Skönt att vi har en expertpanel här på Sporthoj som har sån grym koll på hur vida 2-t eller 4-t är vad man ska satsa på i framtida racing.
Synd bara att inte dom stora tillverkarna av motorcyklar samt organisationen bakom MotoGP har samma kunskap om motorutveckling som vad grabbarna i 2-T tråden på sporthoj.com har.
Hej Eskilsson!
Hoppas du forstar att (i alla fall for mig) detta att jag sorjer att 250-klassen ska bort inte beror pa att jag tycker illa om Superbike eller Moto-GPhojar. Dessa klasser ar ju SJUKT balla, med helt javla underbara motorer ocksa! Folk som inte begriper det borde satsa pa biodling aven dom.
2-taktsklasserna ligger mig valdigt varmt om hjartat, kanske pga att dessa maskiner ar det rejsigaste jag som vanlig fattig svensk arbetare nansin kan ha en realistisk chans att aga och njuta av pa en bana (om vi snackar 125 & 250cc).
For 40-60000 spann blir det inte mycket till Superbike eller MotoGp-hoj i garaget.
Sen kan jag bara konstatera att inom motocrossen har tavlingarna andrat sig at det tristare hallet ("folja John-korning") sen 4-taktsmaskinerna tog over. Inga mer helvetiska vanvettssatsningar genom tunga sandvallar pa en ylande Team BruForce KTM 125a, inga fler tvarstall i harda offcambers eller snygga sma brytanden under luftfard i 250cc-klassen, och inga mer brutala 500-cc paslag genom laaaanga vallar langre...suck. Bara det sovande, trista och oronbedovande malande ljudet av 1-cylindriga fyrtaktsmotorer. Alla lagger snabbare varvtider, och hojarna ar utan tvekan effektivare, men det kanns fan som att sjalva sjalen i sporten dog runt -02/-03 med 2-taktshojarna. Det AR sorgligt.
Kanns tungt att hojarna/klasserna man alskar och beundrar inte ska fa finnas kvar langre.
Jag ar helt saker pa att nya Moto2-klassen blir grym den med, och jag tycker de hojar man hittills sett ser underbara ut, javligt trist bara att det ena alternativet skall utesluta det andra.
Om jag i lagkonjunktur och allman misar pa nagot vis far rad kommer jag att skaffa mig en 250cc racer att leka med, har pa kann att en san ar det absolut roligaste man kan kora
For ovrigt tror jag att 125-Pensionar kommer att bli the shit har i Sverige 2010!
/Lasse