Sport eller street?

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag måste ta och erkänna att efter att ha sett lite filmer/bilder på hojar här jag gått och blivit sugen på en ny hoj. Jag har nyligen köpt en custom som jag stormtrivs med men känner att en komplettering skadar inte.

Det jag dock undrar är vad är det för specifika skillnader mellan en sporthoj och en nakenhoj?

Jag har kört en nakenhoj dock ingen sport, så jag vet inte riktigt vilken som har den där extra körglädjen. Nog för att det är grymt individuellt men jag tänkte att ni kanske kunde vägleda mig.

Och ifall ni rekommenderar en viss sort, vilken rekommenderar ni?
Det jag har krav på är att den ska kosta under 12k i försäkring/år (jag är 28) eftersom jag redan har en hoj som kostar nästan lika mycket i försäkring så det får inte bli alltför dyrt.

Själva priset på motorcykeln får max ligga på 105.000kr, i värsta fall, och då menar jag verkligen om jag måste så kan jag lägga till 15k till men helst 105.

Jag bor i Skara på Landet, har hus med larmat garage.

Så för att kortfatta:
Sport eller street hoj, och vilken skulle ni rekommendera och varför?

Tacksam för svar

Tycker det låter som ekonomin tillåter en streethoj försäkringsmässigt. :)

Testa runt lite och tjacka den du blir kär i ;)

Håll utkik efter en beggad Ducati Streetfighter S vetja.

Det är just det som är grejen att jag inte riktigt vet VAD jag ska testa.. Om det finns några rekommendationer på några hojar så kan jag ha med mig dem i bagaget när jag besöker närmsta handlare och testar dem.. Men behöver lite information, skillnader, likheter, vad folk föredrar mm.

Är under 30 själv och betalar på min cbr 600rr 09a under 10k om året hel/hel och avställningsbar.
Har försäkrat hos Trygg Hansa!

Kåphoj om ekonomin tillåter annars nakenhoj. Ett tips innan köp kolla försäkring först på tänkta hoj och ring runt. Själv fick jag bud uppemot 45 k av vissa gamar.

z750 / 1000? är själv sugen på en sådan, dock till nästa säsong isåfall. FIxat kortet än?

Försäkringspremien styr lite här, beroende på om det är hel som krav.

Sporthojar - De roligaste, och de du kanske har råd att helförsäkra hittar du i 600-klassen, men för att en sporthoj skall vara kul är det bana det handlar om.
Street - Traja Speed Triple, KTM Superduke, Kawa Z1000, Honda CB1000R, Ducce Monster/Streetfighter, etc.

Ut och provsitt/kör/kolla försäkringar, ta den du trivs bäst med, och kan få service på någorlunda i närheten.

Last edited:
Det är just det som är grejen att jag inte riktigt vet VAD jag ska testa.. Om det finns några rekommendationer på några hojar så kan jag ha med mig dem i bagaget när jag besöker närmsta handlare och testar dem.. Men behöver lite information, skillnader, likheter, vad folk föredrar mm.

Surfa runt på blocket tills du får ribba; den hojen tjackar du! :tummenupp

Vad ska du ha den till?

Jag har åkt sporthojar, motarder och streetfighters om vartannat, och var hoj har sin funktion.

Sporthoj på gata är förkastligt för mig. Jag har haft MYCKET roligare på SuperDuken (alt. Ducce StreetFighter, Aprilia Touno etc) än med sporthoj.

De ovan nämda "street" hojarna är bra exempel på hojar som råkar sakna kåpor och ha högt styre, men i övrigt är grymt kompetenta med redigt bra komponenter och chassien. 200+ är man rökt, men det spelar förhoppningsvis ingen roll.

Jag har en CBR600RR idag, och saknar SuperDuken som fan varje gång jag kör gata. Nu har jag en SV650 också, och får jag välja (vilket jag får) så åker jag MYCKET hellre den på gata än Hondan. Beror iofs säkert mkt ´på att jag inte har nån vadderad sadel, men ändå.

En upprät hoj är lättare att hantera i stan, ofta lättare att slanga, busigare känsla med bättre kontroll tack vare det breda styret och du är förmodligen snabbare på den än en sporthoj också för att den är lättare att komma i fas med om man är lite ny. Försäkringsmässigt måste du ner på 600or för att ens ha en chans på den premien, och då får du MYCKET mer motor i en 1000 twin med ungefär samma effekt, som du dessutom kan försäkra hos Bilsport&MC till vrakpris och få pengar över till ett par bandagar.

Jag älskar 600, hålla nålen mellan 9-16000 rpm konstant och smidigheten i dem... På bana. Men liter-twin med samma toppeffekt är så mkt skönare på gata. Dessutom är det rätt kul att steka alla sporthojsfukkon som tror att de är Rossi och deras hoj automatiskt är assnabb bara för att de har röda kåpor.

Jag jämför sporthoj, motard och streethoj i princip dagligen...Under tiden jag haft dessa hojar har jag kört i snitt 2x så mycket med motarden och fightern som med sporthojen på...hälften så lång tid. Sporthoj i stil med Ducati 1098 funkar inte i stan eller på fullproppade vägar utanför stan helt enkelt.

Fö gatåkning...snurra runt på krokig väg i kuperad terräng...inne i stan..dema lite här och var streethoj alla ggr. Man sitter bekvämt, kan dreva ner den..den är helt enkelt mer användbar, så enkelt är det.

Nu är jag en aning partisk, men streethojar har sin tjusning. Lättmanövrerade, busiga och bekväma att åka på. Försäkringspremierna störtdyker ju direkt hojen är klassad som sport/touring (Fz1, Z1000, mfl).

Sen tycket jag ju att nakenhojjarna är bra mycket snyggare än sina syskon som är inklädda i plast, men det kanske bara är jag?

Du bor i skara så visst ska det gå att försäkra en literklubba för någorlunda okej pengar. Men förvänta dig inte att du kommer ha råd med den senaste, om du inte är rik. Tips, kolla på hojar från början av 2000 talet.

CBR 929/954

GSXR 2001-2004 (1000 eller 750)

Yamaha R1 -98 är tokbillig i försäkring... reggad med mindre effekt tror jag?

Kawasakaki ZX9R eller tidiga ZX10R (2004-2005)

Gillar du Ducce så har du förmodligen den billigaste sporthojen att försäkra, men lite dyrare i inköp och service - och noll komfort jämfört med japsarna.

Med tanke på att du ser rätt vältränad ut så hade jag nog föredragit en nakenhoj. Blir rätt mycket bekvämare för dig än att trycka ihop dig på en 600rr. MEN ut och provkör, det kanske funkar skitbra för dig ändå! Vet folk som har problem att hitta bekväma sporthojar pga deras längd, kan tänka mig det är ungefär samma situation för dig om du är biff. :)

Och vill du ha roligt på gata så är nakenhoj mycket roligare än rr-hoj. :)

Nakenhoj är tüffare :fakta

Nä, men ska det inte smiskas någon bana hade jag inte köpt en sportis. Finns många fina nakna hojar i mellansegmentet som ER6N/Gladius/XJ6 som ska vara både roliga att köra och billiga att äga. Men Z1000/KTM SuperDuke/FZ1 är ju bra läckra, fast premien är ju klart högre med.

Enkelt val :) Åker du enbart gata ? isåfall Triumph Speed/street tripple , Honda cb1000r ,Ktm 990sm/r.
Gata och en del bandagar : Ktm Superduke 990 , Ducati Streetfighter , Aprilia Tuono , ktm 990Smr .

Enbart bana . Renodlade sporthojar .

Personligen vet jag inte om det är så mkt roligare med en sk Kåphoj på bana än en fläskig Streetfighter typ Ducati eller Aprilia ..Men en sak är säker Street hojarna heter just det av en anledning :D

Testade kompisen Ducati Panigale sporthoj av värsta klassen och fick ont i nacken efter 10 min :rodnar kanske är man för nära pensionen .

ska du ha billigare försäkring ... inga kåpor eller en gammal sporthoj

jag bytte själv upp mig från en Suzuki VZ1600 kromsänke till B-king ... velade å provade å donade , fastnade för GSX1400 (har man kört custom så gillar man troligen lite köttigare hojjar :) ) men hittade ingen vettig beggad , sneglade på Yammas å Hondas motsvarigheter , men dom ser klart tamare ut .... ramlade på min B-king istället , spretans ny och en redig pjäs mellan benen :D

Leta och provkör lite muskelhojjar vettja ofta billiga i försäkring iaf
typ
BMW k1300r
Suzuki GSX 1400 och hondas 1300 å Yammas motsvarighet(kommer inte på vad dom heter nu)
Suzuki B-king
Ducati Diavel
H-D Vrod,Nightrod ... eller hellre Streetrod som har vettig körställning
Yamaha V-MAX
finns säkert flera som jag inte listat här , men lite tips bå vad jag gissar att du kan vara ute efter :krama

(fast jag kommer nog byta min till nått klenare snart .... :crash )

jag bytte själv upp mig från en Suzuki VZ1600 kromsänke till B-king ... velade å provade å donade , fastnade för GSX1400 (har man kört custom så gillar man troligen lite köttigare hojjar :) ) men hittade ingen vettig beggad , sneglade på Yammas å Hondas motsvarigheter , men dom ser klart tamare ut .... ramlade på min B-king istället , spretans ny och en redig pjäs mellan benen :D

typ
BMW k1300r
Suzuki GSX 1400 och hondas 1300 å Yammas motsvarighet(kommer inte på vad dom heter nu)
Suzuki B-king
Ducati Diavel
Yamaha V-MAX
finns säkert flera som jag inte listat här , men lite tips bå vad jag gissar att du kan vara ute efter :krama

...ja, den listan är ju kalas om man vill ha ett komplement till en kromad glidare, och frågar efter street/sport. :hihi :va (beamern och ev. bkingen undantaget dock)

typ
BMW k1300r
Suzuki B-king
Ducati Diavel
Yamaha V-MAX

Mot den listan kan han ju lika gärna behålla det sänka han har.

Glidern:
För att få lite beslutsunderlag och göra det "riktiga" bytet till nästa säsong kanske ett snabbbyte nu till nåt riktigt litet är grejen. Yama XJ6, Kawa Versys eller KTM 690.

Nåt som förvisso saknar motor, men kommer ge dig en ny dimension av hanterbarhetskänsla. Sen letar du nåt med mos i som har samma chassiekänsla så har du den ultimata street/bus-hojen. (Och då har du köpt SuperDuke, Ducce SFS eller Aprilia, men det vet du inte än).

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph