Sorgband på - 091108 - sista 250 GP

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Skönt att vi har en expertpanel här på Sporthoj som har sån grym koll på hur vida 2-t eller 4-t är vad man ska satsa på i framtida racing.

Synd bara att inte dom stora tillverkarna av motorcyklar samt organisationen bakom MotoGP har samma kunskap om motorutveckling som vad grabbarna i 2-T tråden på sporthoj.com har.
 
Synd bara att inte dom stora tillverkarna av motorcyklar samt organisationen bakom MotoGP har samma kunskap om motorutveckling som vad grabbarna i 2-T tråden på sporthoj.com har.

Förslår då att världen mest sålda motorcykel blir den som den förnämnsta VM-klassen avgörs på:

Supercubskyblue.jpg


Fyrtakt, lättmekad, låg vikt och strikt konsumentprodukt utan elitistiskt prototyptänk.
 
Last edited:
Skönt att vi har en expertpanel här på Sporthoj som har sån grym koll på hur vida 2-t eller 4-t är vad man ska satsa på i framtida racing.

Synd bara att inte dom stora tillverkarna av motorcyklar samt organisationen bakom MotoGP har samma kunskap om motorutveckling som vad grabbarna i 2-T tråden på sporthoj.com har.
Besluten kring Moto2 och 250-klassen har ju inte tagits med avseende på motorutveckling öht. Det förstår nog till och med du.
 
Skönt att vi har en expertpanel här på Sporthoj som har sån grym koll på hur vida 2-t eller 4-t är vad man ska satsa på i framtida racing.

Synd bara att inte dom stora tillverkarna av motorcyklar samt organisationen bakom MotoGP har samma kunskap om motorutveckling som vad grabbarna i 2-T tråden på sporthoj.com har.

Lika ödmjuk som vanligt hör jag.
 
Skönt att vi har en expertpanel här på Sporthoj som har sån grym koll på hur vida 2-t eller 4-t är vad man ska satsa på i framtida racing.

Synd bara att inte dom stora tillverkarna av motorcyklar samt organisationen bakom MotoGP har samma kunskap om motorutveckling som vad grabbarna i 2-T tråden på sporthoj.com har.

Hej Eskilsson!

Hoppas du forstar att (i alla fall for mig) detta att jag sorjer att 250-klassen ska bort inte beror pa att jag tycker illa om Superbike eller Moto-GPhojar. Dessa klasser ar ju SJUKT balla, med helt javla underbara motorer ocksa! Folk som inte begriper det borde satsa pa biodling aven dom.

2-taktsklasserna ligger mig valdigt varmt om hjartat, kanske pga att dessa maskiner ar det rejsigaste jag som vanlig fattig svensk arbetare nansin kan ha en realistisk chans att aga och njuta av pa en bana (om vi snackar 125 & 250cc).

For 40-60000 spann blir det inte mycket till Superbike eller MotoGp-hoj i garaget.

Sen kan jag bara konstatera att inom motocrossen har tavlingarna andrat sig at det tristare hallet ("folja John-korning") sen 4-taktsmaskinerna tog over. Inga mer helvetiska vanvettssatsningar genom tunga sandvallar pa en ylande Team BruForce KTM 125a, inga fler tvarstall i harda offcambers eller snygga sma brytanden under luftfard i 250cc-klassen, och inga mer brutala 500-cc paslag genom laaaanga vallar langre...suck. Bara det sovande, trista och oronbedovande malande ljudet av 1-cylindriga fyrtaktsmotorer. Alla lagger snabbare varvtider, och hojarna ar utan tvekan effektivare, men det kanns fan som att sjalva sjalen i sporten dog runt -02/-03 med 2-taktshojarna. Det AR sorgligt.

Kanns tungt att hojarna/klasserna man alskar och beundrar inte ska fa finnas kvar langre.

Jag ar helt saker pa att nya Moto2-klassen blir grym den med, och jag tycker de hojar man hittills sett ser underbara ut, javligt trist bara att det ena alternativet skall utesluta det andra.

Om jag i lagkonjunktur och allman misar pa nagot vis far rad kommer jag att skaffa mig en 250cc racer att leka med, har pa kann att en san ar det absolut roligaste man kan kora :tummenupp

For ovrigt tror jag att 125-Pensionar kommer att bli the shit har i Sverige 2010!

/Lasse
 
Inte jag i varje fall, men hellre Honda 4-takt en stinkande 2-takt.
..

Tror du bara har erfarenheter från på gatan med mopeder ihop med att du har taskigt sätt att framföra dina frågor på, som säkert kommer av att du surfat för mycket på forum som SH tex. Men du ser ut att ändå vilja veta så jag svarar så gott jag kan.

När det gäller stinkande hojar så det värsta jag varit med om är en MotoGP hoj. Jag fick andstillestånd och ögonen började rinna och blev helt röda. En miss jag gjorde en gång när jag gick halvmeter bakom en hoj som varmkördes för att dom skulle kolla att växellådan funkade. Sånt har jag aldrig fått på någon annan typ av hojar. Det stank och var en rejält stickande känsla i hals och ögon.

Hur är det förresten inför nästa år, får man köra 2-takt jämnsides 4-takten i Moto2?
Det var ju snack om det i början av året i varje fall, men alla team verkar ju köra 4-takt..

Ja. Med en 250cc 2-t får du köra mot 600cc 4-t nästa år. Ser ut som alla kommer kunna starta med 600cc.
 
Ja. Med en 250cc 2-t får du köra mot 600cc 4-t nästa år. Ser ut som alla kommer kunna starta med 600cc.

Det blir väl som när dom tog död på 500cc, dom hugger till med en cylinderstorlek mer än dubbelt så stor för att försäkra sig om att fyrtaktarna ska vara överlägsna, sen om något år minskar dom cylindervolymen i fyrtakt och förbjuder tvåtakten "för ingen kör ju ändå tvåtakt"
 
Världsmästarna i 250.

1949 - Bruno Ruffo (Moto Guzzi)
f6e944fb3c6479da598faf6.jpg


1950 - Dario Ambrosini (Benelli)
competizioni3ys4.jpg


1951 - Bruno Ruffo (Moto Guzzi)
largehomedm1171370681.jpg


1952 - Enrico Lorenzetti (Moto Guzzi)
fmpro.jpg


1953 - Werner Haas (NSU)
1953wernerhaas.jpg


1954 - Werner Haas (NSU)
haasb.jpg


1955 - Hermann Paul Müller (NSU)
1955muellerhpi.jpg


1956 - Carlo Ubbiali (MV Agusta)
sinttulo1ft.jpg


1957 - Cecil Sandford (Mondial)
sinttulo3u.jpg


1958 - Tarquinio Provini (MV Agusta)
sinttulo2fb.jpg


1959 - Carlo Ubbiali (MV Agusta)
1561903809b72c430d69.jpg


1960 - Carlo Ubbiali (MV Agusta)
ubiali.jpg


1961 - Mike Hailwood (Honda) 196
sinttulo2ik.jpg


1962 - Jim Redman (Honda)
sinttulo2nrh.jpg


1963 - Jim Redman (Honda)
sinttulo2dn.jpg


1964 - Phil Read (Yamaha)
sinttulo1jz.jpg


1965 - Phil Read (Yamaha)
sinttulo1k.jpg


1966 - Mike Hailwood (Honda)
sinttulo1em.jpg


1967 - Mike Hailwood (Honda)
sinttulo1ci.jpg


1968 - Phil Read (Yamaha)
yamphilread.jpg


1969 - Kel Carruthers (Benelli)
sinttulo1tb.jpg


1970 - Rodney Gould (Yamaha)
sinttulo2tu.jpg


1971 - Phil Read (Yamaha)
sinttulo2x.jpg


1972 - Jarno Saarinen (Yamaha)
sinttulo3ar.jpg


1973 - Dieter Braun (Yamaha)
sinttulo1o.jpg


1974 - Walter Villa (Harley Davidson)
sinttulo2jx.jpg


1975 - Walter Villa (Harley Davidson)
a00128754abd568515d1c.jpg


1976 - Walter Villa (Harley Davidson)
villa2cwalteraufharley2.jpg


1977 - Mario Lega (Morbidelli)
sinttulo1k.jpg


1978 - Kork Ballington (Kawasaki)
ballington7802.jpg


1979 - Kork Ballington (Kawasaki)
ballington7902.jpg
 
Last edited:
1980 - Anton Mang (Kawasaki)
mang8004.jpg


1981 - Anton Mang (Kawasaki)
mang8105.jpg


1982 - Jean-Louis Tournadre (Yamaha)
tournadre8202s.jpg


1983 - Carlos Lavado (Yamaha)
lavado8304.jpg


1984 - Christian Sarron (Yamaha)
csarron8409.jpg


1985 - Freddie Spencer (Honda)
sinttulo1wo.jpg


1986 - Carlos Lavado (Yamaha)
sinttulo1ew.jpg


1987 - Anton Mang (Honda)
mang8707.jpg


1988 - Sito Pons (Honda)
sinttulo2wh.jpg


1989 - Sito Pons (Honda)
sinttulo2b.jpg


1990 - John Kocinski (Yamaha)
sinttulo1vx.jpg


1991 - Luca Cadalora (Honda)
cadalora9107.jpg


1992 - Luca Cadalora (Honda)
sinttulo1nk.jpg


1993 - Tetsuya Harada (Yamaha)
sinttulo1v.jpg


1994 - Max Biaggi (Aprilia)
sinttulo1iey.jpg


1995 - Max Biaggi (Aprilia)
sinttulo1j.jpg


1996 - Max Biaggi (Aprilia)
sinttulo1op.jpg


1997 - Max Biaggi (Honda)
biaggi2.jpg


1998 - Loris Capirossi (Aprilia)
story1998b.jpg


1999 - Valentino Rossi (Aprilia)
sinttulo1efi.jpg


2000 - Olivier Jacque (Yamaha)
sinttulo1jb.jpg


2001 - Daijiro Kato (Honda)
l1ceccd517e3fe40a2a18c5.jpg


2002 - Marco Melandri (Aprilia)
sinttulo2nx.jpg


2003 - Manuel Poggiali (Aprilia)
sinttulo2c.jpg


2004 - Dani Pedrosa (Honda)
sinttulo2r.jpg


2005 - Dani Pedrosa (Honda)
sinttulo2rh.jpg


2006 - Jorge Lorenzo (Aprilia)
sinttulo2cx.jpg


2007 - Jorge Lorenzo (Aprilia)
sinttulo2zx.jpg


2008 - Marco Simoncelli (Gilera)
sinttulo2i.jpg


2009 - Hiroshi Aoyama (Honda) 2009
sinttulo2j.jpg
 
Last edited:
Grymt Axxexs !!
....bidrar med en av de fetare RR-bilderna alla kategorier, Mike Hailwood på Honda-sexan:
 

Bifogat

  • mike1.jpg
    mike1.jpg
    74.4 KB · Visningar: 79
Jag kan förstå att ni som älskar tvåtakt sörjer lite och jag håller med om att 250 rejsen i år varit helt överlägsna i underhållningsvärde men överdriver ni inte lite?
125 kommer ju att finnas kvar så 2-takt är ju inte dött?

@elwe, sörj inte än, det kommer att lukta blåryk i GP även nästa år.
 
Precis!

Att då förbjuda den mest effektiva motortypen är ungefär lika korkat som att endast tillåta folk med hjärtfel eller andra allvarliga handikapp att delta i olympiader, fotbolls-VM och liknande tillställningar.


... Sen har inte prototypsracing någonting med att det ska leda fram till något nytt(vilket det i förlängningen gör ändå).
Det handlar om att bygga den snabbaste hojen under givna förutsättningar och på det viset visa sitt kunnande. ... ...
Det är ändå bara pengar som styr i slutändan i dagens racing. Inte någon jakt på utveckling...
 
Jag får inte upp Christian Sarron 1984 och Luca Cadalora 1991 men här är de i varje fall.

ym50_doc-21-c_sarron.jpg


3241823659_f4e3c6d569.jpg
 
Sarron var väl den sista världsmästaren med klassisk körstil utan knäet i backen, var extremt duktig i regn minns jag. Hans körstil funkade inte så bra i 500Gp.

Hur länge kommer klassen överleva i Sverige ?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top