SO nu till helgen

Då är du ju garanterat vaken innan tvåtaktsreväljen. ;)

Har svårt att se det som något positivt!
0740 ut och på med däcksvärmarna
0745 in i vagen och sover till 0800 2 taktarna börjar
0820 frukost
0840 på med kallt skinnställ
0900 ut o köra på en fuktig bana... :banana

Nää men de e ju superkul!
 
Jo. En tvåtaktare som varmkör. :)
Tack och lov hörs de knappt genom väggarna på en vinterisolerad husbil :)

Men om vi ska vara lite mer seriösa. Varför lägger man den effektstarkaste och populärsate klassen först? Kallt och massor av hästkrafter är sällan bra för däcken. Vore det inte bättre att köra tex 125 GP och sen 250 GP, de mår väl dessutom bättre (mer effekt) när det är kallare?
 
Förr la man alltid dom tystaste klasserna först och sist för att få så lite "oväsen" som möjligt för grannarna. 125jnr, 250sp och 600std var sånna klasser.
 
Har svårt att se det som något positivt!
0740 ut och på med däcksvärmarna
0745 in i vagen och sover till 0800 2 taktarna börjar
0820 frukost
0840 på med kallt skinnställ
0900 ut o köra på en fuktig bana... :banana

Nää men de e ju superkul!
07:40 Den förinställda timer startar däckvärmarna.
08:00 Tvåtaktarna väcker dig mjukt och stilla ur din törnrosasömn.
08:20 inmundigar en lätt med näringsrik frukost.
08:40 på med det ljumma skinnstället från din kupevärmaruppvärmda van
0900 ut och gasa satan i det vackra morgonljuset

Tycker det verkar jävligt soft! Det gäller att ha rätt brillor på sig. :)
 
07:40 Den förinställda timer startar däckvärmarna.
08:00 Tvåtaktarna väcker dig mjukt och stilla ur din törnrosasömn.
08:20 inmundigar en lätt med näringsrik frukost.
08:40 på med det ljumma skinnstället från din kupevärmaruppvärmda van
0900 ut och gasa satan i det vackra morgonljuset

Tycker det verkar jävligt soft! Det gäller att ha rätt brillor på sig. :)

Då låter iofs bättre men glömde dock att jag brukar powernapa lite innan 0840-0850 :D
 
Men om vi ska vara lite mer seriösa. Varför lägger man den effektstarkaste och populärsate klassen först? Kallt och massor av hästkrafter är sällan bra för däcken. Vore det inte bättre att köra tex 125 GP och sen 250 GP, de mår väl dessutom bättre (mer effekt) när det är kallare?


Det hade väl varit konstigt om en huvudklass skulle läggas på sämsta tiden, kall bana passar ingen klass och huvudklasserna borde väl ha bäst förutsättningar. Alla kolvmotorer (2t eller 4t) får mer effekt om densiteten på luften är högre...

Dock tycker jag att juniorerna borde köra först eftersom de är en supportklass och har gatdäck som funkar mindre dåligt på kall asfalt men även för att de låter minst.
 
Det hade väl varit konstigt om en huvudklass skulle läggas på sämsta tiden, kall bana passar ingen klass och huvudklasserna borde väl ha bäst förutsättningar. Alla kolvmotorer (2t eller 4t) får mer effekt om densiteten på luften är högre...

Dock tycker jag att juniorerna borde köra först eftersom de är en supportklass och har gatdäck som funkar mindre dåligt på kall asfalt men även för att de låter minst.

Inte för att vara sån, men Nordic Stuperstock/Nordic Superbike eller vafan klassen nu heter ÄR väl en huvudklass i SO?
 
Det hade väl varit konstigt om en huvudklass skulle läggas på sämsta tiden, kall bana passar ingen klass och huvudklasserna borde väl ha bäst förutsättningar. Alla kolvmotorer (2t eller 4t) får mer effekt om densiteten på luften är högre...

Dock tycker jag att juniorerna borde köra först eftersom de är en supportklass och har gatdäck som funkar mindre dåligt på kall asfalt men även för att de låter minst.
Ingen vill väl egentligen köra först på morgonen men förslaget om att junior kör först tycker jag låter vettigt. Följt av 125 och 250. Sen kan vi ha 4 st fyrtaktklasser på raken.

Att lägga klassen som flest vill se, dvs Superbike, först är dumt. De borde köra sist så att publiken stannar kvar.
Inte för att vara sån, men Nordic Stuperstock/Nordic Superbike eller vafan klassen nu heter ÄR väl en huvudklass i SO?
Stämmer bra!

Rookie 600, 1000 och 125 Jr är supportklasser.
 
Inte för att vara sån, men Nordic Stuperstock/Nordic Superbike eller vafan klassen nu heter ÄR väl en huvudklass i SO?

Ja det kanske bara är i SM som den är supportklass, om så är fallet borde den ju inte ligga först. (sen är det ju naturligtvis konstigt att den är supportklass i SM men det är ju en diskussion i sig...)
 
Ja det kanske bara är i SM som den är supportklass, om så är fallet borde den ju inte ligga först. (sen är det ju naturligtvis konstigt att den är supportklass i SM men det är ju en diskussion i sig...)
Inte alls så konstigt med tanke på att Pro Superbike har SM-statusen för Superbike-klasserna.
 
Inte alls så konstigt med tanke på att Pro Superbike har SM-statusen för Superbike-klasserna.

Detta blir tyvärr lite OT

Jo naturligtvis. Men som du säger är det en populär klass (mest populär eller inte kan diskuteras, men populär är den) därav borde den ges lite mer "kred" och ses som en huvudklass på en SM-helg även om man inte kör om SM-poäng.
 
(mest populär eller inte kan diskuteras, men populär är den) därav borde den ges lite mer "kred" och ses som en huvudklass på en SM-helg även om man inte kör om SM-poäng.
Tycker nog att arrangörerna fjäskar rätt bra för Superbike. Trots att de är en supportklass var det aldrig tal om att lägga den före helgen på Anderstorp eller Knutstorp.
När det var för kallt på morgonen på Falkenberg gjorde man om schemat.

Att det är den populäraste klassen publikmässigt i SO/SM är inget man behöver diskutera, det är ett faktum.
 
Back
Top