Sorgband på - 091108 - sista 250 GP

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Det kommer den, så fort det kommit något annat alternativ.
Jag tror förvisso inte fullt ut på elhojar ännu, men det kan nog ändras längs vägen.

Jag trodde 4-takten inom prototypracingen var yngre än 2-takten.
Fast man kanske körde 4-takt innan man gick över till 2-takt..?
Skall jag vara helt ärlig så var detta i sådanna fall före min tid, jag kommer bara ihåg Rainey & grabbarna från mitten på 80-talet och framåt.

Kan ju för sakens skull även påpeka att jag inte är positiv till Moto2 med motorer från bara en tillverkare. Det är ju inte prototypracing.
Det vore smartare att släppa motorbiten fri och t.ex. införa en effektsbegränsning och viktkrav istället, men det är en helt annan diskussion som inte passar in i denna tråd.

Det kördes 4takt långt före 2takt i racing, i Vms barndom var det 4takt som gällde.
Under mitten av sextiotalet började det segla upp 2taktshojar och de levde i symbios under några år.

Tex Honda 6cylindrig rak 4takt 250 eller 5cylindrig rak 4takt 125 gentemot yamaha 4cylindrig V4 2takt 250 eller 4cylindrig V4 2takt 125

Även förra året var det fritt att ställa upp med en 4takt i 250 om jag inte missminner mig, men då var man tvungen att göra en 250cc stor 4takt med max 2 cylindrar som gav i stort sett lika mycket effekt som en 2takt och det är svårt.

Även på 80talet gjorde honda ett fruktlöst försök att konkurerra ut 2takts 500orna med en i praktiken V8 500 4takt. Ovala kolvar men dubbla vevstakar och i princip 8st förbränningsrum men de blev frånkörda av yamaha Tz350 produktionshojar = total förnedring för en fabrikshoj.

Sen tycker jag personligen att man kan låta bli att skriva ett sånt inlägg du skrev om man inte vet... Men du har ju förhoppningsvis lärt dig lite historie nu. :banana

...
Men inom skoterbranschen kämpar man vidare och har lyckats bygga skotrar med mer effekt lägre förbrukning och mindre avgasutsläpp än motsvarande 4t skotrar

Mest effektiva motorn är en 2-t båtmotor. Tror den hade 52 eller 54% i verkningsgrad. Det kommer aldrig en 4-t klara då dom har för mycket rörliga delar och bara tänder varannan gång.

Äntligen lite vettiga svar :)

Men inom skoterbranschen kämpar man vidare och har lyckats bygga skotrar med mer effekt lägre förbrukning och mindre avgasutsläpp än motsvarande 4t skotrar
Men ändå håller väl 4-takten på väg att ta över skotervärlden också..?

Den typen av motorer som används i 2-t racing kom i mitten av 70-talet. Innan dess var 4-taktarna överlägsna en 2-taktare med samma kubik. I slutet av 70-talet blev det Yamaha-Cup i flertalet GP-klasser för att det var bästa hojarna för teamen. Precis som aprilia är dominerande i antal nu i dom lägre klasserna. Den typen av motorer som används i 4-t racing har sin grund i teknik som använts sen 1930-talet. Så 4-t är lite äldre ja. 4-t uppfanns och fick sitt patent före 2-t.
Aprilia har väl varit den ende som utvecklat motorer åt just 2-takt de senaste åren. KTM har väl iofs varit med på något hörn men så värst mycket mer har de väl inte varit senaste tiden ?

Just innom prototypracing har sånt här kunnat utveklas och testat vilket gett kunskaper innom mycket. Vissa saker används bara i racing men mycket har man haft användning av på andra håll. Idag är det nog så att utveklingen går trögt. 4-t finns inte så mycket att förbättra mer än att förfina den teknik man har. 2-t har mer att göra där. Orsaken till det är att på en 4-t kan en dator lätt beräkna hur din produkt kommer bli med vissa vinklar, storlekar osv. På en 2-t måste du som person veta och du måste testa ut saker själv då det finns för många parametrar för att datorer nu ska klara av att räkna ut saker i förväg.
Dagens datorer klarar nog av beräkningarna, annars är det fel på programmeraren. Så otroligt många parametrar är det inte, inte jämfört med vissa andra saker som man räknar ut med datorer.

Prototypracing skall ju leda fram till något nytt, det skall leda till utveckling och det gör ju inte 2-takten längre. Sen visst kan man argumenter att 4-takten inte gör det heller, men jag tycker mig ändå se fler saker från 4-takten än från 2-takten.

2-takten känns som om den åkt in i en återvändsgränd. Det finns liksom inte så värst mycket mer att hämta och därav blir den nu ersatt med någonting som ändå har en (förvisso ganska kort) framtid.

Sen tycker jag personligen att man kan låta bli att skriva ett sånt inlägg du skrev om man inte vet... Men du har ju förhoppningsvis lärt dig lite historie nu. :banana
Hur skall man lära sig om man inte får det berättat för sig.
Jag erkänner glatt att jag inte kollar på gamla racingklipp från tiden innan jag var född.

Äntligen lite vettiga svar :)

Men ändå håller väl 4-takten på väg att ta över skotervärlden också..?

Nej, verkligen inte. Av de fem största skotermärkena är det bara yamaha som kör med 4-takt. Polaris har 4-takt i en skoter tror jag. de andra har 2-takt enbart om jag har förstått saken rätt.

-----------------------------------------------------------------------

Jag hittade ett gammalt inlägg jag skrev i en annan tråd i sommras.
Jag kollade hur mycket effekt Evinrude plockar ur deras bränslesnålaste/renaste/effektivaste 2-takt.
För att se hur de står sig mot en 2-takt i en mc, och som ni ser så är vikt/effekt-förhållandet ganska dåligt fortfarande. Nu är de ju visserligen konstruerade för att sitta i båtar dessa motorer, men ändå.

Kollade upp effekt och motorstorlek på evinrudemotorerna, Effektuttaget var ju otroligt lågt och de vägde väldigt mycket.

Ur 1300cc plockar de 90hk och den motorn väger 152kg. Nu finns det inga uppgifter på hur många Nm den motorn har, men att montera en sån här motor i en mc ger nog inga extrema fartupplevelser. Nu väger nog själva underdelen av motorn(det som håller fast propeller och axel) ganska mycket.

Här finns katalogen: http://www.evinrude.se/admin/upload/files/view.aspx?id=1556

Last edited:
Aprilia har väl varit den ende som utvecklat motorer åt just 2-takt de senaste åren. KTM har väl iofs varit med på något hörn men så värst mycket mer har de väl inte varit senaste tiden ?

Prototypracing skall ju leda fram till något nytt, det skall leda till utveckling och det gör ju inte 2-takten längre. Sen visst kan man argumenter att 4-takten inte gör det heller, men jag tycker mig ändå se fler saker från 4-takten än från 2-takten.

Hur skall man lära sig om man inte får det berättat för sig.
Jag erkänner glatt att jag inte kollar på gamla racingklipp från tiden innan jag var född.

Var det därför en Hondaförare tog hem VM-titeln idag då?

Sen har inte prototypsracing någonting med att det ska leda fram till något nytt(vilket det i förlängningen gör ändå).
Det handlar om att bygga den snabbaste hojen under givna förutsättningar och på det viset visa sitt kunnande.
Hade en 2 cylindrig 4 taktare på 250 kubik varit snabbast runt en bana hade alla kört med en sådan konfiguration. Men nu är den inte det.

Det är ändå bara pengar som styr i slutändan i dagens racing. Inte någon jakt på utveckling:död

Jag är för en gångs skull beredd att hålla med Elwe, "det var bättre för"

Ps. Ditt sätt att klampa in var oerhört plumpt, moderator och allt. Ds.

Lägger upp det här mysiga klippet. :) kanske lite väl OT. men men...

Vilket ljud!

[YOUTUBE-ID]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AZr-PncUjnk&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/AZr-PncUjnk&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Som sagt, ..så är det politik utanför racingens gränser som är bakomliggande orsak. Att man förbjuder en teknik, istället för att ställa krav på den känns symptomatiskt för politiker/makthavare.

En direkt paralell kan göras till Sverige/kärnkraft, ..där man i ideologiskt rus lagstadgar mot att ens forska på en teknik som alla forskare ser en teoretisk möjlighet att skapa en både ofarlig, ren & outtömlig energikälla av. När ruset lagt sig några decennier senare, inser man hur dumt det är och eliminerar lagen, ..i smyg.
Men Sveriges/ASEA:s dåvarande spjutspetsposition i forskning inom tekniken spolades ner i toaletten.

Sen har inte prototypsracing någonting med att det ska leda fram till något nytt(vilket det i förlängningen gör ändå).
Det handlar om att bygga den snabbaste hojen under givna förutsättningar och på det viset visa sitt kunnande.
Hade en 2 cylindrig 4 taktare på 250 kubik varit snabbast runt en bana hade alla kört med en sådan konfiguration. Men nu är den inte det.

Det är ändå bara pengar som styr i slutändan i dagens racing. Inte någon jakt på utveckling:död

Jag är för en gångs skull beredd att hålla med Elwe, "det var bättre för"

Ps. Ditt sätt att klampa in var oerhört plumpt, moderator och allt. Ds.
Fast är de givna förutsättningarna begränsande för en specifik motortyp, t.ex. 4-takt, så är det ju inte något vettigt mästerskap.

Varför körs det inte 2-takt i MotoGP då eller varför är det inga i den nya Moto2-klassen om 2-taktarna nu är så överlägsna.

Det är alltid bättre förr, även när det egentligen inte är det. :)

Jag får väl ha åsikter fast jag är moderator ?
Sen vad du menar med "allt" vet jag inte riktigt, så allsmäktig är jag väl inte.

...

...

Beror på vad du menar med utveckla? Alla har uppdateringar hela tiden. Även Honda fast folk på olika forum som tex detta ibland påstår annat. Honda har använt en grundkonstruktion som dom haft sen 1993. Dvs 75 graders V-tvin med reedmatning och 5 kanalers cylindrar. Men det kan man säga att det är ganska länge man använt 4 cyl motorer med dubbla överliggande kamaxlar och 16 ventilerstoppar också som går i MotoGP nu. 1936 kom den första motorn med den tekniken. Aprilia har använt en grundkonstruktion som är ungefär lika gammal som Hondas. Båda uppdaterade för varje år och ibland till race för race. Det man jobbar mest senaste åren är innom elektroniken.

Aprilia gjorde väl den största förändringen när deras RSA125 kom för 2 år sen då man flyttat slidmatningen från veven ena sida till ovanför veven. Typ som när 4-t flyttade kamaxlarna från nere i veven och hade stötstänger till att gå till överliggande kammar.

Rätt mycket om inte nästan allt som kommit till MotoGP är saker som tidigare funnits på andra ställen. Slirkoppling hade man i WSBK 15 år tidigare, pneumatiska ventiler hade man först på båtmotorer, traction control har man haft innom bilracing massa år. Dvs motorcykelracingen har nästan inte utveklat nått nytt alls utan bara anpassat sakerna till att passa dom.

Fast är de givna förutsättningarna begränsande för en specifik motortyp, t.ex. 4-takt, så är det ju inte något vettigt mästerskap.

Varför körs det inte 2-takt i MotoGP då eller varför är det inga i den nya Moto2-klassen om 2-taktarna nu är så överlägsna.

Det är alltid bättre förr, även när det egentligen inte är det. :)

Jag får väl ha åsikter fast jag är moderator ?
Sen vad du menar med "allt" vet jag inte riktigt, så allsmäktig är jag väl inte.

2-t blev förbjudet fr.o.m 800cc 4-t i MotoGP. Tidigare i 990cc MotoGP fick man köra 2-t fast med handikappet att bara få ha max 500cc. Under 500GP tiden var det bara kubikbegränsning och inget förbud mot nån viss typ av takter.

Last edited:
Den typen av motorer som används i 2-t racing kom i mitten av 70-talet. Innan dess var 4-taktarna överlägsna en 2-taktare med samma kubik. I slutet av 70-talet blev det Yamaha-Cup i flertalet GP-klasser för att det var bästa hojarna för teamen.

Det skedde lite tidigare än så. "Yamaha Cup" blev det i 250 och 350 klasserna redan -71 / -72.
I 125 höll först Bultaco, sedan Morbidelli och MZ emot en del så Yammorna blev inte så dominanta där.
Man kan tycka vad man vill om det, men det innebar att (nästan) vem som helst kunde köpa konkurrenskraftigt utgångsmaterial som man sedan trimmade vidare själv. T ex körde Saarinen ifrån fabriks MV Agustorna på sin hemmatrimmade produktionsracer. Han finansierade hela sin racing med ett par banklån och betalade tillbaka på hösten mha av start- och prispengar.

Det var lättare att få en chans, men konkurrensen var inte nödvändigtvis lättare. Det var många om det. Man fick lita till sin egen kunskap mycket mer och det var inget lyxliv. Men, det var jävligt roligt :)

Och vem fan drömmer om att köra en 250 cc 2-takt på gata...?

Jag gör det, och många med mig.

Det är faktiskt väldigt hög kulfaktor att köra den typen av motorcykel. Jag hoppas att jag aldrig behöver göra mig av med min väldoftande lille 250. :)

Fast, nu handlade inte tråden om det. Tråden var en kondoleanstråd till 250GP, där jag ställer mig i raden av sörjande.

.......jag har inget emot fyrtakt...eller standardrejsing........men det är ledsamt....obegripligt och kanske galet rent av att ta bort prototyprejsingen

Jag håller med, jag gillar att kolla på GP mycket för att det är just prototyper. Det tycker jag är oerhört tråkigt att man frångår. Sen om det är fyrtakt eller ej spelar inte mig så stor roll. Men om det nu skulle vara så oerhört dyrt att ersätta en 250 2t mot någon motsatt 4t prototypmotor så hade det varit bättre att skjuta på det hela och behålla reglementet som har gett oss så bra racing genom åren.

Det andra jag har gillat med det ursprungliga reglementet har varit, 1, 2 och 4 i "effekt ratio" mellan 125, 250 och 500 (alltså 250 har dubbel effekt jämfört med en 125a, och en 500a dubbelt jämfört med en 250). Samt vikterna 70 , 100 och 130. Visst det är väl lugnt att Motogp blev lite tyngre än vad 500orna vägde, men att nu lägga till en klass med 150hk och en vikt cirka som de gamla 500orna som ersättning till de små och nätta 250i hojarna känns inte helt rätt. Det känns tråkigt om allt skall bli tyngre och större.

Jag tycker det känns tråkigt med de nya regeländringarna och jag kommer sakna 250 hojarna. Det skall vara prototypracing i GP. Visst sen är det väl bra att det verkar bli många deltagare, men det är ju inte i 250 som deltagarantalet har varit ett problem.

Vad jag fattat så hade man ingen tribut alls till 250GP i helgen? Dom kunde kört några paradvarv med gamla världsmästare och deras hojar. Haft hojar utställda i depån. Var ju trots allt sista racet på en 60-årig epok. Istället fick man se Carmelo Ezpelata gå med Bernie Eccelstone genom gridden innan starten vilket gav :zpy

Hade varit kul och sett gamla klassiker som Kato´s NSR, Jaque´s YZR, Biaggi´s Chesterfield RS, 6-cylindriga hojar från 60-talet osv ihop med alla förare som varit världsmästare i klassen.

Ja fy tusan så tragiskt.
Är glad att jag har en egen att gå ner och gulla med ibland men Moto2 komemr få jobba övertid för att få mig att digag det mer än det här. De sista 250 racen har ju varit klockrena höjdare. Mer action och drama än en hel säsong i MotoGP. :yoparty

- bla, bla, bla -
Sicket jämfota hopp ner i klaveret, bajsandes i det blå skåpet.
Du hade inte mycket koll på racingen, det märks. Är det därför du föredrar fajjters? :krama

Last edited:
Vem fan drömmer om att det blir obligatoriskt med hondamotorer i alla hojar?
Inte jag i varje fall, men hellre Honda 4-takt en stinkande 2-takt.
Ok för direktinsprutade 2-taktsmotorer som åtminstånde luktar lite mindre men hur många sådanna finns det på marknaden idag.

Sicket jämfota hopp ner i klaveret, bajsandes i det blå skåpet.
Du hade inte mycket koll på racingen, det märks. Är det därför du föredrar fajjters? :krama
Föredrar faktiskt inte fighter, kör ju kåphoj och motard just nu ifall du missat det. :)

Hur är det förresten inför nästa år, får man köra 2-takt jämnsides 4-takten i Moto2?
Det var ju snack om det i början av året i varje fall, men alla team verkar ju köra 4-takt..

Inte jag i varje fall, men hellre Honda 4-takt en stinkande 2-takt.

Du har aldrig tävlat på en 2-taktshoj nångång, va?
Det är härliga, välljudande, ilskna, ibland svårkörda men oj så roliga motorer vi snackar om. En rejält snabb 2-taktsmotor, oavsett cc är en ren fröjd att använda, begriper man inte det tycker jag man kan börja med biodling istället för att köra hoj.

Du har aldrig tävlat på en 2-taktshoj nångång, va?
Det är härliga, välljudande, ilskna, ibland svårkörda men oj så roliga motorer vi snackar om. En rejält snabb 2-taktsmotor, oavsett cc är en ren fröjd att använda, begriper man inte det tycker jag man kan börja med biodling istället för att köra hoj.

Det kanske är där skiljelinjen går. Vi som skruvat, trimmat, fininställt och tävlat med tvåtaktare vet vilka häftiga motorer detta är. Har man aldrig kunnat/vågat dela ner en sådan motor i molekyler och heller inte förstått i detalj hur allt fungerar ihop som helhet så kanske de framstår som en metallklump "som luktar".
Skillnaden mot fyrtakt för en del torde då vara de att dessa motorer är en större metallklump som inte luktar ... :D

Tänk alla stackare som missat lukten av en Castrol R-smord tvåtaktare :)

Tråkigt som fasen är det, the last pjåår räjsing machines will now be the 125cc class. Jag undrar vad Honda tycker när Aoyama tog hem den sista VM-titeln åt dem i klassen de hatar så innerligt! :)
För övrigt rekommenderar jag alla att läsa den här eminenta boken om tvåtakt/fyrtakt/krig och allmän racinghistoria: Stealing speed

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT