Sporthoj dödslött??

3035257 Men även om sökningen görs på google så måste den väll gå igenom databasen?

Om inte så kan han väll bara lägga in en snabbgrej till google och skriva det där som man ska skriva för att bara söka på sporthoj (sporthojs egna funkar ju inte riktigt bra)
Google indexerar upp allt så den läser inte sporthojs databas varje gång.

alltså sidan är full med reklam.. reklam som firmor betalar för att det finns en stor kundkrets här. reklam som generar sporthoj pengar. om folk tröttnar på att det går för slött så surfar man på hemlösakatter.nu istället.. då finns det snart ingen kundkrets kvar längre. då faller reklamintäkter också . vilket gör att sidan inte drar in pengar.. och det vill du ju inte sweide.. kanske läge att fixa detta jävlit snart. folk bara står ut med och står ut med att sidan slöar som fan. utan att tänka på att det är vi som är forumet, ett forum som någon tjänar pengar på. utan oss skulle inte någon tjäna pengar på detta forum. men folk bara accepterar att det slöar, och sitter och väntar och någon tjänar pengar på att vi är så tröga att vi bara sitter och väntar.

ja menar hur många trådar har det inte startats där någon tycker att man borde kunna bli betalande medlem för att stötta sidan till att gå snabbare.. pengar tjänas dom borde som i vilken annan vinstdrivande verksamhet som helst användas till att saker går bra och är up to speed.

jag vet hur vi kan få upp farten lite.. vi kan alla ge fan i sporthoj i säg två månader eller så och så pratar vi på msn och så byter lite adresser med varandra..då kommer sporthoj gå skitfort. . men det är ju inte så stor vits att betala pengar för reklam då. så kan vi komma tillbaka när servicen är vad vi vill ha hos mc-handlaren. d.v.s snabb och stabil och utan försäljare som går bärsärk ( läs krashade databaser)

gu vad långt det blev då..

jaja puss puss

gu vad långt det blev då..

klart sidan genererar pengar, varför skulle man annars driva den ?
men ibland räcker kanske inte reklampengarna till & däför desssa "sänka-pengar-trådar" startat ?
jag håller med om att sporthoj går riktigt jävla segt nu, men titta på nån hemsida för katter tänker dåe iaf inte jag göra, dåe blire mkt hellre free6 eller varför inte lunarstorm :tuttar

:rolleyes:

schneberger, du har sagt det där förut. och det är fel att tro att jag bara sitter på mitt arsle och inte försöker göra någonting. Jag vet själv att en slö sajt är cp att använda. Jag är själv bara en användare av sajten allt som oftast. Bara att jag råkar ha the all might power att ändra vad jag vill när som helst.

Angående hastigheten så har jag tagit hjälp av flera efter att jag skrivit i nyheter och i trådar att jag behöver hjälp att ställa in servern. Det är inte hårdvaran i sig som är dålig, den är dyr och bra. Bara dåligt inställd helt enkelt. Jag söker efter hjälp fortfarande... jag ska bara våga släppa in en person och titta på inställningarna.

jag har även sagt blankt nej flera gånger till att medlemmar ska betala för att bli medlemmar på sajten. de som annonserar just nu på sh har självmant valt att kontakta sh för att annonsera. jag har inte agerat försäljare själv. den som vill annonsera, får annonsera... om dom möter kriterierna.

jag känner väl till faktumet att om sajten fortsätter gå sakta, så kommer folk bli mindre intresserade att surfa på den. så det är en illa lutande neråtspiral. så det vill jag inte se hända.

just nu är det dock sent på kvällen och jag kommer inte göra mer idag... än och snarka kudde och ta morgonen imorgon att skumma igenom inställningarna åter igen och se om man inte kan hitta nån mysql-expert igen som kan hugga klorna i servern och se till att den piskas upp i fart.

Last edited:
Allting finns inte på google. Det är mycket som missas.

Jo, så är det ju. Men det kan vara intressant att ändå stänga ner sökfunktionen under säg.... 1-2 dygn för att se vad som händer med sitens hastighet. Att helt säkerställa felkälla. Men det kanske ni redan gjort ?!

Allting finns inte på google. Det är mycket som missas.

Vet ju inte vad för typ av server du har o va den står för på lina.
Men om de nu är så att det inte ligger på en riktig server o på en riktig backbone så kanske de vore läge att ta ett snack me tex B2B i Kga o höra efter möjligheter att hyra in sig i deras serverpark på backbone :va

3035494 Vet ju inte vad för typ av server du har o va den står för på lina.
Men om de nu är så att det inte ligger på en riktig server o på en riktig backbone så kanske de vore läge att ta ett snack me tex B2B i Kga o höra efter möjligheter att hyra in sig i deras serverpark på backbone :va
För hundratusendegången så är det inte bandbredden som är problemet. Sporthoj körs dessutom på två dedikerade servrar.

3035488 Jo, så är det ju. Men det kan vara intressant att ändå stänga ner sökfunktionen under säg.... 1-2 dygn för att se vad som händer med sitens hastighet. Att helt säkerställa felkälla. Men det kanske ni redan gjort ?!
Nej, jag har dock haft tanken såklart. Dock vill jag helst göra det på en Måndag eller Tisdag-kväll då det är då det är som mest aktivitet.

jag tittar på de så kallade "slow queries"-loggarna och där är det mycket återkommande sökningar i forumet som är upp mot minuten eller två långa. Och dessa sökningar går mot en tabell som heter "post", där alla inlägg ligger. Medans denna fulltext sökning genomförs så låser den ofta upp läsningen för alla andra som är på sajten... och om det är tillräckligt många samtidigt som söker så blir det rena rama flaskhalsen.

3035494 Vet ju inte vad för typ av server du har o va den står för på lina.
Det är en web och en mysql-server med gigabit crossoverlina mellan varandra och 100 mbit ut mot stamnätet. Det är INTE fel på bandbredden.

Last edited:
Nej, jag har dock haft tanken såklart. Dock vill jag helst göra det på en Måndag eller Tisdag-kväll då det är då det är som mest aktivitet.

jag tittar på de så kallade "slow queries"-loggarna och där är det mycket återkommande sökningar i forumet som är upp mot minuten eller två långa. Och dessa sökningar går mot en tabell som heter "post", där alla inlägg ligger. Medans denna fulltext sökning genomförs så låser den ofta upp läsningen för alla andra som är på sajten... och om det är tillräckligt många samtidigt som söker så blir det rena rama flaskhalsen.

Det är en web och en mysql-server med gigabit crossoverlina mellan varandra och 100 mbit ut mot stamnätet. Det är INTE fel på bandbredden.

Tack då fick jag svar på det, skrivs så jävla mkt i dehär trådarna så jag har inte sett ifall det har getts svar på den frågan förut.
Förutom när jag just skickat iväg min fråga och såg schneberger fick det svaret jag ville ha :D

Jag bara undrar... Om man klickar på en tråd man vill läsa, registreras inte den som en sökning då?

Menar, söks det verkligen så mycket annars på SH?

Förresten så tycker jag att just nu går SH rekordsnabbt. Kan inte minnas när den var så här rapp sist.

Antalet användare online: 445 (173 medlemmar och 272 gäster)

Huh? 272 gäster?

Last edited:
Nä.. Nu tycker jag att vi slutar hacka på Swedie:mad:

Om inte han hade funnits.. hade inte Sporthoj.com funnits..
Slö kanske?.. Men det är garanterat värt att vänta..

Tack Swedie:tuttar

dags att dumpa mysql och titta lite på oracle istället. förmodligen är ju databasen sjukt redunant och håller sig knappast till BCNF (eller någon annan normalform för den delen) vilket innebär otroligt mycket långsammare sökningar. Inte mycket att göra åt btivis eftersom forum-motorns skapare förutsätter att databasen har vissa tabeller o.s.v. Dock finns det säkerligen någon paramterer att skruva lite på i MySQL :tummenupp

3035697 dags att dumpa mysql och titta lite på oracle istället. förmodligen är ju databasen sjukt redunant och håller sig knappast till BCNF (eller någon annan normalform för den delen) vilket innebär otroligt mycket långsammare sökningar. Inte mycket att göra åt btivis eftersom forum-motorns skapare förutsätter att databasen har vissa tabeller o.s.v. Dock finns det säkerligen någon paramterer att skruva lite på i MySQL :tummenupp
Oracle? Det vore dumt att vända sig till det med en sajt som driver endast ett forum och just nu gör det näst intill gratis i jämförelse med vad att driva Oracle eller annan lösning typ MS sql osv. Förövrigt är det inte många människor som ens KAN oracle (min brorsa, men JAG måste kunna utveckla oxå. SÅ i med att jag kan php/mysql-kodning rätt OK så stannar vi kvar där).

3035527 Jag bara undrar... Om man klickar på en tråd man vill läsa, registreras inte den som en sökning då?

Menar, söks det verkligen så mycket annars på SH?

Förresten så tycker jag att just nu går SH rekordsnabbt. Kan inte minnas när den var så här rapp sist.

Antalet användare online: 445 (173 medlemmar och 272 gäster)

Huh? 272 gäster?
Nej, att öppna en tråd är en simpel query mot post-tabellen där ett unikt indexerat ID letas upp i ett tabellfält. Detta går hyffsat snabbt. Dock långsammare och långsammare ju större databasen och sajten blir.

En sökning, då letar den även igenom varje inlägg i post-tabellen efter en viss textremsa. Det är en oerhört intensiv process som medans den arbetar ... allt som oftast låser ut andra från att läsa från databasen, som jag tidigare nämt.

Det som skulle funka vore att på något sätt göra en extern placering av specifika sökord där det letas i databasen.

Det går även tvinga Google att indexera sajten bättre, vilket är vad jag ska se över idag.

Last edited:
Nu har jag stäng av vanlig manuell sökning genom databasen, dock behållt "Visa nya inlägg" som använder sig av databasen. Dock använder sig den funktioner mer av de indexerade tabellen/fälten.

Vi får se under dagen nu hur mysql-servern arbetar.

ska tillägga att jag har full förståelse för att det tar lite tid att finna en lösning, problem som dessa är långt ifrån triviala att finna och lösa!

någon ni säkert testat är ju att stänga av en funktion i taget för att se vad som drar mest. Sökningen var nog ett smart drag att stänga av ett tag.

Kanske finns det nyare versioner av forum-motorn eller en uppdaterad version av MySQL som fungerar bättre. Måste ju också finnas fler forum som haft liknande problem world wide, försök få kontakt med deras administratörer.

keep up the good work :pannkyss

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard