Sonax insektsborttagning får ej användas på motorcyklar..??

Kanske finns det exponerade packningar för bromsar och annant aningens mer ömtåligt på styre, säte och kanske instrumenten som skulle kunna ta skada av detta protein och fett lösande medel?

Det är nog bara en juridisk strategi.

Dom tänker kanske också så här att i en bil sitter du skyddad från eventuellt stänk av ämnet. På en hoj sitter du utsatt för det mesta som kan stänka, med öppen hjälm t o m in i munnen. Och kolla på var det innehåller, inget du vill i dig.

Gissar det beror på det här
View attachment 518831
På en MC är det ju många heta ytor. Som blir fullkletade med insekter.
Men tvättar gör man väl när hojen är kall?

Man kan också lägga till ”…och absolut inte på Ducati då deras emblem är fästade med morgondis/morgonfis från Bologna.”

Jag misstänker att det är pga dessa medel jag, efter en tvätt, har å ena sidan en Ducati och å andra sidan en Ducat.

(Ja, den är bortglömd och oälskad.)

783F0B16-A96B-48C1-B43D-8B977102725E.jpeg

Det finns ju ett antal trådar här där folk har råkat fläcka eloxeringen på aluminiumdetaljer med avfettning och annat, kan ju vara något liknande med detta.

Många rengöringsmedel skadar plaster.
Det kan ge microsprickor t ex.
Många mc-tidningar och t ex Bennets på YT har visat det.

Lägg en blöt trasa över och låt det verka 5-10 minuter sen är det inga problem att tvätta bort insekterna. Likadant på hjälm och visir. Behövs inte en massa hokuspokus. Samma med kedjespray, folk ödslar lätt en burk brakecleaner och ändå har de bara smetat ut skiten. WD40 , 556 etc är det bästa. Olja löser olja. Efter skiten är borta lägg på ett lager vax och det är i princip bara att torka av skiten med lite vax på en trasa nästa gång.

Lägg en blöt trasa över och låt det verka 5-10 minuter sen är det inga problem att tvätta bort insekterna. Likadant på hjälm och visir. Behövs inte en massa hokuspokus. Samma med kedjespray, folk ödslar lätt en burk brakecleaner och ändå har de bara smetat ut skiten. WD40 , 556 etc är det bästa. Olja löser olja. Efter skiten är borta lägg på ett lager vax och det är i princip bara att torka av skiten med lite vax på en trasa nästa gång.
Jättebra tips. Brukar själv göra samma bara låta en blöt trasa ligga på ett tag sedan spola bort.

Kedjan gör jag ren med att ha lampolja på en trasa och torka rent med den ser ut som ny efter. (Tror jag läste här på forumet om någon som gjorde det)

Det finns ju ett antal trådar här där folk har råkat fläcka eloxeringen på aluminiumdetaljer med avfettning och annat, kan ju vara något liknande med detta.
Skulle kunna vara.
Bestämde mig för att testa det på crosspallen i obehandlad aluminium jag har och låta det stå över natten.
Återkommer imorgon ifall den reagerat.

Resten av ingredienserna används i kosmetika och är typ allergena i olika grad.

Jättebra tips. Brukar själv göra samma bara låta en blöt trasa ligga på ett tag sedan spola bort.

Kedjan gör jag ren med att ha lampolja på en trasa och torka rent med den ser ut som ny efter. (Tror jag läste här på forumet om någon som gjorde det)
Jag instämmer helt. :tummenupp
En jättestor mikrofiber trasa eller ren frotté handduk.
Båda varianterna så klart helt dränkta i varmt eller ljummet vatten.
Det svalnar, så kallt vatten duger så klart det med, men det varma skyndar på att lösa upp de intorkade insekterna.
Efter 10 minuter så är det bara att torka av genom att dränka trasan på nytt med rikligt med vatten och dra av insekterna.

Jag använder samma metod på hjälmens visir.
Extra noga att det är en ren mikrofiber trasa.
Men men man får tänka på att lägga hjälmen på ett ställe som tål att det rinner av vatten från trasan.
T.ex. på kanten till vasken.

Jag kör Lidl glasrengöring på sprayburk. Ett skum man sprutar på å låter verka 2 minuter.
(Låter man skummet ligga på för länge avdunstar det och det hela blir inte lika lyckat)

Sen torkar jag bort insekterna utan speciellt mycket kraft med mikrofiberduk eller papper. Kör detta på visir och hjälm också, fungerar bra.

Mina motorcyklar tål avfettning. Jag sprayar på där insekterna sitter. I närheten av kedjan kör jag med avfettning på diskborsten, dvs på sving och bakfälg. Låter det verka sina minuter och spolar av med ljummet vatten sedan vaxschampo. Vattnar rikligt. Ingen stress. Absolut ingen högtryckstvätt! Kanske gnuggar på de envisaste. Kåpglaset på TDMen såg lite trist ut efter 10000+ mil så jag tog in det och körde rubbing och vax och maskinpolering. Det blev bra.

WD40 på kedjan, ja det har jag sett på tuben. Jag testade det på min förra kedja på min z750 LTD efter något hundratal mil var det dags att byta. Youtubers kan väl inte ha fel?!
WD40 löser olja, ”perfekt” att rengöra kedjan med. Fan trot. Löser olja. Oljan innanför rullarna på kedjan, mår de bättre av en dusch WD40. Jag tänker aldrig testa igen. Jag undviker avfettning i närheten av mina kedjor. Däremot precisionssmörjer jag mina rullar med olja. Två av mina kedjor har gått 4500 resp 4600 mil. Så långt höll inte den kedjan jag gjorde ren med WD40. Samband?

IMG_1910.jpeg
En halv droppe där, bara där. Fälgen och länkarna på in- och utsida torkas lätt av med pekfingret i en trasa. Inga medel alls. Senast efter en 400 milatripp. Torka av bara.

Disktrasa på visiret, en klassiker. Funkar även i fält i tält, ljummet vatten på servett eller hushållspapper plus tid.
Tips i den gamla skolan var ju att polera visiret med tandkräm. Vet inte om det var så jättebra. Lågt stående sol ni vet… Det luktade gott i alla fall.
En annan klassiker var Johnssons Pledge, möbelpolish. Luktade också gott.
Förr bytte jag visir ca en gång per säsong. Moderna visir verkar vara reptåliga om man jämför. Torkar ni visiret i regn, snö eller skitigt väglag? Min Shoei-hjälm nuddade jag aldrig med handsken på visiret. Inte en enda gång! Regndroppar fick blåsa bort mha fartvind och huvudvridningar. Bytte aldrig visir under hjälmens livstid. 7-8 år, vet inte. Helt ok visir när jag kasserade den.
Samma med min nuvarande Airoh även om jag torkat med det mjuka torkarbladet på mina regnhandskar. Ok visir efter 7-8 år.

Vatten med en gnutta såpa i på hushållspapper för plastdetaljer.
Såpan löser en del och bildar när det torkar ett tunnt vattenlösligt lager som underlättar nästa tvätt.

Rengöring av kedjan (GSX1300R):
Steg1: Höj farten lite innan garaget på lämplig plats, tyngre skit slängs av. #
Steg2: Rengör och smörj rullarna i ett moment med billig olja från en oljekanna med bakhjulet på depåstöd, wellpapp på golvet under och ovanpå wellpapp hushållspapper som samlar upp överflödig olja och smuts.
t.ex.
# Inte helt sant.
Då och då dags göra rent under kåpan över främre kedjedrev. För där slängs tyngre skit av.

Rengöring av kedjan (GSX1300R):
Steg1: Höj farten lite innan garaget på lämplig plats, tyngre skit slängs av. #
Steg2: Rengör och smörj rullarna i ett moment med billig olja från en oljekanna med bakhjulet på depåstöd, wellpapp på golvet under och ovanpå wellpapp hushållspapper som samlar upp överflödig olja och smuts.
t.ex.
# Inte helt sant.
Då och då dags göra rent under kåpan över främre kedjedrev. För där slängs tyngre skit av.
Mina motorcyklar tål avfettning. Jag sprayar på där insekterna sitter. I närheten av kedjan kör jag med avfettning på diskborsten, dvs på sving och bakfälg. Låter det verka sina minuter och spolar av med ljummet vatten sedan vaxschampo. Vattnar rikligt. Ingen stress. Absolut ingen högtryckstvätt! Kanske gnuggar på de envisaste. Kåpglaset på TDMen såg lite trist ut efter 10000+ mil så jag tog in det och körde rubbing och vax och maskinpolering. Det blev bra.

WD40 på kedjan, ja det har jag sett på tuben. Jag testade det på min förra kedja på min z750 LTD efter något hundratal mil var det dags att byta. Youtubers kan väl inte ha fel?!
WD40 löser olja, ”perfekt” att rengöra kedjan med. Fan trot. Löser olja. Oljan innanför rullarna på kedjan, mår de bättre av en dusch WD40. Jag tänker aldrig testa igen. Jag undviker avfettning i närheten av mina kedjor. Däremot precisionssmörjer jag mina rullar med olja. Två av mina kedjor har gått 4500 resp 4600 mil. Så långt höll inte den kedjan jag gjorde ren med WD40. Samband?

View attachment 518843
En halv droppe där, bara där. Fälgen och länkarna på in- och utsida torkas lätt av med pekfingret i en trasa. Inga medel alls. Senast efter en 400 milatripp. Torka av bara.

Disktrasa på visiret, en klassiker. Funkar även i fält i tält, ljummet vatten på servett eller hushållspapper plus tid.
Tips i den gamla skolan var ju att polera visiret med tandkräm. Vet inte om det var så jättebra. Lågt stående sol ni vet… Det luktade gott i alla fall.
En annan klassiker var Johnssons Pledge, möbelpolish. Luktade också gott.
Förr bytte jag visir ca en gång per säsong. Moderna visir verkar vara reptåliga om man jämför. Torkar ni visiret i regn, snö eller skitigt väglag? Min Shoei-hjälm nuddade jag aldrig med handsken på visiret. Inte en enda gång! Regndroppar fick blåsa bort mha fartvind och huvudvridningar. Bytte aldrig visir under hjälmens livstid. 7-8 år, vet inte. Helt ok visir när jag kasserade den.
Samma med min nuvarande Airoh även om jag torkat med det mjuka torkarbladet på mina regnhandskar. Ok visir efter 7-8 år.
Har ni mycket problem med insekter på kedjan?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT