Solceller

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag skulle aldrig stoppa upp solfångare idag, visserligen har solceller fått en tillfällig prispeak men förutom den så är man mycket mer flexibel att göra el istället för varmvatten.
Varför inte båda? Givetvis är det mera flexibilitet att gå omvägen via el, men jag duschar och använder varmvatten även på sommaren och då är det ju lite dumt att omvandla energin en extra gång innan den används?

Värmer man huset och bruksvattnet med ved så ger solvattensystemet en grym komfort då man inte behöver bry sig om uppvärmningen 5 månader om året. Att man sedan får i princip oändligt mycket "gratis" varmvatten på sommaren till bad och tvättar av bilar/traktorer etc är ju även välkommet.

Andra fördelar med solfångare är ju att effektiviteten är ju minst dubbelt upp jämfört med solceller, så ska man producera den mängden energi med solceller så går kalkylen inte riktigt ihop, inte för mig i alla fall.
Sedan ska vi inte ens diskutera hur mycket mera miljövänligt en solfångare är jämfört med solceller. Och det är väl en av de största orsakerna till att skaffa solceller?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ett betydligt mindre system som helst inte ens ska behöva ACDC-omvandlare. Och behövs det omvandlare så kommer det ju då räcka med en mindre sådan.

Så ser min plan ut och inget är installerat ännu.

Du får ju DC ut från panelerna, och för att kunna nyttja och mata ut på nätet behöver det ju omvandlas till AC.

Eller hade du tänkt köra batteribank och 12/24V system hemma?

För preppers som tänker sig att kunna bli helt frånkopplade från nätet och vilja kunna leva offgrid är ju ett batterisystem ett måste, och då kan det ju även vara vettigt att dra ett lågvolts system i huset för att köra så lite som möjligt på Inverter.

Men så länge man får använda nätet som batteri utan att betala för det så är ju det en billigare lösning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du får ju DC ut från panelerna, och för att kunna nyttja och mata ut på nätet behöver det ju omvandlas till AC.

Eller hade du tänkt köra batteribank och 12/24V system hemma?

För preppers som tänker sig att kunna bli helt frånkopplade från nätet och vilja kunna leva offgrid är ju ett batterisystem ett måste, och då kan det ju även vara vettigt att dra ett lågvolts system i huset för att köra så lite som möjligt på Inverter.

Men så länge man får använda nätet som batteri utan att betala för det så är ju det en billigare lösning.

Tänkte mig ett litet system 12 eller 24v en mindre batteribank och huvudsakligen switcha mellan vad som ska drivas efter behov och tillgång till effekt.
Jag tänkte inte koppla bort mig från nätet utan snarare ett parallellt system som gör så mycket som möjligt. Inte självförsörjande, åtminstone inte efter normal levnadsstandard men i kombination med vedspisen så höjer ju 12 volt livskvaliteten ganska bra vid ett strömavbrott.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu är det ju så att jag själv har både solfångare och solceller på mitt hus och pratar av egen erfarenhet.
Med Solfångare värmer man vatten och där tar det slut, solsken en eller ett par dagar så har man en massa varm vatten och det är ju trevligt. Solsken två veckor non stop så har man fortfarande bara varmt vatten och inte mycket trevligare alls än om det bara varit soligt ett par dagar.
Visst har man en massa energi ackumulerad i tankar men det går liksom inte att fylla hela källaren med vatten bara för att kunna tillgodose sig all solinstrålning.
Visst är det så att när mina barn var små hade tempererat vatten när dom lekte i vattenspridaren till skillnad från andra barn men man köper inte en anläggning för lek.
Med solceller däremot är man självförsörjd en stor del av dygnet (Jag har batteri) en mulen dag producerar jag och det kan faktiskt regna lite grann och jag nyttjar ändå min solanläggning i ett väder där mina solfångare har en ledig dag.
Bonus! När jag inte själv kan använda mer så säljs överskottet.
Flexibiliteten är oändlig mot solfångarnas varmvatten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tänkte mig ett litet system 12 eller 24v en mindre batteribank och huvudsakligen switcha mellan vad som ska drivas efter behov och tillgång till effekt.
Jag tänkte inte koppla bort mig från nätet utan snarare ett parallellt system som gör så mycket som möjligt. Inte självförsörjande, åtminstone inte efter normal levnadsstandard men i kombination med vedspisen så höjer ju 12 volt livskvaliteten ganska bra vid ett strömavbrott.
Skit i 12 volt o 24volt gå på 48 volt då har du finfina kylskåp vattenpumpar spis mikro o dyligt..
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nu är det ju så att jag själv har både solfångare och solceller på mitt hus och pratar av egen erfarenhet.
Med Solfångare värmer man vatten och där tar det slut, solsken en eller ett par dagar så har man en massa varm vatten och det är ju trevligt. Solsken två veckor non stop så har man fortfarande bara varmt vatten och inte mycket trevligare alls än om det bara varit soligt ett par dagar.
Visst har man en massa energi ackumulerad i tankar men det går liksom inte att fylla hela källaren med vatten bara för att kunna tillgodose sig all solinstrålning.
Visst är det så att när mina barn var små hade tempererat vatten när dom lekte i vattenspridaren till skillnad från andra barn men man köper inte en anläggning för lek.
Med solceller däremot är man självförsörjd en stor del av dygnet (Jag har batteri) en mulen dag producerar jag och det kan faktiskt regna lite grann och jag nyttjar ändå min solanläggning i ett väder där mina solfångare har en ledig dag.
Bonus! När jag inte själv kan använda mer så säljs överskottet.
Flexibiliteten är oändlig mot solfångarnas varmvatten.
Men se där, då har ju du det ultimata systemet! Har du räknat ut någon kostnadskalkyl för systemen?
När jag köpte mina solfångare så låg totalkostnaden för solfångarna för mig på 2500€ (med dagens priser 3900€) Skulle jag gjort samma manöver med solceller så skulle priset legat på 8000€+ och då skulle jag även behövt investera i en mindre varmvattenberedare etc. Det gjorde att jag har inte kunnat motivera kostnaden för solceller (+batteri) för egen del.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Men se där, då har ju du det ultimata systemet! Har du räknat ut någon kostnadskalkyl för systemen?
När jag köpte mina solfångare så låg totalkostnaden för solfångarna för mig på 2500€ (med dagens priser 3900€) Skulle jag gjort samma manöver med solceller så skulle priset legat på 8000€+ och då skulle jag även behövt investera i en mindre varmvattenberedare etc. Det gjorde att jag har inte kunnat motivera kostnaden för solceller (+batteri) för egen del.
Jag har ingen aning vad jag gav för Solfångarna då det var så många år sedan jag satte upp dom.
Jag hade redan en 500l tank med 10m solslinga i och en 500l utan så det var bara styrningen och dom fyra panelerna som jag satte upp. Polskt fabrikat som jag tror heter Hewalex.
Det jag sett på energiförbrukningen är att mycket energi försvinner genom pannan sommartid så jag brukar trycka i skumgummi i pannan så den slutar ventilera ut i skorstenen sommartid och istället börjar dra luft genom självdragsventilen utanför pannan. Varmvattenberedaren och elpatronerna sitter i pannan.

På garaget har jag 9,6kwp med 24st solceller.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20230422_052748.jpg

Jahopp då kom beviset att trots vintern var mörk o lång så har solen gett lite mera än vad jag sporadiskt gjort slut på.

Totalt köp av el, eller i mitt fall kvittning av el så fick jag hämta hem 1700 kWh totalt vintern 2022/23 det stannade i att skelefte kraft är skyldiga mej 3257 spänn trots vintern detta är ju skönt,

Så året 2022 kostade 0 kronor i el o några 100 lappar i överföring av dessa 1700 kWh samt det obligatoriska nät abonnemanget.

El stöd för dessa 1700kwh har inkommit trots dom var gratis.
Skatte reduktionen är inkommen för producerad el.
O vattenfall vill betala 49k per år för att använda mitt system till lastballansering av nätet.

Så vi kan säga att anläggningen nu 3 år efter byggnation är betald.

Besparing per år ca 15000k
Skatte reduktioner
Bidrag på 130k
Vatten fall årligen framigenom 49k

Så det är absolut värt att bygga batterilagring oavsett vad folk tror o folk säger..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är siffrorna korrekta, 15000k?
Det är 15 000 000?
Som jag ser det så är k 1000 o så ser du det med? då är vi överens om att 3 0 skall bort o då återstår 15k, jag känner att den siffran är mer rimlig till ett bostads hus, håller du med?

Troligen stammade jag o hade lätt Parkinson när 0 orna kom till?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Finns det någon bra resurs som samlar recensioner av olika leverantörer? Dedikerade forum svämmar snabbt över av positiva och negativa omdömen om alla, alla namn som tas upp skrivs ner av någon. Många Besserwissers som skriver ner alla installationer som det publiceras bilder från Och det är ju lite nybyggarkänsla där många lycksökare vill tjäna storkovan. Men visst måste det finnas vettiga bolag som bygger långsiktigt på nöjda kunder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och det är ju lite nybyggarkänsla där många lycksökare vill tjäna storkovan. Men visst måste det finnas vettiga bolag som bygger långsiktigt på nöjda kunder.

Ja, det är lite blandad kompott snickare, takläggare och elfirmor som monterar, och alla är inte hemma på hela kedjan av arbeten sas.

Det vore bra med en marknadsöversikt
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du får ju DC ut från panelerna, och för att kunna nyttja och mata ut på nätet behöver det ju omvandlas till AC.

Eller hade du tänkt köra batteribank och 12/24V system hemma?

För preppers som tänker sig att kunna bli helt frånkopplade från nätet och vilja kunna leva offgrid är ju ett batterisystem ett måste, och då kan det ju även vara vettigt att dra ett lågvolts system i huset för att köra så lite som möjligt på Inverter.

Men så länge man får använda nätet som batteri utan att betala för det så är ju det en billigare lösning.
Ska man köra Offgrid så ställer det en hel del krav på det system man har hemma. Dels måste man säkerställa att det inte kan mata spänning bakåt in i nätet om det är strömavbrott.
Dels så finns det krav på avsäkring och kortslutsningsströmmar som kan vara lite knivigt.
I korthet så är väl det stora problemet att man bör ha en inverter som klarar av att ge så höga strömmar att man når kortslutningsströmmar så att säkringarna löser ut tillräckligt snabbt för att inte orsaka brand. Annars finns risken att strömmen är så liten att säkringen överlever en tillräckligt länge för att man ska hinna få kabelbrand. Så har i alla fall jag förstått det.

Dvs ett system som skall klara att gå offgrid blir betydligt dyrare än ett som stänger ner om det blir strömavbrott i nätet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska man köra Offgrid så ställer det en hel del krav på det system man har hemma. Dels måste man säkerställa att det inte kan mata spänning bakåt in i nätet om det är strömavbrott.
Dels så finns det krav på avsäkring och kortslutsningsströmmar som kan vara lite knivigt.
I korthet så är väl det stora problemet att man bör ha en inverter som klarar av att ge så höga strömmar att man når kortslutningsströmmar så att säkringarna löser ut tillräckligt snabbt för att inte orsaka brand. Annars finns risken att strömmen är så liten att säkringen överlever en tillräckligt länge för att man ska hinna få kabelbrand. Så har i alla fall jag förstått det.

Dvs ett system som skall klara att gå offgrid blir betydligt dyrare än ett som stänger ner om det blir strömavbrott i nätet.

Petimeter: Off grid är INTE inkopplat på nätet alls.

Det du beskriver kallas Ö-drift av en nätansluten anläggning, dvs man blir sin egen Ö på elnätet, och ja det kräver isolationskoppling så man inte bakmatar nätet och grillar någon stackars linjearbetare
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ska man köra Offgrid så ställer det en hel del krav på det system man har hemma. Dels måste man säkerställa att det inte kan mata spänning bakåt in i nätet om det är strömavbrott.
Dels så finns det krav på avsäkring och kortslutsningsströmmar som kan vara lite knivigt.
I korthet så är väl det stora problemet att man bör ha en inverter som klarar av att ge så höga strömmar att man når kortslutningsströmmar så att säkringarna löser ut tillräckligt snabbt för att inte orsaka brand. Annars finns risken att strömmen är så liten att säkringen överlever en tillräckligt länge för att man ska hinna få kabelbrand. Så har i alla fall jag förstått det.

Dvs ett system som skall klara att gå offgrid blir betydligt dyrare än ett som stänger ner om det blir strömavbrott i nätet.
Det löser man med ett rejält batteri…
Vill man kunna åka offgrid har man det, annars är det inte mycket vits med att kunna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det löser man med ett rejält batteri…
Vill man kunna åka offgrid har man det, annars är det inte mycket vits med att kunna.
Nope. Det räcker inte med bara ett rejält batteri. Om din inverter inte har kapacitet att leverera så höga strömmar att man uppnår kortslutningsströmmen för de säkringar du har så är inte anläggningen godkänd. Dvs du måste ha en ganska rejält biffig inverter beroende på hur kraftiga säkringar du vill kunna använda.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Nope. Det räcker inte med bara ett rejält batteri. Om din inverter inte har kapacitet att leverera så höga strömmar att man uppnår kortslutningsströmmen för de säkringar du har så är inte anläggningen godkänd. Dvs du måste ha en ganska rejält biffig inverter beroende på hur kraftiga säkringar du vill kunna använda.
Det är väl ingen som lägger en liten 5 kw växelriktare direkt på mätarsäkringarna?
Nu konstruerade du ett fel som en yrkesman inte ska göra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Näe, precis, man köper så stor inverter man vill/behöver och matar in den via egna, mindre säkringar innanför huvudsäkringarna.

Isolationsbrytaren ser till att ingen egenmatad ström någonsin når huvudsäkringarna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Näe, precis, man köper så stor inverter man vill/behöver och matar in den via egna, mindre säkringar innanför huvudsäkringarna.

Isolationsbrytaren ser till att ingen egenmatad ström någonsin når huvudsäkringarna.
GuW har rätt.

Dessutom har ofgridd inwertrar avkänning av nättspänning o bryter utgående mot nätet på 20 millisekunder men behåller kraft mot hushållet så funkar min anläggning iallafall.

Vattenfall kom o bytte mätare och bröt sin brytare o min manuella brytare i mätarskåpet o hushållet tuffade på som inget hänt, of grid är bra.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Maj avklarad. Den gångna månaden blev den avgjort bästa i produktion någonsin. Juni 2022 producerade jag 2.96 MWh.
Maj i år landade produktionen på smått fantastiska 3.35 MWh.
e50b0bff12924ce8e77c3c1295842de2.jpg


Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top