Sporthoj = tungkört?

Ni som påstår att de har lägat på styret, hur ska man då köra en sporthoj?

En mer upprätt körställning gör att man inte tynger ner armar och axlar lika mycket. När man "ligger" på moppen så tar armarna mer stryk om man inte tänker på ben och rygg och inte krampaktigt håller i styret.
Lär man sig inte slappna av på moppen blir man trött

Sen att moppen är feljusterad har nog en ytligare aspekt.

Kan någon förklara hur man ska kunna avlasta armarna?

Har precis köpt en sportis (gixxer600) och har lite problem med att jag får ont i ryggen.

Försöker att inte lägga vikten på styret med då blir det ju tungt för ryggen!
Känns ju som att man ramlar framåt när man sätter sig så man måste ta emot sig.

Sen när det går fort så vill man ju krypa ner bakom rutan och då blir det ju framåtvikt som satan och då sitter man ju där och klänger på styret!

TEACH ME!

Kan någon förklara hur man ska kunna avlasta armarna?

Har precis köpt en sportis (gixxer600) och har lite problem med att jag får ont i ryggen.

Försöker att inte lägga vikten på styret med då blir det ju tungt för ryggen!
Känns ju som att man ramlar framåt när man sätter sig så man måste ta emot sig.

Sen när det går fort så vill man ju krypa ner bakom rutan och då blir det ju framåtvikt som satan och då sitter man ju där och klänger på styret!

TEACH ME!

Situps, rygglyft och kläm runt tanken med benen... :tummenupp

Situps, rygglyft och kläm runt tanken med benen... :tummenupp

Har bott på gymet i snart fyra år så träna mer tänker jag inte göra :gnissla
Känns som att jag gör något galet iallafall, får åka ut och sitta lite på hojen och se om jag kommer fram till något!

Sånadära stompgrips kanske kan va något?
Jag glider runt som en sill i en kondom i ett badkar på hojen..

Ni som påstår att de har lägat på styret, hur ska man då köra en sporthoj?

Bak med röven och vik ner överkroppen tills underarmarna,som du samtidigt drar in mot tanken,ligger parallellt med backen.

Sen kan du försöka hänga i styret.

Efter det är det bara att träna.

Detta får du sen justera så det passar just dig på din hoj men det är en bra start.

Henrik

Jag åkte omkring på min gamla zx7r och brottades verkligen med den i varenda kurva...ända tills en dag då jag trodde jag fick snutjag
(vilket jag inte fick) och fick en adrenalinkick och började låta hojen göra jobbet istället för att motarbeta den och jävlar vilken skillnad det var...som natt och dag...

Det är absolut körställning och körsätt som avgör, inte hojen... Man kan få vilken hoj som helst "tungkörd" om man bara vill...

Tyckte i nybörjan att hojen var "tungstyrd". Men allt eftersom man la mer mil o bombrepor kändes det att det lossnade mer o mer. Om man ska vara klyschig kan man säga att man blir "ett" med hojen tillslut.

Sluta tänk på hur man ska köra hoj! -Sikta med blicken på utgången i kurvan and just do it!

Jag upplever min 1098s betydligt mer "tungkörd" än t ex Hypermotard eller Streetfighter S. Streetfightern är inte heller lika lätt och smidigt som HYM. Jag tror att det är karaktären i en svagare, mjukare och smidigare luftkyld motor som gör en hel del. Även duktigt optimerad 1100 cc, vattenkyld 4v motor blir inte lika mjuk som en 1100 cc luftkyld motor. Det är bara en känsla, men det är nog föga troligt att jag skulle välja en 1098/1198 som hojen för att smidigt ta sig fram i rusningen. Inte Streetfightern heller egentligen, trots bättre körställning.

Faktum att du kör ifrån din polare under vissa omständigheter beror nog inte på sporthojens beskaffenhet utan snarare på hur bra / kass han är på att köra. Jag tror att potentialen hos en "riktig" sporthoj är mycket större än hos en Hornet....fast det krävs större skicklighet för att ta vara på potentialen. Jag tycker att det är "lättare" att får ut det mesta ur min HYM, men när jag väl gör det är det inte jämförbart med 50% hos min 1098s eller Strettfightern.

Sedan tror jag att "tungstyrt" är en känsla för hur väl man trivs med hojen. En upprätt körställning, snäll liten motor osv ÄR enklare. Sporthojkörning är en aquired taste och det tar tid att lära sig uppskatta det. LIte som med cocktaildykning vs tec dykning. Lättare coh bekvämare att dyka med en liten flaska och bcd än dubbel 18, stage och deco och annat skit man måste ha på sig...Å andra sidan när du väl lärt dig att hantera din teknik med den utrustningen erbjuder den oerhört större möjligheter.

Det här med att upplevas tungstyrd har mycket med hur vad det är för styre på hojen. Din Hornet har ju förmodligen ett rätt högt fatbar styre (eller liknande) som är hyffsat brett medans hans sporthoj har clip-ons som förmodligen har en kraftig vinkel och är betydligt kortare än ditt styre.

Provkörde en Honda CBX i sommar med ett väldigt ihoptightat styre och det var en väldig skillnad mot det breda fatbar styret jag har på min GSX. Du har en betydligt mindre hävarmsverkan med clip-ons motför ett konventionellt styre.

Prova mäta mellan styrändrarna på clip-onet och på ditt styre. Skillnaden kan tyckas obetydlig men det gör mer än man tror.

Att det skulle ha nåt med motstyrning är skitsnack. Handlar helt enkelt om körställning och styrets utformning.

Det är åxå min ödmjuka men bestämda åsikt :fakta

Bak med röven och vik ner överkroppen tills underarmarna,som du samtidigt drar in mot tanken,ligger parallellt med backen.

Sen kan du försöka hänga i styret.

Efter det är det bara att träna.

Detta får du sen justera så det passar just dig på din hoj men det är en bra start.

Henrik

Jo, men hur gör du med huvudet då?
Man får ju vinkla upp huvudet som en dåre..
Eller är jag fel ute igen?

Jo, men hur gör du med huvudet då?
Man får ju vinkla upp huvudet som en dåre..
Eller är jag fel ute igen?

För mig funkar det bra när jag kör bana och aktivt,har inte tänkt på huvudvinkeln.
Sen får du ju anpassa sittställningen så den passar just dig på din hoj,det är ju inte skrivet i sten att det ska se ut exakt så men det var iaf. en bra utgångspunkt för mig.

Men att åka transportsträckor så är bara att glömma för mig,det har jag inte fysiken för,då är det upprätt och hänga i styret och allt annat man kan göra för att sitta utan att anstränga sig,kanske skulle träna lite......

Henrik

En styrdämpare gör också hojen mer tungstyrd. Vet inte om det sitter nån på Hyndan i fråga iof....

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026