränsningarna, utan istället köra utifrån givna förutsättningar?

Det är väl ett lysande exempel i vilket fall, eftersom ett minimum av sunt förnuft borde ta bort de flesta av de beteenden som kan ligga till grund för förbudsivrarna.
 
Vi ponerar att ett beslut om att förbjuda Fklass7-hojar äger rum imorrn. Hur lång tid tror ni att det dröjer tills det verkställs i praktiken? Altså, när blir det olagligt att köra en Fklass7-hoj på gatan? Jag menar; man måste ju ta hänsyn till tillverkarna och alla som nyss köpt eller beställt hojar nästa år osv och ska köra några år. Eller?
 
Ibland blir man trött.........

På att läsa inlägg med "Stämpeln"...Försvara sin sjuka ko in till dess sista andetag...

- Om samtliga här, och egentligen gäller det samtliga hojåkare, slutade försvara det som inte går att försvara...sitt beteende på hojen när nån annan ser det, då skulle vi inte ha den här debatten vare sig här eller i massmedia.
- Den som inte hela tiden har behov att visa för andra, ute i trafiken, hur duktig han är på att åka på bakhjulet, han drar ingen uppmärksamhet till sig.
- Den som inte hela tiden har behov att låta andra, inom tätbebyggt område, höra hur högt hans nyinköpta "slipon" kan låta, drar ingen uppmärksamhet till sig.
- Den som inte hela tiden har behov att visa andra, i tät trafik, hur fort han kan köra om mellan köerna, drar ingen uppmärksamhet till sig.
- Det är inte vår uppfattning om vad som är hög hastighet, eller farlig omkörning, eller dumdristigt beteende, utan hur andra uppfattar det.

Ta ett djupt andetag nu innan du kastar dig på tangentbordet.......

JAG kör alldeles för fort alldeles för ofta.........
JAG försöker att inte ta onödiga risker, men min avlidne far skulle säkert tycka annorlunda.
JAG har jobbat med många olika verksamheter fram till nu...och lärt mig en hel del om hur man vinner förtroenden...och hur man manipulerar människor.

JAG tror inte att SMC kan uttrycka sig som jag har gjort...dom måste nämligen skapa ett förtroende hos såna som har MAKTEN att ta ifrån oss det roligaste vi vet.

JAG har lite erfarenhet......har varit med om det här förr.....då las det till och med en motion om att "Förbjuda 125cc"....fler som kommer ihåg...

KentW Mckort sen 1966..och åkt hoj i princip sen dess.
 
-dB_mike skrev:
ring och fråga ghostrider, han vet säkert :rolleyes:
tack vare hans filmer har alla kunnat se hur sporthojar körs (kan köras). nu tror jo alla att det är så alla med sporthoj kör alltid.
Tror ärligt talat att du överskattar Ghostriders effekt på allmänheten. Hans filmer är ju trots allt inte något som familjen Svensson sätter på för en trevlig stund en Söndagskväll.
Vad jag tror påverkar mer är att det trots allt är sällan man ser en sporthoj som inte ligger och kryssar mellan bilarna. Oavsett om det handlar om motorvägskörning eller köer vid trafikljus så kör de om. Och sånt sticker nog i ögonen på folk, och sen när de läser om någon olycka i Aftonbladet eller ser något av Sveriges Televisions kraschreportage ifrån någon rr tävling så har de nog sin åsikt klar.
 
CorbenDallas skrev:
Där har du ditt svar Bingo...
Tack Corben, det är mycket vänligt av dig. Men frågan var inte ställd till dig och jag förväntar mig ett betydligt bättre svar än en fras som ingen kan ställa sig avvisande till :hej

Fråga; tycker du att man skall motarbeta dem som har ett farligt beteende i trafiken? Svar; nej det tycker jag inte. Så kan ingen vettig människa svara. Man kan bara hålla med om "påståendet" tidigare. Därmed är det meningslöst.

t-rex: jo, det är vad jag brukar hävda. Men sen fattar jag inte alls vad du menar eller vart du vill komma :va

Edit II: om du vill avväpna förbudsivrarna så bör du fö ta dig en funderare på de där IXIL-piporna. Det är sunt förnuft men ställer krav på dig och inte på dom[tm]. Ditt välljud är någon annans oljud.
 
Last edited:
Bingo skrev:
...

Edit II: om du vill avväpna förbudsivrarna så bör du fö ta dig en funderare på de där IXIL-piporna. Det är sunt förnuft men ställer krav på dig och inte på dom[tm]. Ditt välljud är någon annans oljud.

Avväpna och avväpna. Jag vill iallfall inte ge dem mer vapen. Dämparna ligger inom min suntförnufthorisont.
 
69:an skrev:
Om jag lyckats lära min 16-årige styvson det, så borde det inte vara alltför svårgripbart... :va

Förvisso, men då följer din styvson dina "normer" för vad som är "rätt". Det är ju några miljoner andra åsikter om hur man skall handla också. Alla deras åsikter är också "rätt" och det som "gäller". Det var bara det jag ville belysa.
 
t-rex skrev:
Avväpna och avväpna. Jag vill iallfall inte ge dem mer vapen. Dämparna ligger inom min suntförnufthorisont.
Du talar i tungomål... :confused:
 
Bingo skrev:
Du talar i tungomål... :confused:

Ehh, ok. Trodde det var helt klart vad jag menade, men ok;

Folk på motorcykel väljer själv hur de vill uppfattas. Kör man som en idiot mellan bilar i 200+ och kör bakhjul i stan uppfattas man själv och kollektivet som idioter av gemene man.

Kan folk hålla buskörandet till industriområden och landsvägar hade den här diskussionen om förbud/problem med sporthojar inte kommit upp.

Det är ju detta (som jag har fattat det) du förespråkar med jämna mellanrum. Emellanåt undrar jag om du inte ifrågasätter saker för ifrågasättandets egen skull. Det är iofs kul nog.
 
t-rex skrev:
Ehh, ok. Trodde det var helt klart vad jag menade, men ok;

Folk på motorcykel väljer själv hur de vill uppfattas. Kör man som en idiot mellan bilar i 200+ och kör bakhjul i stan uppfattas man själv och kollektivet som idioter av gemene man.

Kan folk hålla buskörandet till industriområden och landsvägar hade den här diskussionen om förbud/problem med sporthojar inte kommit upp.

Det är ju detta (som jag har fattat det) du förespråkar med jämna mellanrum. Emellanåt undrar jag om du inte ifrågasätter saker för ifrågasättandets egen skull. Det är iofs kul nog.
Min fråga gäller inte vad du, jag eller Corben Dallas anser. Jag vill veta något om SMC:s syn på sporthojar och jag vill ha svaret direkt från Per J. Jag fattar faktiskt inte varför ni svarar på min fråga till honom eftersom det bara är han som kan besvara den. Så här löd den (de):

"Vilka är problemen med sporthojar menar du? Min fråga gäller inte vad svenska eller Eu-myndigheter ser som problem utan vad du och SMC uppfattar vara problemet.

Kör vi för fort (http://www.sporthoj.com/forum/showt...6gsta+hastighet)?"
 
Bingo skrev:
...Jag fattar faktiskt inte varför ni svarar på min fråga till honom eftersom det bara är han som kan besvara den. ...


Ok. Jag tycker Per lyfter fram ganska klart vad han anser, nämligen att det finns ett problem med folk som kör innovativt på fel ställen och därigenom drar på sig uppmärksamhet, detta i stycket under du citerade.

Jag blev bara lite förundrad att du kommenterade det så frågande då du i vanliga fall försvarar allas rätt att köra fort med omdöme.

Slänger du sedan ut det på ett forum... tja, då kommer kommentarerna, riktad fråga eller inte.
 
t-rex skrev:
Ok. Jag tycker Per lyfter fram ganska klart vad han anser, nämligen att det finns ett problem med folk som kör innovativt på fel ställen och därigenom drar på sig uppmärksamhet, detta i stycket under du citerade.
Jag är inte intresserad av din tolkning av vad han anser.
 
t-rex skrev:
Ok. Jag tycker Per lyfter fram ganska klart vad han anser, nämligen att det finns ett problem med folk som kör innovativt på fel ställen och därigenom drar på sig uppmärksamhet, detta i stycket under du citerade.

Jag blev bara lite förundrad att du kommenterade det så frågande då du i vanliga fall försvarar allas rätt att köra fort med omdöme.

Slänger du sedan ut det på ett forum... tja, då kommer kommentarerna, riktad fråga eller inte.

Jag tycker Per mest "lyfter fram" en massa intetsägande tugg.Till skillnad från ryggdunkarmaffian så tycker jag Bingos fråga är klart berättigad.
 
Chris Ash skrev:
Jag tycker Per mest "lyfter fram" en massa intetsägande tugg.Till skillnad från ryggdunkarmaffian så tycker jag Bingos fråga är klart berättigad.

Asså, jag fattar inte vad som missas? Folk utmärker sig i trafiken, och därigenom kommer det rop på förbud. Fortsätter det kan det leda till att hojjar begränsas/förbjuds/inte får köras på vissa sträckor/tider.

Sedan att man kan ställa sig frågande till vad denna motståndsrörelse skall göra är en anna sak. Ge sig ut i natten och plocka tändstift på ökända fortkörare? Angiveri?

Grejen är den att kan det komma någon sorts motvikt till outlawmentaliteten som frodas inte minst här så är det väl rätt bra imo.
 
t-rex skrev:
Asså, jag fattar inte vad som missas? Folk utmärker sig i trafiken, och därigenom kommer det rop på förbud. Fortsätter det kan det leda till att hojjar begränsas/förbjuds/inte får köras på vissa sträckor/tider.
Jag förstår inte heller hur Per:s inlägg ovan kan misstolkas och precis som du skriver så har han ju redan svarat på Bingos fråga :confused:
 
Man kan inte vänta sig att varken förstå eller kunna kommunicera med folk som inte vill förstå/läsa. Snacka om dagis.
 
Chris Ash skrev:
Jag tycker Per mest "lyfter fram" en massa intetsägande tugg.Till skillnad från ryggdunkarmaffian så tycker jag Bingos fråga är klart berättigad.
Du kanske ska läsa Per:s inlägg igen :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top