sporthoj... värdelös som "touring"

Jag fick låna en VFR över en helg, och jo visst. Fin tåååring hoj. men :trött vad tråkig den var!!

I alla fall jämfört med min TLR...

Lämnade tillbaka den med övertygelsen att jag aldrig kommer att köpa en sådan...

Den är dock bättre som touring hoj än TLRen...

rerell skrev:
Förbluffande att ingen nämnt VFR än.
Tänkte direkt efter första kommentaren på den ;D

Inte är den så häftigt kraftfull, men de e ändå bra me skjuss och den låter GRYMT i min åsikt iaf :] Den går få å resa sig om man vill det oxo! Jag satt perfekt i sadeln på den, skulle kunnat åka många många många mil till :) (då var det en 03 jag körde)

Tack för alla svar :D

Problemet jag har är att jag ff. är fast i märket Suzuki och tycker inte deras "tourers" är tillräckligt sportia i utseende och hade hemskt gärna velat ha just sporthojjarna men är rädd att det trots allt e en hojtyp man tröttnar på? var som sagt ett bra tag sedan jag körde hoj....

Jag tvivlar på att du tröttnar på en Gixxer 1000 eller för den delen en TLR. :D

Ta det lungt bara när du provkör Gixxern... ;)

Lycka till :hej

SV-S är väl fräck nog eller?
sv1000.jpg

Välj 650 eller 1000cc,
650 är lätt och smidig i stan
1000 är rätt om du skjutsar eller vi marscha över laglig fart.

Last edited:
Gammelgixxer är ett touringlok, billig att försäkra och snål på soppa, men om du vill åka fortast bekvämare så välj en Svartkråka Eller Snorbusa.

att åka 30 mil på mc låter som en normal sommar dag för mig....
jag åkte ca 600 mil (tur å retur till monaco genom alperna) förra sommaren
på en zx9r-98 på ca två veckor å det var inga större problem. visst känns det i kroppen om man åker 60-80 mil om dagen i flera dar i sträck, men ska man undvika sånt så måste man nog ha en ren touring hoj.

så köp den hoj du vill ha om du skall åka max 30 mil i sträck...
men personligen så tycker jag att honda och kawa har bättre
hojar om man vill åka lite bekvämare under längre sträckor (om vi pratar sporthoj)...

lycka till.......... :tummenupp

Terence skrev:
Tack för alla svar :D

Problemet jag har är att jag ff. är fast i märket Suzuki och tycker inte deras "tourers" är tillräckligt sportia i utseende och hade hemskt gärna velat ha just sporthojjarna men är rädd att det trots allt e en hojtyp man tröttnar på? var som sagt ett bra tag sedan jag körde hoj....
Om du ska använda bågen i stan och till touring så finns det bättre alternativ än en GSXR. I stan är ställningen så framåtlutad att man får ont i skulderpartiet. Efter en stund är det så jobbigt att man knappt orkar vända sig om och kolla, vid filbyten och sånt. På landsväg går det bra. Bättre ju aktivare du kör. 30 mils aktiv körning märker du öht inte av i kroppen. 100 mil motorväg på en dag går också men är inte särskilt roligt - jag har gjort det flera gånger (med GSXR-600. 1000-kubikarn är större och vilsammare), men är inte särskilt kräsen vad gäller komfort.

Köp något med mer upprätt körställning. Och helkåpa om du skall toura mycket. Eller nä förresten... Köp en gixxer och ändra dina övriga planer. Frugan kommer ändå inte att vilja åka med :fakta

allt beror ju på vad man är van vid... i början tyckte jag att turer på över fem mil med motarden kändes för mkt i valda kroppsdelar. när jag väl "kört in mig" på känslan så körde jag oftast inte mindre än 25-30 mil på en dag, toppnotering förra säsongen var 48 mil men då vart jag lite mör också :D
i vilket fall som helst är det ju tankstopp var 13-14:e mil så man får ju röra på sig hyfsat ofta vare sig man vill eller inte... Jag kanske är knäpp men har faktiskt funderat på att ta en tur ner mot europa med motarden fast isf får jag köpa större tank först :3freak

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park