sporthoj... värdelös som "touring"

Terence

Medlem
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Världens finaste GSX-R600
Efter ett låååångt avbrott på MC fronten funderar jag igen på en MC. Hur är en dagens sporthoj att köra lite längre med? pendlarhoj?

Kommer mest att köra stad och lite längre resor då och då. Är en sporthoj typ GSX-R600 -> R1000 helt värdelös då?

Vil kunna ha en hoj att ha både skoj med men även kunna dra en repa på 30 mil utan att vara helt förstörd i ben/rygg/armar...

Någon som har ett bra förslag på hoj?

känner mig inte alls hemma hos en tourer... :(

tack på förhand.

Beror det på mitt nordliga perspektiv?

30 mil är väl ingenting,
högst 3 timmar med en tankningspaus.

Fast en SV/Fazer/Hornet/Multistrada/Monster etc
där man sitter lite mer upprätt är roligare i stadstrafik

Kan rekommendera Fazer1000, är en perfekt allroundhoj. Inte bäst på någon enskild aktivitet men samtidigt inte dålig på någon helller.

Tja jag får väll skrika som vanligt Thunderace!!! Den har nog med pullver bra att åka långt på + att den är nedrans snygg!!

CBR 600 :tummenupp Inga problem att åka långt på och dessutom bra kvalitet.

jag rekomenderar Suzuki Sv eller Yamma Fazer!
Fazern e lite mer upprätt men sv:n funkar kanon + att de e en Twin! :tummenupp

Steve Harris skrev:

Får hålla med där. Man sitter skitskönt. Lätt en repa på 25-30 mil utan problem. Jag använder min till landet, Stan, till jobbet å har ALDRIG haft ont nånstans. Iofs när jag åkte 15 mil i spöregn kanske man inte var helnöjd men det har nog med vädret mer än hojjen å göra! :3freak

Min är också rätt trevlig för långkörningar, men om jag förstod dig rätt så var det mer extrema sporthojar du tänkte på?

Köp en sporttouringhoj då, en Blackbird eller en Triumph sprint ST tex. Går att köra både sportigt och på bana med!
Triumphen har dessutom en mkt. billig försäkring!

Du ska ha en blackbird eller liknande helt klart,man sitter jäkligt bra på en sådan.

Eller varför inte provköra nya Kawa Z750 när tillfälle ges? Den verkar ju lite kul och inte alltför dyr i inköp.

Terence skrev:
Vil kunna ha en hoj att ha både skoj med men även kunna dra en repa på 30 mil utan att vara helt förstörd i ben/rygg/armar...

Någon som har ett bra förslag på hoj?

känner mig inte alls hemma hos en tourer... :(

tack på förhand.

Suzuki TL1000R / TL1000S

Jag har en TLR och har tourat (tja 50 mil) med den, och det är absolut inget problem. man måste tanka efter 20 mil i vilket fall som, och då får man den vilan som behövs. Sedan är man redo att köra 20 mil till.
Jag kör alltid tills tanken är tom. Fick lära mig att man bara skulle köra 1h och sedan vila, men det är fölr d*vla drygt att hålal åp så, så jag kör så långt det går och tankar sedan - både hoj och förare. :)

TLS är ännu bättre som tourer eftersom man sitter "bättre" på den.

Kul hojar om man inte "MÅSTE" ha det värsta som går att köpa för pengar. Betydligt mer själ och känsla i en TL än många andra hojar. Och tycker man om att pyssla med hojen så kan man inte skaffa sig en bättre leksak. Man behöver inte pyssla med den för att laga den, den håller i ur och skur.
Mendet finns alltid något man kan personifiera på den.
Och saknar man fantasi så finns en outömlig källa på www.tlplanet.com :hej

Motorn är en riktigt pärla. Imho. :)

Jag är otroligt vinklad så lyssna inte på något jag säger... :hihi :hej

Nu när alla rekonemnderat sin egna hoj som helt utmärkt kan man väl dra slutsatsen att nästan alla hojar funkar att åka långt med. Själv åkte jag med passagerare 90mil på en dag. Enda problemet var att jag glömde dricka vatten sista timmarna.

Som soppatorksen säger, ska man inte köra längre än 30 mil funkar ju i princip de flesta hojar. :)

Men ska man på seriös touring (100+ mil) så kanske man ska fundera lite. :)

Jag kan ialla fall säga att en XR inte är att rekomendera till att köra 30 mil med, på samma dag ialla fall ... :D

man ska väl alltid ta det med en nypa salt när folk rekomenderar det dom kör på,jag kan ärligt säga att han inte ska ha en FZR för det är inget för långfärden jämfört med tillex blackbirden.

Kan bara rekommendera dom som jag själv kör med. Kawasaki GPz1100i är mycket skön sporttourer men lite väl tung för att mäta sig med nya hojar (men toppar 240Km/h :D ). Dom är dessutom inte dyra. FZR1000 är ju föregångaren till Thunderace, FZR1000 var bland de grymmaste man kunde köra i början på 90-talet och jag kan intyga att dom är väldigt sköna och köra även långa vägar. Jag e 180cm och väger 100kg+ (magen vilar skönt mot tanken :lol ) Och fizzern är inte heller dyr att köpa. Dessutom så hänger min FZR -90 med dom flesta nya hojar.

Holger skrev:
man ska väl alltid ta det med en nypa salt när folk rekomenderar det dom kör på,jag kan ärligt säga att han inte ska ha en FZR för det är inget för långfärden jämfört med tillex blackbirden.
:lol :hihi Där ser man... åsikterna varierar!

jo men det är klart den är ju inte sämst men har man kört 20mil och sen klivit över o kört lite på en blackbird direkt efter märker man skillnaden,det gjorde även min bror som tyckte min kändes extrem jämfört med honoms

men kan skriva på för att den hänger med dom flesta nya,har kört ifrån både det ena och det andra inklusive zx12r och vridet är grymmt,zx9r 98- har moped vrid i jämförelse iofs är den 100cc mindre.

Last edited:
Förbluffande att ingen nämnt VFR än.
Jaja, köp ivf inte en Ducati Hypersport om du bara ska toura och pendla. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park