Sporthojjars forsatta existens-berättigande...?

sandstream skrev:
Jag förstår inte heller hur Per:s inlägg ovan kan misstolkas och precis som du skriver så har han ju redan svarat på Bingos fråga :confused:
Bingo vill bara bråka det ligger i hans natur, han förstår mycket väl vad det handlar om, vi kör bana och gata tillsammans och han är en lika stor outlaw som mig, ingen av oss kan wheela men vi kör oftast för fort på öppna små krokiga vägar med bra sikt, dock saktar vi ner och visar hänsyn i samhällen och undviker att skrämma små barn.

Bingo är dessutom snabbare än mig på bana men han saknar självförtroende att tävla.

GSXR1100R :pannkyss Bingo
 
SMC bidrar tyvärr bara till eventuella förbud. Det gör jag med, eftersom vi bidrar till att "blåsa upp" någonting som en galen polisman en gång skrev. En stor kampanj mot förbud skapar bara förvirring och många börjar tro på elendet. Det är bättre att tiga ihjäl skitsnackarna och svara med motbevis istället. T ex att olyckorna faktiskt minskat kraftigt de senaste åren.

Varför skäms han "..som motorcyklist när de visar i nyhetssändningarna att ett gäng hojåkare far fram i trafiken så att de riskerar både sitt eget och andras liv..." :va Vad har han att skämmas för? Själv är jag stolt som motorcycklist och förstår inte varför andras körsätt skall påverka det.

"..Därför är ropen på förbud av sporthojar en mycket allvarlig signal som måste tas på största allvar..."

Det borde istället stå Därför är ropen på förbud av sporthojar inget att ta på allvar..etc etc Och sedan en bra förklaring varför. Det finns bra förklaringar att använda.

"..Vi måste tillsammans hjälpas åt att få stopp på dem som via livsfarliga beteenden skadar motorcyklismen innan det är för sent..."

Ännu en strö salt-kommentar. När t o m SMC skriver "innan det är för sent" - då måste det vara ett superproblem i samhället. Förbjud direkt !!

Suck !!
 
sandstream skrev:
Jag förstår inte heller hur Per:s inlägg ovan kan misstolkas och precis som du skriver så har han ju redan svarat på Bingos fråga :confused:
Hörrni, han kan anse att det är ett problem att vi kraschar så mycket. Han kan anse att det är ett problem att vi dör i trafiken mer än vi borde. Han kan anse att vårt beteende är ett bekymmer för SMC:s andra medlemmar. Han kan anse en massa saker om sporthojar som han inte skrivit i sin ledare. Vad vet jag? Att han anser att grov buskörning är en fara för sporthojarnas anseende, att det kan leda till oönskade konsekvenser osv behöver jag inte er hjälp att begripa och är inte vad jag frågar om.

Om ni anser att det finns andra och bättre frågor så får ni ställa dem, men ge fan i att spamma sönder min fråga :kocko
 
#Olsson# skrev:
Förvisso, men då följer din styvson dina "normer" för vad som är "rätt". Det är ju några miljoner andra åsikter om hur man skall handla också. Alla deras åsikter är också "rätt" och det som "gäller". Det var bara det jag ville belysa.

Nej, det var inte riktigt så jag menade, eller skrev. Visst försöker jag i viss mån påverka honom i de riktningar jag - och hans mor - menar är vettiga, det är fullkomligt givet. Men vad jag menade, och skrev, var vikten av att *överhuvudtaget reflektera* över hur ens egna handlingar påverkar andra. Först därefter kan man lägga in värderingar av olika slag; huruvida ett visst beteende kan uppfattas som OK eller ej. Att ansvara för sina egna handlingar förutsätter att man åtminstone i någon mån betänker hur de kan komma att påverka andra människor. Detta helt oavsett vilka åsikter och värderingar man har i övrigt.

Faktiskt inte så OT som det låter... :rolleyes:
 
Last edited:
69:an skrev:
..... Att ansvara för sina egna handlingar förutsätter att man åtminstone i någon mån betänker hur de kan komma att påverka andra människor. Detta helt oavsett vilka åsikter och värderingar man har i övrigt....
Problemet är ju att du aldrig kan gissa hur du påverkar andra människor, för de har ju inte samma "normer" som du. Till 95% lyckas man säkert eftersom det mesta är lika men det räcker med att 1 enda människa retar sej på att du har en finare cykel än han så är det förkylt.

Det är likadant med:
Alla vill ha fängelser, men inte här där jag bor....
 
Bingo skrev:
Om ni anser att det finns andra och bättre frågor så får ni ställa dem, men ge fan i att spamma sönder min fråga :kocko
Nej, din fråga är bäst och verkligen motiverad så jag lämnar tråden. :tummenupp

@GSXR1100R: Då förstår jag!
 
t-rex skrev:
Sedan att man kan ställa sig frågande till vad denna motståndsrörelse skall göra är en anna sak. Ge sig ut i natten och plocka tändstift på ökända fortkörare? Angiveri?
QUOTE]

Angiveri tillämpades redan av SMC i Örebro 1998, för att försöka få bort oss som åkte R1 på den tiden. Redan då ansåg dom att vi var oansvariga svin med finare mopeder än dom stackarna i SMC Örebros styrelse hade.
 
sandstream skrev:
Du kanske ska läsa Per:s inlägg igen :rolleyes:

Och du ska kanske lägga ner de meningslösa spydigheterna? Jag tycker det är en meningslös text som om den är ämnad att vara förklarande missar målet med en kilometer. Om jag eller någon annan då vill ha ett förtydligande så bör det vara fritt fram att be om ett sådant. Visst, du är säkert jätteduktig på att tolka och att fantisera ihop vad du tror han menar. Grattis till dig isåfall, men pracka inte på någon annan det.
 
Per J SMC skrev:
Den grupp som utmärker sig tror jag inte är homogen på något sätt utan vem som helt av oss kan göra dumheter utan att egentligen tänka efter. Det är då vi tillsammans ska hålla tillbaka de extremaste avarterna så att vi slipper få myndigheternas ögon på oss och ännnu fler rop på förbud och restriktioner. Allt för att vi tillsammans måste värna om Sporthojen, dess existens och allas rätt att välja den typ av motorcykel var och en vill köra.

Vilken är No1:s kommentar?
 
Nyteknik skrev:
Det verkar som du får vänta på ditt svar, Bingo.


:tråkad
Jo, men det har jag haft klart för mig ända sedan hönsen började kackla.
 
piece skrev:
t-rex skrev:
Sedan att man kan ställa sig frågande till vad denna motståndsrörelse skall göra är en anna sak. Ge sig ut i natten och plocka tändstift på ökända fortkörare? Angiveri?
QUOTE]

Angiveri tillämpades redan av SMC i Örebro 1998, för att försöka få bort oss som åkte R1 på den tiden. Redan då ansåg dom att vi var oansvariga svin med finare mopeder än dom stackarna i SMC Örebros styrelse hade.

Vad angav dom, och till vem?
Angav dom er till polisen, och i så fall varför?
Var det för att ni körde för fort eller wheelade, eller var det för att någon körde utan körkort eller berusad?
 
Mer från Per SMC

Jag kör i textil, jag kanske kör ”fel” sorts hoj, jag är 50 plus men jag älskar Sporthojar. Och jag jobbar för att de ska få vara kvar och dessutom utvecklas, och det är min fasta övertygelse att det går om vi hjälps åt.

Motståndsrörelsen ska ses som ett förhållningssätt, en attityd som ger var och en av oss kurage att säga ifrån när någon kompis går över gränsen. Det kan vara så enkelt att inte köra på bakhjulet när dom andra gör det vid olämpligt tillfälle eller att komma sist till korvkiosken. Kan låta präktigt men ni ska veta att det inte handlar om den som kör fort på E18 in mot Stockholm någon kväll med i stort obefintlig trafik eller tar en kombination kurvor på favoritvägen med mer koncentration på bra flyt än på hastighetsmätaren. Nej, det handlar om de som i tät trafik använder bilarna som slalomkäppar, som med höga hastigheter bland andra trafikanter riskerar sitt eget och andras liv. Det har sagts förut och tål att upprepas; det är de extrema beteendena som skadar oss mest och kan vi bara få bort dessa är mycket vunnet.

Ni som tror att min palt är detsamma som att ”skvallra” inför myndigheterna har rejält fel. Myndigheterna håller sig välinformerade och har faktiskt kontakt med varandra. Polisen, enskilda riksdagsledamöter, Trafikutskottet, Vägverket, NTF med flera kommunicerar faktisk om det som händer i trafiken. Ibland hör de av sig till SMC och ställer lite frågor och undrar vad vi kan göra. I alla lägen försvarar vi motorcyklismen så långt det någonsin går.

Ni kommer väl ihåg riksdagsledamoten som skrev en motion om att förbjuda ”tunga” motorcyklar. Vi kom undan enkelt då men det kanske var detta som väckte andra makthavare.

Detta gör att det inte hjälper att stoppa huvudet i sanden och tro att om vi bara håller tyst och fortsätter köra provocerande så löser sig det mesta. Inget kan vara mer fel!

Till detta kommer att årets olyckssiffror ser mörka ut, 54 döda hittills är mycket tragiskt ur många synvinklar. Den som hävdar att en motorcyklist bara riskerar sitt eget liv kan möjligtvis ha rätt i viss mån, men vi får aldrig glömma att det alltid finns anhöriga som ska leva resten av sina liv med sorg i hjärtat. Det ska vi bespara dom i största möjliga utsträckning!

När polisen valde att dela med sig av filmen med de hojåkare som vägrade stanna var detta inte det enda som hänt tror jag. Jag hör mellan raderna att vid detta tillfälle rann bägaren över, händelsen var bara en i raden av flera händelser. Även polisen kan tappa tålamodet och när inget annat hjälper, tror jag, tar man till sådana knep som att bilda opinion genom att använda tv-mediet.

Trots allt finns det många goda krafter igång. Tullinge söder om Stockholm får vara kvar några år till, vems förtjänst vet jag inte men positivt är det. Vägverket Stockholm har en samarbetsgrupp med många aktörer, SMC Stockholm är en, som arbetar för alla hojåkare i regionen. Anders som leder gruppen är själv motorcyklist och ambitionsnivån är hög. Bland annat försöker de påverka de lokala politikerna till att skaffa en övningsbana för motorintresserade eller komma in på andra träningsområden i regionen. Bra initiativ, bra arbete, bra gäng!

Ett annat gott exempel är de tre sporthojskurser SMC genomfört denna sommar. Alla deltagarna är mycket nöjda och målsättningen är att det i framtiden ska finnas roliga och attraktiva kurser för alla som kör sporthoj.
”Ha kunskapen – Känn glädjen.” En devis jag själv tycker är bra.

En sak gjorde jag fel när jag släppte min spalt ”Motståndsrörelse” i senaste numret av MC-Folket. Jag hade inte avsatt tid att delta i debatten på olika forum. Mina dagar var uppbokade av bland annat några viktiga externa möten. Vid ett av dessa, igår onsdag 6 oktober, satt vi med trafiksäkerhetsdirektören i Vägverket och redovisade de tre kurserna i Sporthojsprojektet, hur pedagogiken fungerade och hur vi ska gå vidare 2005 och hur vi ska lösa den framtida finansieringen. Ett mycket bra möte som lovar gott inför framtiden.

Idag var jag tillbaka på Vägverket och satt med projektledningen för, och förberedde, en så kallad MC-OLA. OLA är en metod om går ut på att aktörerna tillsammans ska ringa in eventuella problem, komma på lösningar och till sist ska var och en lämna avsikter. På dagens möte talade vi om vilka aktörer som ska vara med. SMC, Vägverket, N TF, polisen, trafikskolorna är några av ett 20-tal självskrivna aktörer. Ni kan vara säkra på att jag också kommer att leta efter någon eller några inom Sporthojskollektivet att bjuda in. Talade med Jesper, Galne Dansken, numer i SMCs styrelse, om detta och vi kommer att hjälpas åt att hitta lämplig aktör. Vi söker inte i de vanlig SMC-leden i detta fall.

Per Johansson
SMC
 
CorbenDallas skrev:
Jamenvisst är det! SMC borde synas mer här (på sporthoj.com) för att tvätta bort "gubb-stämpeln" som någon pratar om. Då tror jag att budskapet går fram lättare också bland ungtuppar o andra fartdårar (som mig själv tex) :)
Synas mer här?
Vi har varit här hela tiden, och nog syns flera av oss en hel del.. Folks fördomar och konstiga idéer om vad SMC är gör bara att det inte verkar koppla riktigt. :hej
 
Motståndsrörelsen ska ses som ett förhållningssätt, en attityd som ger var och en av oss kurage att säga ifrån när någon kompis går över gränsen. Det kan vara så enkelt att inte köra på bakhjulet när dom andra gör det vid olämpligt tillfälle eller att komma sist till korvkiosken. Kan låta präktigt men ni ska veta att det inte handlar om den som kör fort på E18 in mot Stockholm någon kväll med i stort obefintlig trafik eller tar en kombination kurvor på favoritvägen med mer koncentration på bra flyt än på hastighetsmätaren. Nej, det handlar om de som i tät trafik använder bilarna som slalomkäppar, som med höga hastigheter bland andra trafikanter riskerar sitt eget och andras liv. Det har sagts förut och tål att upprepas; det är de extrema beteendena som skadar oss mest och kan vi bara få bort dessa är mycket vunnet.

Bra sagt!
Man äger inte sitt eget liv om man älskar sin familj. :6surkart
Jag tycker det låter som en bra idé att försöka ändra denna attityden att "vara värst". Kanske vi borde kalla den "Moppefucko-attityden"? :hihi Ingen vill ju vara ett moppefucko... väl?!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top