Soppatryck

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Turboftågor.. ..

Tja!

Försökte som vanlig kolla igenom trådarna innan jag ställer denna fråga;

Håller på med ett bygge på en daytona...
Triumph uppger att de skall ha 3 bars soppatryck som standard på daytonan och jag tänkte egentligen bara höra med er som kan lite mer, om ni tror det räcker?

Har dessutom tjackat lite spridare idag... 465 cc vid 3 bars tryck...
Har ju tre cylindrar, så vad tror ni dessa räcker till? Dessa monteras på plenumet och de gamla sitter kvar där de alltid suttit. (kort sagt; hur många hästar är en 465cc spridare god för?)

Sen...
Tror ni det räcker med en laddluftskyl som är ungeffär hälften så stor som Kylaren? Anledningen är att jag inte vill täcka kylaren för mycket då den är ganska kass som den är. Eller har ni några andra idéer?

That's it for now...
// Totte
 
Last edited:
t.otte skrev:
Tja!

Försökte som vanlig kolla igenom trådarna innan jag ställer denna fråga;

Håller på med ett bygge på en daytona...
Triumph uppger att de skall ha 3 bars soppatryck som standard på daytonan och jag tänkte egentligen bara höra med er som kan lite mer, om ni tror det räcker?

Har dessutom tjackat lite spridare idag... 465 cc vid 3 bars tryck...
Har ju tre cylindrar, så vad tror ni dessa räcker till? Dessa monteras på plenumet och de gamla sitter kvar där de alltid suttit. (kort sagt; hur många hästar är en 465cc spridare god för?)

Sen...
Tror ni det räcker med en laddluftskyl som är ungeffär hälften så stor som Kylaren? Anledningen är att jag inte vill täcka kylaren för mycket då den är ganska kass som den är. Eller har ni några andra idéer?

That's it for now...
// Totte



Är det möjligtvis volvos gröna , dessa ger 465cc vid 3,8 bar
och 421 vid 3 bar

Kör man dessa fullt ut så räcker dom till strax under 100 hk per styck

men du har ju kvar orginalet dom ger ju soppa för drygt 100 hk ( alla 3 tillsammmans) så du borde ha soppa för 400 hk förutsatt att pumpen klarar detta

Glöm ej att orginalsprutet måste ha tryckkopmenserad bränsletrycksregulator
är inte helt säker på att det är fallet som standard på trumpeterna
 
andersson turbo skrev:
Är det möjligtvis volvos gröna , dessa ger 465cc vid
Glöm ej att orginalsprutet måste ha tryckkopmenserad bränsletrycksregulator
är inte helt säker på att det är fallet som standard på trumpeterna

Tryckkompenserad regulator... eller vanlig regulator...
Vad är skillnaden?

Jag kommer ju köra med MCxpress EFI
Jag fick föresten inte tag på polarn din...

Jag har en regulator...
Men måste man ha tryckreglerad?
Hur vet man detta om den är eller inte är tryckreglerad?

Informera mig lite mer om soppatillförseln :confused:
 
t.otte skrev:
Tryckkompenserad regulator... eller vanlig regulator...
Vad är skillnaden?

Jag kommer ju köra med MCxpress EFI
Jag fick föresten inte tag på polarn din...

Jag har en regulator...
Men måste man ha tryckreglerad?
Hur vet man detta om den är eller inte är tryckreglerad?

Informera mig lite mer om soppatillförseln :confused:



Tryckregulatorn måste ha en ingång för vacumslang (laddtryck)


Exempel : du har 3 bar i soppatryck men vill ladda 3bar (exempel)

Inte mycke soppa kommer fram där inte

tryckkopenserad menas att om du har 3 bar i soppatryck och laddar 3bar
så lägger regulatorn på 3bar på soppatrycket ( 6bar )
vilket ger ett oförändrat differanstryck på 3 bar

Solklart eller hur :va :banana
 
andersson turbo skrev:
Tryckregulatorn måste ha en ingång för vacumslang (laddtryck)


Exempel : du har 3 bar i soppatryck men vill ladda 3bar (exempel)

Inte mycke soppa kommer fram där inte

tryckkopenserad menas att om du har 3 bar i soppatryck och laddar 3bar
så lägger regulatorn på 3bar på soppatrycket ( 6bar )
vilket ger ett oförändrat differanstryck på 3 bar

Solklart eller hur :va :banana
Hmmm... Solklart!

Menar du alltså att om jag har en liten pip på min regulator (som ligger halft dränkt i tanken) så kopplar jag denna till plenumet (förmodar jag) så har jag kompenserat det hela? Slangen går ju annars till luftburken som är utsatt för ett visst övertryck i höga hastigheter...
Borde räcka...
Som du vet, har jag ju en ganska så tajt budget...

// T
 
t.otte skrev:
Hmmm... Solklart!

Menar du alltså att om jag har en liten pip på min regulator (som ligger halft dränkt i tanken) så kopplar jag denna till plenumet (förmodar jag) så har jag kompenserat det hela? Slangen går ju annars till luftburken som är utsatt för ett visst övertryck i höga hastigheter...
Borde räcka...
Som du vet, har jag ju en ganska så tajt budget...

// T


" pip " på regulatorn måste du ha

Men ja hoppas att du inte tänker köra med endast orginalbränslepumpen
då lär de bli stora hål i både kolvar och plånbok

Nä en rejäl boshpump att placera utvändigt att köra både standard systemet
och piggybackarna med lär du behöva

Det kan va surt å bygga turbo pengarna räcker inte långt :( :(
 
Ok...

Men troru jag klarar mig med min existerande regulator då?
Vilken pump "ska" jag använda?

Räcker det att sätta en T-koppling mellan original och extrasprut?

Ex:
bild
 

Bifogat

  • koppling.jpg
    koppling.jpg
    28.5 KB · Visningar: 112
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top