Sporthoj Boden

givetvis, men jag tänkte på er små grabbar som kör "R-Hojjar" kanske skulle behöva det !
 
Mc-olycka idag på väg 97!

I utfarten travbaneleden på lulevägen stog en illa tilltygad blåvit hoj, troligtvis en gixer. Hoppas verkligen att föraren klarade sig!
 
I utfarten travbaneleden på lulevägen stog en illa tilltygad blåvit hoj, troligtvis en gixer. Hoppas verkligen att föraren klarade sig!

Enligt nätblaskan så har personen(erna) lämnat platsen utan att anmäla olyckan så det spekuleras om det var något oegentligt med hojen/föraren: http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4084591

Eller som farbror blå sa: - Vi får väl räkna med att allt inte gått helt rätt till eftersom föraren inte stannat kvar, säger vakthavande polisbefäl Yngve Hansson.

Edit: Kollade upp lite vem som kunde tänkas ha en sådan hoj och vet nu lite mera.. Tydligen har hojen kommit längs 97:an från Boden och ritat svartstreck före omkullkörningen, inget annat fordon inblandat och inga nu kända personskador. Enligt uppgift så är hojen ute på försäljning och det skall vara en spekulant som klotat. Hojen i fråga är en 02 gixxer 1000 och farbror blå har tagit reda på den sedan föraren avvikit.. Verkar som om hojen hälsat på någon refug också så det är nog rätt mycket krokigt:näsblod
 
Last edited:
En ganska onödig olycka då mao..
Men om det inte var nått annat fordon inblandat och ingen blev skadad så har ju föraren ingen skyldighet att kvarstanna, han kanske var på väg att hämta ett släp tex.
 
En ganska onödig olycka då mao..
Men om det inte var nått annat fordon inblandat och ingen blev skadad så har ju föraren ingen skyldighet att kvarstanna, han kanske var på väg att hämta ett släp tex.

En kvalificerad "gissning" är att framhjulet låste upp, gick åt sidan och sedan i backen dvs en klassisk "bromsa med raka armar utan förankring med benen" händelse. Hojåkare som kört under sommaren överaskas av den lägre friktion som morgon kall augusti asfalt ger, något för oss andra att tänka på:gnissla

Långt ifrån alla som alltid bromsar med ryggmärgen och då med lätt böjda armar och samtidigt kniper åt runt tanken. Många har fått lära sig att ha raka armar vid bromsning men just det gör att de har mycket svårt att reda upp ett framhjulssläpp vid bromsning och ni som har testat att bromsa framhjulet till låsning i 90knyck känner ju till vilken skillnad det är att stödja mindre mot styret och ha böjda armar, det liksom reder upp sig av sig själv direkt när man lättar på frambromsen:tummenupp
 
En kvalificerad "gissning" är att framhjulet låste upp, gick åt sidan och sedan i backen dvs en klassisk "bromsa med raka armar utan förankring med benen" händelse. Hojåkare som kört under sommaren överaskas av den lägre friktion som morgon kall augusti asfalt ger, något för oss andra att tänka på:gnissla

Långt ifrån alla som alltid bromsar med ryggmärgen och då med lätt böjda armar och samtidigt kniper åt runt tanken. Många har fått lära sig att ha raka armar vid bromsning men just det gör att de har mycket svårt att reda upp ett framhjulssläpp vid bromsning och ni som har testat att bromsa framhjulet till låsning i 90knyck känner ju till vilken skillnad det är att stödja mindre mot styret och ha böjda armar, det liksom reder upp sig av sig själv direkt när man lättar på frambromsen:tummenupp

Jo men Raffe... Tänk om det var i en kurva också? Det är nämligen lättare sagt än gjort att hålla sig på 2 hjul med just en gixxer 1000 -02. :gnissla
 
Jo men Raffe... Tänk om det var i en kurva också? Det är nämligen lättare sagt än gjort att hålla sig på 2 hjul med just en gixxer 1000 -02. :gnissla

Det är ju så enkelt.. Svarta sidan av däcken NEDÅT:D

Som jag skrev tidigare så är jag "rätt" insatt i hur vurpan med aktuell gixxer gick till.

Annars då, hinner du med att spaka på backen eller börjar det vara damm på gixxern.
 
Det är ju så enkelt.. Svarta sidan av däcken NEDÅT:D

Som jag skrev tidigare så är jag "rätt" insatt i hur vurpan med aktuell gixxer gick till.

Annars då, hinner du med att spaka på backen eller börjar det vara damm på gixxern.

Hehe jo, äntligen har jag fattat det! :tummenupp

Det hinns med litegrann iaf, fast mest fokus är det på flygandet + att det regnat varenda jävla dag här sen jag kom hit, förutom en dag! Sjukt! Sen är ju ett litet problem att jag inte har någon att köra med ännu, henke (ägaren till hojjen som robban körde) övningskör och ska ta kortet strax förhoppningsvis. Sen var jag i Örebro i helgen och kollade på en gixxer1000 -02 röd/svart som en annan klasspolare kanske ska köpa och appropå det har jag en fråga också!!!

Det är så här att när jag provkörde den så sa han att det var ett fel med kopplingen som tydligen var relativt vanligt på gixxer1000 01/02. När man ska iväg från stillastående och släpper kopplingen i 3000varv+ så börjar den typ slira på kopplingen och vill inte dra iväg förns den får fatt på något o hugger iväg.. Hm, svårt att förklara. Men växla går hur bra som hellst när man väl kommit iväg och då är lådan följsam och tyst och jaa känns då bättre än min iaf. Enligt säljaren var det enkelt att fixa bara öppna höger kåpan och stoppa in nån fjäderbricka på nått litet knepigt ställe. Hört något om det felet/fenomenet? :va

Annars nu när jag efter Norge resan ser mig som bromsexpert och kurvtagningsspecialist :tummenupp :rolleyes: så har jag börjat testa lite bakhjulsfantom-grejjer och gasat upp den på bakhjulet lite på 2an, hehe fast mest upp ner upp ner upp ner och nöta på framdämparna :gnissla

Hoppas alla har det bra och allt är bra i Boden och att ni har bättre väder där!!!
 
Det hinns med litegrann iaf, fast mest fokus är det på flygandet + att det regnat varenda jävla dag här sen jag kom hit, förutom en dag! Sjukt! Sen är ju ett litet problem att jag inte har någon att köra med ännu, henke (ägaren till hojjen som robban körde) övningskör och ska ta kortet strax förhoppningsvis. Sen var jag i Örebro i helgen och kollade på en gixxer1000 -02 röd/svart som en annan klasspolare kanske ska köpa och appropå det har jag en fråga också!!!

Det är så här att när jag provkörde den så sa han att det var ett fel med kopplingen som tydligen var relativt vanligt på gixxer1000 01/02. När man ska iväg från stillastående och släpper kopplingen i 3000varv+ så börjar den typ slira på kopplingen och vill inte dra iväg förns den får fatt på något o hugger iväg.. Hm, svårt att förklara. Men växla går hur bra som hellst när man väl kommit iväg och då är lådan följsam och tyst och jaa känns då bättre än min iaf. Enligt säljaren var det enkelt att fixa bara öppna höger kåpan och stoppa in nån fjäderbricka på nått litet knepigt ställe. Hört något om det felet/fenomenet? :va

Då har du ju ändå inte så tråkigt direkt, flyga är faktiskt lite roligare än att köra hoj förutsatt att det inte bara är "tråk" flygning:D Jag och Robban var och flög en sväng och då kurvade vi ner oss i 3-3,5G vilket inte är speciellt mycket men Robban sa att han kände av det på marken, du får berätta hur du gillar centrifugen sen:D

Angående kopplingen på gixxer 1000 01/02 känner jag inte till något känt "problem", hade inga problem överhuvudtaget när jag hade min 02:a. Slirande koppling som sedan hugger kan bero på oljan men också på sliten koppling likväl som det kan vara ett känt problem fast jag inte känner till det:va
 
Antar att det var den här? http://www.blocket.se/vi/17290512.htm?ca=1_9_s
Men det var bara en vanlig klotning med andra ord, inge "sno hojen och göra svarta streck + krasha och sen smita" olycka?

Nope.. Den var det inte men denna: http://www.blocket.se/vi/17195801.htm?ca=1_3_s Vad jag vet var det inte fråga om någon stöld och enligt registrerade ägarens son skedde krachen under provkörning farbror blå håller på att försöka reda ut exakt vad som hänt, vem som kört osv så de har nog lite att göra:D
 
samma kille säljer en VW, Caddy TDI, 1998 för 10500 åxså :va

Gissar att det är någon som fyller år :)
 
Det konstiga är att han har ju haft ute annonser länge, och jag har svarat på en annons, den med Bortskänkes. Frågat om gräsklipparen finns kvar, och takplåtarna, men dom var borta.
Fick svar av nån Stefan Von ???

Vet inte riktigt vad man skall tro.
 
Någon härifrån som tänkt göra sig av med en Hayabusa till underpris?
http://www.abc-annons.se/viewad.php?idnr=103213

:tummenupp

Tja.. Av tel nr att dömma så är det Affe S som säljer den och han fyller år först i oktober så det vette tusan om någon skojar med honom så pass långt före han fyller 40, priset är ju inte omöjligt beroende på skick men följer bruttan på bilden med så är det affär:tummenupp

Om man kollar lite extra på bilden ser man även utloppet för wastgaten så även turbo verkar ingå:yoparty

Edit: Det verkar uppenbart att det är någon som skojar med Affe, i Caddy annonsen uppges anledningen till försäljningen: " less på att pendla" och "stora turbon" så man kan nog med 100% säkerhet räkna med att man inte kan göra några fynd:huvet Säkert kul att få alla samtal från spekulanterna:D
 
Last edited:
Då har du ju ändå inte så tråkigt direkt, flyga är faktiskt lite roligare än att köra hoj förutsatt att det inte bara är "tråk" flygning:D Jag och Robban var och flög en sväng och då kurvade vi ner oss i 3-3,5G vilket inte är speciellt mycket men Robban sa att han kände av det på marken, du får berätta hur du gillar centrifugen sen:D

Angående kopplingen på gixxer 1000 01/02 känner jag inte till något känt "problem", hade inga problem överhuvudtaget när jag hade min 02:a. Slirande koppling som sedan hugger kan bero på oljan men också på sliten koppling likväl som det kan vara ett känt problem fast jag inte känner till det:va

Nej det kan jag väl inte påstå! :) Jo är beredd att hålla med, jäkligt mycket att lära och göra bara ibörjan nu! Checklistor och radiosnack + själva flygningen då.. sweet, jaa det är ju ett tag kvar men 9 g lär kännas!!!

Okaj! Mm.. den har ju gått 3700 så den kan ju vara bara sliten! Men det har nog löst sig nu, ägaren ska lämna in den för att få kopplingen fixad sen får vi se vad det var och hru dyrt det var och om han vill ha mer pengar för hojjen sen när den är fixad, men jag tror det lutar åt ett köp! Vi ska starta en gixxer-förening här nere tror jag! :yoparty Tack iaf!
 
Kom just hem från en sväng med farbror blå i helikopter ovanför skallen större delen av tiden. tur att man alltid kör laglydigt:D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top