Rolle Rotax
Ny medlem
Det kommer den, så fort det kommit något annat alternativ.
Jag tror förvisso inte fullt ut på elhojar ännu, men det kan nog ändras längs vägen.
Jag trodde 4-takten inom prototypracingen var yngre än 2-takten.
Fast man kanske körde 4-takt innan man gick över till 2-takt..?
Skall jag vara helt ärlig så var detta i sådanna fall före min tid, jag kommer bara ihåg Rainey & grabbarna från mitten på 80-talet och framåt.
Kan ju för sakens skull även påpeka att jag inte är positiv till Moto2 med motorer från bara en tillverkare. Det är ju inte prototypracing.
Det vore smartare att släppa motorbiten fri och t.ex. införa en effektsbegränsning och viktkrav istället, men det är en helt annan diskussion som inte passar in i denna tråd.
Det kördes 4takt långt före 2takt i racing, i Vms barndom var det 4takt som gällde.
Under mitten av sextiotalet började det segla upp 2taktshojar och de levde i symbios under några år.
Tex Honda 6cylindrig rak 4takt 250 eller 5cylindrig rak 4takt 125 gentemot yamaha 4cylindrig V4 2takt 250 eller 4cylindrig V4 2takt 125
Även förra året var det fritt att ställa upp med en 4takt i 250 om jag inte missminner mig, men då var man tvungen att göra en 250cc stor 4takt med max 2 cylindrar som gav i stort sett lika mycket effekt som en 2takt och det är svårt.
Även på 80talet gjorde honda ett fruktlöst försök att konkurerra ut 2takts 500orna med en i praktiken V8 500 4takt. Ovala kolvar men dubbla vevstakar och i princip 8st förbränningsrum men de blev frånkörda av yamaha Tz350 produktionshojar = total förnedring för en fabrikshoj.
Sen tycker jag personligen att man kan låta bli att skriva ett sånt inlägg du skrev om man inte vet... Men du har ju förhoppningsvis lärt dig lite historie nu.