Sony Ericssons servicevillkor

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja jösses

skulle lämna in min w700i idag, walkman högtalaren e pajj, garantitiden kvar.
killen på elgiganten ser att kabelanslutningen är lite ärgad och säger att "dom troligen kommer bedömma den som fuktskadad".
Vilken skulle innebära att dom inte lagar nått alls och antingen slänger den, eller så får jag betala 450kr för att få tillbaka den.
Ringde till SE och fick detta bekräftat.

Antingen slänger dom min ägodel, eller så får jag betala för att få tillbaka den,
utan att den är lagad, fast garantin är kvar.

Fascism

Har råkat ut för samma sak med en motorola....på OBS -96 :D

Det enda jag fick som kompensation var ett nytt batteri.....vad jag nu skulle göra med det utan tfn...:mad:

Pissfirmor som har så pank service...skaffa en bra hemförsäkring istället och ta ut en ny där /R

Jag som hade tänkt att skicka in min K800i. som fan inte funkar nånstans längre. Tur att det var en gammal jobbtelefon. Någon som vet vad de nyare modellerna av K8XX har för anslutning till laddare och headset? Den som de har till K800i (och många andra modeller) suger ju getpung!!

Det stämmer inte riktigt. Sony Ericsson tar INTE ut en krona om de inte lagar din telefon. Om det kostar dig något att få telefonen kontrollerad så är det antingen Elgiganten (i ditt fall) eller det service center (EJ Sony Ericsson), som utför testet, som tar betalt.

Lämna in den på Experience Center här i Lund så kollar de telefonen utan avgift. Om den skall lagas så kostar det naturligtvis om det inte omfattas av garantin.

Det stämmer inte riktigt. Sony Ericsson tar INTE ut en krona om de inte lagar din telefon. Om det kostar dig något att få telefonen kontrollerad så är det antingen Elgiganten (i ditt fall) eller det service center (EJ Sony Ericsson), som utför testet, som tar betalt.

Lämna in den på Experience Center här i Lund så kollar de telefonen utan avgift. Om den skall lagas så kostar det naturligtvis om det inte omfattas av garantin.

ja men visst är det så som du skriver, men eftersom jag inte vet vilket service center det är, och för att detta förhållande högst troligen gäller de allra flesta, så fick det hete SEs service.
ElGiganten är oskyldiga

Kan man skicka dit den menar du, med kopia på kvittot/garantin?

Last edited:
Varför har inte mobiltelefoner samma anslutningslösning som MAC har för strömmen? En magnetisk kontakt, inga snäpp ingenting, bara en magnet som håller i skiten. Helt enkelt en klockren lösning... Kan iofs ha med patent o sånt o göra kanske...:va Hur är det på iPhone?

Apropå El-giganten, butiksbiträdena hade fyllt planet jag var på i morse. Tjejen bredvid frågade om jag också jobbade där och blablabla de är 500 pers i Oslo på produktträning, hon berättade att de skulle fylla ett "heeeeelt hoteeeeell" utöver att de i princip fyllde ett "heeeeeelt flygplaaaaan".
Gissa var de ended up? Hela jävla hotellet är fullt med El-Kjop, El-Giganten och El-Gigantti. :mad:
Och jag vet, (vet), hur 20-25 åringar blir när de för en gångs skull får åka på "tjänsteresa", de kommer parta hela natten här och det är fan inte ok. Inte alls ok. :4skrika

Lånar tråden lite.
Ett par knappar från min K750i har olustigt nog bestämt sig för att lossna och försvinna men det känns inte så viktigt att jag ids fråga butiken där jag köpte den, så..jag frågar här ist. Fixar de sånt på garantin?

ja men visst är det så som du skriver, men eftersom jag inte vet vilket service center det är, och för att detta förhållande högst troligen gäller de allra flesta, så fick det hete SEs service.
ElGiganten är oskyldiga

Kan man skicka dit den menar du, med kopia på kvittot/garantin?

Snackade med killarna och de har som policy att inte skicka telefoner så det blir lite svårt. Och om den skall lämnas in (på garantin) så är det telefonen med alla tillbehör som skall lämnas. Kvitto behövs ej, telefonen är ett kvitto i sig.

Apropå El-giganten, butiksbiträdena hade fyllt planet jag var på i morse. Tjejen bredvid frågade om jag också jobbade där och blablabla de är 500 pers i Oslo på produktträning, hon berättade att de skulle fylla ett "heeeeelt hoteeeeell" utöver att de i princip fyllde ett "heeeeeelt flygplaaaaan".
Gissa var de ended up? Hela jävla hotellet är fullt med El-Kjop, El-Giganten och El-Gigantti. :mad:
Och jag vet, (vet), hur 20-25 åringar blir när de för en gångs skull får åka på "tjänsteresa", de kommer parta hela natten här och det är fan inte ok. Inte alls ok. :4skrika

Vaddå. Sätt dig i baren och roa dig på deras bekostnad?

Snackade med killarna och de har som policy att inte skicka telefoner så det blir lite svårt. Och om den skall lämnas in (på garantin) så är det telefonen med alla tillbehör som skall lämnas. Kvitto behövs ej, telefonen är ett kvitto i sig.

ok, då går det bort då, men tack ändå.

jag blir så paff och arg när jag tänker på villkoren, och folk finner sig i sånt.
otroligt
det är ju stöld.

Tänk på att en säljare på ElGiganten (eller annan butik) inte är kvalificerad att bedöma om en telefon är fuktskadad eller inte. Den ska in till en verkstad för undersökning. Vi skickar våra lurar till Anovo / Engström för bedömning alternativt reparation om det faller under garantin. Går det inte på garanti (ex fuktskada), så kommer du få ett kostnadsföslag på vad det skulle kosta att få tillbaka telefonen i befintligt skick (skrotar dom den kostar det inget).

Tänk på att en säljare på ElGiganten (eller annan butik) inte är kvalificerad att bedöma om en telefon är fuktskadad eller inte. Den ska in till en verkstad för undersökning. Vi skickar våra lurar till Anovo / Engström för bedömning alternativt reparation om det faller under garantin. Går det inte på garanti (ex fuktskada), så kommer du få ett kostnadsföslag på vad det skulle kosta att få tillbaka telefonen i befintligt skick (skrotar dom den kostar det inget).

precis, killen bakom disken kan inte avgöra det.
hur ska jag veta om den blir bedömd fuktskadad?
nej det beslutet lämnas i händerna på en person som snor den av mig eller vill ha 450kr för att skicka tillbaka den, låter det vettigt?
jag vill ha min högtalare bytt, inget annat.
men sitter det nån där som anser att jag inte vill ha en fuktskadad telefon (vilket den inte är, men inte fan chansar jag med såna pissvillkor) så är det bara att betala för att få tillbaka den precis lika trasig som innan.
annars slänger dom dem,
den är ju för i helvete min, renköpt utan abonnemang för skattade pengar, och garantin är kvar.

helt otroligt dumt.

tycker du detta låter rimligt?

andra bolag borde ju hänga på, garantin på en ny mc tex, inlämnad för kass tuta..
"du oljan va dålig så vi ska skrota den, åhå vill du den tillbaka, varsågod att betala 15000:- "

Last edited:
R2 skrev:
killen på elgiganten ser att kabelanslutningen är lite ärgad och säger att "dom troligen kommer bedömma den som fuktskadad".

Varför skulle den dömas ut som fuktskadad om kontakten är ärgad?

Kan du inte gå till Konsumentverket? De bedömer gratis om det är lönt att gå vidare med ärendet. Har du tur hamnar du i Plus med Sverker och soptunnan. :banana

jag vill ha min högtalare bytt, inget annat.

Problemet hos verkstan är att OM, säger det igen, OM din telefon är fuktskadad så kommer dom inte byta din högtalare. Detta är pga att dom inte kan garantera funktionen på telefonen efter utförd reparation.

Men om den inte är fuktskadad så kommer din högtalare att bytas ut på garantin och det kommer inte kosta dig en krona.

Glömde en sak. På SE-telefoner så sitter det en vit klisterlapp på batteriet, och i telefonen. Om dessa utsätts för fukt så kommer dom skifta färg till röda. Kolla dessa, och är dom inte röda så är risken större att den inte är fuktskadad.

Varför skulle den dömas ut som fuktskadad om kontakten är ärgad?

Kan du inte gå till Konsumentverket? De bedömer gratis om det är lönt att gå vidare med ärendet. Har du tur hamnar du i Plus med Sverker och soptunnan. :banana

så sa han, och som sagt, jag chansar inte med fascistregler, dom kan ju hitta på vad fan som helst för att slippa göra det.
Konsumentverker ska jag kolla med imorrn, men orka lixom, driver redan ett ärende mot glocalnet.

Problemet hos verkstan är att OM, säger det igen, OM din telefon är fuktskadad så kommer dom inte byta din högtalare. Detta är pga att dom inte kan garantera funktionen på telefonen efter utförd reparation.

Men om den inte är fuktskadad så kommer din högtalare att bytas ut på garantin och det kommer inte kosta dig en krona.

Glömde en sak. På SE-telefoner så sitter det en vit klisterlapp på batteriet, och i telefonen. Om dessa utsätts för fukt så kommer dom skifta färg till röda. Kolla dessa, och är dom inte röda så är risken större att den inte är fuktskadad.
Om ja, om nån annan får för sig att sätta sig över min vilja och göra som han vill med min ägodel.
på batteriet hittar jag en liten vit lapp i framkant, intill batteriets bläck mot telefonen, kritvit, nånn lapp i telefonen hittar jag ej, oavsett färg.
Men jag är tveksam ändå, accepterar inte såna här villkor och bemötande av kunden.

Last edited:
Modern konsumentelektronik är gjord så att den inte ska gå att laga.
Om den går sönder är det ditt fel så då får du köpa en till.

Konsumentverker ska jag kolla med imorrn, men orka lixom, driver redan ett ärende mot glocalnet.

Navafän, kom igen nu. Du har ju chansen att driva saken för rättvisans skull. Sverker kommer att bli arg och besviken på dig om han får reda på'et. :hihi

Klart du ska gnälla. :)

Om ja, om nån annan får för sig att sätta sig över min vilja och göra som han vill med min ägodel.
på batteriet hittar jag en liten vit lapp i framkant, intill batteriets bläck mot telefonen, kritvit, nånn lapp i telefonen hittar jag ej, oavsett färg.

Jag hänger inte riktigt med nu :va Är du rädd/osäker på att dom kommer "mixtra" med din telefon om du skickar den på service?

Den vita lappen i luren är inte synlig på alla modeller.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back