Soldat sköt sårad irakier i huvudet

brinckis skrev:
lagar i krig ... visst finns de men jag tror få följer dem. jag hade INTE gjort det iallafall. ett krig är ett krig ... det går ut på att döda och att överleva ... de är nog efter de regler som de flesta soldater lever. om man nu måste ha regler varför inte förbjuda krig.

Fel, majoriteten följer faktiskt de lagar som finns. Lagarna är till för att förhindra tex onödigt grym vapenanvändning, som hålspetsammunition, stridsgas/biovapen och okontrollerat utlösta personminor, skydda krigsfångar, räddningspersonal samt civilpersoner. Att du inte hade följt dessa lagar tyder på att du är en idiot.

andersbrink skrev:
Det var väl kanske ett lite väl resignerat inlägg, men tror du USA/Irak släpper iväg sin gullegris Saddam till Haag? Tror inte heller att någon Amerikan kommer att inställa sig till ICC.

USA dömer sina egna soldater, inget att hetsa upp sig för. Precis så går det till i Sverige och de flesta andra länder också i en krigssituation.

Saddam är en annan sak, men han kommer troligen dömas i Irak.

Chris Ash skrev:
Fel, majoriteten följer faktiskt de lagar som finns. Lagarna är till för att förhindra tex onödigt grym vapenanvändning, som hålspetsammunition, stridsgas/biovapen och okontrollerat utlösta personminor, skydda krigsfångar, räddningspersonal samt civilpersoner. Att du inte hade följt dessa lagar tyder på att du är en idiot.
hur vet du att de flesta följer dessa lagar? jag TROR att man som soldat är mer nogrann med att hålla sig i liv och skydda sina vänner än att följa lagar. Jag personligen tycker det är idiotiskt att ha lagar för ett krig ... förbjud krig om man vill rädda liv. Hur hade en fotbollsmatch varit om man inte fick röra bollen? Jag är inte för krig så tro inget men regler om hur man får döda och vem man får döda är löjligt. Hade jag varit i krig hade jag dödat allt som JAG ansåg som en fara, inte vad regelboken gav mig rätt till. Men jag skulle iofs vara den första ur detta land vid krig. Vi har alla vår egen uppfattning om saker och ting men att kalla personer man aldrig träffat för idiot ... :D

brinckis skrev:
hur vet du att de flesta följer dessa lagar? jag TROR att man som soldat är mer nogrann med att hålla sig i liv och skydda sina vänner än att följa lagar. Jag personligen tycker det är idiotiskt att ha lagar för ett krig ... förbjud krig om man vill rädda liv. Hur hade en fotbollsmatch varit om man inte fick röra bollen? Jag är inte för krig så tro inget men regler om hur man får döda och vem man får döda är löjligt. Hade jag varit i krig hade jag dödat allt som JAG ansåg som en fara, inte vad regelboken gav mig rätt till. Men jag skulle iofs vara den första ur detta land vid krig. Vi har alla vår egen uppfattning om saker och ting men att kalla personer man aldrig träffat för idiot ... :D

Men för helvete, du får döda så mycket du vill, men inte krigsfångar, civila eller räddningspersonal. Det är inte så jäkla dumt att det är så, det kommer man på om man använder hjärnan ytterst lite, däremot är man en idiot om man inte följer de lagarna.

Det förekommer såklart förbrytelser men de är väldigt mycket mer sällsynta än vad man kan tro, till och med på de värsta slaktplatserna världen skådat hade man ofta respekt för krigsfångars rättigheter tex.

Chris Ash skrev:
Men för helvete, du får döda så mycket du vill, men inte krigsfångar, civila eller räddningspersonal. Det är inte så jäkla dumt att det är så, det kommer man på om man använder hjärnan ytterst lite, däremot är man en idiot om man inte följer de lagarna.

Det förekommer såklart förbrytelser men de är väldigt mycket mer sällsynta än vad man kan tro, till och med på de värsta slaktplatserna världen skådat hade man ofta respekt för krigsfångars rättigheter tex.
jag vet att det finns regler, det är inget nytt för mig så det behöver du inte påpeka en gång till. Men om jag följt dessa lagar ... nja. Jag hade gjort vad som känns rätt i den situation som jag då befann mig i .. inte vad jag har rätt till att göra. Men vem vet, jag kanske är unik.

Ett exempel (bara ett exempel)
Efter den elfte september såg man bilder på kvinnor och barn i arabvärlden stå och fira att amerikaner dödats (jag vet att allt som visas på tv stämmer inte men detta är som sagt bara ett exempel). De personer som står och fira att min familj osv dödats skulle jag mycket väl göra slut på men det är ju jag det. Då skulle jag inte bry mig det minsta om att de var obeväpnade, kvinnor, barn osv. I ett krig finns inga regler (enligt mig).

brinckis skrev:
Efter den elfte september såg man bilder på kvinnor och barn i arabvärlden stå och fira att amerikaner dödats (jag vet att allt som visas på tv stämmer inte men detta är som sagt bara ett exempel). De personer som står och fira att min familj osv dödats skulle jag mycket väl göra slut på men det är ju jag det. Då skulle jag inte bry mig det minsta om att de var obeväpnade, kvinnor, barn osv. I ett krig finns inga regler (enligt mig).
Ja det är rätt, skjut alla araber DIREKCT!!! :kulspruta :machinegu

brinckis skrev:
jag vet att det finns regler, det är inget nytt för mig så det behöver du inte påpeka en gång till. Men om jag följt dessa lagar ... nja. Jag hade gjort vad som känns rätt i den situation som jag då befann mig i .. inte vad jag har rätt till att göra. Men vem vet, jag kanske är unik.

Det du beskriver har hänt, bland annat här http://www.peterenglund.com/textarkiv/songmy.htm

Men det brukar ske när soldaterna har avhumaniserat fienden efter många veckors strid. Faktum är att många soldater i sin första strid tvekar att skjuta beväpnade fiender till och med när de befinner sig i direkt livsfara. Många är de soldater som medvetet har riktat fel, det krävs helt enkelt en hel del för att döda en annan människa så länge man ser han eller hon som en människa. Det är bland annat därför skjutbanetavlorna i det svenska försvaret utgörs av ryska soldater. Går denna avhumanisering till sin extrem som det gjorde i My Lai så kan det hända att såna här vansinnedåd utförs även mot krigsfångar och i vissa fall civila.

Att däremot sitta och erkänna att man utan tvekan skulle kunna mörda kvinnor och barn för deras åsikter är så enormt sjukt att jag saknar ord för att bemöta det. Idiot känns plötsligt väldigt milt. Förhoppningsvis skulle dina plutonskamrater skjuta dig på fläcken.

Olzki skrev:
Du har en hel del kvar att lära om hur världen fungerar.

/Olzki

Inte ett dugg, kan mer än många andra. Men fortfarande, alla som håller ett skjutvapen för ett annat land är blåst i huvudet och det finns gott om sådana. Men sen har vi kristna, pedofiler, våldtäktsmän, kvinnomisshandlare mm. Många som är blåsta i huvudet, jag är en av dem men inte lika blåst som de som dödar för ett lands skull.
Men varför ens orka bry sig, det går åt helvete hur man än gör så det är bättre att bädda för sig själv numera.

Chris Ash skrev:
Att däremot sitta och erkänna att man utan tvekan skulle kunna mörda kvinnor och barn för deras åsikter är så enormt sjukt att jag saknar ord för att bemöta det. Idiot känns plötsligt väldigt milt. Förhoppningsvis skulle dina plutonskamrater skjuta dig på fläcken.
Jag tror mer att de skulle stå bakom vilket även jag hade gjort om det hade drabbat dem. Jag tror inte att du förstod vad jag menade ... men men

Dee_cati skrev:
Inte ett dugg, kan mer än många andra. Men fortfarande, alla som håller ett skjutvapen för ett annat land är blåst i huvudet och det finns gott om sådana. Men sen har vi kristna, pedofiler, våldtäktsmän, kvinnomisshandlare mm. Många som är blåsta i huvudet, jag är en av dem men inte lika blåst som de som dödar för ett lands skull.
Men varför ens orka bry sig, det går åt helvete hur man än gör så det är bättre att bädda för sig själv numera.

Du kan säkert mer än "många andra knasbollar" men vad säger det!? Dina ord utstrålar en sådan frånvaro av livserfarenhet och verklighetsinsikt att jag svårligen kan ta dig på allvar.

/Olzki out

Massor av olika åsikter i detta ämne :corn

Det finns regler i krig som inte följs...det den amerikanska soldaten gjorde är inget ovanligt...varken från amerikanernas eller någon annat lands sida.

korvgubbe skrev:
Självklart.. det kan jag med.. Skulle tycka det var precis lika illa... Fast å andra sidan är det ju inte Irakierna som ockuperat USA för att "se till att Amerikanerna får RÄTT värderingar"

Vad jag förstått så har ockupationen, som du valde att kalla den, av FN* ansetts vara avslutad iom att den nuvarande irakiska interimsregeringen har makten och därmed sista ordet över irakiernas och koalitionens militära verksamhet.

Vad "rätt värderingar" beträffar så förstår jag inte vad du menar. Även en mycket tafflig demokrati borde rimligen vara att föredra framför en Saddamdiktatur, eller?

/Olzki

*Källa: Intervju FN tjänsteman Ekot P1, 16/11

Olzki skrev:
Du kan säkert mer än "många andra knasbollar" men vad säger det!? Dina ord utstrålar en sådan frånvaro av livserfarenhet och verklighetsinsikt att jag svårligen kan ta dig på allvar.

/Olzki out

Nej jag förstår det, du verkar vara en sån som jag. En sån som fullständigt skiter i vad andra tänker och tycker och oftast anser sig ha rätt. Jag har mycket livserfarenhet för min ålder och sannolikt stor verklighetsuppfattning men du förstår inte ens vad jag säger. Kriga för ett land=idioti. Hur kan du inte förstå vad jag skriver? Vad har det att göra med att jag inte har erfarenhet hit och dit och verklighetsuppfattning?
Som sagt, numera finns det inget hopp för mänskligheten, därför tar jag tillvara på den tid jag kan och är egoist mot omvärlden. Och fyfan vad skönt det är. Att det finns folk som orkar traggla med tex "rädda regnskogen", "lägg ner alla kärnkraftverk" osv. Det är de som inte fattar något anser jag. Hörde du vad jag sa nu? Anser JAG.

Olzki skrev:
Vad "rätt värderingar" beträffar så förstår jag inte vad du menar. Även en mycket tafflig demokrati borde rimligen vara att föredra framför en Saddamdiktatur, eller?

/Olzki

*Källa: Intervju FN tjänsteman Ekot P1, 16/11

Jag lägger inga värderingar i ordet "rätt". Och även om FN anser ockupationen avslutat för att en interimsregiring tillsatts så är det ju fortfarande de facto så att typ hundratusen amerikanska soldater befinner sig på irakisk mark... Jag har svårt att tro att alla Irakier tycker detta är ok.. Lika lite som vi skulle vilja ha tiotusentals utländska soldater på vår mark.

Dessutom är de där för att avsätta en ledare om än odemokratisk tyrann. Man är även där för att försöka sprida västerländska värderingar och det är väl knappast något som alla Irakier vill ha. Sen att jag hellre skulle se att de hade västerländska värderingar hör ju inte hit. Det handlar fortfarande om att en stormakt ockuperar ett land för att genomdriva förändringar....

Hade alla irakier velat bli av med saddam och se demokratisering hade väl knappast några strider utbrutit!?!?

.....så... Alltså finns det en viss skillnad mellan de två soldaterna. Irakiern som försvarar det han anser vara hans land och sina traditionella värderingar och ockupationssoldaten som är på plats för att se till att förändringar genomförs..

Jag vet iaf i vilken av situationerna jag skulle brinna mest för min sak... (oavsett vilken sida som har rätt eller inte ur tredjepartsperspektiv)

korvgubbe skrev:
.....så... Alltså finns det en viss skillnad mellan de två soldaterna. Irakiern som försvarar det han anser vara hans land och sina traditionella värderingar och ockupationssoldaten som är på plats för att se till att förändringar genomförs..

De flesta stridande är inte Irakier, huruvida det stämmer kan man säkerligen dividera om men USA påstår sig i alla fall tillfångata mestadels utlänningar.

Som jag förstått det är det inte Saddamtrogna som strider längre, snarare Islamister som vill att Irak ska bli en islamistisk stat. Vore det Saddamtrogna skulle läget vara något annorlunda.

Markus skrev:
De flesta stridande är inte Irakier, huruvida det stämmer kan man säkerligen dividera om men USA påstår sig i alla fall tillfångata mestadels utlänningar.

Som jag förstått det är det inte Saddamtrogna som strider längre, snarare Islamister som vill att Irak ska bli en islamistisk stat. Vore det Saddamtrogna skulle läget vara något annorlunda.

Det jag hörde senast i går morse var att de stridande i Falluja var Irakiska shiamuslimer...

Swedie skrev:
om irakiern redan var nära döden och han endast led, varför låta han ligga och pina? Men om han nu var full frisk o skulle överleva, så var dödandet fel om det inte skedde i samband med första attacken. Skadade i krig ska ju tas om hand, oberoende av nationalitet, eller hur är det?

En soldat har knappast någon större medicinsk kompetens, det blir väldigt väldigt märkligt om dessa plötligt skall bestämma hur och när barmhärtighetsmord skall utföras.

För övrigt, när jag gjorde värnplikten fick vi lära oss att det var dumt att ta fångar utan om fienden gav sig skulle man skjuta honom och säga att han försökte rymma...

Har för övrigt bott i USA i två vändor och många ex militärer jag träffade där har inte riktigt samma människosyn som du och jag. Samt att de berättar saker som får den här händelsen i moskén att verka som en tebjudning.

/Felix

Markus skrev:

Var har du fått det ifrån? I Falluja hade endast ett tjugotal utlänningar identifierats under striderna förra veckan, av mellan 1-2000 stupade, sårade och tillfångatagna.

Felix skrev:
För övrigt, när jag gjorde värnplikten fick vi lära oss att det var dumt att ta fångar utan om fienden gav sig skulle man skjuta honom och säga att han försökte rymma...

/Felix

Jargongen i många svenska förband är hård och korkad, det är säkert samma sak bland amerikanerna, men bara de dummaste tar den på allvar.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra