Sportbils-tips

Ja, idag är det VÄLDIGT halt ute, till och med vissa bussar i Uppsala ställdes in...

Tummen upp till alla som åker dubbfritt, berätta hur bra odubbat är nu!!!:brinnerup

Mina dubbade bettade inte heller så bra som sagt...
Och i Upplands-Väsby har de ställt in ALLA bussar hörde jag från polarn. :3freak

Ja, idag är det VÄLDIGT halt ute, till och med vissa bussar i Uppsala ställdes in...

Tummen upp till alla som åker dubbfritt, berätta hur bra odubbat är nu!!!:brinnerup

Jag har kört odubbat på bilen några år, jag kör ganska mycket.
Dubbfritt funkar kanon !!!
(På hojen har jag dock dubbat).

Kör man som en påse bajs, så hjälper det inte med dubbdäck.
De flesta som förklarar hur dåligt det är med odubbat, kör dubbat. -Varför då ?
Brist på erfarenhet eller bara kassa förare?

Utan dubbdäck i trafiken som ruggar upp isen så skulle ännu fler olyckor ske, sen om det är förare eller däck, det är en annan fråga...

Jag har kört odubbat på bilen några år, jag kör ganska mycket.
Dubbfritt funkar kanon !!!
(På hojen har jag dock dubbat).

Kör man som en påse bajs, så hjälper det inte med dubbdäck.
De flesta som förklarar hur dåligt det är med odubbat, kör dubbat. -Varför då ?
Brist på erfarenhet eller bara kassa förare?

Både jag och GUW kör odubbat, trots att vi förespråkar dubbat.
Kör slut på de däck som satt på bilarna när vi köpte dem.
Det funkar inte kanon.
Båda har (förmodar jag) haft körkort i 20-25 år (24 för mig) och åtminstone en av oss har kört bil betydligt längre.
Jag har tidigare kört rally och backe och kör nu lite folkrace tillsammans med min systerson.
Har även kört yrkesmässigt.
Kör nu 3500-5000 mil om året.

Visst TT:n är en tjejbil men är inte Miatan ännu mer tjejbil? Jag kommer inte köra rally på skogsväg och när det gäller bankörning prioterar jag hojen. Corvetten är för vulgär och att få tag på en pålitlig Porsche blir nog för dyrt. De ända rimliga alternativen är väl Alfa, Impreza, Evo.
Det är väl priset som avgör om det är en tjejbil.

Så Alfa är ett under av pålitlighet? ;) Jag har min mest i garaget just för att den inte ska sönderfall plötsligt av sig själv pga det kallt eller lite pustigt ute ;) ;)

Du kommer gilla den!!! Vilken bil är det? årsmodell? Länk till annons? Kan ta det via PM om du vill...
Har ju själv en Type R och tjejen jobbar på Honda...

En -03:a finns en i Södertälje och en i Västmanland (Västerås). Kommer provköra den i Västerås då jag ska dit. Sen har frun börjat tjata om en Mini Cooper S nån som har kört en sådan?

En -03:a finns en i Södertälje och en i Västmanland (Västerås). Kommer provköra den i Västerås då jag ska dit. Sen har frun börjat tjata om en Mini Cooper S nån som har kört en sådan?

Så nu har du gått ifrån din kravlista till att bara hitta en bil och du vill ha någon som är lite roligare att köra än en polo... check. :tummenupp

Vad gäller CTR (Civic Type R) så försök få tag på en 04 eller nyare då det skedde lite facelift men också ändringar på motorn då, lättare svänghjul och lite sånt.
Sen att tänka på med CTR så är den ganska spartanskt utrustad, den har t.ex. inte stolsvärme vilket kan vara lite jobbigt på vintern... sen blir växelspaksknoppen rätt kall på vintern också.
Men det är vansinnigt rolig bil. :fakta

Mini... nja, jag hade nog tagit något annat... men det har mest att göra med historian kring ägarstrukturen... den har varit lite shaky senaste 20åren.

Haha jag har en Mini Cooper Countryman S All-4 eller vad den heter. Det är som att köra en Golf Gti med 4-motion.
Så där kul...

En vanlig Mini Cooper S är roligare som busbil men då skulle jag sikta på en JCW modell.
Dock är S modellen lite stötigare att åka i än vanliga Mini Cooper. Men det har ni säkert redan listat ut om ni börjat prata om Type R osv.

Numera är det BMW som äger Mini och ja det får man tolka hur man vill....

Last edited:
jaha , har vänt till "hot hatches" nu .... finns en som sticker ut Focus RS , nya e rätt dyr fortfarande men Mk1 med sugsnurran kan man hitta för vettiga pengar .... sjukt rolig kompromiss
hittar du en MK1'a rs500 till vettiga pengar och skick så har du ju jackpot

och ja det är en Fårrd ... men RS (och även ST) är av en helt annan klass än dom "vanliga" Fårrdarna

Haha jag har en Mini Cooper Countryman S All-4 eller vad den heter. Det är som att köra en Golf Gti med 4-motion.
Så där kul...

En vanlig Mini Cooper S är roligare som busbil men då skulle jag sikta på en JCW modell.
Dock är S modellen lite stötigare att åka i än vanliga Mini Cooper. Men det har ni säkert redan listat ut om ni börjat prata om Type R osv.

Numera är det BMW som äger Mini och ja det får man tolka hur man vill....

Fast skulle inte BMW-handlarna sluta med Mini...? Har för mig att läst det nånstans...
Märket har varit i blåsväder ofta och det har ryktats vid flera omgångar om att även BMW skulle sälja dem, så jag vete sjutton.
Men så länge den funkar och BMW har ägandet så är det ju en sjysst deal... och jag vet ju att du trivs med din även fast det ser lite skoj ut när typ 2m M|cke kliver ur en Mini... :hihi

jaha , har vänt till "hot hatches" nu .... finns en som sticker ut Focus RS , nya e rätt dyr fortfarande men Mk1 med sugsnurran kan man hitta för vettiga pengar .... sjukt rolig kompromiss
hittar du en MK1'a rs500 till vettiga pengar och skick så har du ju jackpot

och ja det är en Fårrd ... men RS (och även ST) är av en helt annan klass än dom "vanliga" Fårrdarna

En polare körde sönder drivningen på 2st Mondeo ST220 på bara nån månad... han var van vid Honda CTR och Honda Accord Type R... fick höra på verkstan att bilarna var inte byggda för hårdare körning. :huvet

En polare körde sönder drivningen på 2st Mondeo ST220 på bara nån månad... han var van vid Honda CTR och Honda Accord Type R... fick höra på verkstan att bilarna var inte byggda för hårdare körning. :huvet

Mondeo ST220 var och är fortfarande en vettig familjebil med sportiga ambitioner , men en CTR eller Accort får du inte plats med hundar å barnvagnar å grejjer i ... går ej att jämföra ... sen vettefan jag smiskade min ST220 jävulskt hårt(ej på bana dock) med 19" 235 klistriga däck ... inte fan gick nått sönder på den
Focus RS bilarna är byggda för "hård körning" .... spöa den drivlinan och man är antingen en tant på 90 år och eldar upp kopplingen eller totalt oduglig på att köra bil :lol

Passa dig för bilar med CAI (cold air intake) om du tänker köra när det är blött ute.. Dom kan suga i sig vatten med motorras till följd... Sen är tyvärr växellådan ett vanligt fel på bilar som blivit använda... Hittar du en med diffad låda är det bra då dom håller bättre..!

Som carnivore säger är -04 eller -05 som gäller!
Köp min -04 med 8200 mil...

Angående Ford säger jag bara, RS eller ingen alls!!
ST modellerna är inte bra och är slöa och väldigt tråkiga!

Last edited:
Mondeo ST220 var och är fortfarande en vettig familjebil med sportiga ambitioner , men en CTR eller Accort får du inte plats med hundar å barnvagnar å grejjer i ... går ej att jämföra ... sen vettefan jag smiskade min ST220 jävulskt hårt(ej på bana dock) med 19" 235 klistriga däck ... inte fan gick nått sönder på den
Focus RS bilarna är byggda för "hård körning" .... spöa den drivlinan och man är antingen en tant på 90 år och eldar upp kopplingen eller totalt oduglig på att köra bil :lol

Honda Accord Tourer med hund, barnvagn och hela rubbet... hade inga problem alls att få plats.
Bytte till Civic och har fortfarande inga problem nu när vi gått ifrån liggvagn.

Ford kommer alltid bara att vara en Ford.... Tråkiga och gubbiga... Mycket mer körglädje i en CTR!!!
OM jag hade haft en chans att ta ut min CTR på bana så skulle jag göra det, så otroligt rolig bil att köra!!!
Med den diffade lådan tar den kurvor som jag vet inte vad...

Ford kommer alltid bara att vara en Ford.... Tråkiga och gubbiga... Mycket mer körglädje i en CTR!!!
OM jag hade haft en chans att ta ut min CTR på bana så skulle jag göra det, så otroligt rolig bil att köra!!!
Med den diffade lådan tar den kurvor som jag vet inte vad...

Bara behålla den och betala medlemsskap i Hondaklubben så finns det lite körningar... :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti