Spårning av registreringsnummer?

"P.g.a. stöldrisk har jag strukit över regnummer. Vid intresse, vänligen
maila eller ring så ordnar jag detta."

Mailar via blocket från dator/telefon med kontantkortssurf med en
mailadress till mailinator och får regnumret, sen ringer man
transportstyrelsen från kontantkortstelefon och får adress.
(Om han nu inte varit ensam i Sverige med det namnet :) )

Boktips: "I Trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhart :

:)

"Den så kallade zebralagen säger att bilarna ska stanna om det står en
fotgängare vid sidan av ett övergångsställe.
Smart, kan tyckas.
Folk vill väl inte köra på folk bara så där på skoj.
Men nu är det ju så att folks tankar inte ryms i politiska idévärldar.
För trots att någon bestämt att bilarna ska stanna så gör de inte det.
Och samtidigt har människor slutat se sig för när de traskar ut i vägen,
för de vet ju att staten blir skitförbannade på de bilister som sen kör på dem.

Sen zebralagen infördes har antalet påkörda fotgängare på
övergångsställen ökat med 20 procent och antalet bilar som blir påkörda
bakifrån med 70 procent.
För människor vill alltid hävda sin rätt.
Och har de rätten på sin sida att springa oskyddade i gatan så gör de det.

Som tur är har vägverket dragit lärdom av lagens brister och de har
verkligen tagit i med hårdhandskarna. Därför har de, förutom att lägga
orimligt mycket pengar på en vision om noll döda i trafiken, också gått
ut med nya direktiv. De tar helt enkelt bort obevakade övergångsställen
och uppmanar befolkningen att använda mer konstruktiva strategier:

”Vad ni än gör när ni korsar en gata”, säger de, ”så använd för Guds skull inte övergångsställen!”

Även vägverket har tydligen lärt sig att det är mindre riskabelt att leva
om man ser sig för innan man går över en gata. Om politikerna insåg att
samma sak också gäller i andra trafiksäkerhetsfrågor kunde de kanske se
till att de orimliga summor som läggs på att uppnå nollvisionen istället
kunde användas till saker som gör mer nytta. Förmodligen skulle de som
känner sig otrygga och har det svårt må mycket bättre och därför leva
längre om pengarna gick tillbaka till dem själva istället för att projekteras
på en ouppnåelig vision.

Men om de ändå insisterar kan de ju lika gärna driva oss till vansinne
fullt ut. Det är ju enkelt. Om man skulle ha en generell
hastighetsbegränsning på 8 km/h kan folk springa ut i gatan hur mycket de vill.
Då skulle kanske inte ens zebralagen göra ont."

KL 23 ikväll är David med i tv4s kvällsöppet.

Intressant att lyssna på och han driver vissa saker till sin spets men
totalt sett har han ju rätt :=)

Detta var Svaret jag fick av Transportstyrelsen:

"Hej!

Tack för ditt brev och dina synpunkter!

Transportstyrelsen är en statlig myndighet, vilket i det här fallet innebär att
informationen i vägtrafikregistret är en allmän handling som kan lämnas ut enligt
offentlighetsprincipen.

Alla har en grundlagsskyddad rätt att ta del av allmänna
handlingar till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning, som
det står i 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen.

Rätten att ta del av allmänna handlingar får bara begränsas om det finns anledning
med hänsyn till vissa givna faktorer. Sådana begränsningar görs i offentlighets-
och sekretesslagen eller i annan särskild lagstiftning.

Att offentlighetsprincipen även möjliggör att informationen används för olagliga
ändamål anses inte vara skäl nog till att begränsa den möjligheten.

Med vänlig hälsning

Johan Fintling
Verksamhetsutvecklare

Trafikregistret

Transportstyrelsen
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
"
Det kan vara olagligt att vara principfast :D

Alltså samma svar som du fått i tre sidor här?

Delvis, men en del har varit skeptiska mot om det har kunnat användas i olagliga ändamål. Det behöver de inte vara längre för transportstyrelsen vet själva om att det används för just detta, and so shall it be!

Det var lite sådant svaret var.

Så jag vet inte, kör med regskylten synlig på egen risk kanske man ska avsluta med :fakta

Delvis, men en del har varit skeptiska mot om det har kunnat användas i olagliga ändamål. Det behöver de inte vara längre för transportstyrelsen vet själva om att det används för just detta, and so shall it be!

Så jag vet inte, kör med regskylten synlig på egen risk kanske man ska avsluta med :fakta

Akta dig, folk kan ta reda på hur mycket du tjänar o vart du bor huuuuur enkelt som helst, du kanske tjänar mycket så dem tror du har massa värdefullt hemma :rolleyes:

Akta dig, folk kan ta reda på hur mycket du tjänar o vart du bor huuuuur enkelt som helst, du kanske tjänar mycket så dem tror du har massa värdefullt hemma :rolleyes:

Javisst o det samma gäller ju dig, lr hur? Alla ska nog akta sig..
fan vad långt ifrån civilisation mänskligheten är idag.. Man ska akta sig för varann.. galet.:död

Fast det jag undrar är om TS ringt till ägaren av "crossen" på jobbet och bett honom hämta hem den, eller om han nöjer sig med att skriva om det på internet?

Nej. Att det kan användas för att spåra rätt på den hoj man vill stjäla är det ingen som betvivlat. Däremot är det några som betvivlat att det faktiskt används i det syftet i någon större utsträckning.

Dom som bor i lägenhet har inte sin hoj på sin bostadsadress vilket säkerligen är större delen av alla hojåkare då en stor del av svenska befolkningen bor i just lägenheter.

Det är nog betydligt vanligare att dom ser hojen någonstans i närheten av garaget och ser vart den tar vägen. Då hittar dom garaget.
Precis på samma sätt som att man för ett antal år sedan rekommenderade dom som hade en dyr ljudanläggning i bilen att inte spela högt i närheten av hemmet.

Slår dom på regnummer på min bil eller motorcykel så hittar dom mig och inte min hoj eller bil.

För övrigt så går det att ta fram betydligt mer information än vilken bil eller motorcykel du äger. Det går att ta fram deklarationsuppgifter och mycket mer ur dom offentliga registren. :foliehatt

Jag skulle säga att nyttan är större än risken med att registren är offentliga och därför får den principen vara kvar.

Vi har en yamaha cross som har stått hos oss på jobbet. Kollegan undrade vems det var. Jag visste inte heller så han tog fram iphonen, knappade in regnret och fick fram namn och adress! Det första jag kom att tänka på var hur det kan användas i onda syften!

En cross med regnr. ???

Du får ursäkta mig för mitt påhopp, men du är bra naiv om du inte inser problematiken med detta. Det år mycket vanligt att den tjänsten används vid stöld av framförallt mc

Källa på det efterfrågas. Eller är det kanske bara löst tyckande......?

Källa på det efterfrågas. Eller är det kanske bara löst tyckande......?

Jag har redan svarat på det en gång, med ett antal exempel. Orkar du inte läsa inläggen, så ska du kanske inte ifrågasätta?

Sen att det inte är mitt jobb att plocka fram statiskiskt säkra underlag får Du köpa, vare sig du vill eller ej.
Och att det inte finns utredningar angående detta, är troligtvis pga av problemägarens inställning till frågan. Även detta kan du finna i tråden.

Läs in dig, ett tips!

Nu har vi rätt långt drivna krav på egenkontroll vid tex ägarbyte på fordon.
Jag kan inte se hur vi skulle kunna komma runt en möjlighet att kolla upp ägaren från gemene man sas. Det är ju det enda verktyget som ges oss som privatperson.

Tjänsten är nog ur samhällssynpunkt rimlig trots allt. Allt som kan brukas kan missbrukas. det lär vi aldrig komma ifrån.

Men i ett samhälle där det finns problem och man enkelt kan skaffa sig snabba resurser genom att slakta en moppe så får vi nog leva med det.

Får tjuvarna ut 20 - 30 tusen på några kvällars arbete. Så blir det lockande med tanke på hur extremt enkelt det är att sno en tvåhjuling. Har de fixat en van och är två tre man så är det ju löjligt enkelt att bara slänga in dem i bilen och åka iväg.

Har sett några YT klipp som visat det och trots att man förstår att det är enkelt så blir man ändå lätt chockad över hur fort dom fixar det.

Javisst o det samma gäller ju dig, lr hur? Alla ska nog akta sig..
fan vad långt ifrån civilisation mänskligheten är idag.. Man ska akta sig för varann.. galet.:död

Ja, fast jag vet det och jag bryr mig inte, speciellt inte tillräckligt för att maila myndigheter o starta trådar om det alla redan vet på SH.

Sen att det inte är mitt jobb att plocka fram statiskiskt säkra underlag får Du köpa, vare sig du vill eller ej.

Nja om du påstår att det är "MYCKET VANLIGT" så får du nog kvantifiera det lite.
vad är mycket vanligt ?
1 av 10 000 sökningar ?
1 gång om dagen ?
1 gång var 10 dag ?

Nja om du påstår att det är "MYCKET VANLIGT" så får du nog kvantifiera det lite.
vad är mycket vanligt ?
1 av 10 000 sökningar ?
1 gång om dagen ?
1 gång var 10 dag ?

1 gång per "beställnings jobb" är svaret. Det är allt som krävs för att hitta det man vill åt..

Jag har redan svarat på det en gång, med ett antal exempel. Orkar du inte läsa inläggen, så ska du kanske inte ifrågasätta?

Och att det inte finns utredningar angående detta, är troligtvis pga av problemägarens inställning till frågan. Även detta kan du finna i tråden.

Läs in dig, ett tips!

Du menar dom här emperiska bevisen?
Hur tycker du att man dokumenterar det?
Annars så: En av mina hojar, ECs Fireblade, Perzzons R1a, Movistar Firebladen i Rydebäck(kommer inte ihåg vad han hette), Blackbirden utanför Eslöv, var det nu var.
Linics och nemesis Gixrar tror jag oxå, men jag är inte 100 där.

Avslöjades det med SMS-historiken i tjuvens mobil? :va

Var det farligt förr då samma info gick att få över telefon/fax?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman