Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lättnadssuck!
Men har du insekter på den?Tack för alla fina tips på hur jag kan smörja kedjan. Jag har dock kardan....![]()
![]()
Och jag som trodde det var Porsche som "kills bugs fast"!Som diskuterats i en annan tråd - det finns ett flertal kemikalier som är aggressiva mot aluminium såväl som porösa plaster. Starkt sura eller basiska tvättmedel kan mycket väl etsa eller angripa dåligt skyddade ytor. Ofta handlar det om övermodiga gör-det-självare som överdoserar och som inte heller begriper att pH-skalan (hur sur, neutral eller basisk en kemikalie är) faktiskt är logaritmisk. Därför räcker det inte med att späda ut t.ex. alkalisk avfettning med vatten 1:1. Det kan krävas 1000:1 eller 10000:1 för att den koncentrerade vätskan inte längre ska etsa obehandlad aluminium…
Insektsborttagare innehåller ofta någon form av ytaktiva tensider som minskar ytspänningen mellan vatten, underlag och smuts. Det är väl inte helt otänkbart att detta blir lite väl aggressivt mot porösa svarta plaster och framförallt påklistrade dekaler som inte är klarlackade. Kanske inte heller något man vill ösa över öppet exponerade elektronikkontakter…Tänk penetrerande olja som är korrosiv istället för smörjande…
Lite lustigt att avråda från användning på just motorcyklar, men det kan också finnas tekniska förklaringar till detta. Motorcykelindustrin är fortfarande en tattarbransch jämfört med bilindustrin och de standarder som billacker, dekaler och plastdetaljer måste uppfylla vad gäller bl.a. väderbeständighet är mycket hårdare än dito motorcykel.
Tipsen som redan skrivits om antingen fuktad pappershandduk eller fuktad mikrofiberduk är mycker bra. Fukta med varmt vatten och låt den ligga på i 5-10 minuter. Torka INTE bort insekterna, utan lyft istället bort duken och spola bort resterna av insekterna. Fungerar till och med på tornedalska forsflugor som har kletar fast på mattsvart lack i mach 0.24…
View attachment 518855
Nej insekter försvinner redan i Steg1, jag skrev det bara pga inlägg #9,11 och 17 som tagit upp hur dom löser problemet med insekter på kedjan.Har ni mycket problem med insekter på kedjan?
Får man använda den på motorcyklister eller motorcyklar?Får tipsa om denna. Funkar även bra på skinnställ.View attachment 518868
Jag fick, enligt instruktionsboken, inte framföra monstret på ”dust roads”. Vem kan med självaktning framföra ett sånt fjolligt fordon, va?Kommer ihåg för länge sedan när läste på någon typ av däckglans spray tror det också var från sonax där det var skrivet likadant att fick inte användas på mc. Det var pga av att däcken kunde bli hala vilket känns som ganska naturligt att varna användare för.
Inte helt omöjligt att dom skriver något liknande bara för att ha ryggen fri om någon försöker stämma dom typ som alla historier man hör från USA. Där dom varnar för allt. Kompisen hade en corvette där varnar dom i instruktionsboken att det kan vara halt att köra om det var snö eller is på vägen.
Asar man inte bara runt de förtorkade liken och repar, som vanligt när jag tvättar, alltså? Har en, ej använt..Får tipsa om denna. Funkar även bra på skinnställ.View attachment 518868
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |