Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man sitter på rumpan och styr med nävarna... något förenklat. Många försöker hålla fast sig i styret och svänga med rumpan och då blir det felNi som påstår att de har lägat på styret, hur ska man då köra en sporthoj?
Ni som påstår att de har lägat på styret, hur ska man då köra en sporthoj?
Kan någon förklara hur man ska kunna avlasta armarna?
Har precis köpt en sportis (gixxer600) och har lite problem med att jag får ont i ryggen.
Försöker att inte lägga vikten på styret med då blir det ju tungt för ryggen!
Känns ju som att man ramlar framåt när man sätter sig så man måste ta emot sig.
Sen när det går fort så vill man ju krypa ner bakom rutan och då blir det ju framåtvikt som satan och då sitter man ju där och klänger på styret!
TEACH ME!
Situps, rygglyft och kläm runt tanken med benen...![]()
Ni som påstår att de har lägat på styret, hur ska man då köra en sporthoj?
Det här med att upplevas tungstyrd har mycket med hur vad det är för styre på hojen. Din Hornet har ju förmodligen ett rätt högt fatbar styre (eller liknande) som är hyffsat brett medans hans sporthoj har clip-ons som förmodligen har en kraftig vinkel och är betydligt kortare än ditt styre.
Provkörde en Honda CBX i sommar med ett väldigt ihoptightat styre och det var en väldig skillnad mot det breda fatbar styret jag har på min GSX. Du har en betydligt mindre hävarmsverkan med clip-ons motför ett konventionellt styre.
Prova mäta mellan styrändrarna på clip-onet och på ditt styre. Skillnaden kan tyckas obetydlig men det gör mer än man tror.
Att det skulle ha nåt med motstyrning är skitsnack. Handlar helt enkelt om körställning och styrets utformning.
Bak med röven och vik ner överkroppen tills underarmarna,som du samtidigt drar in mot tanken,ligger parallellt med backen.
Sen kan du försöka hänga i styret.
Efter det är det bara att träna.
Detta får du sen justera så det passar just dig på din hoj men det är en bra start.
Henrik
Jo, men hur gör du med huvudet då?
Man får ju vinkla upp huvudet som en dåre..
Eller är jag fel ute igen?
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026