Sommaren utan motorcykel

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Efter en ekonomisk kalkyl blev motorcykeln bortprioriterad före snön lämnat marken.

Efter detta har livet testat mig genom att dagligen se motorcyklar när man pendlar till jobbet man inte vill ha för att tjäna pengarna till livet man inte vill leva. Kanske var det därför motorcykeln inte hade en plats i livet? Citatet "Prylar du äger börjar äga dig i slutändan" stämmer nog. Annars hade nog motorcykeln fått stanna i min ägo. På något sätt kändes det som att man tog övertiden för att föda motorcykeln.

Trots att jag ibland saknar min motorcykel känner jag att fördelarna överväger nackdelarna. Jag tror att man får lite mer perspektiv på saken genom att vara utan motorcykeln ett tag. I efterhand började jag fundera på vad som egentligen var kul med att äga en Klass 7 hoj. Nöjjet med denna sortens motorcykel är precis vad myndigheter idag försöker bekämpa, nämnligen ikke önskvärt beteende i trafiken.

Adrenalinruset av en vansinnesfärd på gränsen av vad man klarar av är det enda som jag egentligen saknar när jag varje morgon pendlar till mitt skitjobb. Ibland dagdrömmer jag om att kryssa fram mellan bilarna som står till synes stilla i framfarten av en motorcykel och dess förare som inte tänker längre än adrenalinet som pumpar i ådrorna och hjälteglorian som säger att detta är helt ok och andra krachar inte jag.

Inte för att jag har empati nog för att sluta med mitt intresse för mina medtrafikanters skull eller auktoriteters önskan att få mig från vägarna, men har motorcyken ett syfte om den används på detta sätt? Syftet med min motorcykelkörning var adrenalinkicken och att få leva ut galenskaper som inte faller inom normen av några andra fordon som en 20åring har råd med, Men om syftet är kicken vad är då målet?

Den ultimata kicken? Någon annan sensation? Det perfekta? Att klara sig?

Motorcykeln var ett destruktivt inslag i mitt liv och kostade mer än den smakade då syftet med motorcykeln handlade om helt andra saker än ett motor intresse. Motorcykeln lär dig sidor av dig själv som du normalt inte konfronterar.

Jag saknar det jag hittade, men inte motorcykeln.
 
Bra att du är nöjd med ditt beslut.

Motorcykel för mig är allt annat än snabba adrenalinkickar gränsandes till självdestruktivitet.
Motorcykel för mig är avkoppling.
Från allt.
 
MC får mig att må bra, spelar ingen roll att de regnar satan å jag har 7mil hem från jobbet de bekommer mig inte de minsta när jag mår bra å är lugn..

EDIT: glömde, alla är vi olika.
 
Motorcykel för mig är allt annat än snabba adrenalinkickar gränsandes till självdestruktivitet.
Motorcykel för mig är avkoppling.
Från allt.
Jag instämmer! En rejäl tur på kringelikrokvägar med bra flyt är som meditation för mig, jag blir helt avslappnad efteråt. Kör man på gränsen till självmord hela tiden så gör man nog bättre i att lägga sina pengar på något annat.
 
Du gjorde helt rätt som sålde hojen.

Dock är min åsikt att alla har en inneboende önskan att göra något som ligger utanför det "vanliga" för att må bra. Vad man uppfattar som utanför det "vanliga" beror på individ och tidpunkt i livet. En del kör för fort med bil, en del kör hoj, en del spelar hockey, en del boxas, en del krökar till ibland, osv.

Det viktiga är att man gör det som känns rätt, det är respekt.

(Det går alltid att ändra sig om andan faller på)
 
Det är farligt att leva man kan dö.

Alla prioriterar olika i livet, ja gör det jag vill göra innan det är försent eller förbjudet. Köper du en sportbil kostar den massa pengar också, hoppar du fallskärm el klättrar finns alltid risken att du skadar dig osv.

Skulle man plocka bort allt spännande och farligt i livet så blir vardagen otroligt tråkig.


Slutord: Du lever bara en gång
 
Jag kör hoj för att det är kul. Att träffa kompisar är en bonus som följer med allt som oftast. En snabb tur på landet eller lite bus på en parkering, till och från mitt tråkiga jobb är sånt som inte spelar någon roll när jag åker hoj.
 
Det är farligt att leva man kan dö.

Alla prioriterar olika i livet, ja gör det jag vill göra innan det är försent eller förbjudet. Köper du en sportbil kostar den massa pengar också, hoppar du fallskärm el klättrar finns alltid risken att du skadar dig osv.

Skulle man plocka bort allt spännande och farligt i livet så blir vardagen otroligt tråkig.


Slutord: Du lever bara en gång

Precis och beroende på hur man ser det kan ju jag tycka att det är hemskt onödigt att avsluta denna enda gång i förtid.
Självklart ska man inte försöka plocka bort allt spännande och farligt ur livet men man bör nog fundera lite om man kör på ett sätt som leder till att man har tur om man kommer hem efter var fjärde tur med mcn.
 
Det där kan ju ändra sig. Om några år kanske du har hoj igen. Vet själv hur jag har varit, ibland har man tyckt t.ex att man varit för mogen för att festa och sagt nu ska jag sluta med det. Sen 5 år senare håller man på som innan.
 
Är det fallskärmshopparen som talar..el lakansvävglidaren:va

Bra moget beslut av dig, för det verkar som du kört väldigt omoget isåfall om det enda som kickar är att köra på "gränsen" hela tiden. Det krävs mognad att köra klass 7 hoj, nåt som är jäkligt bra är att "tvinga" sig någon gång under en och samma sväng köra HELT lagligt i ca 10-20 mil klarar man inte det skall man kanske överväga hojbyte, klarar man det, då är man mogen för sporthoj. Nu kör även jag ofta med lite förhöjd styrfart på 70 och 90 vägar, men tar hänsyn till människor och hus och gårdar och SLÅR av på tempo, och genomfartsleder och genom stan. MEN hoppas du inte "Lobbyar" för oss alla andra när du talar för dig själv, utåt sett. Beteendet på hojen kan DU ALDRIG skylla på hojen, det är enbart SBS som påverkar det oavsett hojval från 100 kubiks scooter till 2,3 liters trajja(Skit Bakom Styret..)

För mig är det avkoppling och ren njutning!! Och jag kör alltid med marginaler, vill jag pressa marginalerna så tar jag mig själv till banan, visst kan man aldrig gardera sig för ett och annat under turen. Ett år hade jag hojen även som pendlingsobjekt, men det var bara skit för mig när jag ser tillbaka, för kort bit, för jobbigt att sätta på sig och av sig kläderna flera ggr om dagen för några mils körning, och köra på tidiga mornar och sena kvällar. Skall jag köra idag så KÖR jag, sällan under 10-12 mil om jag sticker ut.
 
Last edited:
Det är farligt att leva man kan dö.

Alla prioriterar olika i livet, ja gör det jag vill göra innan det är försent eller förbjudet. Köper du en sportbil kostar den massa pengar också, hoppar du fallskärm el klättrar finns alltid risken att du skadar dig osv.

Skulle man plocka bort allt spännande och farligt i livet så blir vardagen otroligt tråkig.


Slutord: Du lever bara en gång


Hahaha... åh vad jag älskar sånt snack. Ovanstående inlägg kommer från killen som åker bakhjul med jeans och bombarjacka(?)...

Folk som åker för adrenalinkickar slutar oftast, som bäst, i rullstolen. Adrenalinkickar är per definition övergående. Att man vänjer kroppen vid "faran" och att tröskeln höjs lite för varje gång, varpå man kanske drar på lite extra, är inget adrenaline junkies brukar vilja erkänna.

Min farbror är ambulansförare och har sett riktigt hemska saker. Han ville att jag skulle tänka igenom mc-åkning rejält innan jag tog kortet. Jag älskar att åka båge, för mig är inte "tokkörningen på 11 000 varv" någon viktig del utan snarare en krydda någon enstaka gång. Kanske därför jag nöjjer mig med en Honda CB 750 -81 med stoooor kåpa och packväskor.

Nu kanske man skriver i motvind i ett forum som heter SPORTHOJ.nu , men iaf.

Fundera över varför försäkringsbolagen tar 10 000+ i premie.

"Slutord: Du lever bara en gång" Så se till att du njuter av den tid du fått till ditt förgågande som du blev skapt, inte i en kista eller med handikapp.

/"Han som har rätt"
 
Kan inte annat än säga att jag känner igen mig i ditt resonemang. Dock tog jag en annan väg. Jag började tävla, mer pengar skulle ut mer övertid blev det mm. Jag blev är socialt inkopetent på sommaren när jag bara kunnde prata räjsing. Efter ett par år började det vända. Ett nytt jobb och i år skar jag ner på det hela. Det enda jag nu saknar av mitt gatåkande är att åka och ta en kopp kaffe titta på tuttar och tjöta hoj med dom jag åkte med. Blå-åkar turerna kommer jag bara ihåg som "här var det nära och där var jag på väg av" vilken jävla innndiot man var. RR ligger nu på en "bra" nivå och jag känner inte längre pressen av att prestera varje träning än mindre att åka dit och hör och häpnad, om ingen nämner motorcykel på en fest klarar jag nästan hela kvällen utan att tjöta sönder någon om dom.


björn
 
Last edited:
välskrivet chii... visst har du rätt på många punkter där, men man vet aldrig du kanske kommer köra igen, kanske på bana. jag kommer själv till nästa säsong att ha en cykel som ja mest kör på bana, för i trafiken kan man aldrig vara säker om man kör som man känner för, och det kan ingen säga emot någonsin. Sporthojar är byggda för ett enda ändamål och alla vet vi vad det är...
 
Tycker det var bra skrivet av trådskaparen OM det var hans egna reflektioner över sin körning och sitt beslut.
Tror väldigt många inkl. mig själv känner igen sig som adrenalinpundare, därmed inte sagt att alla kör som idioter. För min del ger bankörning det ruset jag behöver, inte för att jag är snabbare än de andra på banan, eller ens försöker, men jag kör på gränsen för vad jag klarar av och det ger mig en kick eller tre.
 
Last edited:
Det är farligt att leva man kan dö.

Alla prioriterar olika i livet, ja gör det jag vill göra innan det är försent eller förbjudet. Köper du en sportbil kostar den massa pengar också, hoppar du fallskärm el klättrar finns alltid risken att du skadar dig osv.

Skulle man plocka bort allt spännande och farligt i livet så blir vardagen otroligt tråkig.


Slutord: Du lever bara en gång

"du lever bara en gång" det stämmer mycket väl, därför är det bästa att leva så länge som möjligt den gången!
 
"du lever bara en gång" det stämmer mycket väl, därför är det bästa att leva så länge som möjligt den gången!

kanske inte så länge som möjligt men så gott som möjligt!
att krama barken av en gran i 180 blås när man är 23 räknar jag inte som särskillt gott. likförbannat är det gott att köra hoj.. vilket dilemma..
jag hävdar att de visa ger fan i hoj(iaf på gata) och alla andra tar chansen med: medtrafikanterna, väglaget, däcken, hojen och djävulen inom sig..
för nog fan går det att hitta sätt att bli lycklig/roa sig på utan att riskera liv och lem! :mattias

själv är jag glad att jag skrotade hojen(halvförsäkrad) o klarade mig i början av året och därmed fick beslutet fattat åt mig..
 
Håller faktiskt med dej om mycket..

Många moralväktare på detta forum som kör sporthoj måste ju va lite konstiga i skallen.

Dom köper en hoj som gör närmre 300 kmh o påstår på fullaste allvar att dom köpt den för o köra lagligt i trafiken:va

Om det e så så måste dom ju va lite rubbade, sitta som en yxa på en sporthoj o fisa.. en sådan hoj ska köras fort o hårt annars e den oduglig som färdmedel pg av körställningen.

Om dom nu endast kör för fort på bana kanske dom borde skaffat en renodlad racing hoj i stället.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top