Spårning av registreringsnummer?

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Ort
stockholm
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
känns som att ibland är det bara oflyt,hade min husa 4 mil från mig (närmare banan) Efter en körning började den trycka ur olja,lastade upp den på släpet och rullade hem via tensta rinkeby osv.trött o småfebrig, frångick jag alla vanliga rutiner med att låsa den i golvet o ställa larmad bil mot porten. :huvet Nästa morgon BORTA!!!! Antagligen någon som sett den på släpet och följt efter.
 

Bifogat

  • pappas kamera 496.jpg
    pappas kamera 496.jpg
    261.8 KB · Visningar: 126

King Kong

Ibland har jag 150 hk mellan benen...
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
Yamaha R1 98
Man kan även kolla om bilen framför/bakom är en civil polisbil med hjälp av tex sms tjänsten =)
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Har använt denna utmärkta funktion ett antal ggr, för att ringa och berätta för bilägare att de nog skall ta och släcka lysena på sin parkerade bil.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Kolla på blocket och andra annonser
Det är ytterst få som faktiskt har med regskyltarna på bilderna eller som låter bli att redigera bort regnret i deras foton.

Här är ett ex som längst ned på sin annons har förklarat varför han inte har med sitt regnr.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_1200_GS_Adventure_Reseutrustad_35803319.htm?ca=15&w=3&last=1

Så jag tror de flesta har fattat!
:)

Att paranoian sprider sig betyder dock inte automatiskt att den är berättigad...
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Har använt denna utmärkta funktion ett antal ggr, för att ringa och berätta för bilägare att de nog skall ta och släcka lysena på sin parkerade bil.

Meh... O du tycker att det väger över det som kan missbrukas av funktionen?!

förslaget är att denna funktion skall bara kunna användas av polisen själva eller transportstyrelsen. Inte allmänheten, inte tjuvarna.

Jag har hittat stulna fordon, kunnat spåra ägaren via sms-tjänsten/Eniro och berättat vars deras stulna bil stod. Jag har dessutom fått tag i folk som har parkerat mitt i in/utfarter och totalt blockerat dom.

Ja eller så säger du det till polisen bara, så kan de kontakta ägaren.
Folk som parkerar dåligt får böter istället, det svider mer.
 
Last edited:

Micke89

Mike The Bike
Gick med
16 May 2008
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
KTM300exc, BMW R90/6
Vi har en yamaha cross som har stått hos oss på jobbet. Kollegan undrade vems det var. Jag visste inte heller så han tog fram iphonen, knappade in regnret och fick fram namn och adress! Det första jag kom att tänka på var hur det kan användas i onda syften!
Den stora frågan i denna tråd är hur han fick fram regnummer på en motocross :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är gott om sådan här superdumma funktioner i Sverige.
T.ex att i ett flerfamiljshus skriva ut namn på lägenhetsinnehavaren på dörren och nere i trappuppgången.
Offentlig telefonkatalog osv. Har du läst Telias kundavtal nån gång?
Att Telia förbehåller sig rätten dela med sig av sina uppgifter om dig. Med sina samarbetspartners. Eller Apples intergritetspolicy som ger Apple rätt dela med sig av allt de vet om dig med alla de vill. http://www.apple.com/se/privacy/
I klar text en beskrivning av en trojan på vilken antivirussite som helst. Och Google är inte bättre, det här användaravtalet erbjöds jag när jag ville kolla på Youtube på en Android: "Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation" dvs kontakter, SMS, mail, telefonsamtal, foton, filmer, vad mikrofonen kan höra, vad kameran kan se får Goggle rätt till om jag accepterar.
Själv har jag använt möjligheten kolla vem som är ägare till en hoj en gång. När jag funderade på att köpa en hoj. Vill ju gärna köpa den av ägaren och inte nån annan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror inte att det här är ett problem.
Nu känner jag inte folk som snor hojar, så kan inte direkt fråga dem... Men har pratat lite med folk som stulit bilar, och de kollade aldrig i fordonsregistret iaf.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla på blocket och andra annonser
Det är ytterst få som faktiskt har med regskyltarna på bilderna eller som låter bli att redigera bort regnret i deras foton.

Här är ett ex som längst ned på sin annons har förklarat varför han inte har med sitt regnr.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_1200_GS_Adventure_Reseutrustad_35803319.htm?ca=15&w=3&last=1

Så jag tror de flesta har fattat!
:)
Han har inte fattat alls ! :näsblod
Han har ju skrivit vad han heter och det finns bara en person med det namnet i Sverige. Så att hitta var han bor är en baggis.
Enligt min uppfattning, vill du ha nått sålt, tala om vad du heter och vad hojen har för registreringsnummer.
Då kan intresserade köpare
kolla
vad försäkringen blir hos bolagen (det som varit viktigast för mig, kan man inte uppskatta försäkringskostnaden, glöm det)
att namn på säljare och ägare överensstämmer
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Den stora frågan i denna tråd är hur han fick fram regnummer på en motocross :D

Fordonet stod parkerat hos oss på jobbet ju :) Men fokuset ligger på att med hjälp av regnret kunde han på sin display få fram namn och adress via transportstyrelsens sms tjänst.

Se dig själv att du åker ute en dag på din hoj och bakom dig blir du omkörd av en bil där någon i denna biltagit en bild med sin mobil på ditt regnr eller bara memorerat det.
De/den behöver inte skugga dig hela vägen hem utan kan anta att din hoj kommer stå parkerad i ett garage på din adress. Så de kollar upp det och återkommer nattetid. Risken att de blir upptäckta av dig när du ser att samma bil (De) åker bakom helatiden kan de undvika med hjälp av detta.

Han har inte fattat alls ! :näsblod
Han har ju skrivit vad han heter och det finns bara en person med det namnet i Sverige. Så att hitta var han bor är en baggis.
Enligt min uppfattning, vill du ha nått sålt, tala om vad du heter och vad hojen har för registreringsnummer.
Då kan intresserade köpare
kolla
vad försäkringen blir hos bolagen (det som varit viktigast för mig, kan man inte uppskatta försäkringskostnaden, glöm det)
att namn på säljare och ägare överensstämmer

Japp du har rätt, förutom att namnet inte är obligatoriskt att ange i annonsen och att Regnr går att få av återförsäljare.. Men vi får se vad transportstyrelsen säger.
Jag vet iaf hur jag skulle gå tillväga för att planera en stöld av ett specifikt fordon. Man kan bara hoppas att den står parkerad på ägarens adress när man kommer med sina verktyg nattetid för att bryta sig in i ett garage.

Basically...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fordonet stod parkerat hos oss på jobbet ju :)
Nu missade nog du poängen, crossar är inte fordon, det är leksaker, som inte har regnummer :rolleyes:

Se dig själv att du åker ute en dag på din hoj och bakom dig blir du omkörd av en bil där någon i denna biltagit en bild med sin mobil på ditt regnr eller bara memorerat det.
Omkörd bakom mig? :va


Japp du har rätt, förutom att namnet inte är obligatoriskt att ange i annonsen och att Regnr går att få av återförsäljare.. Men vi får se vad transportstyrelsen säger.
Jag vet iaf hur jag skulle gå tillväga för att planera en stöld av ett specifikt fordon. Man kan bara hoppas att den står parkerad på ägarens adress när man kommer med sina verktyg nattetid för att bryta sig in i ett garage.

Basically...
Transportstyrelsen hade säkert ingen som helst aning om att buset kan utnyttja det här, bra att du berättar det för dom! :tummenupp Fast du, det har ju sen regnummer infördes varit möjligt att ringa dom som för tillfället har haft hand om dom och fråga om ägaruppgifter. Du tror inte du kan övertala dom om att förbjuda regplåtar, eller iaf ändra lagen så att dom inte behöver sitta synligt?

Förresten, när du ska ut å stjäla hojar på nätterna, hoppas du använder din egen mobil, så att Transportstyrelsen kan se i sina loggar vem som kollade upp det stulna fordonet samma dag, så kan dom åka hem till dig å hämta tillbaka det :tummenupp
 
Last edited:

R666

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
På hojen
Hoj
r6
Vi har en yamaha cross som har stått hos oss på jobbet. Kollegan undrade vems det var. Jag visste inte heller så han tog fram iphonen, knappade in regnret och fick fram namn och adress! Det första jag kom att tänka på var hur det kan användas i onda syften!


Namn och stad får jag fram av sms nu,för något år sen fick man även upp gatunamn och antal trappor(om man bodde i hyreshus) men det togs bort ganska snabbt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Använda tjänsten senast för några veckor sen när jag höll på att bli påkörd bakifrån för att någon inte kunde högerregeln.

Hade inte gjort mig mer än irriterad om det inte var för att föraren ifråga började ljustuta, tuta och hytta med näven.

Surfade fram ägaren, enirade och ringde upp karln ifråga.. Hyfsat redo att vända och ta ett snack face2face frågade jag om han hade problem med högerregeln. Första halvet ordet var han asförbannad, sen tystnade han av en stavelse in på ord #2.. sen var det tyst några sekunder, sen la han på.

Måste nog klicka "gilla" på den tjänsten trots allt.

Ps. Har också hojarna i garage utanför hemadress!
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Nu missade nog du poängen, crossar är inte fordon, det är leksaker, som inte har regnummer :rolleyes:


Omkörd bakom mig? :va



Transportstyrelsen hade säkert ingen som helst aning om att buset kan utnyttja det här, bra att du berättar det för dom! :tummenupp Fast du, det har ju sen regnummer infördes varit möjligt att ringa dom som för tillfället har haft hand om dom och fråga om ägaruppgifter. Du tror inte du kan övertala dom om att förbjuda regplåtar, eller iaf ändra lagen så att dom inte behöver sitta synligt?

Förresten, när du ska ut å stjäla hojar på nätterna, hoppas du använder din egen mobil, så att Transportstyrelsen kan se i sina loggar vem som kollade upp det stulna fordonet samma dag, så kan dom åka hem till dig å hämta tillbaka det :tummenupp

Kan de se det i deras loggar?
E du helt säker på det?
I rest my case i sådant fall.

:Bugar
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Det hela är ju löjligt, om man har annons och någon ringer för att be om numret för att kolla upp försäkringen, vad säger man, kom o köp hojen så får du veta numret eller....
Den gången man vill veta att skatten är betald eller att det är korrekt ägare som säljer eller om fordonet har bankskuld, vad gör man då...
Gud förbjude att din hoj blir stulen och någon hittar den med skruvmejsel i tändningslåset, ska man bara strunta i det för att det inte finns en tjänst för att kolla upp ägaren (säg inte ring polisen för att alla vet vad för svar man får om man ringer och säger att man tror att hojen är stulen, har man tur kommer polisen om en eller två dagar men förmodligen kommer dom inte).
Vill dom ha hojen så tar dom hojen, såvida du inte sover med den!

Jag tycker att fördelarna väger upp den enda nackdelen.

Folk borde sluta vara så paranoida, jag vet att stölder händer, har hänt mig men om jag måste köra in hojen i huset varje gång så kommer jag att lägga av med körning. Ska man tänka så om skatteregistret också, det är offentligt det med. Det går att kolla upp hur mycket jag tjänar och sen göra inbrott i huset pga. att det troligt finns värdefulla saker hemma.
Lås hojen, parkera den på vettiga ställen, i garaget ha bult i golvet och kedja fast den. Gör så mycket du kan utan att för den delen gå överstyr med säkerheten så blir det bra.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top