Sporthoj Boden

ringde vägverket för att få tag på en tid till teoriprovet å blev hänvisad till luleå har dom flyttat allt till lule nu eller?

ringde vägverket för att få tag på en tid till teoriprovet å blev hänvisad till luleå har dom flyttat allt till lule nu eller?

Det var länge sedan "allt" flyttades till Luleå så både teori och körning sker där. Det allra lustigaste är att VV hävdar att det inte finns någon uppkörningsyta i Boden för manöver och ballansproven men om man sett den som används i Luleå så inser man att vilken vägyta som hellst duger då deras är en genomfartsväg med helt kass beläggning med grus och full med spik och annat skit på vägstumpen man får vänta på sin tur att köra upp, kort sagt mycket dåligt planerat av VV i Luleå men å andra sidan vad gör de som är bra:confused:

Kolla bara på vägarna, olycksutvecklingen, framkommligheten osv. tom ledarskribenten på kultursidan i NSD klagade idag på VV region Norrs sätt att sköta vägarna :tummenupp

Fy Fan här händer det grejjer!
Sutit här och porrsurfa(blocket.se/motorcyklar) en längre tid nu och har länge haft ögonen på en KTM LC4:a, men nu när jag ser att alla andra byter upp sig känns det fan tungt att vara söligast i staden :-S

Till och med Kalson som blev av med sin MC-oskuld på min bönpall har skaffat hoj, vart är världen påväg, fan va gammal man blivit :-D

Hjälp

Hej
Jag är ny här på sport hoj så jag kanske är på felplats och frågar men är det nån som kan hjälpa mig när det gäller att komma i kontakt med någon som kan hjälpa till med uppkörning av tung behörighet. skulle behöva få tag på en hoj så jag kan hyra eller låna den så jag kan ta uppkörningen.

står att du har en yzf 750 på din press å är inte det en tung hoj?

rätta mig om jag har fel

Sutit här och porrsurfa(blocket.se/motorcyklar) en längre tid nu och har länge haft ögonen på en KTM LC4:a, men nu när jag ser att alla andra byter upp sig känns det fan tungt att vara söligast i staden :-S

Till och med Kalson som blev av med sin MC-oskuld på min bönpall har skaffat hoj, vart är världen påväg, fan va gammal man blivit :-D

Ja jäälars kan bara hålla med dig skytt, kul att det rör sig i garagen i Boden. verkar bli en lovande sommar me mycke hojåka å kanske en å annan pilsner:D

Hej
Jag är ny här på sport hoj så jag kanske är på felplats och frågar men är det nån som kan hjälpa mig när det gäller att komma i kontakt med någon som kan hjälpa till med uppkörning av tung behörighet. skulle behöva få tag på en hoj så jag kan hyra eller låna den så jag kan ta uppkörningen.

För privat övningskörning med MC behöver du ha en godkänd handledare, denne skall ansöka om detta hos länsstyrelsen, lättast är att nyttja deras e-tjänst: http://www.e-tjanster.lansstyrelsen.se/net/start/e_tjanster/korkort/Handledare

OBS!! För att länsstyrelsen skall behandla ansökan MÅSTE man först betala in de 170kr de tar för att hantera ansökan. När man betalar in pengarna MÅSTE handledarens och elevens person nr skrivas i meddelande raden om man ex vis betalar via nätet. Har precis skickat in handledaransökan och betalat så därför vet jag ovanstående:D

Fråga: Varför kör du inte med den MC du skrivit att du har!? Den borde väl passa bra till uppkörning eller?

Jag anser att man skall öva att hantera den MC man äger och kommer att köra med när man fått kortet så långt det är möjligt. Manöver övningarna ger så pass mycket kännedom om hur din MC funkar att det gör dig till en bättre motorcyklist den dag du står där med KK i handen och då ändå skall köra din MC. Att snabbt vänja om sig mellan olika MC är något man lär sig genom erfarenhet och därför är det bättre att först skaffa sig erfarenhet:tummenupp

yupp luleå eller älvsbyn som är närmast nu !

Kanske vettigt att boka Älvsbyn, i Luleå har de så dålig manöverbana så det knappast kan vara sämre i Älvsbyn samt att vägen till och från Älvsbyn är roligare och när du klarat kortet så kan vi ta en fika eller en flygtur i Älvsbyn:D

Det är såå seegt att åka snigelfart till Luleå bland alla mottrafikanter och att behöva åka ända ut till brandövningsfältet på Hertsön gör ju inte saken roligare direkt, bara massa trafikljus och VV vansinniga 30,40,50,60 osv hastighetsskyltar som de provar i Luleå kan sabba uppkörningen om man inte är bekant med var dessa skyltar är.

Någon som kört upp i Älvsbyn?

Anledningen att jag behöver låna hoj här uppe är för att min hoj står i Norrköpnig och jag har redan försökt köra up med den men kugga på första konbanan för den har så dålig svängradie och ihopp med min nervositet så gjorde det att jag misslyckades.

så jag skulle behöva kolla om det går att hyra/låna en hoj här uppe i boden eller närområdet så jag kan öva litte och sen ta en uppkörning. har en säsong på hoj som jag har övningskört så jag har en 250 till 300 hundra mil i kroppen

har en polare som kan vara handledare åt migg om jag får tag på som sagt va. Ingen som har några tips om det är nån man kan Hyra/låna av.

Ja jäälars kan bara hålla med dig skytt, kul att det rör sig i garagen i Boden. verkar bli en lovande sommar me mycke hojåka å kanske en å annan pilsner:D

Hörrö Biker, hörde rykten om att du bor nere i Umeå nu med jobb och allt? I sådana fall kanske det blir att köra mycket med dig, försöker nämnligen flytta ner till Umeå nu ett år och bo med bruden när jag har praktik.

Föresten det är ingen som vet ett jobb/praktikplats i Umeå?:näsblod :tummenupp

Var väl lite folk härifrån som höll till i krokarna av Mårdsel om jag minns rätt, och dom brukar ju ha nån pimpeltävling på Randaträsk om mitt minne inte har blitt helt dåligt.

Så när är den? Var den 15/3 eller kommer den 22/3 ?
:confused:

Nån som vill byta till sig en sv650S -99 mot en lv-reggad cross/enduro? :tummenupp

Anledningen att jag behöver låna hoj här uppe är för att min hoj står i Norrköpnig och jag har redan försökt köra up med den men kugga på första konbanan för den har så dålig svängradie och ihopp med min nervositet så gjorde det att jag misslyckades.

så jag skulle behöva kolla om det går att hyra/låna en hoj här uppe i boden eller närområdet så jag kan öva litte och sen ta en uppkörning. har en säsong på hoj som jag har övningskört så jag har en 250 till 300 hundra mil i kroppen

har en polare som kan vara handledare åt migg om jag får tag på som sagt va. Ingen som har några tips om det är nån man kan Hyra/låna av.

Blir nog svårt och troligen dyrt att hyra uppkörnings MC, brukar inte vara så populärt att hyra/låna ut MC till övningskörning då det ofta resulterar i skador och onormalt mycket slitage av däck och bromsar. Billigast brukat vara att köpa en äldre lite sunkig MC och köra med den till man tagit kortet och fixa lite med den för att sedan sälja den och då troligen få igen pengarna man betalade för den.

Att köra manöverbanan med en sporthoj är ju inte lika lätt som med andra MC, det går men kräver lite mer övning och med rätt handledning brukar det inte vara så svårt. På uppkörningen brukar de tillåta att man kör lite utanför banan när man kör sporthoj just pga mindre styrutslag. För att bli duktig på manöverkörningen är det bra att öva att köra runt med fullt styrutslag och öva att hålla ballansen med fullt utslag, det låter kanske svårt man sitter snabbare än man tror och sedan går manöverbanan mycket enklare. När man behärskar detta så klarar man sig innanför banan även med sporthoj.

Hörrö Biker, hörde rykten om att du bor nere i Umeå nu med jobb och allt? I sådana fall kanske det blir att köra mycket med dig, försöker nämnligen flytta ner till Umeå nu ett år och bo med bruden när jag har praktik.

Föresten det är ingen som vet ett jobb/praktikplats i Umeå?:näsblod :tummenupp

Haha man ska inte lita på rykten..vettefan vart jag skall spendera sommaren men det lutar åt att jag hamnar i B-town i alla fall, men lär ju vara här ( i ume) i höst igen så om du är på plats blir de åka av:yoparty

LC4:a... oj oj oj oj här går det utför!! :D

Klart du ska ha en sporthoj! INGET SNACK!" :yoparty

Föresten kära bodensare klarade jag just teoriprovet idag! 55 stolta poäng! :tuttar

Sitter i sthlm och här snöar det, förjävligt... kan bara tänka mig hur det är uppe i Bodn! Fan snart får sommarn kicka igång!! längtar tills helgen, hem och TOMGASA I GARAGET IGEN!!! FUCK YEAH! :yoparty

Kanske vettigt att boka Älvsbyn, i Luleå har de så dålig manöverbana så det knappast kan vara sämre i Älvsbyn samt att vägen till och från Älvsbyn är roligare och när du klarat kortet så kan vi ta en fika eller en flygtur i Älvsbyn:D

Det är såå seegt att åka snigelfart till Luleå bland alla mottrafikanter och att behöva åka ända ut till brandövningsfältet på Hertsön gör ju inte saken roligare direkt, bara massa trafikljus och VV vansinniga 30,40,50,60 osv hastighetsskyltar som de provar i Luleå kan sabba uppkörningen om man inte är bekant med var dessa skyltar är.

Hm att köra upp i Älvsbyn låter ju inte så tokigt!

Lite nyfiken på vad du flyger i älvsbyn också? segelflyg eller nån liten sessna??:)

Last edited:

Föresten kära bodensare klarade jag just teoriprovet idag! 55 stolta poäng! :tuttar

Sitter i sthlm och här snöar det, förjävligt... kan bara tänka mig hur det är uppe i Bodn! Fan snart får sommarn kicka igång!! längtar tills helgen, hem och TOMGASA I GARAGET IGEN!!! FUCK YEAH! :yoparty

Lite nyfiken på vad du flyger i älvsbyn också? segelflyg eller nån liten sessna??:)

Då är det bara uppkörningen kvar då:tummenupp

Lite off-topic..
Ang flyg så är det bara segel och motorsegel (TMG) som flygs på Högheden i Älvsbyn. Vi har ingen Cessna längre men det har funnits för länge sedan, vi drar med en Pawnee sedan många år men det har även använts Cub:ar tidigare. LUFK hade en 206:a och numera är det Luleå-Boden flygklubb som har flest Cessnor(2st 172:or och en 185:a). Personligen gillar jag kärror med roderharmoni och då är det så mycket bättre känsla i ett modern segelflygplan än i en Cessna och Cessnor tål ju knappt någon G-belastning om man jämför med ett bra segelflygplan som klubbens DG1000 som har ett G-spann på -5 till +7G, kanske inte lika fräsigt som ett JAS men svårslaget sett från den totala upplevelsen man får:kär Det är helt enkelt en fantastisk känsla:tummenupp

Edit: En i klubben provade JAS och han tyckte att det var tråkigt då det "flög av sig själv" som han uttryckte sig och att fartkänslan inte heller riktigt fanns, det han däremot gillade var JAS snabbhet i rollplanet, bara att flippa till på spaken så låg man i sväng.

Last edited:
Biker: Vadfan du skulle ju jobba i umeå nyss, vad har nu hänt :D eller ljuger du för mig=)

Så hur ser det ut nu skytt? hittat nå trevlig båge =)

Grattis Grattis =)
bara att köra upp nu då =)

Raffe: när ska du börja föyga "AVA"(?) om det nu hette så :tungan

Biker: Vadfan du skulle ju jobba i umeå nyss, vad har nu hänt :D eller ljuger du för mig=)

Så hur ser det ut nu skytt? hittat nå trevlig båge =)

Hehe jepp har ju jobb här i ume, men är jäligt sugen på att byta bransch. Om allt går planenligt så jobbar jag i Boden från 1:a maj..så lätt undslipper man inte bikerns och "kawaskakins" vrede:gnissla

Det hade ju varit underbart, dock så råkade jag nog formulera mig lite fel.
Menade givetvis att Teoriprovet kan göras i älvsbyn då jag hade det som alternativ när jag bokade, synd bara att när jag väl for dit för att göra det så blev det inte av pga att personen från vägverket som skulle ha hand om det var på någon annan ort av okänd anledning så det blev ombokning :mad:
Så uppkönrning i Älvsbyn har jag ingen aning om men det ska jag ta reda på imorn !:)

Back