Solidariteten? (Tråd 1)

Vet inte om folk härinne verkligen skickat pengar till trådskaparen, men kan ni inte ge pengarna till mig istället. Jag har i skrivande stund strax under 200:- att leva för fram till den 25e.

Verkar ju som att det kommer volontärer från hela jorden dit nu ändå.

Om jag inte får några pengar, ja då måste jag använda kreditkortet och det var mitt nyårslöfte att sluta med det. Tänk på saken.

Vet inte om folk härinne verkligen skickat pengar till trådskaparen, men kan ni inte ge pengarna till mig istället. Jag har i skrivande stund strax under 200:- att leva för fram till den 25e.

Verkar ju som att det kommer volontärer från hela jorden dit nu ändå.

Om jag inte får några pengar, ja då måste jag använda kreditkortet och det var mitt nyårslöfte att sluta med det. Tänk på saken.

Sälj din hoj innan du tar fram tiggarhatten.

se där de kanske skärper till sig, regeringen kanske tar efter.

Det blir allt fler fattiga i Sverige. Nu överväger Röda Korset att omprioritera sin verksamhet och satsa pengar på att hjälpa utsatta i Sverige - något man inte har gjort tidigare.
- Vi kanske måste ändra våra sociala program, konstaterar Christer Zettergren, generalsekreterare för Röda Korset.

Vad man ser på Kupan är del av en internationell trend. Två av tre röda korset föreningar har fått omprioritera verksamheten och satsa mer pengar till hjälp i hemlandet, i stället för internationellt.

- Som samhälle får vi väl skämmas. Ledsen blir man ju när det ser ut på det här viset. Mycket ledsen blir man, avslutar Monica Westlund.

http://www.nyhetskanalen.se/1.1413093/2009/12/24/roda_korset_kan_ge_pengar_till_svenskar

Jag tycker det är jävligt magstarkt av vissa här att jämföra haitier (som redan tidigare fick äta lera till middag och utsätts för kriminalitet och våld både från banditer och myndigheter och nu dessutom står utan tak över huvudet eller ligger fastklämda under en massa bråte) med feta, lata skattehöjare till svennar och babbar som ligger och pillar sig i naveln. Existensminimum osv osv, jävla skitsnack. Bara för att man inte kan köpa äkta corn flakes längre eller bara har en 42-tums-tv är det fan inte synd om en.

Skattemedel sprids ut vind för våg till folk som inte behöver det. Latmaskar, konstärer, onödiga myndigheter och institutioner, tolkar, hypokondriker mm mm. Det är knappast mycket som går till folk som verkligen behöver det.

Jag vill tacka Markus för det här initiativet. Mycket riktigt fick jag en knuff om att skänka pengar. Hade tänkt göra det häromdan men så kom jag inte ihåg vilken organisation jag hade läst nåt om förskingring och skit så det rann ut i sanden.

Typiskt sossar och annat vänsterpack. Skenheliga som få.

Last edited:
Jag vill tacka Markus för det här initiativet. Mycket riktigt fick jag en knuff om att skänka pengar. Hade tänkt göra det häromdan men så kom jag inte ihåg vilken organisation jag hade läst nåt om förskingring och skit så det rann ut i sanden.

Röda korsets Af Donner :mad: de borde skicka ned honom till Tahiti med en skylt på magen som lyder: "Jag har försnillat bort era pengar som annars skulle gå till vatten och mat". Fast på franska då.

Jag tycker det är jävligt magstarkt av vissa här att jämföra haitier

pengar brukar inte vara problemet i såna här sammanhang utan tiden, sätt in pengar men hjälpen hinner inte komma fram för det handlar inte om pengar, minns jag rätt så var det så vid tsunami, röda korset visste inte vad dom skulle göra av pengarna.

haha, ex.moderaterna gör samma grej

Last edited:
Röda korsets Af Donner :mad: de borde skicka ned honom till Tahiti med en skylt på magen som lyder: "Jag har försnillat bort era pengar som annars skulle gå till vatten och mat". Fast på franska då.

Så var det ja. Vågar man hoppas att de har rättat till sina rutiner?

Rent allmänt vill jag rekommendera er som skänker pengar för att hjälpa på hemmaplan att ge till Barncancerfonden. Då gör pengarna i alla fall nytta för några det verkligen är synd om.

Att skattepengar skulle hjälpa människor som behöver hjälp. Ha, vilket skämt! De hamnar i aldrig-arbetande-Ahmeds ficka så han kan dra ett par tuggor extra kat eller i feta Adidas-Connys så han kan trycka i dem i den lokala pizzerians Jack Vegas. :mad:

minns jag rätt så var det så vid tsunami, röda korset visste inte vad dom skulle göra av pengarna.

Pengar kan de väl aldrig få för mycket av? Då har de ju extra medel att kunna ha en bättre beredskap eller annat. Jag vill minnas att det var kläder de fick in för mycket av.

Last edited:
Pengar kan de väl aldrig få för mycket av? Då har de ju extra medel att kunna ha en bättre beredskap eller annat. Jag vill minnas att det var kläder de fick in för mycket av.

De säger att de inte direkt är beroende av pengar, och jag är 90% säker på att det var pengar och inte kläder.

-Vi är inte beroende av kapitalet men vi är beroende av avkastningen och den minskar med nedgången, säger Christer Zettergren, generalsekreterare på svenska Röda korset.

Börsfallet har gjort att Röda korset förlorat 300 miljoner kronor. Sedan årsskiftet har organisationens aktier sjunkit i värde från 1,7 miljarder till 1,4 miljarder, skriver Sydsvenskan.

http://svt.se/2.97540/1.1287832/roda_korset_dras_med_av_borsfallet

De säger att de inte direkt är beroende av pengar, och jag är 90% säker på att det var pengar och inte kläder.

-Vi är inte beroende av kapitalet men vi är beroende av avkastningen och den minskar med nedgången, säger Christer Zettergren, generalsekreterare på svenska Röda korset.

Börsfallet har gjort att Röda korset förlorat 300 miljoner kronor. Sedan årsskiftet har organisationens aktier sjunkit i värde från 1,7 miljarder till 1,4 miljarder, skriver Sydsvenskan.

http://svt.se/2.97540/1.1287832/roda_korset_dras_med_av_borsfallet

De har säkert bra ekonomi men jag tror ju knappast att de går ut till allmänheten med uppmaningen att sluta skänka pengar för att de är så j-a täta.

Skitsamma, vi tar någon annan organisation då.

Det behövs inte höjas några skatter för att ge katastrofhjälp, det är därför USA är på plats medan Sverige inte gjort ett strunt än. :)

Det enda som behövs för att kunna ge katastrofhjälp är att få några slöhögar i arbete samt avskaffa kulturbidraget till Hattmuséet i Borlänge.

:banana

Förstår ad du menar.
Men:
Att Sverige inte skickat något SAR-team beror inte på ekonomi.
Dels är det väl långt.
Dels är det meningslöst att skicka personal som inte kan koordineras.
Gör mer skada än nytta.
Dessutom måste drabbat land begära hjälp.
Att skicka insatsstyrka på eget bevåg är närapå krigshandling.

Förstår ad du menar.
Men:
Att Sverige inte skickat något SAR-team beror inte på ekonomi.
Dels är det väl långt.
Dels är det meningslöst att skicka personal som inte kan koordineras.
Gör mer skada än nytta.
Dessutom måste drabbat land begära hjälp.
Att skicka insatsstyrka på eget bevåg är närapå krigshandling.

inte nog med det

Faror lurar nämligen när det är mörkt. Hjälparbetarna slutar arbeta när mörkret faller – det är för osäkert att arbeta utan vapen och vakter.

– Vårt största problem är osäkerheten. I går försökte de kapa några av våra lastbilar. I dag kunde vi knappt arbeta på några ställen, säger Delfin Antonio Rodriguez, civilförsvarschef och räddningsledare från grannlandet Dominikanska republiken.

Hjälpinsatserna är också beroende av man bygger upp ett tillfälligt fältsjukhus eftersom det är många skadade och flera sjukhus rasat ihop i skalvet.

Men ingen vill lägga ner tid och pengar på jobbet eftersom de är övertygade om att det skulle vara borta på morgonen.

– Det är folk som plundrar och har vapen därute eftersom det här landet är väldigt fattigt och folk är desperata, säger Delfin Antonio Rodriguez till AFP.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6434465.ab

23 oktober 2008, börsen har väl gått upp ca 50% sedan dess...

visst, grejen var att de har ordentligt med pengar och kan skicka i förskott utan att ha fått in några, om det vore så att pengar är största problemet.

Last edited:
Skitsamma, vi tar någon annan organisation då.

Här är en som verkar ha kollat upp dom lite bättre.

– Jag har inte hittat någon bättre organisation än just SOS Barnbyar, och jag har tittat rätt noggrant. Exempelvis har inte SOS Barnbyar några styrelsearvoden alls till skillnad från flera andra stora hjälporganisationer, och det var en stark punkt för mig. De har en effektiv organisation och kontroll på vart pengarna tar vägen, säger Roger Akelius som är bosatt i Bahamas där en tsunamivarning gick ut efter skalvet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rekordsumma-till-sos-barnbyar-i-haiti_4098349.svd

1. Markus 200:-
2. Ankan 200 :-
3. C.Barrow 200:-
4. tvålen 100:-
5. t-rex 200:-
6. Krister 200:-
7. Badger 200 :-
8. Bosozoku 200:-
9. Jörgen 300:-
10. Halogen 200:-
11. Henrik 200:-
12. Dee_cati 150:-
13. Gustav O 200:-
14. Westfield 100:-
15. Glemmy 100:-
16. hållundan 200:-

Alla aktiviteter som kan påvisa de LO-anslutnas och övriga rödstrumpehycklares s.k. solidaritet är goda gärningar. Att det samtidigt görs med ytterligare en god gärning som slutpoäng är en fin handling.

Bra initiativ Markus!

//rödvinspimpel

Just nu sitter markus och flinar brett och beställer lite rosa skjortor från shirtstore :tummenupp

Självklart. Tror dock att han själv fattar att jag skojade, även om alla inte förstår det.
Med tanke på de rosa skjortorna, vilket iofs inte verkar vara ett problem för Markus, så var jag lite inne på den linjen men körde den gravallvarliga linjen istället.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman