Sporthoj hos länsförsäkringar

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Jag har en fråga till er som har era sporthojar försäkrade hos länsförsäkringar (gärna om det finns någon tjej som kan svara som har tjejförsäkringen!!!).

Jag ringde för två veckor sedan och fick en offert som skulle skickas hem till mig. Den har fortfarande inte kommit, så idag ringde jag tillbaka och bad dom skicka den igen. Helt plötsligt säger tanten jag pratar med att hon måste göra mej besviken, för jag får inte teckna försäkring där eftersom jag inte har hemförsäkring hos dom. :mad: Detta nämnde inte den förra säljaren alls, vilket jag påpekade, men tanten kunde bara beklaga :gnissla På deras hemsida står det att man får bonus om man har fler försäkringar, men inte att det är något måste att ha deras hemförsäkring..

Så till frågan, ni som har mcn försäkrade hos länsförsäkringar, har ni hemförsäkring (och/andra) försäkringar där?

Tacksam för snabba svar!!

Jag har LF tjejförsäkring och hemförsäkring där.
Jag har även en bruksbil och en "raggarbil".
Raggarbilen fick jag bara teckna för om jag samtidigt hade en bruksbil försäkrad där.
Det stämmer nog som de säger - de vill gärna ha helkunder.
Å andra sidan är de generösa med återbäring. Förra året kunde jag kvittera ut en femtusing som en liten återbäring - det var trevligt.

Va trött jag blir :huvet Man får en offert och så nämner dom inte att jag inte får teckna den :va Humöret på topp när man tror man har hittat en bra försäkring...
Problemet är att jag bor fortfarande hemma, så jag kan inte styra över päronens villa- o bilförsäkringar o allt vad det är :gnissla
Hopplöst detta :(

Försäkringsbolag har inte rätt att neka någon till att teckna åtminstone trafikförsäkring, den är nämligen obligatorisk om man ska få använda fordonet i trafik.

Vill dom inte ha en kund, sporthojsägare under 25år tex, brukar de därför hitta på sjuka priser vilket gör att kunden letar vidare.

Försäkringsbolag har inte rätt att neka någon till att teckna åtminstone trafikförsäkring, den är nämligen obligatorisk om man ska få använda fordonet i trafik.

Vill dom inte ha en kund, sporthojsägare under 25år tex, brukar de därför hitta på sjuka priser vilket gör att kunden letar vidare.

Jag fick teckna en trafikförsäkring (deras basförsäkring) där, men inte tjejförsäkringen eller annat.

Premierna skiljer sig ju väldigt från bolag till bolag, just därför var länsförsäkringar intressant.. Det som gör mig sjukt förbannad är att jag får ett pris och blir muntligt lovad att få det hemskickat så att jag kan teckna försäkringen. Sen när jag ringer upp och frågar vart brevet är (som kanske trillat bort i posten :confused: ) och ber att få det hemskickat igen, då räknar tanten ut premien på nytt (exakt densamma), men sen får jag helt plötsligt inte teckna den försäkringen.. :va :mad:

Exakt, jag tror det finns lagstiftat att försäkringsbolag som får erbjuda fordonsförsäkringar inte får neka trafikförsäkringen eller ställa ytterligare krav för tecknande av den.
För att komma runt problemet så kan dom däremot sätta vilka priser dom vill vilket resulterar i att ingen kommer teckna försäkringen :näsblod

Jag fick teckna en trafikförsäkring (deras basförsäkring) där, men inte tjejförsäkringen eller annat.

Premierna skiljer sig ju väldigt från bolag till bolag, just därför var länsförsäkringar intressant.. Det som gör mig sjukt förbannad är att jag får ett pris och blir muntligt lovad att få det hemskickat så att jag kan teckna försäkringen. Sen när jag ringer upp och frågar vart brevet är (som kanske trillat bort i posten :confused: ) och ber att få det hemskickat igen, då räknar tanten ut premien på nytt (exakt densamma), men sen får jag helt plötsligt inte teckna den försäkringen.. :va :mad:

Vad är det du ska ha hem på papper? Har alltid tecknat via telefon direkt efter att ha kollat priser...

Kan bara tipsa om Folksam, samarbete med SMC (inte samma sporthojshat som flera andra bolag), ok priser och för dom är det ok att dela hojen med en förälder och låta föräldern stå för försäkringen.

Edit: Ja, det är lagstiftat att man måste erbjuda trafikförsäkring till alla. (Men det står inget om pris i lagen)

Last edited:

Vad är en tjejförsäkring?
Sjukförsäkring o pensionsförsäkring har jag hört talas om. Undrar om dom kan ge en singel som mej en tjejförsäkring.... även om det låter koppleriverksamhet ;)

Vad är det du ska ha hem på papper? Har alltid tecknat via telefon direkt efter att ha kollat priser...

Kan bara tipsa om Folksam, samarbete med SMC (inte samma sporthojshat som flera andra bolag), ok priser och för dom är det ok att dela hojen med en förälder och låta föräldern stå för försäkringen.

Edit: Ja, det är lagstiftat att man måste erbjuda trafikförsäkring till alla. (Men det står inget om pris i lagen)

Jag ville ha hem det hon sa på papper så att jag kunde kolla upp villkor (självrisker, tillåttande av bankörning osv).. Dessutom har jag inte hojen i min ägo nu, så jag kan ju inte teckna en försäkring i mitt namn på en hoj som inte står på mig.. än..

Foksam var det tänkt att bli från början.. Drygt 14' hel hel ville dom ha i höstas.. Ringde för två veckor sen och då ville dom ha 55' hel hel (tror dock säljaren inte alls förstod vad jag menade med SMC-försäkringen). :confused: Har ringt dom igen, men dom har datastopp just nu, så vi får se vad dom säger..

Hur kan det vara ok för Folksam att dela hojen med en förälder? Det måste ju vara precis samma sak som att skenförsäkra? :va

Förtydligande: Jag har aldrig blivit nekad trafikförsäkring, men det var inte det frågan gällde.. Tack ändå :)

Vad är en tjejförsäkring?
Sjukförsäkring o pensionsförsäkring har jag hört talas om. Undrar om dom kan ge en singel som mej en tjejförsäkring.... även om det låter koppleriverksamhet ;)

Länsförsäkringar har en mc försäkring speciellt för tjejer, likväl som vissa bolag har 24+, 35+, veteran o allt vad dom heter...

Last edited:
Vet inte om jag törs säga detta, men jag jobbar på LF...

Lite fakta då:

LF kräver hemförsäkring för att få ta en försäkring på en sporthoj. (iaf är det så på bolag29=Sörmland)

Du får ruskigt mkt bättre premie om du är helkund, dvs du har fler försäkringar eller banklån och/eller har köpt hus eller lägenhet via länshem..

Är du helkund (har allt hos oss) så blir det jäkligt billigt.

Är du sen (som jag) anställd hos LF, så kostar försäkringen NADA.. :)

teckna en hemförsäkring som börjar gälla i december då å avteckna den när den kommer, då kan du har LF som FB.... funkar på många FB.

Lite fakta då:

LF kräver hemförsäkring för att få ta en försäkring på en sporthoj. (iaf är det så på bolag29=Sörmland)

Du får ruskigt mkt bättre premie om du är helkund, dvs du har fler försäkringar eller banklån och/eller har köpt hus eller lägenhet via länshem..

Så du menar att jag som bor i lägenhet och bara kör hoj(ingen bil) behöver bara hemförsäkringen och mc-försäkringen hos LF för att få det jäkligt billigt?

Du känner ingen singelbrutta på jobbet....? :hihi

Hur kan det vara ok för Folksam att dela hojen med en förälder? Det måste ju vara precis samma sak som att skenförsäkra? :va

Det måste ju finnas möjlighet att ha något tillsammans med någon. Sen om det är en gitarr eller en sporthoj spelar väl egentligen ingen roll. Tror att Folksam är ganska ensamma om att godkänna sånt, men jag har det på det viset iaf.

Ang. SMC-försäkringen: Det har tagits upp i andra trådar här på SH att självrisken vid stöld är 25% av skadekostnaden. Detta gör att du får betala 25% av motorcykelns värde om de löser in den, tex om den inte återfinns inom 30 dagar eller vad gränsen nu är. Kan vara värt att tänka på. Fast i övrigt verkar den försäkringen ganska vettig faktiskt!

Lite fakta då:

Jag tycker fortfarande att det är väldigt märkligt att en säljare vill sälja en mc-försäkring åt mig, men att nästa inte kan göra det.. Det är otroligt frustrerande med olika bud från samma bolag.. Dessutom står det inte som krav på hemsidan, det står bara att fler försäkringar ger bonus..

Detta innebär typ att jag som är ung och bor hemma hos mina föräldrar är rätt körd då :confused: :gnissla Jag frågade om jag tecknar nån form av personförsäkringar eftersom jag inte äger huset där vi bor, men hon sa att det måste tecknas på villan isf :huvet

Det måste ju finnas möjlighet att ha något tillsammans med någon. Sen om det är en gitarr eller en sporthoj spelar väl egentligen ingen roll. Tror att Folksam är ganska ensamma om att godkänna sånt, men jag har det på det viset iaf.

Ang. SMC-försäkringen: Det har tagits upp i andra trådar här på SH att självrisken vid stöld är 25% av skadekostnaden. Detta gör att du får betala 25% av motorcykelns värde om de löser in den, tex om den inte återfinns inom 30 dagar eller vad gränsen nu är. Kan vara värt att tänka på. Fast i övrigt verkar den försäkringen ganska vettig faktiskt!

Det låter ju bra, men om man läser alla trådar om skenförsäkring hit och dit så är det ju precis så det blir.. Något som är mitt ekonomiska intresse kan jag inte försäkra i någon annans namn, för då blir det skenförsäkring..
Säger inte att du har fel, men det låter högst osannolikt.. Skulle gärna vilja höra den säljare som säger det eller få det skriftligt att full ersättning ges ut vid ev. skada i sådana förhållanden...

Last edited:
Konstigt att jag fick en försäkring då, Sporthoj utan hemförsäkring...

Lite fakta då:

Vilket borde innebära att alla som tecknar sina försäkringar hos LF är med och sponsrar dom anställda på LF med deras försäkringskostnader.

Helt kasst i så fall.:huvet

Jag tycker fortfarande att det är väldigt märkligt att en säljare vill sälja en mc-försäkring åt mig, men att nästa inte kan göra det.. Det är otroligt frustrerande med olika bud från samma bolag.. Dessutom står det inte som krav på hemsidan, det står bara att fler försäkringar ger bonus..

Kan bara beklaga den säljarens kompetens. Men du vet väl hur säljare är? :D
Säljer själv inga försäkringar som tur är...

Skulle varit intressant att se vad som hade hänt om du hade nappat på erbjudandet du fick första gången. LF jobbar med något som heter EttKund, och alla med rätt behörighet ser allt dom behöver om personen som ska få en försäkring. Hade du tagit försäkringen när han ville sälja den till dig, så hade den funnits i systemet direkt, och han/hon hade fått på pälsen av sin chef..

Du vet möjligen inte vad personen heter som du talade med?

Vilket borde innebära att alla som tecknar sina försäkringar hos LF är med och sponsrar dom anställda på LF med deras försäkringskostnader.

Helt kasst i så fall.:huvet

Fungerar inte riktigt så kanske.. Vi får (precis som dom flesta andra bolags anställda) förmåner från jobbet. I vårat fall sponsras våra fömåner direkt från vinster vi gör från investeringar.. Men det är klart, någon gång i början gjorde väl LF vinst på just premier från försäkringstagare. Samtidigt ägs LF av oss som har försäkringar där, och får inte gå med hur mkt vinst som helst utan att betala tillbaka till dess ägare i form av återbetalning på premier etc.

EDIT: Givetvis är allting ovan bara påhitt ifrån mig, och jag avsäger mig allt ansvar för hurvida ni tror på det eller inte... Så, nu slipper mina chefer bli ledsna.. :tungan

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...