Sporthoj = tungkört?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Har kört ett par olika hojar av olika karaktär, dock bara en "riktig" sporthoj, polarns CBR900RR.
Typ en 2002:a eller 2003:a tror jag det är.

Själv kör jag Hornet 900, och den är juh gudomligt lättkörd verkar det som.

Men när jag provkörde hans hoj så både kändes den och verkade tyngre (fast den är juh lättare i ren vikt).

Exempel: Vi rullar in på en liten smal krokig väg, jag på min Hornet, han på hans CBR.
Vi har ungefär lika mycket körerfarenhet, han har mer potential i hojen.

Jag kör utan att anstränga mig ifrån honom (utan att ens försöka), så jag tappar honom flera gånger. När vi stannar sen så är han HELT slut, för mig är det inget som känns.
Tänker: Är jag SÅ mycket bättre än honom?
Byter hoj lite senare och tar samma väg tillbaka, nu åker han min Hornet och jag hans CBR.

Han kör ifrån mig med hästlängder, jag får KÄMPA som fan med hojen, jobba, den är mycket mindre förlåtande såklart.

När vi stannar efteråt så säger han bara "Fan den här hojen är juh som värsta semestern".

Jag är helt slut...

Är ALLA sporthojar så pass "svår"körda och framförallt tunga att kasta från sida till sida, eller är det bara just CBR:en eller hans exemplar, eller just den årsmodellen?

/Jocce

Nja det låter osannolikt. Har själv kört den modellen och upplever den som väldigt lättkörd. Backar du däremot ett par årsmodeller utav samma modell så kan jag hålla med om att de är riktigt tungjobbade.

Det kan inte vara så att han körde med däck med "fel" profil? Fel lufttryck eller rent av platt bakdäck och/eller nedkört framdäck?

Då brukar hojarna bli lite segare att dra runt på, dock inte så mycket som det verkar vara i det här fallet.

Min CBR900a från -97 får man brottas rejält med jämfört med nyare hojar över lag.
Men den har ju rätt bra klipp motormässigt, antar det beror på att jag är kass att köra.

Det är kanske därför det heter "Sport"hoj :D

Låter inte som det var en 919 eller 929 du har åkt, bör ju vara en 900a och då är den inte från denna sidan 2000-talet.
En gammelsportis får man vara mer konsekvent med, bryta ner den medans man kan hitta på nästan vad för skit som helst på din Hornet. Mer förlåtande och lättstyrd.
Tror dock att du hade föredragit hans sportis på bana...

Kan säga att efter ha kört Yamaha FZ6-N, Yamaha MT-03, Honda Hornet 600 som alla är av typen "streetfighter" eller lekhoj som jag ser det då dom bara var att kasta runder till höger och vänster utan större ansträngning, för att sen gå till den hoj jag hade nu sist en kawasaki zx9r ninja så håller jag med dig. Kawasakin var inte jätte kul att köra förräns det gick riktigt fort, då var den bra att ta i kurvor men i låga farter och på små vägar så kändes det mest som att man brottades med hojen och fick kämpa emot. Kommer bli en Buell nu för mig som jag hoppas på kommer vara lite som dom andra hojarna jag haft i smidighet att köra men med mycket mer karraktär :).

Jag gissar att det kommer att pratas endel om motstyrning snart i denna tråd....

Jag gissar att det kommer att pratas endel om motstyrning snart i denna tråd....

Vaddå motstyrning? Båda killarna körde ju båda hojarna. Skule de motstyrt med den ena hojen och inte med den andra?

Tror själv att det beror på styret och körställningen. Med en högre tyndpunk och bredare styre inbillar jag mig att det är lättare att lägga ner hojen in i kurvorna. Med ett smalt sporthojsstyre (som många dessutom hänger på) blir det såklart jobbigare.

Det här med att upplevas tungstyrd har mycket med hur vad det är för styre på hojen. Din Hornet har ju förmodligen ett rätt högt fatbar styre (eller liknande) som är hyffsat brett medans hans sporthoj har clip-ons som förmodligen har en kraftig vinkel och är betydligt kortare än ditt styre.

Provkörde en Honda CBX i sommar med ett väldigt ihoptightat styre och det var en väldig skillnad mot det breda fatbar styret jag har på min GSX. Du har en betydligt mindre hävarmsverkan med clip-ons motför ett konventionellt styre.

Prova mäta mellan styrändrarna på clip-onet och på ditt styre. Skillnaden kan tyckas obetydlig men det gör mer än man tror.

Att det skulle ha nåt med motstyrning är skitsnack. Handlar helt enkelt om körställning och styrets utformning.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: H4
Jag kör själv en 929-01 och tycker inte alls att den är svårjobbad.
Den är riktigt rolig på kurviga vägar.

Kan va så att din kompis hänger på styret alldeles för mycket.

Är väl antagligen som med cross. Är man kass på att köra blir det tungt.

En duktig förare arbetar med hojen, en sämre arbetar mot.

Framdäck utan luft?

Jag kör cbr 900 och upplever den väldigt lättkörd. Men sen är den ju fighter kittad vilket gör att den snarare bör jämföras med en Hornet 900 i körställning. Vassare motor och bättre fjädring dock :D

För oss som inte är så duktiga på köra går det nog lättare och snabbare med upprätt körställning på kurviga vägar.

Det kan mycket väl vara så att din Hornet är mera lättkörd än din polares CBR RR.

Och framför allt när det går sakta, dvs under 100 - 120.

Men ska ni köra fortare så kommer lättkördheten i din Hornet att övergå till ostabilitet, och din polares tungstyrda CBR RR att bli stabil och lättsvängd.

Dom är byggda för olika ändamål, och användningsområden.

Det visar sig även på andra saker, som tex att köra iväg från rödljus 10 ggr.
Det är ett jävla gasande och slirande på kopplingen med sporthojen om man ska komma iväg lite kvickt, medan man smyger iväg både kvickt och bekvämt med din Hornet. Men skulle ni köra 0-100 meter så har du inte en chans med din Hornet.

CBR900 ÄR tung, trött och svårkörd.. Prova en nyare cykel :)
Sporthojar är dock mer tungkörda jupp

Chassiegemotering skulle jag gissa på. Justera stötdämpare/gaffel på CBR:en så blir den nog bättre att köra!

Finns flera andra yttre faktorer som också kan spela in men de har redan andra nämnt!

Stalltips: Släpp på returdämpningen bak! Vid 8 av 10 hojar där föraren (någon av tidigare ägare) har justerat har man ställt returdämpningen bak för hårt vilket får bakändan att "sätta sig" och gör ahojen avsevärt mycket tyngre att styra in!

// Niklas

Säkerligen något fel, eller att båda ovana att handera sporthoj:va:confused:Min 929:a 2000 var härlig att hantera på knixiga vägar och gocartbanor, då hojen isig var extremt lättstyrd mycket fin styrgeometri och lätt att kasta från sida till sida samt justera även i kurvan..Min nuvarande hoj är oxå mycket lätthanterlig med fin geometri, men är mer "neutral" än vad cbr:en som var skarpare o vassare i all kurvhantering i mina ögon sett. Har kört över 100 mil på olika banor som jämförelse me dessa 2 och närmare 1000 mil i trafik på Fz6:an ocn över 2000 mil fireblade.

Hojfel eller förarfel är det enda jag säger, visst är det "bekvämt" och lätt sitta mer upprätt att köra med att det skall vara "trögt" köra sportis är tokfel om hojen är i skick, är den det så ja..då är det föraren som brister i kunskap/erfarenhet för att utnyttja potientialen ur hojen.

Last edited:
han har för lite luft i framdäcket, 2,5bar tack. Det är en barnlek att slänga runt en 954a i kurvor

Lite svårt att döma sporthojar som trögstyrda efter att ha testat en hoj.. Jag tycker det låter märkligt att den skulle vara så trög! Men är det en långsam krokig väg så kan jag tänka mig att en hornet, er6a eller liknande är lättare att styra runt.. Däremot har jag svårt att tro de skulle vara lättare/snabare i farter över 80-90

är hojen så extremt trögstyrd som verkar vara fallet här, lägger jag min röst på att däcken är slitna eller har för lågt lufttryck.

/J

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...