Sportig hoj med billig försäkring, medelklass.

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Hoj
Honda Varadero XL125V
Tjo, som rubriken säger, en sportig hoj att ha som mellanklass utan megadyr försäkring. Dags för mellanklass kort snart nu och jag har funderat mellan motard och sporthoj osv.

Lutar lite mer mot motard just nu, enbart pga att det blir mycket billigare tack vare försäkring. En valfri 600 sporthoj kostar ju skjortan i försäkring.

Dock har jag hört rykten om att det finns vissa hojar som kompromissar, och därav blir det en mycket billigare försäkring. Så det är dessa hojar jag behöver hjälp med att finna!

Kort sagt, Sporthoj, billig försäkring, fungera som mellanklass. Ett + är ju radfyra, men inget måste :)

Tack för all hjälp! :tungan

//Morgan

Är du som ditt nick 93a så kan jag inte tänka mig någon försäkring som är billig då du i princip tagit KK för nån månad sen?... Men kolla på Triumph, dom har märkesförsäkring hos IF som är snuskigt billig för att vara i den klassen

Suzuki märkesförsäkring har ju klassiker på 10+år gamla hojar, så en GSX-R 600/750 -01 är ju prisvärt.

Är du som ditt nick 93a så kan jag inte tänka mig någon försäkring som är billig då du i princip tagit KK för nån månad sen?... Men kolla på Triumph, dom har märkesförsäkring hos IF som är snuskigt billig för att vara i den klassen

Det är till och med så att jag kommer förmodligen inte att ha mellanklass förrän nästa år, men kommer att köpa hoj innan snön faller förmodligen. Fyller i November.

Suzuki märkesförsäkring har ju klassiker på 10+år gamla hojar, så en GSX-R 600/750 -01 är ju prisvärt.

Okej, låter som det är något att titta lite närmare på. Du råkar inte veta på ett ungefär hur mycket billigare det blir? Kan bara dra till med någon siffra.

Last edited:
1600 pix om den är 20 år eller äldre, hel/hel, om du inte slaktat den till streetfighter dvs. bilsport mc classic försäkring.

kör blocket, mc, sport, gammal till 1991 o se vad som dyker upp

tex

http://www.blocket.se/malmo?q=&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=11&c=1145&ca=23_11&l=0&md=th

ser att det dyker upp en del cbr 600 för vettiga pengar att köra o trilla med.

Känns lite för gammalt, dock runt 00 så verkar det finnas hyffsat fina.

T.ex. http://www.blocket.se/orebro/Honda_CBR_600_F_34320247.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_CBR_600_F_33304462.htm?ca=23_11&w=3

bland GSX-r fanns ju

http://www.blocket.se/trelleborg/Suzuki_gsx_r_750_34066147.htm?ca=23_11&w=3

och liknande.

Köp cbr600f 2011 modellen 14:500 för helförsäkring för en nykomling som oss :)

Tyvärr ligger min budget för inköp runt 30.000kr, annars skulle det vara najs med en sprillans :tummenupp

jag betalar 2.300kr halvförs./år för min sv650s -04 (18år i mellanstor/liten ort) dock är det ingen riktig "sporthoj" och ingen rad fyra men en trevlig twin istället. Den är åt det sportigare håller och har inga problem att hänga på större hojar på små vägar och dessutom blir den rätt snygg med helkåpa. :tummenupp

hade du tänkt köra på 25kw tror jag nog det är rätt onödigt att köpa en 150hästars hoj.

ett tips kan vara är att kolla på hojar bilsportmc försäkrar då de är det ända försäkringsbolag jag vet som inte försäkrar på ursprungsefekten

Last edited:
KTM 640 kanske? Ryms i budgeten och behöver inte strypas så fruktansvärt mycket för att hamna på 25 kw.
Ju mindre skillnad mellan strypt effekt och originaleffekt, desto bättre borde hojen rimligtvis gå =)

//Robert

När ni kollar försäkringar, glöm inte alternativet "Avställningsbar månads försäkring" Det blir en högre kostnad/månad om man ser till helår, men då man har hojen påställd ca 5mån/år blir försäkringen betydligt billigare för oss med fräscha kort.

Min zx9:a landar på 800:- månad tot ca 4500:-/år för en JÄVLIGT rolig cykel! Eller ca 7500:- om jag tecknar en årsförsäkring.

KTM 640 kanske? Ryms i budgeten och behöver inte strypas så fruktansvärt mycket för att hamna på 25 kw.
Ju mindre skillnad mellan strypt effekt och originaleffekt, desto bättre borde hojen rimligtvis gå =)

//Robert

En 640:i är inte rolig över 90 km/h. 120+ är den som att ha svärmor mellan dig och damen i sänghalmen... Serviceintervallen är hemska :/

Kolla på en 625:a i så fall (inte kört en sådan, men hört att de skall gå bättre).

Eller som någon skrev CBR600F borde inte bli spec hemsk då många redan finns på 25kw, eller en zx6 för all del.

Last edited:
Jag betalar 3800:-/år helförsäkring för min SV1000 -03. är 30 och bor strax utanför stockholm, jävligt rolig hoj, mycket kraft i hela registret.

Cbf1000

Kör en honda cbf 1000 med ABS-07.
40+ utanför tätort , betalar 3400:- länsförsäkringar.:tummenupp

köp en hoj av samma årsmod av dig själv så får du classicaförsäk, 1600 helförsäk/helårsen lägger du resten av pengarna som du tänkt köpa hoj för på soppa och bankörningar :tummenupp

http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSXR_1100_34162426.htm?ca=19&w=3

Kan ju inget annat säga än att det verkar lockande, dock frågan är ju dock hur driftsäkra dessa är jämfört med dagens :P
Just dom gamla gsxr motorerna ska vara rejält driftsäkra :tummenupp Gäller även för dom flesta gamla hojarna, kan behöva lite kärlek men dom går långt ändå

Att klaga på dyra försäkringar till en nästan ny hoj och knappt vara äldre än 18 känns lite som att skjuta sig i foten och gnälla på att de gör ont :död

Just dom gamla gsxr motorerna ska vara rejält driftsäkra :tummenupp Gäller även för dom flesta gamla hojarna, kan behöva lite kärlek men dom går långt ändå

Att klaga på dyra försäkringar till en nästan ny hoj och knappt vara äldre än 18 känns lite som att skjuta sig i foten och gnälla på att de gör ont :död

Hade inte tänkt mig något så jättenytt, runt 00 är det jag letar efter. För där ligger det nämligen i min prisklass.

Tror jag säkert :yoparty

Last edited:
Nyheter
Wunderlich-skydd för BMW F 450 GS

Wunderlich lanserar tre sky...

Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris