Sporthoj Boden

Det hade ju varit underbart, dock så råkade jag nog formulera mig lite fel.
Menade givetvis att Teoriprovet kan göras i älvsbyn då jag hade det som alternativ när jag bokade, synd bara att när jag väl for dit för att göra det så blev det inte av pga att personen från vägverket som skulle ha hand om det var på någon annan ort av okänd anledning så det blev ombokning :mad:
Så uppkönrning i Älvsbyn har jag ingen aning om men det ska jag ta reda på imorn !:)

Tänkte väl det, det lät bara för bra att det skulle gå att köra upp i Älvsbyn.

Föresten det är ingen som vet ett jobb/praktikplats i Umeå?:näsblod :tummenupp

Vad är det för jobb du söker eller var vill du praktisera?

Jag jobbar ju med rätt många teknik företag i Umeåområdet och jag inbillar mig att det är sådant du söker? Om det är på det viset så har jag också lite tips om vilka som pysslar med kul saker ;o)

Last edited:
Då är det bara uppkörningen kvar då:tummenupp

Lite off-topic..
Ang flyg så är det bara segel och motorsegel (TMG) som flygs på Högheden i Älvsbyn. Vi har ingen Cessna längre men det har funnits för länge sedan, vi drar med en Pawnee sedan många år men det har även använts Cub:ar tidigare. LUFK hade en 206:a och numera är det Luleå-Boden flygklubb som har flest Cessnor(2st 172:or och en 185:a). Personligen gillar jag kärror med roderharmoni och då är det så mycket bättre känsla i ett modern segelflygplan än i en Cessna och Cessnor tål ju knappt någon G-belastning om man jämför med ett bra segelflygplan som klubbens DG1000 som har ett G-spann på -5 till +7G, kanske inte lika fräsigt som ett JAS men svårslaget sett från den totala upplevelsen man får:kär Det är helt enkelt en fantastisk känsla:tummenupp

Edit: En i klubben provade JAS och han tyckte att det var tråkigt då det "flög av sig själv" som han uttryckte sig och att fartkänslan inte heller riktigt fanns, det han däremot gillade var JAS snabbhet i rollplanet, bara att flippa till på spaken så låg man i sväng.

Japp, den ska bokas omgående nu till någon gång i mitten av sommarn!! Ska bara öva, öva och öva först!

Okaj!! Ja jag var i Älvsbyn för något ärsen och fick åka med ett segelflygplan, kommer inte ihåg vilken modell, men det var grymt! Tyst och stilla men bra med fart när man seglat upp på litet uppåtvindar först! tror vi var uppe i 4g iaf :tummenupp Åkt cessna och sk60 också men jag hoppas och tror att Gripen slår alla på fingrarna! :yoparty

Grattis Grattis =)
bara att köra upp nu då =)

Tacktack! :)

Last edited:
Jag jobbar ju med rätt många teknik företag i Umeåområdet och jag inbillar mig att det är sådant du söker? Om det är på det viset så har jag också lite tips om vilka som pysslar med kul saker ;o)

Ja nu är det såhär, Jag läser för tillfället till civilingenjör inom Teknisk Design med inriktning mot Produktionsdesign, läste kurser som några ergonomi kurser, industriplanering, logistik, industriellproduktion osv och vi ska ha en frivilliga praktik på minst 8 månader(för att det ska stå i betyget). Men eftersom bruden bor och studerar i Umeå så tänkte vi flytta ihop då under 1-1.5 år vad det nu blir så jag flyttar till Umeå varesig jag får jobb eller inte, så jag är inte petig på något sätt. Om det ger pengar :tummenupp Im your man :D

Så om du har några idéer eller kontakter så skulle jag vara evigt tacksam.:pannkyss

Ja nu är det såhär, Jag läser för tillfället till civilingenjör inom Teknisk Design med inriktning mot Produktionsdesign, läste kurser som några ergonomi kurser, industriplanering, logistik, industriellproduktion osv och vi ska ha en frivilliga praktik på minst 8 månader(för att det ska stå i betyget). Men eftersom bruden bor och studerar i Umeå så tänkte vi flytta ihop då under 1-1.5 år vad det nu blir så jag flyttar till Umeå varesig jag får jobb eller inte, så jag är inte petig på något sätt. Om det ger pengar :tummenupp Im your man :D

Så om du har några idéer eller kontakter så skulle jag vara evigt tacksam.:pannkyss

Hmm.. Teknisk design och produktionsdesign, de som gör tekniskt sammansatta produkter i Umeå är ju främst Volvo, Ålö och Komatsu men det finns fler. Volvo bygger nu om i sin fabrik och borde behöva folk till detta men de hyr in många konsulter som EIAB, RCN mfl. För att få en betald praktikplats lär du nog behöva hitta ett företag som har en policy att ta emot praktikanter samt att de har storleken för att ge dig en bra praktik också.
Slå mig en signal på:10323 så får vi surra närmare så får vi se om jag kan hjälpa dig på något vis.

Jag jobbar ju inte med personalcheferna hos något Umeåföretag men känner mycket produktions, teknik och UH-folk, naturligtvis även företagsledare men då talar vi ju inte om Volvo..

Last edited:
Fan man hade ju hoppats attt slippa dig, fast jag lämnar ju dig bakom mig i allafall :yoparty:arsele

Hehe jepp har ju jobb här i ume, men är jäligt sugen på att byta bransch. Om allt går planenligt så jobbar jag i Boden från 1:a maj..så lätt undslipper man inte bikerns och "kawaskakins" vrede:gnissla

Haha, det var som fasen. Jag läser också Teknisk Design, fast med inriktning på produktdesign och letar också någon bra praktikplats. Vilket år läser du?

Haha, det var som fasen. Jag läser också Teknisk Design, fast med inriktning på produktdesign och letar också någon bra praktikplats. Vilket år läser du?

Läser 2a året nu. Hållfasthetslära för tillfället, och det tar fan svårt till en helt ny nivå :huvet

Hörrö Kalsson, vad kommer försäkringen ligga på din mc på ett ungefär? Trafik/halv/hel?

Hörrö Kalsson, vad kommer försäkringen ligga på din mc på ett ungefär? Trafik/halv/hel?

Kommer bara ha råd att köra på trafik, men eftersom att jag ska bo hemma hos päronen den månad jag är ledig i sommar och det är farsans hojj så blir det nog inte så dyrt.. han ska få ringa o kolla nu mot våren! men fan 55 bast i boden med lite bonusar o sånt borde bli perfekt! :tummenupp :gnissla

Edit: Har ändrat mig, kanske ställer hojjen på mig om det inte är för dyrt.. får återkomma med pris info isf!

Last edited:
NU drar man till fjällen i en vecka, så får man nått att göra tills snön försvinner!!!

Ha det fint grabbar!!! :yoparty

Men va fan om du går i min klass borde jag ju veta vem du är :tummenupp Vad heter du på riktigt då?

Rills: Ha det gött och åk för mig också :D :yoparty

Martin heter jag ute i den riktiga världen, jag är dock en gammal öppen ingångare, så jag har inte varit med TD från start.

NU drar man till fjällen i en vecka, så får man nått att göra tills snön försvinner!!!

Ha det fint grabbar!!! :yoparty

Lucky bastard!! Fan va skönt o fara på en liten vintersemester! Skidor/bräda eller skoter?

Fast bli inte förvånad om det till o med är MER snö när du kommer hem... vintern verkar ju äntligen ha kommit hit! :huvet

Ja fyfan vissa har det bra:) Njut så länge det varar:tuttar

Nu är man tillbaka till verkligheten :p
Fint väder,solsken och bra väder i nästan en vecka :D
Några toppar var man upp på också med skotern, några mark syningar han man med också, men inga benbrott som tur var.

Nu vätar man på sommaren efter detta pissväder som kommit.

OBS! vi hade mellan 105 och 135 cm snö :yoparty :yoparty

Fan va gött rills, själv drar jag en sväng till fjällen nu på torsdag och åker bräda :tummenupp

Som du säger så har man redan börjat gå och längta till sommaren ännu mer, har upptäckt att jag på undermedveten nivå går omkring och sparkar sönder isfläckar med hälen för att det ska tina bort fortare :näsblod Hoppas jag inte är ensam om det, tillsammans kan vi förändra världen!!!! :tummenupp

Fan va gött rills, själv drar jag en sväng till fjällen nu på torsdag och åker bräda :tummenupp

Som du säger så har man redan börjat gå och längta till sommaren ännu mer, har upptäckt att jag på undermedveten nivå går omkring och sparkar sönder isfläckar med hälen för att det ska tina bort fortare :näsblod Hoppas jag inte är ensam om det, tillsammans kan vi förändra världen!!!! :tummenupp

Hahaha :rofl tyvärr har jag inte gjort det hittills men jag ska börja nu!! Ska dra med hårtorken och saltet också! :D

Nu är man tillbaka till verkligheten :p
Fint väder,solsken och bra väder i nästan en vecka :D
Några toppar var man upp på också med skotern, några mark syningar han man med också, men inga benbrott som tur var.

Nu vätar man på sommaren efter detta pissväder som kommit.

OBS! vi hade mellan 105 och 135 cm snö :yoparty :yoparty

Ahh fyfan!! Alltid skönt att komma ut lite på vintern och köra skoter/åka bräda!!

Föresten har en fråga som någon kanske kan hjälpa mig med SNABBT! Ska nämligen och kolla på ett DB glas, mörktonat, till min gixxer! Som jag förstått så tittar man i princip aldrig i ett vanligt kåpglas men om man har ett DB glas är det dumt att ha det mörktonat då?? Hoppas fan inte för jag köper nog ett imorn! :gnissla Hoppas någon hunnit svara!! :(

Last edited:
Hahaha :rofl tyvärr har jag inte gjort det hittills men jag ska börja nu!! Ska dra med hårtorken och saltet också! :D

Ahh fyfan!! Alltid skönt att komma ut lite på vintern och köra skoter/åka bräda!!

Föresten har en fråga som någon kanske kan hjälpa mig med SNABBT! Ska nämligen och kolla på ett DB glas, mörktonat, till min gixxer! Som jag förstått så tittar man i princip aldrig i ett vanligt kåpglas men om man har ett DB glas är det dumt att ha det mörktonat då?? Hoppas fan inte för jag köper nog ett imorn! :gnissla Hoppas någon hunnit svara!! :(

DB-glas till K2:orna kan bli lite högt om du nu lyckas ligga ner tillräckligt mot tanken men då lär det "läget" endast uppstå vid farter kring 250+ om man tittar ändå så långt fram i sådana hastigheter att det du inte redan sett på håll ändå inte är något du hinner väja för. Nu är ju jag lång så kortare personer kan ha en annan syn på detta.

Har själv ett mörkt på min K7:a och tycker att det fungerar bra men det är inte lika som på K2:orna

fan vad nice, slå inte ihjäl dig bara :D

haha, ska börja förbättra världen :yoparty

Back