Allting finns inte på google. Det är mycket som missas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Google indexerar upp allt så den läser inte sporthojs databas varje gång.3035257Men även om sökningen görs på google så måste den väll gå igenom databasen?
Om inte så kan han väll bara lägga in en snabbgrej till google och skriva det där som man ska skriva för att bara söka på sporthoj (sporthojs egna funkar ju inte riktigt bra)
nej, baseras endast på hur fort servern klarar av att söka igenom databasen.

gu vad långt det blev då..

För hundratusendegången så är det inte bandbredden som är problemet. Sporthoj körs dessutom på två dedikerade servrar.3035494Vet ju inte vad för typ av server du har o va den står för på lina.
Men om de nu är så att det inte ligger på en riktig server o på en riktig backbone så kanske de vore läge att ta ett snack me tex B2B i Kga o höra efter möjligheter att hyra in sig i deras serverpark på backbone![]()
Nej, jag har dock haft tanken såklart. Dock vill jag helst göra det på en Måndag eller Tisdag-kväll då det är då det är som mest aktivitet.3035488Jo, så är det ju. Men det kan vara intressant att ändå stänga ner sökfunktionen under säg.... 1-2 dygn för att se vad som händer med sitens hastighet. Att helt säkerställa felkälla. Men det kanske ni redan gjort ?!
Det är en web och en mysql-server med gigabit crossoverlina mellan varandra och 100 mbit ut mot stamnätet. Det är INTE fel på bandbredden.3035494Vet ju inte vad för typ av server du har o va den står för på lina.
Men om de nu är så att det inte ligger på en riktig server o på en riktig backbone så kanske de vore läge att ta ett snack me tex B2B i Kga o höra efter möjligheter att hyra in sig i deras serverpark på backbone![]()
Nej, jag har dock haft tanken såklart. Dock vill jag helst göra det på en Måndag eller Tisdag-kväll då det är då det är som mest aktivitet.
jag tittar på de så kallade "slow queries"-loggarna och där är det mycket återkommande sökningar i forumet som är upp mot minuten eller två långa. Och dessa sökningar går mot en tabell som heter "post", där alla inlägg ligger. Medans denna fulltext sökning genomförs så låser den ofta upp läsningen för alla andra som är på sajten... och om det är tillräckligt många samtidigt som söker så blir det rena rama flaskhalsen.
Det är en web och en mysql-server med gigabit crossoverlina mellan varandra och 100 mbit ut mot stamnätet. Det är INTE fel på bandbredden.
Jag vet att det är ett visst pyssel, men går det inte att bygga om siten så varje forumdel har sin egen tabell? Det skulle ju göra sökningar mm lite mer lätthanterliga.Och dessa sökningar går mot en tabell som heter "post", där alla inlägg ligger.
Oracle? Det vore dumt att vända sig till det med en sajt som driver endast ett forum och just nu gör det näst intill gratis i jämförelse med vad att driva Oracle eller annan lösning typ MS sql osv. Förövrigt är det inte många människor som ens KAN oracle (min brorsa, men JAG måste kunna utveckla oxå. SÅ i med att jag kan php/mysql-kodning rätt OK så stannar vi kvar där).3035697dags att dumpa mysql och titta lite på oracle istället. förmodligen är ju databasen sjukt redunant och håller sig knappast till BCNF (eller någon annan normalform för den delen) vilket innebär otroligt mycket långsammare sökningar. Inte mycket att göra åt btivis eftersom forum-motorns skapare förutsätter att databasen har vissa tabeller o.s.v. Dock finns det säkerligen någon paramterer att skruva lite på i MySQL![]()
Nej, att öppna en tråd är en simpel query mot post-tabellen där ett unikt indexerat ID letas upp i ett tabellfält. Detta går hyffsat snabbt. Dock långsammare och långsammare ju större databasen och sajten blir.3035527Jag bara undrar... Om man klickar på en tråd man vill läsa, registreras inte den som en sökning då?
Menar, söks det verkligen så mycket annars på SH?
Förresten så tycker jag att just nu går SH rekordsnabbt. Kan inte minnas när den var så här rapp sist.
Antalet användare online: 445 (173 medlemmar och 272 gäster)
Huh? 272 gäster?

|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|