Solceller

I dagens GP, tyvärr betalsite:

Men då jag har pappersupplagan på jobbet kan jag berätta att Hans-Olof har Solceller, batteri, elektrolysrör, 203 vätgasflaskor och bränslecell till en kostnad av 2,5 miljoner. Pay Off på 20 år säger han!
 
Tänkte göra något liknande.
Får inte plats med så många paneler på taket men har en lite gräsplätt som inte gör någon glad.
Kanske i vår...

Bygg stället med justerbar vinkel, eller optimera mer mot vinterläge.

Det är bättre att förlora en kilowatt sommarens bästa dag och tjäna en vinterns sämsta dag

Dessutom får du mindre problem med snöansamling på panelerna.
(och kan få lite hjälp av reflekterad sol från snön)


 
Last edited:
Idag den 20 passerade produktionen av kwh förra årets produktion.... Ser ut som att oktober blir en plus månad...
 
Tack! Hur mycket ger det typ.
Såklart mer sommar än vinter
Mvh
Jag har en hybridinverter och den ger ju bara vad jag förbrukar jämfört med de som säljer som ger max hela tiden .Men jag såg att de gav ca 3700 watt i Tisdags när vi hadde mycket igång och det får man väl vara nöjd med .De är ju på max 5400 watt uppdelat på två ställningar olika riktningar
och det är i Oktober
 
Billig ström in i batteriet från nätet på natten och ut från batteriet i morgon kl 07 tjänar en spänn kwa på detta sättet varje dag. Tesla gör ju samma på sina batteri lagrings backup system på ladd stationerna.
IMG_20221030_074146.jpg
 
Billig ström in i batteriet från nätet på natten och ut från batteriet i morgon kl 07 tjänar en spänn kwa på detta sättet varje dag. Tesla gör ju samma på sina batteri lagrings backup system på ladd stationerna.

Fast det äter ju laddcykler på ditt batteri, och batteriet är inte gratis...

Skulle det vara lönsamt skulle komersiella aktörer bygga egna batterilager, vilket dom inte gör, om dom inte tvingas till det
 
Fast det äter ju laddcykler på ditt batteri, och batteriet är inte gratis...

Skulle det vara lönsamt skulle komersiella aktörer bygga egna batterilager, vilket dom inte gör, om dom inte tvingas till det
Mja men med 6000 garanterade 0-100%
Och det dubbla antalet 20-80% så sliter det nog inte speciellt o vad skall jag med lagret till om jag nu inte skall utnyttja funktionerna på det, i mitt fall är ju skelefte kraft skyldig mej 6000 spänn sedan förra kvartalet..
 
Mja men med 6000 garanterade 0-100%
Och det dubbla antalet 20-80% så sliter det nog inte speciellt o vad skall jag med lagret till om jag nu inte skall utnyttja funktionerna på det, i mitt fall är ju skelefte kraft skyldig mej 6000 spänn sedan förra kvartalet..

Tänk att du är smartare än kraftbolagen, som inte har några egna batterilager....
Deras ekonomer och ingeniörer har räknat framlänges och baklänges och lyckas inte få lönsamhet i det
 
Tänk att du är smartare än kraftbolagen, som inte har några egna batterilager....
Deras ekonomer och ingeniörer har räknat framlänges och baklänges och lyckas inte få lönsamhet i det

Det kanske är skillnad på om det är lönsamt på heltid respektive att det råkar vara lönsamt enstaka dagar för moddlaren.
Moddlarens syfte är väl om jag fattat rätt inte att nödvändigtvis vara lönsamt utan att vara oberoende.
 
Det kanske är skillnad på om det är lönsamt på heltid respektive att det råkar vara lönsamt enstaka dagar för moddlaren.
Moddlarens syfte är väl om jag fattat rätt inte att nödvändigtvis vara lönsamt utan att vara oberoende.
Twostroke har rätt oberoende är huvudsakliga anledningen till batterier o med en batteri garanti på 10+5 år så finns ingen anledning att inte använda sig av systemet, tanka batterierna denna helgen för 8 öre kwa o köra ut dessa på mondag morgon o få 2 spänn kwa+ solenergi tillägget+ skatte avdraget+ elcertifikat.

Så ger detta en inkomst o ökad avskrivning. Att nu tesla bestämt att bygga hyfsade batterilager på ladd stationerna för att dels hjälpa till vid högt antal laddande bilar o i andra hand fungera som ehandels bolag genom att ladda billigt o sälja dyrare, handlar det om megawatt blir det ju redan vid några öre skillnad rätt stora pengar i slutet..

Att jag skulle vara smartare än en ingenjör det är inte troligt min yngste som jobbar som elingenjör inom kraft nätet och han är bra my smartare än mej när det gäller elanläggningar..

Guw du låter lite bitter? det borde vara jag då jag inmundigade en mängd eldvatten i går under en mycket trevlig musik seans.
 
Tänk att du är smartare än kraftbolagen, som inte har några egna batterilager....
Deras ekonomer och ingeniörer har räknat framlänges och baklänges och lyckas inte få lönsamhet i det
Jag tänker att dom räknat med osäkerheten på elmarknaden för hur vet dom med säkert att den här typen av köp och sälj är lönsam om 5 eller 10 år.
Moddlaren hade redan sitt batteri och kom på det här i efterhand så han behövde inte först räkna med batteriinvesteringen.
 
Tänk att du är smartare än kraftbolagen, som inte har några egna batterilager....
Deras ekonomer och ingeniörer har räknat framlänges och baklänges och lyckas inte få lönsamhet i det
I elbolages kalkyler ingår en investeringskostnad för batterier som man kan exkludera i det nu aktuella fallet.
 
I elbolages kalkyler ingår en investeringskostnad för batterier som man kan exkludera i det nu aktuella fallet.

Har han stulit sina batterier?

Att han redan hade dom gör ju inte att dom var gratis.

Om jag köper gråsten för 100000 för att lägga runt min gård, för att sedan sälja gråsten för 10000 när vägverket behöver laga vägen gör ju inte att jag har tjänat 10000, det gör att jag kan dra av 10000 från min tidigare skitdåliga investering och det blev en något mindre dålig investering.

Skulle det vara lönsamt att bränna ut sina batterier och inverters på att ladda på natten och sälja på dagen så skulle kraftbolagen göra det redan.
 
Har han stulit sina batterier?

Att han redan hade dom gör ju inte att dom var gratis.

Om jag köper gråsten för 100000 för att lägga runt min gård, för att sedan sälja gråsten för 10000 när vägverket behöver laga vägen gör ju inte att jag har tjänat 10000, det gör att jag kan dra av 10000 från min tidigare skitdåliga investering och det blev en något mindre dålig investering.

Skulle det vara lönsamt att bränna ut sina batterier och inverters på att ladda på natten och sälja på dagen så skulle kraftbolagen göra det redan.
Ditt exempel är ovanligt dåligt, tänker inte ens bemöta.

Men jag har förstått modus operandi, kör på.

Skickat från min Nokia T20 via Tapatalk
 
Har han stulit sina batterier?

Att han redan hade dom gör ju inte att dom var gratis.

Om jag köper gråsten för 100000 för att lägga runt min gård, för att sedan sälja gråsten för 10000 när vägverket behöver laga vägen gör ju inte att jag har tjänat 10000, det gör att jag kan dra av 10000 från min tidigare skitdåliga investering och det blev en något mindre dålig investering.

Skulle det vara lönsamt att bränna ut sina batterier och inverters på att ladda på natten och sälja på dagen så skulle kraftbolagen göra det redan.
Moddlaren angav 6000 garanterade 0-100 laddcykler och det dubbla 20-80%.

Om man kan köpa el till 1 kr/kWh och sälja för 5 kr/kWh gör man faktiskt en skaplig vinst.
Täcker vinsten investeringskostnaden? Kanske.

Kommer vi ha de stora spotprisskilldnaderna i framtiden? Kommer elen bli ännu dyrare? Kommer vi gå tillbaka till någorlunda jämnt spotpris runt kronan?

Om vi hamnar i ett läge där det stadigt under samma dygn går att köpa el för en krona och sälja för 5 kronor kommer vi säkerligen se elbilsägare som microproducenter.


För ett år sedan kunde man inte räkna hem det. Varken storskaligt eller småskaligt.
Nu kanske man kan.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top